Сценарій позакласного заходу "Математичний турнір" + Презентація "Математичний турнір"

Про матеріал
Математика – це політ фантазії. Саме так повинні сприймати цю науку учні, а завдання учителя – допомогти їм полюбити математику, відчути задоволення від вільного польоту у її просторі. Матеріал допоможе вчителю в проведенні Тижня математики.
Перегляд файлу

Про матеріал

Математика – це політ фантазії. Саме так повинні сприймати цю науку учні, а завдання учителя – допомогти їм полюбити математику, відчути задоволення від вільного польоту у її просторі. Матеріал допоможе вчителю в проведенні Тижня математики.

 

МАТЕМАТИЧНИЙ ТУРНІР

 

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.

Генрі Форд

Мета:

– сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення математики та розширення кругозору;

– формувати вміння застосовувати надбані знання в нових нестандартних ситуаціях;

– розвивати логічне мислення, спостережливість, кмітливість; прагнення до власної ініціативи;

– виховувати культуру математичного мислення, вміння працювати у команді задля досягнення спільної мети.

 

Обладнання та наочність: мультимедійне обладнання; плакати з висловами про математику; предмети до практичних завдань; таблиці оцінювання для журі.

 

1-й ведучий. Доброго дня, дорогі гості, шановні вболівальники та учасники змагань. Сьогодні ми будемо свідками цікавої боротьби юних математиків. У змаганнях беруть участь дві команди, які матимуть можливість показати свої знання, ерудицію, кмітливість і вміння мислити. (Слайд 1,2)

2-й ведучий. За ходом змагань спостерігатиме і буде оцінювати досягнення  вельмишановне журі. Це____________________________

1-й ведучий. Маємо надію, що наше журі буде неупередженим і справедливим.

 2-й ведучий. Шановні вболівальники, вам дозволяється брати участь у конкурсах для вболівальників, підтримувати учасників конкурсу. Забороняється викрикувати, підказувати з місця, некоректно поводиться під час проведення конкурсів.

ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД

 1-й ведучий. Отже, для початку представимо учасників нашого турніру. Кожна команда отримала домашнє завдання, де мала підготувати назву, емблему та девіз. 

2-й ведучий.  Шановне журі, ви маєте оцінити доцільність назви, актуальність девізу, яскравість та цікавість емблеми. Максимальна оцінка за цей конкурс – 5 балів.

(Команди демонструють емблеми, назву та девіз) (Слайд 3)

1-й ведучий.   Обом командам успіхів

                        Ми з вами побажаємо,

                        Перший етап змагання

                        Відразу починаємо!

 

1. РОЗМИНКА    (Слайд 4)         

1-й ведучий. Наступним конкурсом завжди є «Розминка». За 1 хвилину потрібно набрати максимум балів, запитання можна пропускати.

 

І команда

 

  1. Що означає слово «геометрія»?

(Землемірство)

  1. Чому дорівнює число π?

(3,14159...)

  1. Графік оберненої пропорційності.

(Гіпербола)

  1. Одиниця вимірювання кутів.

(Градус)

  1. Відрізок у крузі.

(Радіус, діаметр, хорда)

  1. Плюс без палички.

(Мінус)

  1. Рівняння, що мають одні й ті самі корені.

(Рівносильні)

  1. Батьківщина арабських цифр.

(Індія)

  1. Відношення катета, прилеглого до кута α, до гіпотенузи у прямокутному трикутнику.

(Косинус кута α)

  1.                    Одиниці, десятки, тисячі — це...

(Розряди натуральних чисел)

  1.                    Який клас іде після класу мільйонів?

(Клас мільярдів)

  1.                    У якому трикутнику один кут дорівнює сумі двох інших?

(У прямокутному)

  1.                    Як називається сума довжин усіх сторін многокутника?

(Периметр)

  1.                    Скільки всього двоцифрових натураль­них чисел?

(90)

  1.                    Фігура, яка складається з усіх точок пло­щини, рівновіддалених від даної точки.

