Урок з теми «Означено-особові й узагальнено-особові речення. Добір до постерів-мотиваторів актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями»

Про матеріал
Розробка уроку з української мови з використанням хмарних технологій на основі технології "Створення ситуації успіху"
Перегляд файлу

Урок української мови

у 8 класі

з теми «Означено-особові й узагальнено-особові речення. Добір до  постерів-мотиваторів  актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями»

 

Мета

Навчальна: поглибити знання учнів про односкладні речення, зокрема пояснити ключову відмінність між означено-особовими та узагальнено-особовими реченнями і специфіку їх вживання в мові; навчити добирати і створювати постери - мотиватори з використанням речень цих типів.

Виховна: виховувати нестримне бажання бути корисним людям, любити світ і людей у ньому, розуміння того, що шлях до успіху кожного з нас – це не шлях одинака, це шлях партнерства, взаємодії, взаємодопомоги, служіння спільній справі.

Розвивальна: розвивати увагу, логічне та асоціативне мислення, уміння систематизувати, узагальнювати, порівнювати.

 

Очікувані результати уроку

Учні вміють розпізнавати означено-особові та узагальнено-особові речення, використовувати їх в мовленні;

учні вчаться на конкретних прикладах створювати власні мотиваційні девізи і добирати їх з творів художньої літератури;

учні усвідомлюють важливість правильного добору синтаксичних конструкцій для реалізації комунікативної мети;

учні вчаться висловлювати думки щодо власного бачення того, якою є успішна людина;

учні поглиблюють вміння працювати в групах дистанційно, дотримуючись засад взаємоповаги та співробітництва;

учні вчаться самостійно і творчо підходити до вирішення поставлених завдань;

учні усвідомлюють, що щасливим можна стати лише в тому випадку, якщо до успіху йдеш разом з однодумцями, що поставлена висока мета має тоді сенс, коли вона приносить користь не лише тобі, а й іншим.

 

 

Електронні ресурси

Zoom

cайт proslovo.poltava.ua (на етапі виконання домашнього завдання)

програма Crello (для створення постерів та плакатів)

програма Mentimeter (актуалізація знань)

програма  AnswerGarden (на етапі рефлексії)

 

 

Етапи уроку

 

Етап

Прийоми та форми роботи

Інструкції учням. Очікувані результати

 

Мотиваційний етап

«Моя історія»

Учитель виводить на екран колаж з мотивуючих світлин одного з колишніх випускників.

 

Коментар учителя: Захоплює! Правда? Хлопець на світлинах – мій колишній учень, випускник 2010 року, який так само, як і ви, навчався в нашій гімназії, сидів в цьому ж класі. Так, як і ви, не завжди був упевнений у собі, вагався й сумнівався, іноді сперечався, доводячи свою думку, учився дружити і допомагати іншим, учив і мене бути толерантною, стриманою, відвертою. Треба було, аби пройшло 10 років, щоб почути від нього слова, які на разі є найбільшою для мене щоденною мотивацією: «Ніколи не ховайте сонця своєї душі і навчайте цьому ваших учнів». Тож сонцем своєї душі намагаюся зігріти тих, хто на разі поряд зі мною в сім’ї, у житті, на роботі. Нашим з ним спільним теплом хочу поділитися сьогодні і з вами.

 

Проблемне питання: Судячи з фото, як би ви визначили життєвий девіз цього юнака?  

 

 

 

Справді, зараз Тарас живе в Києві, є успішним програмістом, разом з колективом однодумців створює цікаві віртуальні проєкти і просто насолоджується життям, щиро радіючи кожному дню.

Переглянути світлини (або відео).

 

 

 

Прослухати, зробивши для себе певні висновки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дати (письмово) відповідь на питання, використовуючи односкладні речення. Очікувані думки: Частіше піднімай очі до неба

Неси світло душі у світ

Живи на повну! Дій! Ризикуй!

Відчуй смак життя!

