БРИНИТЬ-СПІВАЄ НАША МОВА…
ЧАРУЄ, ТІШИТЬ
І П'ЯНИТЬ!
На сцену виходить ведучй в українському костюмі з хлібом і сіллю на вишиваному рушнику.
Музичний супровід
Ведучий:
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Шановні діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
І за давньою українською традицією, прийміть, будь ласка, від колективу 6 класу хліб та сіль, на мир, на щастя, на добро.
Музичний супровід
Ведучий:
Сьогодні — День української писемності й мови, свято, яке вже 18 років поспіль відзначається в Україні 9 листопада.
Це день вшанування пам'яті Нестора Літописця — послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
Мова й писемність є факторами, що утворюють культуру. Якщо у людей відібрати право або можливість говорити рідною мовою, то це буде найважчим ударом по їхній рідній культурі. Якщо в людини відібрати книги рідною мовою, то вона втратить найважливіші скарби своєї культури.
Відео вірш про Україну
Ведучий:
Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. “Мама, тато, баба, льоля, киця, жижа”, – лепече дитина. Які дивні перші двоскладові слова!
А потім знання зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, вода, трава…
Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.
За допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: географії, історії, біології, фізики, математики…
Отже, що ж таке словесність? Словесність – це значення, яке дає початок усім наукам. Вона є джерелом, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою. Адже, слово до слова – зложиться мова!..
Музичний супровід
Розпочнемо ж наше свято. А свято незвичне, тому що ми вирішили провести його у вигляді конкурсу на краще читання віршів українських поетів, митців та теслярів українського слова - рідної мови!
Оцінювати сьогоднішніх конкурсантів та їхні таланти будуть представники складу журі, такі як:
Шановні учасники журі, критеріями оцінювання є:
- задум читця та його сценічне втілення;
- донесення ідеї авторського твору.
Нагадую, що молодша школа – це учні 2-4 класів, а старша 5-9-х класів.
Музичний супровід
Ведучий:
О, що за мова! Лиш торкнешся слова —
І заспіва воно, немовби вітер.
Струни торкнувсь — і враз вона зітхнула.
Струна? Чи слово? Чи сама душа?
Відео вірш Ліни Костенко «Крила»
Ведучий:
Не перевершене читання віршу Ліни Костенко «Крила», у виконанні заслуженого актора та відомого українського діяча Богдана Ступки.
Маємо надію, що хоч наші учасники ще тільки навчаються, але зможуть передати всю красу віршів та рідної мови!
Ведучий:
На сцену запрошується перший учасник Сябренко Владислав з поезією «1 вересня»;
Ведучий: На сцену запрошується другий учасник Росляк Михайло з поезією «Кожну літеру ціни»;
Ведучий: На сцену запрошується третій учасник Гурицький Дмитро з поезією «Козацький дуб»;
Ведучий: На сцену запрошується четвертий учасник Завалка Сирофим з поезією «Вчитель»
Ведучий: Мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
У нашій мові є чимало захоплюючого й дивовижного… І щасливі ми, що народилися й живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні.
Ведучий: На сцену запрошується п’ятий учасник Руденко Назар з поезією «Реве та стогне Дніпр широкий» слова Тараса Шевченка;
Ведучий: На сцену запрошується шостий учасник Дробіков Іван з поезією «Метелиця»;
Ведучий: На сцену запрошується сьомий учасник Бичник Назар з поезіє «Осінь намалюю» В. Зінченко;
Ведучий: На сцену запрошується восьмий учасник Макаренко Арсен з поезією «За сонцем хмаронька пливе»;
Ведучий:
Мова – це наша неоціненна спадщина, з нею ми не розлучаємося протягом усього життя. Ми спілкуємося один з одним… Розмовляємо, пишемо листи, читаємо книжки, дивимося телевізор, слухаємо радіо… Та, на жаль, культура нашого мовлення не завжди висока.
Ведучий: На сцену запрошується дев’ятий учасник Ховпун Давид з поезією «Де живе літо»;
Ведучий: На сцену запрошується десятий учасник Посташевський Володимир з поезією «Ой у лузі червона калина»;
Ведучий:
У спілкуванні трапляються діалектні слова, жаргонізми, слова-паразити, вульгаризми. Не можна бути байдужим до того, як ми користуємося мовою, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.
Один мудрець сказав: “Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна. Тому що її байдужість до мови пояснюється повною байдужістю до минулого, сучасного, майбутнього свого народу”.
Ведучий: На сцену запрошується одинадцятий учасник Баранов Лукян з поезією « Дрімають села» Іван Франко;
Ведучий: На сцену запрошується дванадцятий учасник Горбатюк Антон з поезією «Гарне слово»;
Ведучий: На сцену запрошується тринадцятий учасник Гаврилюк Микола з поезією «Осінні танці»;
Ведучий: На сцену запрошується чотирнадцятий учасник Олександр Краснокутський з поезією «Дивіться»;
Ведучий: А зараз для нас виконають танцювальний номер учениці 1 класу Леді «Терноватська полька»
Ведучий:
Рідне слово…Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню. Скільки в тобі доброти і лагідності, мудрості земної, закладеної ще славними вільнолюбними предками.
Що може бути дорожче для людини як рідне слово?
Іншою важливою ознакою народу є його Писемність - це ознака високого культурного рівня.
Закарбоване слово на віки переживає свого автора і доносить далеким нащадкам його мудру думку, його заповіт.
Ведучий: На сцену запрошується п’ятнадцятий учасник Кузьмін Костянтин з поезією «Два хлопчика»;
Ведучий: На сцену запрошується шістнадцятий учасник Кудрик Данило з поезією «Щоб не запізнитись»;
Ведучий:
Як чудово, коли народ зберігає свою мову. Адже мова – це показник існування нації. Поки існує мова, існує народ. І як боляче усвідомлювать, що ми живучи на своїй, Богом даній землі зрікаємося мови наших пращурів, а значить і свого національного коріння.
Ведучий: На сцену запрошується сімнадцятий учасник Борцов Даніїл з поезією «Рушничок для мами»;
Ведучий: Наступним вісімнадцятим учасником запрошується Голодніков Георгій з поезією «Ангел на Землі»;
Ведучий: На сцену запрошується дев’ятнадцятий учасник Якусевич Єгор з поезією «Заповіт»;
Ведучий: Наступним двадцятим учасником запрошується на сцену Мжельський Іван з поезією «З янголом на плечі»;
Ведучий: Наступним двадцять першим учасником запрошується на сцену Самойленко Михайло з поезією «Змагання»;
Долучитись до нашого сьогоднішнього свята і учениці 1 класу школи «Леді» та учні 2 класу школи Кадетство з невеликим подарунком - Український народний танок - «Ползунець»
Ведучий:
А зараз на ваш розгляд пропонується постановка учнів шостого класу з недалекої історії
На сцені стіл,на якому вставлено макет вікна поїзда; за столом четверо пасажирів, за трибуною оповідач)
Оповідач. Було це давно, ще за старої Австрії, у далекому 1916 р. У купе вагона 1-го класу швидкого поїзда «Львів – Відень», в якому їхали 4 пасажири: англієць, італієць, німець та українець.
Розмови велися навколо різних проблем, нарешті заговорили про мови: - чия мова краща й котрій із них належить світове майбутнє.
Англієць. Англія – країна завойовників,мандрівників і мореплавців. Англійська мова – це мова Шекспіра,Байрона Ньютона. Безумовно їй належить світове майбутнє.
Німець. Ні в якім разі! Німецька мова – це мова двох великих імперій: Німеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.
Це мова філософії, техніки, армії, медицини, це мова Гете, Шиллера, Канта. І тому ,саме вона претендує на світове панування.
Італієць. Панове, ви обидва не маєте рації. Італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики й кохання. Нею написані нетлінні твори Данте, Петрарки, опери Верді, Росині. Тому італійська мова має бути провідною у світі.
Українець. Я також міг би сказати, що моя мова – це мова незрівняного сміхотворця Котляревського, мова геніального Тараса Шевченка.
Я можу назвати ще багато славних імен свого народу, проте вашим шляхом не піду. Ви ж, по суті, нічого не сказали про багатство й можливості своїх мов.
Ну могли б ви своїми мовами написати вірш, в якому б усі слова починалися з однакової літери?
Усі. Ні, ні, ні! Це неможливо!
Українець. Це у вас неможливо, а нашою мовою це зовсім неважко. Просто назвіть якусь букву.
Німець. Нехай буде буква С.
Українець.
Самотній сад
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг,
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад солодкий спокій снить,
Сонно сиплються сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки –
Спить самотній сад.
Усі. Геніально! Незрівнянно!
Оповідач. Говорити вже не було потреби.
Ведучий: Наступним двадцять другим учасником запрошується на сцену Підгорний Микита з поезією «__________________»;
Ведучий: Наступним двадцять третім учасником запрошується на сцену Димов Володимир з поезією «Зло і добро»;
Ведучий: Наступний двадцять четвертим учасник Агєєв Даніїл з поезією «І все на світі треба пережити»;
Ведучий: На сцену запрошується двадцять п’ятим учасник Голодніков Ярослав з поезією «___________________»;
Ведучий: На сцену запрошується останній конкурсант Коптєлов Тимофій з поезією Ліни Костенко «Крила».
Ведучий: Так як усі учасники завершили виступати, ми просимо склад журі підрахувати бали зважаючи на критерії оцінювання учасників – та визначити кращих читців і переможців нашого конкурсу присвячений Дню Української писемності.
І поки наше журі підраховує бали та визначає переможців у нашому конкурсі, ми з вами проведемо невелику ВІКТОРИНУ, яка присвячена до нашого свята – «Мово Українська, мово солов’їна».
ВІКТОРИНА ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ
Завдання 1.
Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це своєрідний словник – РОЗМИНКА
• Мати батька або матері (бабуся)
• Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
• Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)
• Прилад для визначення сторін світу(компас)
• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
• Страва з варених крупів (каша)
• Наука про минуле (історія)
• Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
• Чоловік стосовно своїх дітей (батько)
• Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
• Мати дружини (теща)
• Мати чоловіка (свекруха)
• Одна дванадцята частина року (місяць)
• Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом (півень)
Завдання 2.
А зараз трішки гарячіше. КОНКУРС «Хто швидше»
( запитання і відповіді даються глядачами, які перші піднімуть руку вгору – нагорода цукерка).
• Найбільша одиниця мови (текст).
• Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
• Знак у кінці питального речення (?).
• Чим починається репліка діалогу на письмі (-).
• Слова з протилежним значенням (антоніми).
• Перша буква у власній назві (велика).
• Знак у слові з-поміж (дефіс).
• Наука про звуки мови (фонетика).
• Розписне яйце (писанка).
• Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).
• Головні члени речення (підмет, присудок).
• Документ про середню освіту (атестат).
• Символ українців, що оберігає (оберіг).
• Префікс у слові прекрасний (пре-).
• Частина мови «а» - це (сполучник).
• Список літер встановленого порядку ( алфавіт).
• Частина тексту з нового рядка (абзац).
• Розділ науки про правопис (орфографія).
• Без чого зникає народ? (без мови).
• Невеличкий твір повчального змісту (байка).
Завдання 3.
КОНКУРС «ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я»
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).
Краще мовчати, аніж… (брехати).
Дав слово - … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово -… (душу).
Від теплого слова і… (крига скресне).
Слово старше за… (гроші).
Більше діла - … (менше слів).
Їж борщ з грибами і …(тримай язик за зубами).
Дурний язик голові не …(приятель).
Довгим язиком тільки… (полумиски лизати).
Хто людей питає, …(той розум має).
Ведучий: Ви молодці діти. Добре знаєте свою мову.
Ведучий:
Любіть, вивчайте рідну мову,
Бо скільки ще не звіданого в ній
І бережіть, як пісню вечорову,
Як зірку ясну всіх земних надій.
Цінуйте українську мову, люди,
І рідну землю, рідні береги…
Бо рідна мова — це найбільше диво.
Ми доти жити будемо щасливо,
Аж поки наша рідна мова є.
Ведучий: Слово надається голові журі Літвиненку Олексію Михайловичу.
МОЛОДША ШКОЛА:
І місце ________________________________________
ІІ місце _______________________________________
ІІІ місце _______________________________________
СТАРША ШКОЛА:
І місце _____________________________________
ІІ місце ____________________________________
ІІІ місце ___________________________________.
(вручення дипломів переможцям)
Ми дякуємо усім, хто приймав участь у конкурсі «Читців», хто прийшов на наше свято. Від щирого серця вітаємо вас з Міжнародним днем писемності та рідної мови і бажаємо бути гордими з того, що ми є громадянами нашої країни, належимо до такого прекрасного, дотепного народу, маємо таку мальовничу Батьківщину, таку співучу, багату мову.
Тож шануймося, будьмо дбайливими господарями того, що маємо.
Плекаймо рідну мову в наших родинах та серцях. Зі святом! Дякуємо.
Звучить музика