(Коло)

  1.                    Якщо число закінчується на 5 або 0, то воно...

(ділиться на 5)

  1.                    Давньогрецькі вчені-математики, імена­ми яких названо теореми.

(Фалес, Піфагор)

  1.                    Яку дію позначає риска дробу?

(Ділення)

  1.                    Два десятки помножили на два десятки. Скільки отримали?

(40десятків)

  1.                    Сотню поділили на четвертину. Скільки одержали?

(400)

  1.                    Розділ геометрії, де вивчаються фігури в просторі.

(Стереометрія)

 

ІІ команда

 

  1. Що означає слово «математика»?

(Знання, наука)

  1. Сота частина числа.

(Відсоток)

  1. Хто ввів для числа π значення ?

(Архімед)

  1. Графік квадратичної функції.

(Парабола)

  1. Найбільше натуральне число.

(Не існує)

  1. Перекреслений мінус.

(Плюс)

  1. У якій країні жив Піфагор?

(У Стародавній Греції)

  1. Рівняння другого степеня називаються...

(Квадратними)

  1. Відношення катета, протилежного дано­му куту α, до гіпотенузи у прямокутному три­кутнику.

(Синус кута α)

  1.                    Автор першого російського підручника з математики.

(Магницький)

  1.                    Який трикутник має три рівні кути?

(Правильний)

  1.                    Найбільше Ціле двоцифрове число.

(99)

  1.                    Третина розгорнутого кута.

(60°)

  1.                    Відстань від точки кола до його центра.

(Радіус)

  1.                    Промінь, що виходить з вершини кута і ділить його навпіл.

(Бісектриса)

  1.                    У трикутнику проти більшої сторони ле­жить менший кут. Так чи ні?

(Ні)

  1.                    Якщо число закінчується парною циф­рою або 0, то воно...

(Ділиться на 2)

  1.                    62 = 36; 82 = 64 . А чому дорівнює кут у квадраті?

(90°)

  1.                    Скільки буде, якщо десять розділити на десяту частину?

(100)

  1.                    Розділ геометрії, що вивчає фігури на площині.

(Планіметрія)

  1.                    Одиниці, тисячі, мільйони — це...

(Класи натуральних чисел)

 

  1.       ВУЛИЦЯ ВІЧНИХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ (Слайд 5)         

2-й ведучий. Ми прийшли на вулицю Вічних першокласників. Справа в тому, що її мешканці ніяк не можуть навчитися лічити. Числа весь час ніби «втікають» від них. Допоможіть жителям полічити до 50, використовуючи таблицю. Хто за одну хвилину це зробить?

(Різниця в рахунку – кількість балів)

 

  1.       ПРОДОВЖІТЬ РЯД  (Слайд 6)         

1-й ведучий. Цей тур письмовий. Команди отримують по 10 послідовностей слів, до кожної з яких необхідно дописати ще одне слово, яке підходить за змістом. Час виконання — 2 хв. Відповіді здаються журі. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

Ряд слів

  1.               Доба, година, хвилина,...
  2.               Квадрат, трапеція, прямокутник,...
  3.               25, 36, 49,...
  4.               Раціональні, цілі, дійсні,...
  5.               Тонна, кілограм, грам,...
  6.               Лінійка, косинець, циркуль...
  7.               Гострий, тупий, прямий,...
  8.               Діаметр, радіус, центр,...
  9.               Арифметика, інформатика, алгебра,...
  10.          Клавіатура, мікрофон, миша...

2-й ведучий. Поки команди і журі працюють, пропонуємо розваги для залу.

Загадкове, нам знайоме,

В ньому є щось невідоме.

Його треба розв’язати,

Тобто корінь відшукати.

Кожен легко, без вагання

Відповість, що це - …  (рівняння)

 

Якщо кутник в руки взяти,

Більший кут обмалювати,

Вийде результат такий:

Кут дістанемо…   (прямий)

 

Нам вони допомагають,

Дій порядок визначають.