Живу сьогодні!

Розправ крила і лети над світом

 

Звернення до життєвого досвіду учнів:

А чи були останнім часом у вашому житті поради, які б вас мотивували? Від кого ви їх чули? Чи стали вони для вас важливими і чому? Запишіть їх і прочитайте.

 

Підсумок: Справді, ми почуваємо себе впевненими і щасливими поряд з іншими, коли робимо добрі справи, підтримуємо тих, хто цього потребує, коли йдемо до успіху, не розштовхуючи інших, а пліч-о-пліч з однодумцями, партнерами, друзями.

Учні, записавши поради,  діляться своїм життєвим досвідом.

 

 

Етап актуалізації опорних знань

 

Актуалізація суб’єктного досвіду:

- Який типи односкладних речень ви переважно використовували, коли згадували ці поради, коли визначали життєвий девіз юнака, про якого сьогодні почули?

 

- Наскільки доцільне їх використання? Що вони додають для усвідомлення змісту?

 

 

 

 

 

- Так, справді, у них «Я» стверджує свою позицію. «МИ» відчуває, що кожен з нас у дії не один. «ТИ» і «ВИ» розуміють, що хтось до них не байдужий, для когось вони важливі.

- А щоб крокувати далі і відкривати нове, пропоную вам пригадати вивчене про односкладні означено-особові та узагальнено-особові речення, пройшовши невеликий тест у програмі Mentimeter

 

 

 

 

 

Підсумок: Отож синтаксис дає нам можливість обрати оптимальний варіант речення, аби чітко, лаконічно, виразно висловити думку. І якщо мова йде про життєве кредо, обраний девіз, то саме односкладні речення цих типів найбільше нас виражають, мотивують і стимулюють.

 

Учні визначають, що це означено-особові й узагальнено-особові речення

 

 

Прогнозована відповідь: ці типи речень містять присудок, який стоїть в 1та 2 особах, тобто дія стосується безпосередньо мене та нас. 

 

 

 

 

 

 

Учні отримують посилання, за яким виконують тести і відправляють миттєво результат.

Учитель аналізує загальний графік результативності, не зосереджуючись на відповідях кожного окремо, зазначаючи, чи на достатньому рівні засвоєно матеріал вступного уроку  з теми «Односкладні речення. Типи односкладних речень».

 

 

Етап цілевизначення і планування

 

Оголошення теми уроку і його завдань

Переконаймося в цьому під час сьогоднішнього уроку з теми «Означено-особові й узагальнено-особові речення. Добір до  постерів-мотиваторів  актуальних девізів (цитат), виражених означено-особовими реченнями», на якому поглибимо знання про означено-особові та узагальнено-особові речення, основну відмінність між ними, будемо вчитися доцільно їх використовувати, конкретно під час добору або створення  постерів-мотиваторів, які б спонукали до активного життя, творчості, успіху, настрою, мотивації до дії.

 

 

 

Окреслення понятійного обширу уроку:

Синтаксис, речення, означено-особове речення, узагальнено-особове речення, постер, мотиватор, девіз

 

- Що з цих окреслених понять розглядаємо в площині мовній, а що в мовленнєвій та діяльнісній?

- Які з них нам відомі?

- Біля яких варто зробити позначку, що означає: спробуємо довідатися більше

Учні розрізняють означено-особові і узагальнено-особові речення, пояснюють, у чому полягає ця різниця, вміють їх складати, використовувати з комунікативною доцільністю, зокрема складаючи постери-мотиватори на щодень.

 

Учні називають поняття

 

 

 

Відповіді

 

 

Етап опрацювання матеріалу

Дослідження-обґрунтування

Записати речення: Іду своїм шляхом,  борюсь.  Плекаймо слово рідне в серці. Не втрачайте віри у дорозі, не зрікайтесь друзів у путі. Ділись теплом душі своєї. 

