Ознайомити учнів зі складною проблемою забруднення довкілля, від розв'язання якої залежить існування людей на Землі; пробудити у них почуття особистої відповідальності за охорону навколишнього середовища, що дасть можливість дітям усвідомити роль людства у збереженні чистоти навколишнього середовища і дбайливого ставлення до багатств природи; виховувати любов до природи рідного краю; розвивати творчу ініціативу, допитливість та фантазію; розвивати комунікативні та творчі здібності учнів.
Сценарій до Дня Землі
ТЕМА. ДЕНЬ ЗЕМЛІ.
Мета: ознайомити учнів зі складною проблемою забруднення довкілля, від розв'язання якої залежить існування людей на Землі; пробудити у них почуття особистої відповідальності за охорону навколишнього середовища, що дасть можливість дітям усвідомити роль людства у збереженні чистоти навколишнього середовища і дбайливого ставлення до багатств природи; виховувати любов до природи рідного краю; розвивати творчу ініціативу, допитливість та фантазію; розвивати комунікативні та творчі здібності учнів.
Ведуча . Добрий день вам, любі друзі ! Раді вітати на цьому святі! Увага! Слухайте нас! Вас вітає екологічна агітбригада «Ерудит».
(На сцену виходять учасники агітбригади із запаленими свічками)
Разом. Розкажемо вам, друзі, як рятувати світ.
Ми раді вас вітати і кажемо «Привіт!»
Ведуча. Будемо розпочинати!
1-й учень. Що саме?
Ведуча. Про природу розповідати!
2-й учень. Про природу? А що це таке?
Ведуча. Це коли золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах. Чистим блиском сліпить очі блакитне бездонне небо. Шумить величний задумливий ліс.
Чути аромат різнобарвних квітучих гаїв. Хлюпочуть журливі струмочки.
1-й Я тут живу.
2-й. Я тут росту.
3-й. Бачу світ.
4-й. Чую спів.
5-й. Мрію я.
6-й. Буду я.
Твердо йти у майбуття!
Разом : Я , ти, він, вони
Квіти юної весни,
Внуки сивого Дніпра.
Нас родина чимала!
Ми, ви і вони
Краю дочки і сини.
Тут живемо я і ти.
Будем край наш берегти!
Ведуча. Земля – третя планета від Сонця, єдина планета, на якій є життя і цивілізація.
1-й. Але людина, не задумуючись, почала нищити свій рідний дім.
2-й. Де були ліси – там гола земля…
Де були зелені луги – тепер пустелі…
3-й. Людство зробило три великі «подарунки» собі і своїй планеті…
4-й. Перший подарунок – парниковий ефект.
5-й. Другий подарунок – кислотні дощі.
6-й. Третій подарунок – озонова діра.
Ведуча. За останні 40 років концентрація вуглекислого газу в атмосфері зросла приблизно на третину. У 21 столітті середня температура поверхні Землі може піднятися на 6 градусів. Глобальне потепління може призвести до збільшення природних катаклізмів і зниження урожаю сільськогосподарських культур. Багато біологічних видів зникнуть із лиця Землі. Якщо нічого не змінювати, то до 2050 року, щоб задовольнити всі наші потреби, нам знадобиться друга планета.
1-й. Але у нас її немає!
Ведуча. Або ми будемо робити все, що можемо, або життя на нашій планеті згасне.
( Задувають свічки). Традиція святкувати День Землі зародилася в Сполучених Штатах Америки ще в 1970 році. Головна мета цієї всесвітньої акції – привернути увагу суспільства в цілому і кожної людини зокрема до проблем Землі, навколишнього середовища. Цей день став загальнолюдським символічним святом любові та турботи за наш спільний дім. Саме 22 квітня у різних куточках земної кулі небайдужі до екологічних проблем люди проводять різні яскраві і в той же час корисні заходи, спрямовані на те, щоб у світі стало більше чистоти і відповідальності.
1-й. Зупинися , людино, на мить
І відчуй, як планеті болить,
Як із серця крик вирина.
Зупинися, земля в нас одна!
2-й. Мені зірка відкрила секрет
І на вушко шепнула здаля:
Є на світі багато планет,
Та найкраща планета – Земля.
3-й. Такий цікавий світ безмежний!
Багато в нім загадок є.
Десь лев ступає обережний,
Десь лось з струмочка воду п'є.
4-й.Шумить верхами буйний ліс –
Дуби, берези, буки…
Співає сойка, свище дрізд
І вуркотять голубки.
5-й. Чудова природа, така, як казка.
Он в небі хмаронька пливе.
То ж бережи її, будь ласка,
Все в неї гарне, бо живе.
6-й. Он квітка полум'ям палає
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
Ведуча. Отже, дорогі друзі, пам'ятайте, що є у світі таке свято: не моє, не твоє, а наше загальне свято, яке повинно бути завжди з тобою!
У нашій школі є екологічне об'єднання «Зелена планета» і гурток «Стежками рідного краю». Члени гуртка сьогодні виступають перед вами у складі агітбригади «Ерудит».
1-й. О щедрая моя земля,
Славетна дочками й синами!
Чоло схиляю низько я
Перед полями і лісами.
2-й. Квітує Переяславщина в шатах зелених
Земля неповторна і благословенна!
3-й. Я кращого краю у світі не знаю,
Бо, мабуть, немає щедрішого краю.
Земля наша рідна, ласкава , як мати
Багата на хліб і на води багата.
4-й. Але люди ведуть себе, як дикуни, залишені без нагляду в чудовому прекрасному саду. Отрутами, пилками та вогнепальною зброєю перетворюють цей сад на пустелю.
5-й. Людина сама себе проголосила царем природи і дуже швидко у це повірила! Задавила людину гординя,
Затьмарила весь білий світ.
Тупа заздрість штовхає у спину
Й сатана шле гарячий привіт.
6-й. Відомо кожному тепер:
Природі ворог - бракон'єр.
Він , неначе лютий звір,
Все, що бачить, тягне в двір.
Вночі він, як злодій, зрубає ялину,
Поцілить у звіра і бідну пташину.
Ведуча. ( До залу ). Скажіть, чи бачили ви такі випадки?
Учень (що вийшов із залу на сцену). Була така історія.
До рідного краю гуси прилетіли
Стомлені , голодні, на березі сіли.
Здалеку летіли, важко було так,
Що під крильми у птахів мозолі з кулак.
Гріє душу й тіло рідна батьківщина,
А в кущах чатує зброя і людина.
Раптом гримнув постріл. Гуси всі злетіли
І у воду впало бездиханне тіло.
Птах прожив безпечно там, на чужині,
А прийшлось померти в рідній стороні.
Не дістати здобич,ну то й що, дарма!
Є в людини тіло, та душі нема.
Ведуча. З кожним днем дощові тропічні ліси відступають перед навалою цивілізації, а з ними й відступають найменші з 5-ти видів носорогів – суматранські, які знаходяться в найбільшій небезпеці. За останні 20 років їх чисельність скоротилась на 70%. Вони завжди були під загрозою знищення через браконьєрське полювання за їх рогом, який цінується навіть більше, ніж ріг африканського носорога, ціна якого – 30 тисяч доларів за кілограм. Марні сподівання вчених на відновлення цього виду. Їм лише залишається відраховувати дні до цілковитого вимирання тварини. А шкода…
1-й. Ще 30 років назад чорноногий ховрах, мешканець Північної Америки, вважався повністю зниклим. Нещодавно було виявлено останню популяцію цього виду. З кількома останніми представниками цих тварин розпочата Програма по їх відновленню.
2-й. Земля на даний момент переживає вже шосте в своїй історії масове вимирання тварин, яке переважно викликане хворобами і людською діяльністю.
3-й. В річках Китаю зникли м'якотілі черепахи…
4-й. Біологи попереджують, щ о кожна з цих одиноких тварин – хиткий фундамент карткового будиночка.
5-й. Вчені встановили, що кожний день зникають близько 100 видів тварин.
Ведуча. Члени гуртка «Людина і довкілля» вивчають природу наших околиць. Вони стверджують, що флора і фауна нашого краю біднішає.
1-й. Зникають чудові куточки Ташанського парку.
2-й. Зменшується чисельність популяцій первоцвітів.
3-й. Взимку не чути синиці і сороки.
4-й. Зникли хом'яки.
Не зимують куріпки.
5-й. Помутніла вода у річці і в ставках.
6-й. Заросла колись широка річка,
Ледве протіка очеретами.
Вкрилась плямами її водичка.
Що ж це трапилось нарешті з нами?
Ось риба мертва попливла.
То ми ж злочинці у очах природи,
А наші пагубні діла
Не гідні українського народу.
День новий треба починати
З очищення Природи – свого дому,
Амбіціозність подолати,
Безгосподарність не прощається нікому.
1-й. Моя маленька Батьківщино,
Розчищу я тебе від бруду,
І, поки житиму, сумлінно
Про тебе турбуватись буду.
(Пісня на мелодію «Несе Галя воду»)
Топчемо ми квіти, дерева ламаєм.
Так ми можем втратить всю красу, що маєм.-2 р.
І скажуть нам діти , що душі не маєм,
Якщо все тут трощимо, сміття розкидаєм.- 2 р.
Схаменіться, люди, захистіть природу.
Як не буде річки й лісу – не буде й народу – 2 р.
Ведуча. В Україні є Червона книга, в яку занесено назви тих видів рослин і тварин, чисельність яких зменшується.(Показує Червону книгу України). Члени екологічного гуртка створили Червону книгу Переяславщини (Показує книгу). У Ташані, зокрема, ростуть червонокнижні рослини Астрагал шерстистоквітковий, півонія дрібнолиста, підсніжник звичайний, сон великий,конвалія травнева,купина лікарська ,латаття біле, ряст порожнистий ,сон великий, хвощ великий. У нас ще водяться тварини: мідянка ,гадюка степова східна, кажан вечірниця мала, тхір степовий, норка європейська,борсук, пугач, очеретянка прудка. Екологічну рівновагу Землі порушено. Інтенсивний розвиток виробництва призвів до забруднення атмосфери. Більша частина водних джерел забруднені і потребують очищення. Почастішали екологічні катастрофи. Зникають представники тваринного світу. Радіоактивність на Землі підвищена. У результаті таких тенденцій прискорюється процес старіння населення.
2-га учениця . Дивлюсь я на небо та й думку гадаю,
Що ми після себе на світі лишаєм?
Ліси наші в'януть, нема більше рік,
Птахи покидають край рідний навік,
Нечисте повітря, у грунті нітрати
І слово «Чорнобиль» нам страшно згадати.
І щоби на світі не стало біди,
(Разом) Шануйте природу усюди й завжди!
Ведуча. Кожну годину на нашій планеті :
1-й .1700 акрів продуктивної землі стає пустелею;
2-й. Близько 2000 дітей помирає з голоду;
3-й.55 осіб отруюються і гинуть від різних хімічних речовин;
4-й.1000 осіб умирають і гинуть від отруєння водою;
5-й. 2000 тон кислотних дощів випадає у Північній півкулі;
6-й. 5-6 видів тваринного чи рослинного світу зникають. ХТО ВИНЕН?
Разом. ЛЮДИНА.
Ведуча. Щоб зберегти нашу планету придатною для життя, міжнародна спільнота розпочала плідне співробітництво в економічній галузі в 50-60-х роках минулого століття. Протягом останніх років під егідою ООН створено десятки організацій, пов'язаних з охороною навколишнього середовища.
3-й учень . Які ми різні – жовті, чорні, білі,
Із буйним чубом чи побриті…
Хоч християни, іудеї, правовірні
Нам на одній планеті жити!
Ведуча. А які добрі справи зробили ви, дорогі друзі?
Учень (виходить із зали на сцену).
В саду в купі гіллячок
Живе сірий їжачок.
Біля нього тихо-тихо
Спить подружка – їжачиха.
А як зійде сніг з землі
В них появляться малі
Сірі і м'які клубочки –
Їжакові сини й дочки.
Від зорі і до світання
Їжаки на полюванні.
Знищують мишей, жуків
І шкідливих черв'яків.
Їжаків я не тривожу,
Помагаю чим лиш можу.
Мухтара я проганяю,
Кицю Марту не пускаю.
Накриваю купу хмизу,
Щоб сухенько було знизу.