А якщо про них забудеш,

Вийде зовсім навпаки,

Пам’ятай же про …  (дужки)

 

Ділення на 90 –

Не завжди, на жаль, це просто.

Якщо кут прямий зуміти

Нам на стільки поділити,

Учням всім на радість у нас вийде …(градус)

 

Щоб кути намалювати,

Нам його потрібно мати.

І щоб вимірять кути

Кращий прилад не знайти.

Всім кутам він командир –

Помічник наш - … (транспортир)

 

Чотири рівні сторони,

Ї й кути – прямі вони.

Знають учні всі підряд,

Що фігура ця - …  (квадрат)

 

Ця точка горда та щаслива,

Бо роль у неї особлива:

Вона куту ім’я дає,

Його сторін початком є.

Ця точка для кута єдина

І називається - …  (вершина)

 

Повинен знати кожний учень:

Наш помічник і друг - …   (підручник)

 

Гострий кут він переріс,

До тупого не доріс.

Як відомо, кут такий

Називається …   (прямий)

 

Знаків у математиці

Різних є багато,

Учні старших класів

Їх повинні знати.

Вчать тангенс там і синус,

А у нас є плюс і …  (мінус)

 

2-й ведучий. Ну, що ж, шановне журі, вам слово, скажіть нам наші результати.

 

  1. ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ (Слайд 7,8)         

1-й ведучий. А зараз кожна команда одержить практичне завдання. Правильне виконання – 5 балів

  1. Ковалю принесли 5 ланцюжків, по три ланки в кожному, і доручили з’єднати їх в один ланцюг. Перед тим як приступити до роботи, коваль почав думати, скільки кілець йому доведеться розкрити і знову закувати. Він вирішив, що доведеться розкрити і знову закувати 4 кільця. Чи не можна цю роботу виконати, розкривши менше кілець? Продемонструйте це на прикладі.

(3 кільця — роз’єднати один ланцюжок, отриманими кільцями з’єднати решту ланцюжків.)

 

  1. На столі стоять шість склянок. Три з них порожні, а три наповнені водою. Зробіть так, щоб порожні і повні склянки чергувалися. Брати в руки можна тільки одну склянку.

(Треба перелити воду з другої склянки в п’яту і поставити порожню склянку на місце.)

 

  1. ВГАДАЙ СЛОВО (Слайд 9)         

2-й ведучий. Кожна команда виділяє артистичного, винахідливого учасника. Ключові слова написано на аркушах паперу, які знаходяться в конвертах. Представник команди вибирає конверт, читає слово і намагається, нічого не кажучи, показати його. Товариші по команді протягом 2 хвилин відгадують його. Далі ключове слово відгадує друга команда. За перемогу в цьому конкурсі — 5 балів.

(Ключовими словами взято слова: «лінійка», «транспортир», «циркуль» «указка»)

  1. ПІДКАЗКИ (Слайд 10-13)         

 1-й ведучий. Команди по черзі відгадують по два слова . Ведучий формулює три підказки, за якими слід відгадати, про що йдеться. Після першої і другої підказок – 3 с на відповідь. Після третьої підказки – 5 с для остаточної відповіді. Якщо слово відгадано після першої підказки , команда отримує 3 бали, якщо після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал.

2-й ведучий.   Не поспішайте відповідь

                          Давати навмання.

                          Вам допоможуть

                          Розум і знання!

                 Підказки для 1-ї команди

І.  1) З багатством це також може трапитися.

     2) Арифметична дія.

     3) Є така таблиця.                                     ( Множення)

 

ІІ. 1) Їх формулюють математики.

     2) Є про трикутник , є про кути.

     3) Їх треба доводити.                                  ( Теореми)

                Підказки для 2-ї команди

І. 1) Вона потрібна, щоб не говорити дурниць.

    2) Коли одне випливає з іншого.

    3) Буває математична, а буває жіноча                         (Логіка)

ІІ. 1)Запам’ятати їх усі неможливо.

     2) За ними обчислюють.