 

Різнорівневі завдання в групах (відповідно до категорій учнів за ситуацією успіху)

1 група («зневірені»): використовуючи теорет. матеріал підручника, знайдіть і підкресліть граматичні основи, визначте, якою формою дієслів виражений головний член.

2 група («невпевнені»): з’ясуйте тип речень, аргументуйте свою думку відповідним правилом.

3 група ( «впевнені» і «надійні»): зробіть висновки про специфіку цих мовних конструкцій (за потреби вчитель допомагає грамотно підвести до головного висновку)

 

 

 

Мініпідсумок

Як бачимо, означено-особові та узагальнено-особові речення можуть стати для нас опорою в житті, і від висловленого в них залежатиме наше самопочуття, наш настрій, наші сподівання, мрії. І що більше таких мотиваторів буде в нашому житті, то легшим здаватиметься шлях до успіху. Тож поспішаймо вчитися створювати постери-мотиватори з актуальними життєвими девізами.

Для цього повернімося до понять, що мають позначку «спробуємо дізнатися більше». Аби зрозуміти їхню суть, пропоную продовжити роботу в групах …….(вид роботи)

Нотатки філолога-початківця (робота з текстом)

Почувши про постер, зазвичай уявляємо якесь виразне зображення. Воно прикрашає стіну приміщення, монітор ноутбука чи статус у соцмережі.  Та все ж у більшості випадків маємо на увазі зображення, нанесене на щільний папір друкарським способом. Походить слово постер від англійського post, що означає розклеювати  або розвішувати. Перші постери - це рекламні чи театральні афіші та плакати, на яких писали або друкували необхідну інформацію з метою донести потрібну думку до глядача й показати її наочно. Зараз – це можливість виразити себе, висловити меседж людям, цілому світу і самому собі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перейдемо від слова до справи. Пропоную вам переглянути постери-мотиватори, створені мною за допомогою програми Crello. Це чудовий інструмент, через який ви можете створювати власні постери-мотиватори, використовуючи шаблони або обираючи власний дизайн. Але під час робити я зробила мовні помилки. Знайдіть їх, поясніть, чим ці помилки зумовлені.

Тож будьте уважні, створюючи власні мотиваційні вислови чи послання. Звертайте увагу на те, що в наказовому способі 1 і 2 особи дієслова мають відповідати на такі питання: що хай зроблю? що (з)робімо? що (з)роби?, що (з)робіть? Особливо будьте уважні, творячи наказовий спосіб 1 особи множини

Не працюємо, а працюймо

Не станемо, а станьмо

Не пішли, а ходімо!!!

 

- Ви погодитеся, що нам дуже легко дати пораду комусь, до чогось спонукати, закликати. Недарма ж так багато мудрих життєвих порад звучить у прислів’ях та приказках, якы э узагальнено-особовими реченнями. Але собі щось наказати і виконати зазвичай буває найскладніше. Давайте разом складемо настанови: за змістом – актуальні, за помислами – чисті й відверті, адресатом яких буде кожен із нас.

 

Який тип односкладних речень у цій роботі виправданий ?

 

 

 

«Мовний спаринг» (Робота в парах «упевнений»-«невпевнений», «надійний» - «зневірений»)

Створюємо актуальні на сьогодні життєві девізи, використовуючи означено-особові речення і дієслова в наказовому способі.

 

Мініпідсумок Так, сьогодення диктує нам такі девізи, сьогодні вони справді актуальні. Але є такі мотиваційні настанови, які давно на міцність та актуальність випробував час. Вони пролунали від людей, метою життя яких завжди  було бажання зробити цей світ кращим. Серед таких я хочу згадати постать Лесі Українки, творчість якої ви зараз вивчаєте на уроках української літератури. Особисто захоплююся цією авторкою. Написала декілька відгуків на її творчість, які розміщені на сторінках мого сайту.

