Сценарій позакласного заходу "Право і закон"

Про матеріал
Виховний захід для учнів 5 - 8 класів до тижня права у школі "Право і закон". Мета заходу сформувати в учнів здатність до самоконтролю, повагу до моралі правопорядку; формувати комунікативну компетентність. Підвищити загальний рівень знань учнів з проблем прав людини та дитини, формувати загальний рівень знань правової свідомості учнів; сформувати в учнів розуміння, що життя та його цінності – це особистий вибір людини. .
Перегляд файлу

 

НАЗВА ВИХОВНОГО ЗАХОДУ: Право і закон.

МЕТА: сформувати в учнів здатність до самоконтролю, повагу до моралі і

              правопорядку; формувати комунікативну компетентність.

ЗАДАЧІ:

  • підвищити загальний рівень знань учнів з проблем прав людини та дитини;
  • формувати загальний рівень знань правової свідомості учнів;

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ:

  • сформувати в учнів розуміння, що життя та його цінності – це особистий вибір людини.

ЧАС ПРОВЕДЕННЯ: 45 хвилин

ВІКОВИЙ СКЛАД УЧАСНИКІВ:  учні 5-8-х  класів.

ОБЛАДНАННЯ: аудіозапис пісні «Ми маленькі діти» із кінофільму «Пригоди Електроніка», пісня О. Янушкевич «Дитинства світ» , плакат «Світова книга прав дитини, плакати з висловлюваннями В.Сухомлинського.

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:

  1. Вступне слово вчителя.
  2. Сценка на тему: Обов’язок і лінь»
  3. Заключне слово вчителя.
  4. Анкетування учнів.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

Звучить аудіозапис пісні «Ми маленькі діти» із кінофільму «Пригоди Електроніка»

І. Вступне слово

Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз, і прожити його потрібно гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти. Хто ви на дереві життя? Поки ви що — листочки, які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.

Дитинство — це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створені всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку. Щоб досягти цієї мети, і дитина, і родина, у якій вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави.

 

В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.

 

В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

 

“А хіба правда, що діти не мали одягу, іграшок? – спитаєте ви”. Та не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

 

Пройде не одне тисячоліття, коли людство зрозуміє цю істину, і пройде ще одне тисячоліття, коли людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину – найбільше наше багатство.

Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини.

1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.

 

Згідно з Конвенцією Україна у квітні  2001 р. прийняла Закон про охорону дитинства.

Ми з вами поговоримо сьогодні про ваших друзів і ворогів. Без усякої містики скажу: вони невидимі, але цілком реальні. Одні постійно на сторожі, як Ангел-Хранитель, вони оберігають вас від усього, що заважає на шляху до здійснення вашої мети, а другі, вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток.

 Догадалися, хто вони?

 У невеличкій сцені ви зараз побачите й почуєте, як вони змагаються за владу над вами.

ІІ. Сценка

 Хлопчик, накрившись, лежить, удаючи сплячого. Дзвонить будильник. Герой накривається з головою. Зусібіч до нього підходять Обов’язок, Совість, Лінь і Байдужість

Обов’язок (схиляючись над учнем).

Прокидайся, пора збиратися до школи.

Лінь( лагідним улесливим голосом).

 Поспи ще трішки, постіль така м’якенька, ковдра така тепленька… А тобі так не  хочеться вставати, з приємним сном розлучатися

Обов’язок

 Кілька гімнастичних вправ – і сон як рукою зніме. А холодна вода поверне бадьорість, подарує добрий настрій

Лінь

Який ти немилосердний, Обов’язку! А я – добра, я жалію,  я хочу добра.

Совість.

Знаємо ми твою „доброту”! Послухавши тебе учень не встигне зробити зарядки, одягнеться абияк, снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоров'я.

Байдужість

Ой-ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше і встигнути…

Обов’язок

І на уроки спізнитись. А на першому уроці – підготовка до контрольної роботи. Без

серйозної підготовки не справитись.

Байдужість

 Можна спокійно списати  й одержати той самий бал, а іноді й вищий.

Совість  

Тобто скористатися плодами чужої праці? І не соромно буде отримати незаслужений бал?

