Сценарій дозволить познайомити учнів з правами та обовязками у цікавому вигляді казкової подорожі з героями дитячих мультфільмів та казок. Діти, упізнавши своїх улюблених героїв, визначають назву казки чи мультфільму та які права казкових героїв було порушено.
Сценарій свята «Казкова подорож по країні права»
Мета: познайомити учнів з правами дітей через вчинки та дії казкових героїв, розвивати артистичні здібності, виховувати бажання знати свої права та почувати себе захищеним.
Хід свята
На дошці вислів В. Сухомлинського «Сьогодні діти – завтра народ»
Ведуча. Добрий день, шановні гості. Ми раді вітати вас на нашому святі. Та перш ніж розпочати його, хочу запитати вас: чи любите ви казки? А ви, любі діти, любите казки? Тож запрошуємо вас до казки.
Танець «Приходите в гости к нам»
Звучить музика із мультфільму «Маша і ведмідь»
Під музика вискакує Маша.
Під кущем плаче Королева Справедливість.
Виходять Миша і Дюймовочка.
Коли знову надійшла осінь, все придане Дюймовочки було готове.
- За чотири тижні буде твоє весілля! — повідомила їй польова миша.
- ні, я не хочу йти заміж за цього нудного крота!
- Дурниці! — сказала польова миша.- Не пручайся, не то вкушу тебе своїм білим зубом! У тебе буде прекрасний чоловік. Навіть у самої королеви нема такої чорної оксамитової шуби! Усі комори та льохи у нього повнісінькі добра. Ти повинна дякувати долю за такого чоловіка!
Королева Справедливість. Діти, які права були порушені?
Заходить почтальйон Пєчкін
1. "Рятуйте! Нас матуся залишила самих в хатинці, а вовк хоче нас зїсти!"
/ «Вовк і семеро козенят»/ Право на життя
2. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
/Кай із "Снігової королеви" Г.Х. Андерсена/Право на свободу та вільне пересування.
5. "Діти,я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку
/ Попелюшка із казки "Попелюшка" Ш.Перро/
«Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)Право на приватну власність
Маша. Це що! А от я вам розкажу про одного батька, який просто знущався над своєю донькою!
Під музику із мультфільму «Бременські музиканти» виходять Король та Принцеса.
Король.
Ах, ти бедная моя трубадурочка
От чего так исхудала фигурочка?
Я заботами тебя охвачу?
Принцесса
Ничего я не хочу!
Король.
Состояние у тебя истерическое,
Скушай доченька яйцо диетическое
Или может обратимся к врачу?
Принцесса
Ничего я не хочу!
Королева Справедливість. Скажіть, діти, невже справді батько ображав доньку? А як доньці треба було поводитись? Так, вірно. Адже кожна дитина має право на любов та піклування.
Маша. Жила собі маленька дівчинка, мала вона мачуху та двох сестер. День і ніч працювала вона без відпочинку.
Мачуха: - Попелюшко! Знову сидиш. Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала.
(Потягуючись і позіхаючи виходять двоє дівчаток).
-Пташенята ви мої! Вже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?
Дівчатка. – Снідати ще не кликали?
Мачуха. – Зараз дав мав чаю! Попелюшко, неси чай. (Виходять).
« - А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? – запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.
- Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!
- Авжеж. Хот ж тебе таку нечепуру пустить…
Попелюшка. – Ой як мої сестри схожі на свою матір: І обличчям, і вдачею. Усе їм не так, як і їй. І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу й чистить казани і каструлі, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвались.
Вчитель. – Дякуємо героям казки. Діти, ви пригадали її назву. Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку? Чому сестри не любили її? А чи мали вони право ображати дівчинку? – Які саме права дитини порушені в цій казці?
-Так, правильно, кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю.
-Жодну дитину не можна примушувати до праці.
А чи мала Попелюшка час гратися? Отже, порушувалося право дитини на гру.
Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок. Ст. 31 Конвенції ООН про права дитини зазначає, що дитина має право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, які відповідають її вікові.
Маша. А я ще знаю казку про одного неслухняного хлопчиська, який втік від бабусі та дідуся і звали його Колобок.
Біжить Колобок та й біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик.
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, зайчику-лапанчику, я тобі пісеньки заспіваю:
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
То й від тебе втечу!
Королева Справедливість Яке право Колобка хотів порушити зайчик?
Кожна дитина має невід’ємне право на життя.
Маша виходить держачись за щоку.
Добрий лікар Айболить!
Він під деревом сидить.
Лікуватись туди мчиться
І корова, і вовчиця,
І жучок, і черв'ячок,
І ведмедиця!
Полікує всіх, зцілить
Добрий лікар Айболить!
І прибігла лисиця-краса:
"Ой, вкусила сьогодні оса!"
І барбос ледь до нього приліз:
"Мене курка - ось, клюнула в ніс!"
Далі прибігла зайчиха
І закричала: "Ай, ай!
Зайчик потрапив мій десь під трамвай!
Мій хлопчик, мій зайчик
Попав під трамвай!
Вибіг пустун на доріжку,
І йому перерізало ніжку,
І тепер він кульгавий такий,
Маленький зайчику мій! "
І сказав Айболить: "Ледь біди!
Подавай-но його сюди!
Я пришию нову йому ніжку,
Й знову він побіжить на доріжку ".
Кор. Справ. –Яке право має кожна дитина коли хворіє?
Кожна дитина має право на безкоштовне лікування.
Заходить Чебурашка із табличкою «Oranges». Підходить продавець
Чебурашка падає.
В статті 7 Конвенції ООН говориться про те, що кожна дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім'я.
Маша.
-Ля-ля-ля, ось яка я красуня, яка в мене червона хустина. Прямо як у однієї казкової дівчинки. Тільки не хустина в неї була, а шапочка!
Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. І відтоді усі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою.
-Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю.
(Назустріч Червоній Шапочці виходить Вовк).
-Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вона Вовка.
Вовк. Куди йдеш, Червона Шапочко?
Червона Шапочка. Йду до своєї бабуся й несу й пиріжки.
Вовк. І я хочу навідати твою бабусю.
Червона Шапочка. Ходімо.
Ведуча. Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою.
(Вовк сідає на стільчик, загортається в хустку).
Червона Шапочка. Добридень, бабусю! Я принесла тобі пиріжків.
Вовк. Заходь, онучко, сідай біля мене.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі руки?
Вовк. Щоб міцніше обіймати тебе, дитя моє.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі вуха?
Вовк. Щоб краще чути тебе, дитя моє!
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі очі?
Вовк. Щоб краще бачити тебе, дитя моє!
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі зуби?
Вовк. Щоб швидше з’їсти тебе!
Ведуча. Не встигла Червона Шапочка і охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.
Вчитель. Ви впізнали казку? Кого зустріла в лісі Червона Шапочка?
-Як ви думаєте, діти, яке з правил безпеки життєдіяльності порушила дівчинка?
(Не можна вступати в розмову з незнайомими, розповідати їм про те, куди ідеш).
-А як ви гадаєте, які права дитини порушені в цій казці?
(Права дитини на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти, мають почуватись у себе вдома у повній безпеці.)
Гра «Ти котись веселий м’ячик»
Гру розпочинаємо лічилкою:
«Ти котись веселий м'ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м'ячик,
Той розказує права»
Виходять учні та Королева Справедливість.
1 уч. Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її.
Своєю Україною гордитись.
2 уч. Я маю право на здоров’я охорону
Яка б не трапилась біда,
Щоби завжди в моєму домі –
Спокійною була моя сім’я.
3 уч. У школі всіх наук джерела
Зібрані зі всього світу
Обіцяю добре вчитись
Я маю право на освіту.
4 уч. На чисту воду і на хліб духмяний
Я маю право раз і на завжди
Всім дітям достатнє харчування
Потрібне, щоб здоровими росли
5 уч. Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
6 уч. На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Королева Справедливість. Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
7уч. Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитай.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
8 уч. Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу,
Свою країну ти люби!
Королева Справедливість. А ще кожна дитина й людина мають право на хороше відношення, лагідний погляд та добру посмішку.
На мотив пісні «От улыбки хмурый день светлей»
ДОБРА ПОСМІШКА
Сл. М. Пляцковського, переклад Н. Куфко, муз. В. Шаїнського
Добрий погляд гріє все навкруг,
І від нього кожна квіточка розквітне.
Посміхнись, мій милий добрий друг, –
І до тебе все всміхнеться теж привітно.
Приспів: І тоді на цілий світ
Розіллється твій привіт –
Подолає зразу всі, що є напасті
З нерішучого струмка
Враз утвориться ріка,
Бо від посмішки народжується щастя.
Заспіває пташка між гілля
З нею разом всі сини її і доньки...
Відгукнеться радісно земля,
Ліс заплеще гарно листячком в долоньки.
Приспів.
Від добра на світі всім тепліш,
І нехай у нашім краї буде звично, –
Щоб світилась щирістю скоріш
Добра посмішка на кожному обличчі.
Ведуча. Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Кожна дитина, людина не схожа на іншу та має право на індивідуальність та неповторність.
Танець «Неповторність».
Ведуча. Шановні гості, наші діти, приготували для вас подарунок, частинку свого маленького сердечка, щоб ми, дорослі, не забували про те, що у наших маленьких діток теж є права.