 

 

Діти записують у зошити речення

 

 

 

 

 

 

 

Учні підкреслюють і називають присудки, визначаючи особу й число дієслів

 

 

Учні називають типи речень, аргументують свою думку самостійно

Учні роблять висновок про те, що

в означено-особових реченнях головний член називає ознаку, дію, стан чи процес, що належить мовцеві або слухачеві, а в узагальнено-особових дія, стан, процес стосуються будь-якої особи окремо і всіх разом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інструкція для учнів:

1 група досліджує текст, знаходить односкладні речення, визначає їх тип (озн-особ). З’ясовує, у якій формі вжито присудок у цих реченнях (1 особа множ). Обґрунтовує, чим це зумовлено? (наголосити, що такі думки не виняткові, а стосуються всіх нас)

2 група здійснює маркування тексту на наявність іншомовних слів, з’ясовує їхнє значення за академічним словником у мережі «Інтернет» (пост, постер, меседж, монітор, ноутбук, реклама, афіша, плакат), а також добираючи український відповідник до слова постер, меседж (послання). Роблять висновок про доречність уживання в мові іншомовних слів.

3 група визначає тему, головну думку, ключові слова щодо її розкриття (прогнозовано це дієслова), з’ясовує їхню роль у тексті (прогнозовано про дію, вплив тощо) Скориставшись інтернет-джерелами, потлумачує слова мотиватор, мотивація. Визначає, як ці слова дотичні до тексту.

Учитель визначає уасників кожної групи, які створюють спільний чат

 

 

 

Учні переглядають постери, виправляють помилки, пояснюють, що вони зумовлені неправильним творенням наказової форми дієслова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Означено-особові речення, бо в узагальнено-особових дія стосується всіх і кожного.

 

Один із пари підводить іншого до відповіді. (Наприклад, початок від 1 учня «Працюй натхненно» – продовження партнера «і матимеш результат»)

 

 

Рефлексивно-оцінювальний етап

Додому ви матимете цікаве завдання, що буде розміщене у моїй творчій майстерні за посиланням proslovo.poltava.ua. У поданих уривках із поеми «Давня казка» знайдіть ті рядки, які є актуальними для людей у всі часи. Головна умова – це повинні бути означено-особові речення. Отож дібравши їх, користуючись інструментами програми Crello, створіть постери-мотиватори.

 

 

А зараз настав час підбити підсумки уроку. І в цьому нам допоможе інструмент АnswerGarden. Ви отримаєте на вайбер три запитання, на які повинні дати короткі відповіді. За цими відповідями і з урахуванням роботи під час уроку ви отримаєте оцінки, які будуть розміщені на вашій сторінці в гуглкласі.

 

Питання:

1.Наскільки важливими для вас є пости-мотиватори на щодень?

2.Чому під час їхнього добору або створення доцільно використовувати означено-особові речення?

3. Який із постів-мотиваторів на сьогодні для вас найбільш актуальний?

 

 

Повертаючись до нашої розмови, з якої ми почали урок, хочу сказати: сподіваюся, що через 10 років від когось із вас почую слова, які мене по-новому мотивують і вкотре переконають, що лише разом зі своїми учнями я постала як особистість і змінююся далі. Переконана, що це будуть слова успішної людини, бо лише така людина може окрилити і запевнити, що кожен прагне бути успішним, аби щасливішим зробити людей навколо. Хочу висловити вам своє побажання, оберіть його одним із своїх життєвих девізів:

Ідіть до успіху з любовю до світу і до людей! (з демонстрацією створеного постера)

Учні добирають з поданих уривків девізи (Н-д, «Золотих не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду», «Не подумаю довіку зброї чесної зложити!», «Та й в темниці буду вільний – Маю думи-чарівниці») і розміщають їх на постерах-шаблонах або створених за власним дизайном.

 

 

 

 

 

 

 

Учні за отриманим посиланням входять у програму і, відповівши на питання, надсилають зворотні відповіді (працюють кілька хвилин самостійно)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Кисла Ірина
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
1534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку