Сценарій свята у 1 класі "Прощання з Букварем" передбачає активну участь дітей усього класу, де вони виступають у ролі букв. До участі у ролі інших героїв дійства варто запрошувати учнів 5 класу
Свято прощання
з Букварем
Вчитель. Шановні гості, дорогі наші батьки! Сьогодні ми з вами зібрались з приводу дуже радісного дня у житті наших любих першокласників, і разом з тим трішки сумного, адже сьогодні ми прощаємося з нашим найпершим підручником – «Букварем».
1 ведучий. Зібрались дружно ми на свято
Сьогодні в цей прекрасний час,
Щоб наших учнів привітати
І провести у другий клас.
2 ведучий. Багато доброго, нового
Життя відкриє ще для них.
Як перша сходинка до нього,
Для всіх них був цей перший клас.
1 ведучий. В першім класі урочистий
День прощання з букварем.
Світить сонце променисто,
Всіх вітаємо з цим днем.
2 ведучий. Всі букви старанно вивчали,
Складали чарівні слова.
І в мову рідну вплітали
Духмяність і спів солов’я.
____________________________________________________________________
Сценка
(Дівчинка сидить на стільчику, з-за дверей чути нявкання.)
– Мурчику, годі нявкати!
Я літери буду вивчати!
(Чути кукурікання.)
Не клич мене, Петько! Облиш!
Я вчитися буду. А, киш!
(Хтось кличе дівчинку.)
Я кинула ляльку,
Сиджу і мовчу.
Ой, ніколи гратись,
Бо літери вчу.
Вчитель. Оленко, а скільки ж літер ти вивчила?
Дівчинка. Ой, багато! Аж тридцять три!
Вчитель. То ж на свято їх проси!
Шановні літери, ласкаво просимо до нас на свято.
____________________________________________________________________
(Заходять літери.)
1 літера. Нас 33, нас 33. У нас міцна сім’я.
Складаємо нові слова.
Всі. Від А до Я. (двічі)
2 літера. Ми мрію любимо й книжки, життя у нас буя.
Вчимося в школі залюбки.
Всі. Від А до Я. (двічі)
3 літера. Знай рідну мову і вивчай, вона твоя й моя,
Та, перш за все, абетку знай.
Всі. Від А до Я. (двічі)
Вчитель. Де ви, друзі, всі живете?
Звідкіля так дружно йдете?
Літери. І великі і малі ми живемо в Букварі.
Вчитель. Скажіть, будь ласка, шановні літери, а чи завітає Букварик до нас на свято?
Літери. Завітає!
Вчитель. Любий Букварику, ласкаво просимо до нас на свято!
Ведучий. Зачекайте, адже Снігова Королева зачарувала Букварик, і ми зможемо продовжити свято тільки тоді, коли відгадаємо загадки Снігової Королеви.
Загадки
1. І танцює, і кружляє, землю снігом покриває,
Ніби ковдра стелиться. Звісно, це … (метелиця).
2. Срібна зірка біла-біла, на долоню теплу сіла.
І як сіла, то й розтала – голуба водиця стала. (Сніжинка)
3. Що воно за гість, що тепло повсюди їсть?
Щипле вуха і за ніс, навесні потроху скис. (Мороз)
4. І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)
Вчитель. Нумо, Букварику, йди на свято, чари вже зникли, заходь!
(Заходить Буквар.)
Буквар. Я мандрую по країнах, я з абеткою дружу,
І малечу як зустріну, грамоти одразу вчу.
Веселе місто Алфавіт, йому сьогодні наш привіт!
До нього наш лягає путь, у ньому літери живуть.
Живуть там літери в словах, а кожне слово – звір чи птах,
Травиця чи барвистий цвіт.
Отож, в похід за мною вслід!
____________________________________________________________________
А. Голосиста буква А
Наш Букварик відкрива,
Не одна вона іде,
А всю азбуку веде,
Як веселочка жива,
З букв складаються слова.
Б. На що схожа буква «Бе»?
Подивись, прошу тебе:
Ключ в траві – як буква «Бе»!
Тут веселик походив,
Ключ від азбуки згубив!
В. Буква Ве така цікава –
Стовпчик тут і дужки справа.
В алфавіті теж живе,
Всім потрібна буква Ве.
Г, Ґ. Буква «Ге» – як кочерга,
В неї довга є нога.
Буква «Ґе» з ріжком вгорі
Посміхнулась дітворі.
Після довгої розлуки
Повернулась в алфавіт.
____________________________________________________________________
(Пісня на вибір учителя)
__________________________________________________________________
Д. Буква «Де» – неначе дім –
Височезний дах на нім.
Е. Здивувалася дитина:
– Від стовпця аж три жердини.
Здогадалися, еге!