Лінь

Що таке сором? І задля нього тратити нервові клітини? Ні, краще без зайвих зусиль…

Обов’язок

 А в результаті – ні знань, ні розвитку. Застій і деградація. Цього ви бажаєте? Таке вашедобро? Адже відомо, що „лінь – мати усіх вад” (В. Сухомлинський). Саме від лінощів починається падіння.

Лінь

 Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.

Обов’язок

 Бо „подолання труднощів – це шлях до стійкості духу, міцності переконань” (В. Сухомлинський). А без них немає особистості.

Байдужість

Ой, замучив: труднощі, завдання, обов’язок, дисципліна… Обійдемось без них!

Совість

Геть звідси! Вашої влади тут нема!

Лінь

А це ми ще побачимо, чия влада сильніша. Поспи ще хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече…

Обов’язок

Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов’язок! (учень швидко відкидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко)

Голос матері

Синку, пора вставати.

Учень

 Доброго ранку, мамусю! Я вже на ногах! (починає робити вправи)

(Лінь і Байдужість виходять)

Обов’язок і Совість  

Ходімо, друже, у нас сьогодні нелегкий, але цікавий день! (разом виходять)

Слова вчителя

 Як бачимо, учень свій вибір зробив. Чи всі ви робите такий вибір?

(Аналіз стану успішності за минулий навчальний рік; результати анкетування)

ІІІ. Заключне слово

 Хочеться зосередити вашу увагу на думці, яку висловила одна з дійових осіб сценки: Лінощі – мати усіх вад.

 Чи зрозуміли ви цю думку? Спробуйте дати своє тлумачення.

(Міркування учнів)

 У ваших міркуваннях є багато важливого та цікавого. І все ж давайте простежимо отой зв’язок, оту взаємозалежність між лінощами і злом. На думку видатного українського педагога В. Сухомлинського, - „Небажання знати – це символічні залізні грати”. А може воно привести до гратів справжніх. Адже наслідком лінощів, неробства є обмеженість, убогість думки, примітивність почуттів. Особа, яку в народі називають ледарем, ледащою, нікчемою, також хоче їсти і користуватися суспільними благами, але не хоче їх творити. Отже, для неї залишається шлях легкого здобуття, тобто привласнення незаслуженого: паразитизм, крадіжка. А це вже злочини. Пограбування, крадіжки, насильство, убивство – це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці. Але нерідко буває, що людина чинить злочин ненавмисно – через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається, здавалося би, із невинних , не грубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо, хлопчаки полюбляють поласувати плодами з чужого саду. Деякі вбачають у цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка – не думають? Або інколи ми стаємо свідками того, як хлоп’яча суперечка переходить у бійку. Мабуть ніхто з вас не вважає великим гріхом, якщо один хлопчак віддубасить іншого. Чи не так? А ось послухайте одну невигадану історію. Все в ній правда, тільки імена змінено

 Ситуація 1. Двоє хлопців під заохочувальні крики однокласників зчепились, як ті півні. Фізично дужчий Толя швидко поклав Андрія „на лопатки”. Цим би і закінчилось, якби Толя ще й словом не вразив поверженого, що викликало глузливий сміх однокласників. У припливі ненависті Андрій схопив гострий камінець і пожбурив услід кривдникові, котрий саме оглянувся. Камінь попав прямо в око… Після довгого і безуспішного лікування Анатолій залишився однооким. Чи хотів цього Андрій? Зробити людину калікою – це вже тяжкий злочин.

 Ситуація 2 А ось інший випадок, теж не вигаданий. Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили погратись мисливською рушницею. Петрик жартома наставив дуло на Бориса.

- Руки вгору! І натиснув курок. Як на лихо, рушниця була заряджена… Смерть Бориса настала раптово.

 Чи хотів цього Петрик? Чи планував стати вбивцею брата? І як йому жити далі з таким тягарем на совісті?

 Ще один епізод, який одне життя погубив, а друге скалічив.

 Ситуація 3 Учителі поскаржились батькові учня С., що його син лінується вчитися і заважає на уроках. Озлоблений хлопець вирішив помститись. Під час новорічного балу він підпалив ялинку. Внаслідок переполоху і тисняви, яка зчинилася, загинула дівчинка. А палій опинився у колонії суворого режиму. Чи бажав він смерті невинній дівчинці? Питання риторичне. Як і інші питання, поставлені після кожного з описаних випадків. Ніхто з учасників інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов’язки, недисциплінованість призводять до порушення моральних норм, установлених правил, а від правопорушення до злочину – один крок, і злочинець мусить бути покараним.

 Як цьому запобігти?

 

Учитель : Діти, ми поговорили з вами про ваші обов'язки  а тепер поговоримо про права.  Ви познайомились з правами, які записані в Конвенції  ООН про права дитини, а зараз ми перевіримо як ви їх запам’ятали.

«Правова мозаїка - літературні герої»

Ситуація 1

Зла мачуха наказує слузі вбити Білосніжку, вийняти з її грудей серце та принести назад , як доказ того,що дівчинка мертва.

Яке право порушено стосовно Білосніжки? (право на життя; стаття 6 Конвенції про права дитини).

 

 

Ситуація 2

Герою оповідання В.Винниченка «Федько –халамидник»  Толі ,батьки забороняють гратися з простими сільськими хлопцями .

Яке право порушують вони відносно свого сина?(право на свободу асоціацій та мирних зібрань; стаття 15 Конвенції про права дитини)

Ситуація 3

Головну героїню казки « Котигорошко» Оленку, змій, обдуривши, заманив у свої володіння та вхопив.

Яке право дівчинки було порушено?( дитина була позбавлена сімейного оточення;  стаття 20Конвенції про права дитини).

Ситуація 4

Снігова королева силою утримує Кая у своїх володіннях, зачарувавши його.

Яке право дитини було порушено?(розлучення дітей з рідними й близькими, сім’єю; стаття 9Конвенції про права дитини).

Ситуація 5

Герої казки «Кривенька качечка» баба і дід підстерегли, що з їхньої хати виходить дівчина, зайшли до хати та спалили гніздечко.

Яке право дівчинки було порушено?(право на індивідуальність, право на особисте життя; стаття 16Конвенції про права дитини)

Ситуація 6

«Федько теж ліпить. Але раптом встане, подивиться-подивиться і візьме та й повалить усе чисто — і своє, і чуже. Ще й регочеться. А як хто розсердиться або заплаче, так і штовхана дасть. Битись з ним і не пробуй,— перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде і пита…»

(Федько порушує право інших дітей на дозвілля та відпочинок стаття 31

Конвенції про права дитини).

Ситуація 7

 Правда то? — питає батько у Федька.

Федько мовчить.

— Кому ж я говорю? Правда те, що мати каже?

— Правда,— тихо одмовляє Федько.

— Скидай штани.

Федько мовчки встає, скидає штанці й чекає, похиливши голову.

Батько здійма з себе ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити.

Федько здригується всім тілом і шарпа ногами.

— Лежи!! — кричить батько.

— А кляте ж яке! А кляте! — сплескує руками мати.— Хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...

( насилля над Федьком фізичне,  Стаття3Конвенції про права дитини

- право на турботу та піклування).

Ситуація 8

Скидай, сину, штани! — раптом грізно звертається батько до Федька.

Федько з-під лоба дивиться на тата.

— За віщо? — ледве чутно питає він.

— За те, що водишся з благородними дітьми. Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не кумпанія вони тобі.

— Та я з ним не водюсь, він сам лізе.

— Жени його під три чорти од себе... Яка він тобі кумпанія?.. Лягай!

Федько лягає, але батько так б'є, що мати зостається зовсім невдоволена.

(стаття 15, стаття 2 Конвенції про права дитини

-захист дитини від дискримінацій;

- дитина має право зустрічатися з іншими дітьми).

Ситуація 9

Спірка й Стьопка почухались: у школу треба.

— Е, в школу! Один день пропустимо, от біда велика! Толі страшно було слухати такі розмови, але він не мав сили одійти.

Хлопці почухались і таки рішили йти завтра до річки. Умовились, що всі троє зійдуться на цьому самому місці рівно о восьмій годині.

(Стаття 28 Конвенції про права дитини

-хлопці позбавляють себе права на освіту ).

Ситуація 10

Ось уже недалеко. Видно вже, як швидко оченята його бігають на всі боки, вишукуючи місце, де перестрибнути. Найшов. Вперся палицею. Палиця сприснула. Ударив дужче в лід і знов уперся. Стоїть добре. Раз! — і вже на другій крижині. Жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка.

І от хлопча уже на березі. Круг його крик, писк товаришів. От це молодець, так молодець. От як треба!

— Ну, щастя твоє, що ловкий! — качають головами дорослі. Але не лають і не сердяться,— що говорити такому зайдиголові!

(Стаття6 Конвенції про права дитини

-кожна дитина має право на життя . Федько наражає себе на небезпеку).

Ситуація  11

 

 Ох, Боже ж мій! Та що ж ти собі думаєш, люципере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там у воді, ти, идоляко!http://ukrlib.com.ua/revive/www/delivery/lg.php?bannerid=23&campaignid=11&zoneid=13&loc=http%3A%2F%2Fukrlib.com.ua%2Fbooks%2Fprintit.php%3Ftid%3D426%26page%3D4&referer=http%3A%2F%2Fukrlib.com.ua%2Fbooks%2Fprintit.php%3Ftid%3D426%26page%3D3&cb=4bb7b30690І вона зо всієї сили ударила Федька по голові. Федько аж упав на одно коліно і закрив руками голову. Мати знов хотіла вдарити його.

— Підождіть, Іванихо! — зупинив її батько Толин і підняв Федька.

(Стаття3Конвенції про права дитини

- право на турботу та піклування).

Ситуація 12

Потім Федька поклали на стілець і били вже, як слід. Але Федько й на цей раз навіть не скрикнув. Тільки, як батько пустив на мент руку, якою держав його, Федько впав додолу й не рушався.

— Встава-ай!! — ревнув батько й шарпнув сина за руку; але рука була така гаряча, а лице сина було таке дивно спокійне, що батько кинув ремінь і нахилився до Федька. Федько вже нічого не чув і не бачив.

А через три дні він лежав мертвий. Разів зо два він приходив до пам'яті, питав, чи били Толю, щось бурмотів і знов падав непритомним. Я в непритомності когось просив, комусь грозився і все чогось допитувався у Толі.

(Стаття6 Конвенції про права дитини

-кожна дитина має право на життя .

Стаття 24 Конвенції про права дитини

-дитина має право на медичну допомогу).

Гра  «Чи добре запам’ятавти зміст Конвенції про права дитини?».

Ведучий читає речення. Учні мають визначити, які з них є положеннями Конвенції про права дитини. Для цього у них є кружечки двох кольорів зелені та червоні - якщо твердження вірне, то діти підносять зелений кружечок, якщо неправильне то червоний.

1. Усі діти мають право на любов і піклування.

2. Усі діти має право їсти гамбургери, чипси і хот-доги, скільки їй заманеться.

3. Діти, які з повагою ставляться до своїх батьків, повинні отримувати особливе піклування з боку держави.

4. Кожна дитина має право мати котика чи собаку.

5. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.

6. Кожна дитина може нецензурно висловлюватись, якщо вона цього схоче.

7. Діти-інваліди мають право на особливу турботу з боку держави.

8. Усі діти мають право на повноцінне харчування.

9. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.

10. Жодна на планеті  дитина не повинна мити посуд.

11. Усі діти мають право на освіту.

12. Кожна дитина має право виконувати домашнє завдання за своїм бажанням.

13. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.

14. Особлива турбота надається дітям, які перебувають у конфлікті із законом.

15. Особлива турбота надається дітям-біженцям.

16. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.

17. Кожна дитина має право відмовлятися від обіду.

18. Усі діти мають право на медичну допомогу.

19. Діти мають право на вільне спілкування.

20. Діти, які мають брата або сестру, повинні отримувати додатковий захист і піклування.

21. Особлива турбота з боку держави надається дітям, які не мають родини.

22. Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до роботи, яка дає комусь фінансову користь.

23. Діти мають право на інформацію.

24. Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.

25. Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.

26. Жодна дитина не повинна бути об'єктом сексуальних посягань.

27. Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.

28. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися.

29. Усі діти рівні у своїх правах.

 

 

 Нагадаємо кілька правил, про які ми вже не раз говорили:

  • Поважай правопорядок і закон.
  • Проганяй від себе лінощі, байдужість, займайся самовихованням. А суть самовиховання – уміти примусити себе діяти так, як треба, навіть якщо цього не завжди хочеться.
  • Учись бачити себе збоку, постійно звіряй свої вчинки з моральними та правовими нормами.

 

На завершення пісня О. Янушкевич «Дитинства світ»

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гудима Оксана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 квітня 2019
Переглядів
4409
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку