До шевченківських днів пропонується розробка позакласного заходу для учнів та батьків початкової та середньої школи. Родинне свято проводиться після певних організаційних заходів: оголошення про конкурси, що проводитимуться на святі: декламаторів та художників, залучення до участі батьків учнів, підготовка презентацій та книжкової виставки, обирання членів журі, прикрашання зали.
РОДИННЕ СВЯТО
«ШКІЛЬНА РОДИНА ПРО БАТЬКА УКРАЇНИ»
Мета: виховувати шанобливе ставлення до духовної спадщини українського народу, любов до української мови, поетичного слова; продовжувати ознайомлення учнів зі сторінками життя і творчості Т.Г.Шевченка; сприяти удосконаленню навичок декламування віршів учнями; розвивати та коригувати усне мовлення учнів, пам'ять, творчу уяву; сприяти згуртуванню батьківського та учнівського колективів.
Присутні: учні, вчителі, батьки учнів початкових класів, члени журі, конкурсанти – учасники художнього конкурсу та конкурсу декламаторів.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, відео проектор, комп’ютер, екран, презентації «Тарасовими стежками», «Створення ілюстрації до вірша Т.Г.Шевченка», фотоекспозиція «Життя і творчість Кобзаря», книжкова експозиція «Наш Шевченко», ілюстрації до творів поета - учасників художнього конкурсу, вишиті рушники.
План проведення відкритого виховного заходу
Ведуча:
- Ми раді вас вітати на родинному святі «Шкільна родина про батька України».
- Як ви гадаєте, кого наш народ називає батьком України?
- А розпочнемо наше свято виступом вокально-шумового ансамблю. У їх виконанні прозвучить українська народна пісня на слова Т.Г.Шевченка «Якби мені черевики».
Українська народна пісня «Якби мені черевики»
Ведуча:
- Для багатьох українців Шевченко означає так багато, що здається, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо. Та це не так. Шевченко — невичерпний і нескінченний, його поезія сучасна для всіх прийдешніх поколінь. Він росте й розвивається в часі, в історії… А ми… Ми на вічному шляху до Шевченка...
- А дійсно, давайте разом пригадаємо: що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?
Евристична бесіда «Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?»
Ведуча:
- А зараз пропоную всім разом здійснити подорож до села, в якому народився і жив у дитячі роки майбутній Кобзар, разом пройти Тарасовими стежками.
Відеоподорож «Тарасовими стежками» (перегляд презентації)
Ведуча:
- Зі спогадів друзів поета та його власних щоденників ми знаємо, як Тарас Григорович любив дітей. Часто у неділю він збирав з півсотні малюків, накуповував їм усякої всячини і сам радів з їхньої радості. А ще він залюбки заводив веселі ігрища і захоплювався ними не менше, ніж його маленькі друзі. Любов'ю і турботою про майбутнє народу наповнена остання книжка Шевченка - його "Буквар".
- "Мене діти люблять,- з теплою втіхою говорив поет, - а кого люблять діти, той ще не зовсім поганий чоловік!"
- А зараз давайте послухаємо, що діти говорять про Тараса Шевченка. Розпочинаємо конкурс «Поезія, присвячена Великому Кобзарю». Запрошуємо молодших учасників цієї номінації.
Виступи учасників конкурсу «Поезія, присвячена Великому Кобзарю»
(1 група)
Ведуча:
- Образ Тараса Шевченка у віршах українських поетів є символом української нації, символом прагнення до свободи, символом, що надихає жити, боротися, кохати - як вічна святиня, як невмируща душа і пам'ять українського народу...
- Послухайте поезії про Тараса Шевченка у виконанні наших наступних учасників
Ведуча:
- За виступами учасників конкурсу уважно спостерігало наше шановне журі у складі:
Представлення членів журі
Ведуча:
- Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення.
- Ще змалку у хлопчика прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою, чорним олівцем (бо інших у нього не було) він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, дверях, а як щастило, то й на папері. Все дитинство він мріяв вчитися малювати. І мрія хлопчика здійснилася: у 1845 році він закінчив художню академію і здобув звання «вільного» художника. Тарас малює портрети, картини, ілюстрації до віршів.
- А як створюється ілюстрація? Зараз побачимо…
Перегляд відео презентації «Створення ілюстрації до вірша Т.Г.Шевченка»
Ведуча:
- Тарас Шевченко дуже любив природу рідної України, її стрімкі річки і мрійливі села, біленькі хатинки і зелені гаї, зажурену вербу та червону калину. У своїх віршах він дуже красиво змальовує їх яскравими барвами.
- А чи такі ж яскраві барви на малюнках учасників нашого художнього конкурсу? Зараз ми з ними познайомимось. Наші конкурсанти підготували ілюстрації до віршів Т.Шевченка, що прозвучать у виконанні їхніх товаришів.
- Запрошуємо учасників конкурсу «Поезія Т.Г.Шевченка»
Виступи учасників конкурсу «Поезія Т.Г.Шевченка» ( 1 група), що супроводжуються ілюстраціями конкурсних робіт учасників художнього конкурсу.
Ведуча:
- Українці дуже люблять вірші Шевченка. З давніх-давен неписьменні люди вчили їх напам’ять і переповідали один одному. Але це було не складно, адже мова віршів поета настільки співуча та мелодійна, що багато віршів стали піснями. Ще одну пісню на слова Т.Г.Шевченка ми зараз з вами і послухаємо у виконанні Дмитра Петровича.
Пісня «Зоре моя вечірняя»
Ведуча:
- Багато віршів поет присвятив найдорожчій людині – своїй мамі, сестрам, нелегкій долі жінок того часу. Ось послухайте…
Виступи учасників конкурсу «Поезія Т.Г.Шевченка» ( 2 група)
Ведуча:
- Щиро дякуємо учасникам конкурсів за виступи та малюнки. Сподіваємося, члени журі вже обрали найкращих.
- До слова для оголошення переможців запрошуємо Голову журі…..
Оголошення результатів конкурсів
Нагородження переможців
Ведуча:
- Вільна людина у вільній країні, красива природа, щаслива родина, усміхнені мати й дитина – ось що хотів бачити Тарас Шевченко у своїй батьківщині, цьому і присвятив все своє життя.
Пісня «Україна»