Це, звичайно, буква Е.
Є. Буква Є. Яка ж вона?
Ніби скибка кавуна.
Кавуна маля просило –
Двічі скибку надкусило.
Ж. – Жу-жу-жу, жу-жу-жу,
Свою нірку стережу, –
Каже жук і стереже,
Він і сам – як буква Же.
З. Збоку, знизу і згори
Схожа «Зе» на цифру три.
Є три зуби в букви «Зе»,
Ними все вона гризе.
____________________________________________________________________
(З’являється сорока.)
Сорока. Доброго дня, дітвора! Вас вітають зі святом Букваря герої казок і надсилають вітальні телеграми. А хто саме, здогадайтесь!
«Я по засіку метений, я на яйцях спечений, я від баби втік, я від діда втік і від тебе втечу».
(Колобок)
«Не полечу з вами.
Як була я в лужку, виломила ніжку,
А ви полинули, мене покинули». (Кривенька качечка)
«Гуся, гуся, гусенятко, візьми мене на крилятко,
Та понеси до батенька, а в батенька їсти й пити,
Ще й хороше походити».
(Івасик-Телесик)
«Ні, дідусю, я не пила, я й не їла, бігла через місточок – ухопила кленовий листочок, бігла через гребельку – вхопила водички крапельку. Тільки пила, тільки й їла».
(Коза-Дереза)
«Ото якось підмітав у дворі Півник, та й знайшов пшеничний колосок.
– Круть, Верть, а гляньте, що я знайшов!»
(Півник Голосисте Горлечко та дві мишки Круть і Верть)
____________________________________________________________________
І. Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові…
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні –
Дві сестриці – букви Іі.
Ї. Ї без І не ступить кроку,
Поміж ними свар нема.
І до Ї моргає оком,
Ї у відповідь – двома.
И, Й. Буква «Ій» така ж, як И,
Наче рідні дві сестри.
Лише носить стрічку
Букви И сестричка.
К. Буря дерево ламала.
Била, віти вигинала.
Та сучок лиш розщепила –
В букву «Ка» перетворила.
Л. Мов з пелюсток карусель,
У танку кружляла «Ел».
Покружляла і сказала:
«А мої слова – лелека,
Лад, любов, тепло долонь».
М. З букви Ел для цирку
Змайстрували гірку.
Щоб катались звірі
І жили у мирі.
Прибігає тут осел
І з’єднав дві букви Ел.
Вийшла гойдалка, гамак
Й буква Ем. А чи не так?
Вчитель. Саме з цієї літери починається найдорожче для кожної людини слово – мама, яке на різних мовах світу звучить лагідно і ніжно.
Ще в колисці немовля
Слово «мама» вимовля.
Найдорожче в світі слово
Так звучить у рідній мові.
Мати, матінка, матуся,
Мама, мамочка, мамуся! –
Називаю тебе я,
Рідна ненечко моя!
Вчитель. Але з цієї літери розпочинається ще одне слово – мова. Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині, як саме життя». Без мови не може існувати народ, його культура.
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід…
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
___________________________________________________________________
Н. Буква еН немов драбинка:
Палки дві і перетинка.
П. Гарні хлопці-молодці
Закопали два стовпці.
Третій їм допомагав,
Перекладинку поклав.
О. Буква О така-от кругла,
Хто не бачив, подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик, – хоч крутись!
Р. Рідний голос, рідне слово –
Все народжене з любові.
Ранки роси в трави трусять,
Вітер роси в травах сушить.
На землі, що родить щиро,
Ростемо під сонцем миру.
«Ер», як ружа, пломінка,
В неї слів багато.
Тільки жаль, що малюкам
Важко вимовляти.
____________________________________________________________________
Скоромовки
1. Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок сорок морок.
2. Через річку, через брід
Ходить чапля на обід,
Носить дрібних жабенят
Для маленьких чапленят.
3. У долині жив удав.
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів.
У траві хвостом вертів.
4. А дідусь Опанас
Нам купив ананас.
Тож приходьте до нас –
Почастуємо вас.
5. Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
6. Наварили смакоти –
Будем їсти я і ти.
А сороки і ворони
Будуть їсти макарони.
7. Літали три, літали три
Літали три сороки.
І сіли три, і сіли три,
На липу на високу
8. Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.
____________________________________________________________________
С. Буква «Ес», буква «Ес».
Усміхається Олесь:
Мов пів бублика смачного.
І чого це він не весь?
Т. Молоточок, молоточок,
Поможи забить гвіздочок!
– Мною ви не заб’єте,
Я ж залізна буква «Те».
Розглядає дітвора:
Дійсно, буква з Букваря!
У. – Скажи, горобчику, чому
Ти так боїшся букви У?
– Тобі зізнаюся я, татку, –
Ця буква схожа на рогатку.
____________________________________________________________________
Гра «Так чи ні»
Вчитель. Зіграти хочеться мені
З вами, діти, в «Так чи ні».
Вам питання задаю,
Готуйте відповідь свою
Єдиним словом «так» чи «ні».
1. Скажіть, співає сом пісні? Не гайтесь з відповіддю! (Ні)
2. Чи вміє плавати гусак? Ну що на це сказати? (Так)
3. Скажіть, червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)
4. А крокодили на сосні свої будують гнізда? (Ні)
5. Чи може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)
6. Узори пишні на вікні мороз малює взимку? (Так)
7. Чи достигають навесні пшениця й жито в полі? (Ні)
8. Ріка біжить у далині. Чи є у неї ноги? (Ні)
9. А під кінець скажіть мені, цікава гра у «Так чи ні»? (Так)
____________________________________________________________________
Ф. На ялинці дві сороки,
Видно хатку між дерев.
Ти стоїш, узявшись в боки,
Круглий, ніби буква «Еф».
Х. Глянь, схрестились дві стеблини,
Бо висока осока,
Посміхнулася дитина:
То зростає буква «Ха».
Ц. Два стовпці в траві лежать,
Знизу перекладина.
Братик мовить – буква «Це»
У траву покладена.
Ч. Буква «Че», немов стілець.
Догори лиш ніжки.
Навіть з цифрою чотири
Буква схожа трішки.
____________________________________________________________________
(Пісня на вибір учителя)
Ш. Букві «Ща» сказала «Ша»:
– Ти стрибаєш, як лоша.
Я на тебе дуже схожа,
Хоч стрибати так не можу.
Щ. – А відгадка тут проста:
Я з хвостом, ти – без хвоста.
Ю. Букву Ю я впізнаю –
Трохи дивна буква Ю:
Нібито до ясена
Буква О прив’язана.
Я. Десь пропала буква О.
Ми шукаємо давно.
А вона, от чудасія!
Всілась букві Ел на шию
І від радості сія:
Ось де Я! ось де Я!
Ь. Хто абетку з вас вивчав –
Різні букви зустрічав.
Кожна з них від А до Я
Промовля своє ім’я.
Лиш одна із них німа,
Звуть цю букву м’який знак.
____________________________________________________________________
Учень. Веселе місто Алфавіт.
В нім кожне слово –
Цілий світ.
В нім кожна літера – жива.
Із них складаються слова.
Вчитель. А зараз перевіримо, чи добре ви вивчили всі букви, чи можете утворювати слова.
Прошу вийти букви:
У, К, Б, И, В – букви.
О, Л, С, А, В – слова.
Р, К, О, У – урок.
К, Ш, Л, О, А – школа.
____________________________________________________________________
1. Букви старанно вивчали,
Знаєм їх від А до Я.
І сторіночку останню
Прочитали з Букваря.
2. Добрий Букварику, мудра книжко!
Хочеться навіть поплакати трішки.
Жаль розлучатись, хоч і треба.
Ми не забудем ніколи про тебе.
3. Спасибі тобі за добру науку,
За паличку першу і першу букву.
За перше слово і першу казку,
За першої вчительки щиру ласку.
4. Ми пам’ятатимемо довгі роки
Мудрі й повчальні твої уроки.
Прощавай, Букварику, наш
Найперший друже!
Ми тобі, Букварику, дякуємо дуже.
(Пісня на вибір учителя)
____________________________________________________________________
Буквар. Дякую за слово гарне,
Та сумуєте ви марно.
Вам дарую, діточки,
Ці чудові книжечки.
Вони – друзі ваші нові,
Різнобарвні, кольорові.
Їх шануйте і вивчайте,
А мене – не забувайте!
(Виходять Читанка і Українська мова.)
Читанка. Я – Читанка нечитана,
Навчатиму ваш клас.
Я з вами говоритиму
І вислухаю вас.
Я ваша перша читанка,
Красива в мене свитонька,
Цікаві сторінки,
Є вірші і казки.
Покажу вам сто земель
Ще й космічний корабель.
Даруватиму щодня
І забави, і знання.
Українська мова. Як найчарівніша колискова
Плекає з дитинства нас рідна мова.
То піснею злине, то гарною казкою,
То словом догани, то доброю ласкою.
Під мамине слово ви й виросли нишком,
Шануйте, дітки, цю гарную книжку.
____________________________________________________________________
Вчитель. Урочисте наше свято
Вже надходить до кінця.
Нехай пісенька прощальна
Зігріва ваші серця!
Вчитель. На цьому наше свято закінчується. Але шлях до країни Знань тільки розпочинається. В щасливу путь!
1