ФІЛОЛОГІЧНИЙ БРЕЙН-РИНГ
Мета: закріпити знання студентів з української мови, навчити мислити творчо; розвивати комунікативні вміння, уміння аналізувати, синтезувати і систематизувати слова, розвивати зв'язне мовлення; виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі; показати присутнім красу та багатство рідної мови; виховувати патріотизм; відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі.
Очікувані результати: національна самоідентифікація студентів, усвідомлення ними духовного зв’язку з предківською мовою, важливості збереження рідної мови, шанобливого ставлення до неї.
Умови гри: у грі беруть участь 2 команди: ПО35 та ПО 36. В ході змагання команди набирають бали. Виграє та, у якої кількість балів більша. Після закінчення гри для команд передбачені нагороди (грамоти).
Мова – це зброя. (П.Тичина)
Мова – правдивий свідок історії. (А. Чикобава)
Мова – це час, це минуле й сучасне народу. (В.Русанівський)
1. Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих, — рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
О мово рідна! Золота колиско,
В яких світах би не бувала я, —
З тобою серцем, і по-українськи
Я вимовляю мамине ім’я.
ВЕДУЧИЙ 1. Одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова. Мова — це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.
Мова — велика духовна сила, щоденна клопітка робота й творчість кожної людини, канал інформації і джерело духовної енергетики. Це осмислена краса, вмістилище знань і почувань. Мовою можна передати найменші порухи людської душі.
ВЕДУЧИЙ 2. 21 лютого ми відзначали Міжнародний день рідної мови. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову. Минуло багато часу. Аж у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
ВЕДУЧИЙ 1. Слово – найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною квіткою, і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом. Мудре і добре слово дає радість, незрозуміле і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду.
Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу, безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, народити віру в людині і зародити невіру, надихнути на працю і скасувати силу душі...
ВЕДУЧИЙ 2. Досконале володіння словом – це велике мистецтво. Сьогодні ми маємо нагоду побачити, наскільки ви володієте цим мистецтвом, як застосовуєте набуті теоретичні знання для виконання різноманітних мовних завдань.
Тож давайте розпочнемо змагання, яке визначить кращих знавців рідної мови, українського слова.
Представляємо команди-учасники.
Група ПО 35
Група ПО 36
КОНКУРС 1. Домашнє завдання. Вільне висловлювання на тему: «Я люблю українську мову, тому що…» (до 2 хв.)
(Максимум за конкурс – 5 балів).
КОНКУРС 2. Читання скоромовок. (Оцінювання: максимум 5 балів за кожну скоромовку).
Бук бундючився перед дубом,
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб вскубнув за чуба бука –
Буде букові наука.
Бабрались в брудній баюрі
Два бобри брунатно-бурі:
-Правда, брате бобре,добре?
-Дуже добре, брате бобре!
Шепче шпак шпачисі шпарко:
“Швидше ший шпачкові шапку,
Шортики, штанці, шкарпетки,
Шаровари і штиблетки,
Шубку, шарфики шовкові,
Ший, шановна, швидко школа!”
Раз розказувала жваво
Новину вельми цікаву
Ґава паві, ґаві пава.
Пава ґаві, паві ґава.
Ґава паві, ґаві пава.
Ну ж і парочка цікава!
КОНКУРС 3. Пояснити значення фразеологізмів. Час на виконання завдання – 3 хв.
Оцінювання: за кожен правильно пояснений фразеологізм – 1 бал. Максимум за конкурс для команди – 10 балів.
Команда 1.
Команда 2.
КОНКУРС 4. Знавці іншомовних слів. За кожну правильну відповідь 1 бал. Відповідає команда, яка першою піднімає руку. Якщо відповідь неправильна, відповідає інша команда. Максимум за конкурс – 20 балів.
КОНКУРС 5. Розгадування ребусів. У ребусах зашифровані народні мудрості. Хто першим розшифрує мудрість і запише правильно на дошці, отримає 1 бал.
КОНКУРС 6. Плутанина.
Відновити форми імен, у яких навмисне переплутали склади. За кожне ім’я – 1 бал.
1. Мюлилда – Людмила
2. Ріновека – Вероніка
3. Рокдаленс –Олександр
4. Осіямол - Соломія
5. Водеволс – Всеволод
6. Ясісаната – Анастасія
7. Тинтянкос –Костянтин
8. Тарихинс – Христина
9. Ніадаран – Андріана
10. Авсилдвал – Владислав
11. Йотаілна – Анатолій
12. Авлосарим – Мирослава
13. Явластовс – Святослав
14. Аткениар – Катерина
КОНКУРС 7. Шаради. Відгадайте зашифровані слова, користуючись підказками. За кожне слово – 1 бал.
1 Корінь від слова «тепло»
Суфікс від слова «столиця»
Закінчення від слова «земля»
(Теплиця)
2 Префікс від слова «посадка»
Корінь від слова «двірник»
Закінчення від слова «земля»
(Подвір’я)
3 Префікс від слова «під’їхав»
Корінь від слова «водичка»
Суфікс від слова «лісник»
(Підводник)
4 Префікс від слова «поїзд»
Суфікс від слова «лісник»
Корінь від слова «радити»
(Порадник)
5 Префікс той же, що і в слові розрізав
Корінь той же, що і в слові мова
Закінчення таке ж, що і в слові роса
(Розмова)
6. Префікс той же, що і в слові виносити
Корінь та суфікс ті ж, що і в слові перекладач
Закінчення таке ж, що і в слові стеблі
Викладачі
7. Префікс той же, що і в слові нагодують
Префікс той же, що і в слові в’їзд
Префікс той же, що і в слові зв’яжуть
Префікс той же, що і в слові додому
Корінь той же, що і в слові вигін
Навздогін
8. Префікс той же, що і в слові підніс
Корінь той же, що і в слові вода
Суфікс від слова грибний
Закінчення те ж, що і в слові білий
Підводний
Підсумок гри. Нагородження переможців.
Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна, співуча, бо ввібрала в себе гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу, ніж його мова. Бо саме мова – характер народу, його пам'ять, історія, духовна могутність.
Бережімо рідну мову, шануймо і розвиваймо її, дбаймо про її чистоту і красу, намагаймося говорити одне одному лише добрі слова, тоді і світ навколо стане кращим, добрішим.
Література
1. Верготя Л. Т. Філологічний експрес // Все для вчителя плюс. — 2008. — № 23–24. — С. 21–22
2. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. — Х.: Вид. група «Основа», 2011. — 255 с.
3. Гончарова Т. В. Брейн-ринг з теми «Іменник» // Все для вчителя плюс. — 2008. — № 23–24. — С. 29–30.
4. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н.П.Наволокова. — Х. : Вид. група «Основа», 2011. — 176 с.
5. Коваленко Р. О. Знавці українського слова // Все для вчителя плюс. — 2008. — № 23–24. — С. 91–92.
1