Їжачатам, як годиться,
Даю чистої водиці.
Молока не дам їм пить,
Бо животик заболить.
Наступний учень). (виходить із зали на сцену Таке я бачив.
Надворі зима. Новий рік на підході.
У нашому класі урок на природі.
Завдання єдине: усім треба знати,
Як взимку дерева й кущі розпізнати.
Ось вишня , верба, горобина і берест…
Аж тут з-під небес доліта тихий шелест.
Та ні, то не вітер. Посеред зими
У небі два лебеді грають крильми.
Ми знали, в селі, що від нас недалеко
Зимують два лебеді і дві лелеки.
Зігріті теплом, нагодовані сито,
Дві пташки летять на водойми відкриті.
Щоб крила розправити і не скучати,
Вони захотіли чуть-чуть політати.
Ведуча. Учні 2-го класу про свої добрі справи покажуть у танці.
Танець «Посаджу я грушечку».
Ведуча. Учні нашої школи (9 клас) доглядають горобинову алею. Одного разу учням прийшлося лікувати дерева , бо якась нехороша людина позрізала кору на молодих гілках дерев. Учні 9-11 класів посадили і доглядають горіховий сад, що у центрі села. Майже всі учні школи взимку підгодовували птахів. Члени екологічного гуртка «Стежками рідного краю» та члени військово-патріотичної гри «Джура» проводили санітарні роботи на території Ташанського парку,на екологічній стежці зокрема.
На день іменин, звичайно, приходять з подарунками. А що ми можемо подарувати нашій планеті? Ми дамо обіцянку і будемо її виконувати. Для цього бажаючі вийдуть на сцену, витягнуть листочок із правилом, якого вони обіцяють дотримуватися, голосно його зачитають і закріплять свою обіцянку на символічному зображенні Землі.
- Обіцяю! Після відпочинку на природі завжди забирати все сміття!
- Обіцяю! Ніколи не залишати вогнище непогашеним!
- Обіцяю! Посадити дерево!
Обіцяю! Підгодовувати птахів взимку!
Ведучий. Дякую. Я думаю, що кожен в цьому залі завжди буде дотримуватись даних обіцянок!
4-й учень. МОЛИТВА.
Боже Єдиний, Великий,
Ти, що сіяєш з небес,
Всесвітом правиш одвіку,
Твориш чуда із чудес.
Ти, що створив світло й темінь,
Твердь відділив від води,
Кинув насіння у камінь,
Щоб дарувало плоди.
Живність всіляку створив,
Море заповнив і сушу,
Риб і птахів розселив,
Ти, що вдихнув в тіло душу.
І над усім цим творінням
В подобі своїй і красі
Благословив Ти людину
Правити Царством усім.
Тільки зазналась Людина,
Черствою стала душа,
Хоче зостатись єдина
І спалену землю лиша.
Та сваволю не спинити,
Нема перешкоди.
Прошу, Боже, захистити
Від царя природи!
Зглянься, Всевишній, на мої причини.
Землю, прошу, захисти від людини!!!
Ведуча. Наш девіз!
Разом. Збережемо Землю для наступних поколінь!
Ведуча. Хто мене в літа ранкові вчить добру і вчить любові?
Разом. Ти, Земле моя!
Ведуча. Хто мені в юнацькі роки дасть дорогу в світ широкий?
Разом. Ти. Земле моя!
Ведуча. Хто мені дав чисту воду із джерел мого народу?
Разом. Ти, Земле моя !
Ведуча. У пісні красива, у праці натхненна,
Народ роботящий у селах й містах.
Хай Богом хранима і благословенна
Пребуде земля українська в віках !
Разом Співають(. Мелодія «Московские окна» ).
З вами час прощатися настав.
Нас чекає всіх багато справ:
У природу треба йти, їй любов свою нести,
Щоб рідний край від лиха зберегти.
Деревця весною посадіть
Й первоцвітів рідкісних не рвіть.
Хай вас радують вони різнобарв'ям щовесни
І не зникають з вашої вини.
Агітбригада закликає вас:
Вже довкілля рятувати час.
Чи ви з міста чи з села, не робіть природі зла,
Щоб Україна наша розцвіла.
1