     3)  Їх багато у довідниках.                                             ( Формули) 

 

 

  1. СОФІЗМИ (Слайд 14,15)         

 (Хвилинка відпочинку)

1-й ведучий.

До батьків, до Яблунова,

 В рідну хату і садок

 З політехніки зі Львова

 Гостювать прибув синок.

 На обід прибув, до речі,

 (Стіл накрили в акурат!)

 Мати вийняла із печі

 Двоє смажених курчат.

 Син підняв до стелі руку:

 Ось курчата ці: фактично

 Двійко тут, як не бери.

А візьми математично,

 Помудруй – і вийде три!

Не мели дурницю синку!..-

 (І, як видно, розізлив).

 Той схопивсь: - Одну хвилинку!-

 Щось помножив, поділив...

 - Ось вам, - каже, - рівно троє.

 Доказ точний і ясний! –

 І промовив до старої

 Сивий батько мовчазний:

 Якщо так виходить в Петі,

 Будуть двоє ці для нас,

 Він хай їсть оте вже, третє!

 Всім по одному якраз!

2-й ведучий.

А тепер завдання командам. Правильна відповідь – 5 балів.

  1. Знайдіть помилку у такому міркуванні:

«Доведемо, що 5 = 6. Розглянемо для цього числову тотожність:

35 + 10 – 45  = 42 + 12 – 54.

Винесемо спільні множники в обох частинах рівності за дужки.

Отримаємо

5∙(7 + 2 – 9) = 6∙(7 + 2 – 9).

Поділимо обидві частини рівності на спільний множник, який записаний у дужках. Отримуємо, що 5 = 6».

(На нуль ділити не можна!)

  1.  Покажемо вам цікаву тотожність:

 2∙2 = 5.

Скористаємося рівністю 4 : 4 = 5 : 5.

Винесемо за дужки 4 і 5, матимемо: 4(1 : 1)=5(1 : 1).

Поділимо обидві частини на (1 : 1) й одержимо

4 = 5 або  2∙2 = 5.

Знайдіть помилку

(За дужки виносимо спільний множник)

 

  1. КОНКУРС КАПІТАНІВ (Слайд 16)         

1-й ведучий. Капітани, до бар’єру!

Капітан кожної команди має за 3 хвилини із букв слова «ДИСКРИМІНАНТ» утворити якнайбільше слів. Роботи передаємо журі. За кожне слово     1 бал.

 

2-й ведучий. А ми в цей час полинемо в безмежний простір Інету.

 

  1. ВИХОДИМО ЗА МЕЖІ (Слайд 17)         

2-й ведучий. Представники команд по черзі виконують завдання вправ.( по 1 балу за правильну відповідь)

1-й ведучий. Поки журі працює, пропонуємо розваги для залу. Давайте згадаємо прислів’я та приказки, в яких зустрічаються числа.

2-й ведучий. Слово журі 

1-й ведучий. Залишилось ще зовсім трішечки до кінця нашого змагання,  я вам раджу зосередитись, бо це останній конкурс у сьогоднішній грі.

 

  1.                    ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ (Слайд 18)         

2-й ведучий. Гра закінчується тоді, коли одна з команд матиме перевагу в 1 бал, навіть якщо 1 хвилина ще не пройшла. Починає команда, у якої більше балів.

 

І команда

 

  1. Двічі по два...

(4)

  1. Важка праця школяра.

(Навчання)

  1. 7 днів і 7ночей.

(Тиждень)

  1. Дівчинка зростом 2,5 см.

(Дюймовочка)

  1. Скільки богатирів у дядька Чорномора?

(33)

  1. Альфа, бета, гамма — це букви...

(грецького алфавіту)

  1. Твердження, що потребує доведення.

(Теорема)

  1. Документ про середню освіту.

(Свідоцтво)

  1. Фунт — це...

(400 г)

  1. За двома зайцями поженешся...

(жодного не піймаєш)

  1. Семеро одного...

(не чекають)

  1. Кінь на чотирьох ногах та й то...

(спотикається)

  1. Старий віл...

(борозни не псує)

  1. Баба з воза...

(кобилі легше)

  1. Повторення —

(мати навчання)

  1. Якщо стіл виший за стілець, то стілець...

(нижчий за стіл)

  1. Скільки вух у трьох мишей?

(6)

  1. Якщо а>b,то b...

(менше за а)

  1. Горіло 7 свічок, 3 погасили. Скільки за­лишилось?

(3)

  1. Троє чоловіків чекали поїзда 3 години. Скільки чекав кожний?

(3 год)

  1. Летіла зграя гусей: 1 позаду, 2 попере­ду; 1 попереду, 2 позаду. Скільки було гусей?

(3)

  1. Перша цифра восьмицифрового числа 5. Яке перше слово треба назвати, читаючи це число?

(П'ятдесят)

  1. Сота частина гривні.

(Копійка)

  1. Цариця всіх наук.

(Математика)

  1. У колесі 11 спиць. Скільки проміжків між спицями?

(11)

ІІ команда

 

  1. П’ять по п’ять.

(25)

  1. Робоче місце школяра.

(Парта)

  1. Три, три, три — буде...

(дірка)

  1. Вік живи...

(вік учись)

  1. Зріст Горбоконика.

(3 вершки)

  1. Ікс, ігрек, зет — це букви...

(латинського алфавіту)

  1. Твердження, що не потребує доведення.

(Аксіома)

  1. Відомість про успішність учня.

(Табель)

  1. Пуд —це...

(16 кг)

  1. Сім раз відміряй...

(один раз відріж)

  1. Один у полі...

(не воїн)

  1. Добрий початок...

(половина діла)

  1. Любиш кататися — ...

(люби й саночки возити)

  1. Хороший вчитель не той, хто сам багато знає, а той...

(хто може навчити інших)

  1. Ситий голодного...

(не розуміє)

  1. Якщо сестра старша за брата, то брат...

(молодший за сестру)

  1. Скільки лап у двох ведмежат?

(8)

  1. Якщо Сашко вийшов з дому раніше Сер­гія, то Сергій...

(пізніше)

  1. Сорок п’ят і сорок п’ят — буде...

(80 п’ят)

  1. Назвіть три дні підряд, не користуючись ні назвами днів тижня, ні числами.

(Вчора, сьогодні, завтра)

  1. Яйце вариться 5 хв. Скільки варяться шість яєць?

(5 хв)

  1. Валюта України.

(Гривня)

  1. Чиї штани на всі сторони рівні?

(Піфагорові)

  1. Гімнастика розуму.

(Математика)

  1. Назвіть числа, кількість цифр яких до­рівнює кількості букв у їх назві.

(100 — сто, 1 000 000 — мільйон)

 

1-й ведучий. Ну от і закінчився останній конкурс. Прошу журі підвести підсумки, оголосити результати конкурсів та назвати переможця. (Слайд 19)         

Журі:_________________________________________________

(Слайд 20)         

2-й ведучий. Ми щиро вітаємо учасників турніру – кмітливих і винахідливих. Учасники команд ґрунтовно проявили математичні здібності, логічне мислення, винахідливість, чіткість у висловлюваннях, показали знання з математики. Сподіваємося, що наше свято не пройшло безслідно. Можливо, збільшилася кількість учнів, яких зацікавила математика, і вони всерйоз займуться її вивченням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця оцінювання

конкурсу

Назва

Оцінювання

Альфа

Бета

 

Представлення команд

 

 

1

Розминка

 

 

2

Вулиця вічних першокласників

 

 

3

Продовжіть ряд

 

 

4

Практичні завдання

 

 

5

Вгадай слово

 

 

6

Підказки

 

 

7

Софізми

 

 

8

Конкурс капітанів

 

 

9

Виходимо за межі

 

 

10

Гонка за лідером

 

 

Всього

 

 

 

 

Таблиця оцінювання

конкурсу

Назва

Оцінювання

 

Представлення команд

5 балів

1

Розминка

1 правильна відповідь – 1бал

2

Вулиця вічних першокласників

Різниця в рахунку – кількість балів

3

Продовжіть ряд

1 правильне слово – 1бал

4

Практичні завдання

5 балів

5

Вгадай слово

5 балів

6

Підказки

Після 1-ї – 3 бали, після 2-ї – 2 бали, після 3-ї – 1 бал

7

Софізми

5 балів

8

Конкурс капітанів

Кожне слово – 1 бал

9

Виходимо за межі

по 1 балу за правильну відповідь

10

Гонка за лідером

1 правильна відповідь – 1бал

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Математичний турнір

Номер слайду 2

Девіз турніру. Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

Номер слайду 3

Представлення команд

Номер слайду 4

Розминка. За 1 хв потрібно набрати максимум очок, (запитання можна пропускати)

Номер слайду 5

Вулиця першокласників. Полічіть до 50, використовуючи таблицю. Хто це зробить швидше?

Номер слайду 6

Продовжіть ряд. Команди отримують по 10 послідовностей слів, до кожної з яких необхідно дописати ще одне слово, яке підходить за змістом. Час виконання – 2хвилини.

Номер слайду 7

Практичні завдання. Ковалю принесли 5 ланцюжків, по три ланки в кожному, і доручили з'єднати в один ланцюг. Він вирішив, що доведеться розкрити і знову закувати 4 кільця. Чи не можна цю роботу виконати, розкривши менше кілець? Продемонструйте це на прикладі.

Номер слайду 8

Практичні завдання На столі стоять шість склянок. Три з них порожні. А три наповнені водою. Зробіть так, щоб порожні і повні склянки чергувалися. Брати в руки можна лише одну склянку.

Номер слайду 9

 Вгадай слово Покажіть вибране слово, нічого не кажучи. Товариші по команді відгадують його. ТРАНСПОРТИРЦИРКУЛЬ

Номер слайду 10

Підказки 1) З багатством це також може трапитися.2) Арифметична дія.  3) Є така таблиця.        МНОЖЕННЯ           

Номер слайду 11

Підказки1) Вона потрібна, щоб не говорити дурниць.2) Коли одне випливає з іншого. 3) Буває математична, а буває жіноча. ЛОГІКА

Номер слайду 12

ПідказкиЇх формулюють математики. 2) Є про трикутник , є про кути.3) Їх треба доводити. Теореми

Номер слайду 13

Підказки1)Запам’ятати їх усі неможливо.  2) За ними обчислюють. 3)  Їх багато у довідниках. Формули

Номер слайду 14

Софізми. Я довів, що п'ять дорівнює шістьом! Ось, дивіться!(35+10-45) = (42+12-54)Виносимо за дужки загальний множник:5 (7+2-9) = 6 (7+2-9)Поділимо на (7+2-9) обидві частини рівності одержуємо:5 = 6

Номер слайду 15

Софізми. А я вам покажу, що 2*2=5 Скористаємося рівністю 4:4=5:5 Винесемо за дужки 4 і 5 матимемо 4(1:1)=5(1:1)Поділимо обидві частини на (1:1) і одержимо 4=5, або2*2=5!

Номер слайду 16

Конкурс капітанів. Капітан кожної команди має за 3 хв. із букв слова «ДИСКРИМІНАНТ» утворити якнайбільше слів. Називаємо по черзі. За кожне слово – 1 бал. Слова не повинні повторюватись.

Номер слайду 17

Виходимо за межі…https://learningapps.org/view3768695https://learningapps.org/view4788431https://learningapps.org/view1316578

Номер слайду 18

Гонка за лідером. Гра закінчується тоді, коли одна з команд матиме перевагу в 1 бал, навіть якщо 1 хв ще не пройшла. Починає команда, у якої більше балів.

Номер слайду 19

Запрошуємо до слова журі

Номер слайду 20

Вітаємо переможців!

zip
Додано
9 березня 2020
Переглядів
825
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку