Сценарій позакласного заходу з біології "Свято зустрічі птахів"

Про матеріал

Поданий матеріал містить розробку позакласного заходу з майстер-класом виготовлення листівки для птахів . Позакласний захід може бути проведений у одному класі. Більше орієнтований на учнів середньої ланки а саме 5-7 класів.

Перегляд файлу

Невмержицька Ольга Миколаївна

Вчитель біології

Покалівської загальноосвітньої школи і-ІІІ ступенів

Овруцького району

Житомирської області

Номінація                      «Найкращій організатор біологічних свят»

        Назва роботи

Виховний захід для 5 класу

 

 

 

 

 

Всеукраїнської акція

«День зустрічі птахів»

 

 

Тема: Зустріч птахів

Мета: ознайомити учнів з основними видами перелітних птахів місцевості, важливістю птахів як компонентів екосистем; розвивати естетичний смак, створювати умови для формування екологічного світогляду .

Хід заходу

Вчитель

- Закрийте очі і уявіть те, що зараз чуєте.(вмикається відео «Дзвенять струмки»)

- Що уявили?

- Відкрийте очі. Що побачили?( це дзвенять перші весняні струмочки)

- А що це означає?(прийшла весна)

- А що чути крім струмочків?(пташиний спів)

Початок весни... Чудова пора для всього живого. Прокидається природа. І ми з нетерпінням чекаємо наших пернатих друзів. Ось , ось і вони з’являться . Птахи радують нас своїм стрімким польотом , яскравим співом, різноманітністю забарвлення. Ми звикли до сусідства з птахами. На нашій планеті налічується понад 8600 видів, зокрема в Україні понад 350 видів осілих, перелітних, зимуючих та залітних птахів. .Ще з давньої давнини наші пращури святкували повернення (Обретіння) перелітних  птахів до своїх країв. Це підтверджує й той факт, що основні дійства, які влаштовували селяни на Обретіння (9 березня) стосується птахів, котрі першими поверталися з вирію. Згодом обряд «Зустрічі птахів» об’єднався «накликанням весни», що відзначали на сорок святих (22 березня). В ці дні випікалися спеціальні обрядові пташки, співали веснянки. Тож, сьогодні і ми з вами спробуємо прикликати пташок. Випікати ми  не будемо .

Спочатку заспіваємо!

(Веснянка)

Ой кувала зозуленька
Ой кувала зозуленька, 
Сівши на лелії, 
Співай, співай, товаришко, 
Минає неділя. 
Ой кувала зозуленька, 
Сівши на барвінок, 
Співай, співай, товаришко, 
Минув понеділок. 
Ой кувала зозуленька 
Та й кувала сорок, 
Співай, співай, товаришко, 
Минає вівторок. 
Ой кувала зозуленька, 
Сіла на віконце, 
Співай, співай, товаришко, 
Бо заходить сонце. 
Співай, співай, товаришко, 
Бо вже не будемо, 
Та не знаєм, товаришко, 
Чи на рік діждемо.

Вчитель(ілюстрація зображень пташок). Першими до нас  весною прилітають ті птахи, які  відлетіли від нас останніми восени; останніми – ті, що  відлетіли  першими.

Одними з перших повертаються з півдня граки. Ще сніг не зійшов, ще можливі заморозки, а граки вже тут. Вони –  перші вісники весни.

Слідом за граками прибувають шпаки і жайворонки. Це буває в кінці березня – на початку квітня.

В середині квітня прилітають  білі лелеки, гуси, зозулі, в травні – іволги, стрижі, солов’ї та багато інших птахів.

Повернувшись на Україну, птахи беруться до роботи. Точними спостереженнями і підрахунками вчених встановлено, що птахи мають таку тривалість робочого дня:

Учень. Граки працюють на добу 17 год.

Учень.Ластівка – 18 год.

Учень.Стриж – 19 год.

Учень.Горихвістка – 20 год.

Учень.Так, кропивник приносить їжу своїм пташенятам до 600 разів на добу, велика синиця- 350-380 раз, горихвістка-220-240 раз. 

Вчитель Щодня птахи з’їдають велику кількість рослинної і тваринної їжі й цим самим істотно впливають на живу природу, особливо на чисель­ність комах і дрібних гризунів. Нерідко птахи самі стають їжею для інших тварин. Таким чином птахи є важливою ланкою в ланцюгу живлення живих організмів. Птахи сприяють розповсюдженню насіння. Вони скльовують соковиті плоди горобини, бузини, брусниці, черемхи, чорниці та багатьох інших рослин і, перелітаючи з місця на місце, викидають разом із послідом непошкоджені насінини. Саме завдяки птахам важкий плід дуба — жолудь — опиняється далеко від свого дерева. Сойки та інші птахи, які живляться жолудями, переносять їх на велику відстань і часто гублять. Безперечно, корисні для  й хижі птахи: вони у великій кількості знищують дрібних гризунів — шкідників польових культур і поширювачів багатьох інфекційних захворювань (чуми, жовтяниці тощо).

На багатьох диких птахів існує промислове й спортивне полю­вання. Полюють з промисловою метою переважно на куриних птахів (куріпок, рябчиків, тетеревів, фазанів), а з водоплавних на качок та гусей.

Пташиний послід, який містить велику кількість солей азоту й фосфору, є прекрасним добривом. У місцях, де гніздиться багато птахів, іноді нагромаджується така велика кількість посліду (гуано), що його розробляють промисловими методами.

Учень   Вірш    

 Любий друже мій, юннате, уявляєш, скільки птах

Може зїсти, поїдати гризунів, червів, комах.

Тож птахи із нами в спілці, поля й саду сторожі.

 Сови, дятли, серпокрильці, щигли, одуди, чижі.

Тож,як стрінеш непутящих, що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах – ти одразу присором.

Між дорослих і малечі пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі, якщо ви їй справжній друг.

Тих, у кого є кормушки, в кого є птахи в дворі,

Не кусають того мушки та прокляті комарі.

Бо птахи працюють ревно, поїдаючи комах,

 і до вечора в них, певно, аж оскома на губах.

Вчитель. Діти , можливо ви вже трішки втомилися давайте відпочинемо.

Фізхвилинка за віршем «Синичка» Г. Демченко

У синички

Білі щічки.( діти гладять щічки)

Чорна шапка,

Сірі лапки.( взмахують  руками)

Фартушок жовтавий,( поворити тулуба вправо, вліво)

Голосок ласкавий:

Цвінь- ціні, цвінь- ціні,( вимова слів  разом з вихователем)

Я працюю цілі дні. ( наклони тулуба  вниз)

Все шмигляю між гілок, (стрибки по колу один за одним)

Все шукаю комашок ( присідання ).

Вчитель Отож, відпочили? Тепер можна попрацюти. Ви почули як довго і плідно птахи трудяться. Виконаємо і ми роботу. Виготовимо листівки для птахів.

Нам потрібно:

  • Ножиці;
  • Клей;
  • Простий олівець,
  • Картон (А-5)- для основи;
  • Картон 3 різних кольорів;
  • Лінійка;
  • Двохсторонній скоч на спіненій основі або клей пістолет .

1. Вибираємо картон , що буде слугувати основою. Якщо картон розміром А-4, тоді згортаємо його пополам.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02110.JPG

2. Для будиночка потрібен картон іншого кольору. Вимірюємо і малюємо прямокутник. Висота – 13 см, ширина -11см. Вирізаємо.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02112.JPG

3. На зворотній стороні малюємо  коло довільного розміру. Вирізаємо. Це отвір у будиночку. Н а цій же стороні кріпимо скоч і прикладаємо до основи листівки.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02113.JPG D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02114.JPG

4. Тепер займемося дахом будинку. Малюємо на картоні такий узор і вирізаємо. Повинно бути – 2 частини . Кріпимо до листівки.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02117.JPG D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02118.JPG

5. Робимо травичку. Таким же чином. Можна додати квіти.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02120.JPG D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02123.JPG

 

 

 

6. На картоні малюємо шаблон пташки. Окремо шаблон крила, дзьоба – вирізаємо.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02125.JPG D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02128.JPG

7. Замість очей можна прикріпити – бусинки.

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02130.JPG D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02133.JPG

Тепер , діти, можете на зворотній стороні написати побажання птахам.

Вчитель. Не можна уявити ліс, парк або сад тихим, беззвучним. Весну без пісні жайворонка,співу синиці, без цвірінькання горобців. А прославлена пісня соловейка! Як приємно слухати ці пісні.

Для того, щоб ще більше оживити і прикрасити наші ліси, поля, луки, наші села треба активніше приваблювати і охороняти пернатих друзів.

Шануй, примножуй скарб неоцінений,

Який вручила нам свята земля!

Насаджуй сад і прочищай джерельце,

 І скривдити не дай маленьке пташеня.

 

 

Список використаних джерел

  1. Сценарії екологічних заходів.-х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007.-368 с.
  2. Биология. 6-7 классы: нестандартные уроки и внеклассные мероприятия/ сост.Н.А.Касаткина.- Волгоград: Учитель, 2007.-154 с.
  3. http://kavun.in.ua/konspekt-nsd-v-pidgotovchij-grupi-dnz-z-2.html
  4. https://nbu4kids.wordpress.com/
  5. http://edufuture.biz/index.php?title=5

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02099.JPGD:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02097.JPG

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02101.JPG

D:\Мои рисунки\Школа\уроки\DSC02103.JPG

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
10 березня 2018
Переглядів
1491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку