Про матеріал
Математика – це політ фантазії. Саме так повинні сприймати цю науку учні, а завдання учителя – допомогти їм полюбити математику, відчути задоволення від вільного польоту у її просторі. Матеріал допоможе вчителю в проведенні Тижня математики.
МАТЕМАТИЧНИЙ ТУРНІР
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
Мета:
– сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення математики та розширення кругозору;
– формувати вміння застосовувати надбані знання в нових нестандартних ситуаціях;
– розвивати логічне мислення, спостережливість, кмітливість; прагнення до власної ініціативи;
– виховувати культуру математичного мислення, вміння працювати у команді задля досягнення спільної мети.
Обладнання та наочність: мультимедійне обладнання; плакати з висловами про математику; предмети до практичних завдань; таблиці оцінювання для журі.
1-й ведучий. Доброго дня, дорогі гості, шановні вболівальники та учасники змагань. Сьогодні ми будемо свідками цікавої боротьби юних математиків. У змаганнях беруть участь дві команди, які матимуть можливість показати свої знання, ерудицію, кмітливість і вміння мислити. (Слайд 1,2)
2-й ведучий. За ходом змагань спостерігатиме і буде оцінювати досягнення вельмишановне журі. Це____________________________
1-й ведучий. Маємо надію, що наше журі буде неупередженим і справедливим.
2-й ведучий. Шановні вболівальники, вам дозволяється брати участь у конкурсах для вболівальників, підтримувати учасників конкурсу. Забороняється викрикувати, підказувати з місця, некоректно поводиться під час проведення конкурсів.
ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД
1-й ведучий. Отже, для початку представимо учасників нашого турніру. Кожна команда отримала домашнє завдання, де мала підготувати назву, емблему та девіз.
2-й ведучий. Шановне журі, ви маєте оцінити доцільність назви, актуальність девізу, яскравість та цікавість емблеми. Максимальна оцінка за цей конкурс – 5 балів.
(Команди демонструють емблеми, назву та девіз) (Слайд 3)
1-й ведучий. Обом командам успіхів
Ми з вами побажаємо,
Перший етап змагання
Відразу починаємо!
1. РОЗМИНКА (Слайд 4)
1-й ведучий. Наступним конкурсом завжди є «Розминка». За 1 хвилину потрібно набрати максимум балів, запитання можна пропускати.
І команда
(Землемірство)
(3,14159...)
(Гіпербола)
(Градус)
(Радіус, діаметр, хорда)
(Мінус)
(Рівносильні)
(Індія)
(Косинус кута α)
(Розряди натуральних чисел)
(Клас мільярдів)
(У прямокутному)
(Периметр)
(90)
(Коло)
(ділиться на 5)
(Фалес, Піфагор)
(Ділення)
(40десятків)
(400)
(Стереометрія)
ІІ команда
(Знання, наука)
(Відсоток)
(Архімед)
(Парабола)
(Не існує)
(Плюс)
(У Стародавній Греції)
(Квадратними)
(Синус кута α)
(Магницький)
(Правильний)
(99)
(60°)
(Радіус)
(Бісектриса)
(Ні)
(Ділиться на 2)
(90°)
(100)
(Планіметрія)
(Класи натуральних чисел)
2-й ведучий. Ми прийшли на вулицю Вічних першокласників. Справа в тому, що її мешканці ніяк не можуть навчитися лічити. Числа весь час ніби «втікають» від них. Допоможіть жителям полічити до 50, використовуючи таблицю. Хто за одну хвилину це зробить?
(Різниця в рахунку – кількість балів)
1-й ведучий. Цей тур письмовий. Команди отримують по 10 послідовностей слів, до кожної з яких необхідно дописати ще одне слово, яке підходить за змістом. Час виконання — 2 хв. Відповіді здаються журі. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Ряд слів
2-й ведучий. Поки команди і журі працюють, пропонуємо розваги для залу.
Загадкове, нам знайоме,
В ньому є щось невідоме.
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це - … (рівняння)
Якщо кутник в руки взяти,
Більший кут обмалювати,
Вийде результат такий:
Кут дістанемо… (прямий)
Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки,
Пам’ятай же про … (дужки)
Ділення на 90 –
Не завжди, на жаль, це просто.
Якщо кут прямий зуміти
Нам на стільки поділити,
Учням всім на радість у нас вийде …(градус)
Щоб кути намалювати,
Нам його потрібно мати.
І щоб вимірять кути
Кращий прилад не знайти.
Всім кутам він командир –
Помічник наш - … (транспортир)
Чотири рівні сторони,
Ї й кути – прямі вони.
Знають учні всі підряд,
Що фігура ця - … (квадрат)
Ця точка горда та щаслива,
Бо роль у неї особлива:
Вона куту ім’я дає,
Його сторін початком є.
Ця точка для кута єдина
І називається - … (вершина)
Повинен знати кожний учень:
Наш помічник і друг - … (підручник)
Гострий кут він переріс,
До тупого не доріс.
Як відомо, кут такий
Називається … (прямий)
Знаків у математиці
Різних є багато,
Учні старших класів
Їх повинні знати.
Вчать тангенс там і синус,
А у нас є плюс і … (мінус)
2-й ведучий. Ну, що ж, шановне журі, вам слово, скажіть нам наші результати.
1-й ведучий. А зараз кожна команда одержить практичне завдання. Правильне виконання – 5 балів
(3 кільця — роз’єднати один ланцюжок, отриманими кільцями з’єднати решту ланцюжків.)
(Треба перелити воду з другої склянки в п’яту і поставити порожню склянку на місце.)
2-й ведучий. Кожна команда виділяє артистичного, винахідливого учасника. Ключові слова написано на аркушах паперу, які знаходяться в конвертах. Представник команди вибирає конверт, читає слово і намагається, нічого не кажучи, показати його. Товариші по команді протягом 2 хвилин відгадують його. Далі ключове слово відгадує друга команда. За перемогу в цьому конкурсі — 5 балів.
(Ключовими словами взято слова: «лінійка», «транспортир», «циркуль» «указка»)
1-й ведучий. Команди по черзі відгадують по два слова . Ведучий формулює три підказки, за якими слід відгадати, про що йдеться. Після першої і другої підказок – 3 с на відповідь. Після третьої підказки – 5 с для остаточної відповіді. Якщо слово відгадано після першої підказки , команда отримує 3 бали, якщо після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал.
2-й ведучий. Не поспішайте відповідь
Давати навмання.
Вам допоможуть
Розум і знання!
Підказки для 1-ї команди
І. 1) З багатством це також може трапитися.
2) Арифметична дія.
3) Є така таблиця. ( Множення)
ІІ. 1) Їх формулюють математики.
2) Є про трикутник , є про кути.
3) Їх треба доводити. ( Теореми)
Підказки для 2-ї команди
І. 1) Вона потрібна, щоб не говорити дурниць.
2) Коли одне випливає з іншого.
3) Буває математична, а буває жіноча (Логіка)
ІІ. 1)Запам’ятати їх усі неможливо.
2) За ними обчислюють.
3) Їх багато у довідниках. ( Формули)
(Хвилинка відпочинку)
1-й ведучий.
До батьків, до Яблунова,
В рідну хату і садок
З політехніки зі Львова
Гостювать прибув синок.
На обід прибув, до речі,
(Стіл накрили в акурат!)
Мати вийняла із печі
Двоє смажених курчат.
Син підняв до стелі руку:
Ось курчата ці: фактично
Двійко тут, як не бери.
А візьми математично,
Помудруй – і вийде три!
Не мели дурницю синку!..-
(І, як видно, розізлив).
Той схопивсь: - Одну хвилинку!-
Щось помножив, поділив...
- Ось вам, - каже, - рівно троє.
Доказ точний і ясний! –
І промовив до старої
Сивий батько мовчазний:
Якщо так виходить в Петі,
Будуть двоє ці для нас,
Він хай їсть оте вже, третє!
Всім по одному якраз!
2-й ведучий.
А тепер завдання командам. Правильна відповідь – 5 балів.
«Доведемо, що 5 = 6. Розглянемо для цього числову тотожність:
35 + 10 – 45 = 42 + 12 – 54.
Винесемо спільні множники в обох частинах рівності за дужки.
Отримаємо
5∙(7 + 2 – 9) = 6∙(7 + 2 – 9).
Поділимо обидві частини рівності на спільний множник, який записаний у дужках. Отримуємо, що 5 = 6».
(На нуль ділити не можна!)
2∙2 = 5.
Скористаємося рівністю 4 : 4 = 5 : 5.
Винесемо за дужки 4 і 5, матимемо: 4(1 : 1)=5(1 : 1).
Поділимо обидві частини на (1 : 1) й одержимо
4 = 5 або 2∙2 = 5.
Знайдіть помилку
(За дужки виносимо спільний множник)
1-й ведучий. Капітани, до бар’єру!
Капітан кожної команди має за 3 хвилини із букв слова «ДИСКРИМІНАНТ» утворити якнайбільше слів. Роботи передаємо журі. За кожне слово – 1 бал.
2-й ведучий. А ми в цей час полинемо в безмежний простір Інету.
2-й ведучий. Представники команд по черзі виконують завдання вправ.( по 1 балу за правильну відповідь)
1-й ведучий. Поки журі працює, пропонуємо розваги для залу. Давайте згадаємо прислів’я та приказки, в яких зустрічаються числа.
2-й ведучий. Слово журі
1-й ведучий. Залишилось ще зовсім трішечки до кінця нашого змагання, я вам раджу зосередитись, бо це останній конкурс у сьогоднішній грі.
2-й ведучий. Гра закінчується тоді, коли одна з команд матиме перевагу в 1 бал, навіть якщо 1 хвилина ще не пройшла. Починає команда, у якої більше балів.
І команда
(4)
(Навчання)
(Тиждень)
(Дюймовочка)
(33)
(грецького алфавіту)
(Теорема)
(Свідоцтво)
(400 г)
(жодного не піймаєш)
(не чекають)
(спотикається)
(борозни не псує)
(кобилі легше)
(мати навчання)
(нижчий за стіл)
(6)
(менше за а)
(3)
(3 год)
(3)
(П'ятдесят)
(Копійка)
(Математика)
(11)
ІІ команда
(25)
(Парта)
(дірка)
(вік учись)
(3 вершки)
(латинського алфавіту)
(Аксіома)
(Табель)
(16 кг)
(один раз відріж)
(не воїн)
(половина діла)
(люби й саночки возити)
(хто може навчити інших)
(не розуміє)
(молодший за сестру)
(8)
(пізніше)
(80 п’ят)
(Вчора, сьогодні, завтра)
(5 хв)
(Гривня)
(Піфагорові)
(Математика)
(100 — сто, 1 000 000 — мільйон)
1-й ведучий. Ну от і закінчився останній конкурс. Прошу журі підвести підсумки, оголосити результати конкурсів та назвати переможця. (Слайд 19)
Журі:_________________________________________________
(Слайд 20)
2-й ведучий. Ми щиро вітаємо учасників турніру – кмітливих і винахідливих. Учасники команд ґрунтовно проявили математичні здібності, логічне мислення, винахідливість, чіткість у висловлюваннях, показали знання з математики. Сподіваємося, що наше свято не пройшло безслідно. Можливо, збільшилася кількість учнів, яких зацікавила математика, і вони всерйоз займуться її вивченням.
Таблиця оцінювання |
|||
№ конкурсу |
Назва |
Оцінювання |
|
Альфа |
Бета |
||
|
Представлення команд |
|
|
1 |
Розминка |
|
|
2 |
Вулиця вічних першокласників |
|
|
3 |
Продовжіть ряд |
|
|
4 |
Практичні завдання |
|
|
5 |
Вгадай слово |
|
|
6 |
Підказки |
|
|
7 |
Софізми |
|
|
8 |
Конкурс капітанів |
|
|
9 |
Виходимо за межі |
|
|
10 |
Гонка за лідером |
|
|
Всього |
|
|
Таблиця оцінювання |
||
№ конкурсу |
Назва |
Оцінювання |
|
Представлення команд |
5 балів |
1 |
Розминка |
1 правильна відповідь – 1бал |
2 |
Вулиця вічних першокласників |
Різниця в рахунку – кількість балів |
3 |
Продовжіть ряд |
1 правильне слово – 1бал |
4 |
Практичні завдання |
5 балів |
5 |
Вгадай слово |
5 балів |
6 |
Підказки |
Після 1-ї – 3 бали, після 2-ї – 2 бали, після 3-ї – 1 бал |
7 |
Софізми |
5 балів |
8 |
Конкурс капітанів |
Кожне слово – 1 бал |
9 |
Виходимо за межі |
по 1 балу за правильну відповідь |
10 |
Гонка за лідером |
1 правильна відповідь – 1бал |