Мета:
- дати уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку; - активізувати бажання учнів допомагати птахам у несприятливу пору року;
- розширити уявлення про заходи по охороні птахів взимку;
- формувати в дітей науковий світогляд;
- розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення;
- виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам.
Мета:
- дати уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку; - активізувати бажання учнів допомагати птахам у несприятливу пору року;
- розширити уявлення про заходи по охороні птахів взимку;
- формувати в дітей науковий світогляд;
- розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення;
- виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам.
Обладнання: фотографії та малюнки зимуючих птахів, «зимове дерево», маски для діючих осіб, годівнички, матеріали для рухливих ігор, корм для птахів.
Ведуча 1: (на фоні музики)
Покривалом білим вкрилося село.
Землю і рослини снігом замело.
Бідная пташина з голоду вмира.
Чом не допоможете, мила дітвора?
Швидше одягайтесь в теплі кожушки.
Від вас допомоги чекають пташки.
Робіть годівнички й на гілки ладнайте,
В них для птахів корму більше насипайте.
Для пташки не холод, а голод біда.
Не страшні морози, якщо є їда.
Не дайте зимою маленьким померти.
Весною і літом віддячать, повірте!
Пернатим друзям ви допоможіть
І від загибелі їх збережіть!
Ведуча 2:
Сьогодні ми зібралися на свято « Птахи – наші друзі!» Взимку ми повинні допомагати нашим пернатим друзям вижити, не дати їм загинути від голоду і холоду.
(Лунає музика, під яку виходить хлопчик)
Хлопчик:
«Ой, мороз, який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть плачуть горобці…»
Горобчик:
«Дайте нам зернят, ців-ців!»
(Виходить синичка)
Горобчик:
«Ой, сестричко, добрий ранок!
Що ти їла на сніданок!».
Синичка:
«Не пила я не і не їла, від морозу здеревіла».
Горобчик:
Гарно було влітку – тут зернятко знайдеш, там крихту хлібну підбереш. І ситий, і веселий.А зараз снігом все замело, льодом скувало – не поїсти, не попити. Хоч би крихту хліба знайти, бо їсти так хочеться, що сил немає.
(горобчик і синичка виходять)
Ведуча 1:
Птахи охороняють наші ліси, сади, городи від шкідливих комах, мишей. Без птахів ніколи б не було доброго врожаю. Жодна пташка не повинна загинути в люту зиму. І ми повинні їм допомогти її пережити.
Виходить хлопчик
Хлопчик 1:
Де горобчику подітись?
Листя з дерева змело...
Вже нема чим поживитись,
Де притулок? Де тепло?..
Може, в затишку під стріхою?
Як найближче до людей, -
Кожна крихта буде втіхою,
Ще й долине дух печей.
Ой, летіть сюди, горобчики!
Діти вас не підведуть:
Годівничку зроблять хлопчики,
А дівчатка крихт дадуть.
Хлопчик 2:
« Як почув я пташок,
Одягнувся в кожушок,
Взяв пшона і хліба скибку,
На подвір’я вибіг швидко.
Всіх пташок нагодував,
І здалось мороз пропав».
(Виходить дівчинка з годівницею)
Дівчинка:
«Я ладнаю годівничку
Для горобчика й синички,
Для малого снігура
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі».
(Вішає годівничку).
Ведуча 2:
Діти, погляньте, скільки пташок злетілося до годівнички: і дятел , і синичка, і сорока-білобока, і Снігур , і горобці.
(виходять діти в масках різних птахів)
Синичка:
«Я пташка невеличка.
У мене білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький».
Сорока:
Я сорока-білобока,,
Кашку дітям все варила
Ціле літо їх кормила,
А зимою не знайти
Ні зерна, а ні крупи.
Тож сюди я залетіла,
Пшона, сала у вас поїла.
І за це, при всіх кажу:
«Я добром вам відплачу».
Снігур:
Я сюди з лісів далеких
Прилетів в зимовий час.
У мене червона грудка,
Ні, не схожий я на вас.
Буду їсти тут калину,
Соняшник і горобину.
Як розтане сніг у вас,
Відлечу я в той же час
Горобчик:
В теплий край я не літаю.
Під стріхою хату маю.
Їм я різних черв*ячків
Та ловлю комах, жучків.
Я співаю, я літаю.
Горобцем всі називають.
(Пісня «Радісно і весело в теплий день»).
Горобчик:
О! Хтось стукає. (Виглядає з-за дерева і бачить дятла)
Дятел:
В червоній шапці і в жупані
З міцним дзьобом та ногами,
Цілий рік я стукочу,
Цим я користь вам несу.
Бо з-під товстої кори
Дістаю я шкідників.
Горобчик:
Що ви робите, дядьку Дятле? Навіщо ви дереву боляче робите?
Дятел: (ображено)
Оце так! Я роблю боляче?! Під корою цього дерева заховалися різні комахи, які його точать зсередини. Я тих комах дістаю і тим самим дерево лікую.
Горобчик:
Та комахи такі маленькі, а дерево – велике. Чи багато від них шкоди?
Дятел:
Зараз взимку, коли комахи сплять, шкода невелика. А коли прокинуться вони навесні та всі разом візьмуться дерево їсти. Ото біда! А чого ти все запитуєш? Може ти не місцевий?
Горобчик:
Я – не місцевий?! Та я живу тут з діда-прадіда!
Дятел:
Чого ж, знаючи, що зима іде, не полетів до вирію?
Горобчик:
Чому? Чому? Бо я – зимуючий птах!
Дятел: (звертається до дітей)
Діти, чи правду горобець говорить?
Конкурс «Я знаю більше зимуючих птахів».
Дятел:
Ну, добре. Бачу, що зимуючих птахів ви знаєте добре, а мені вже час. Справи чекають.
Танок птахів
(Птахи розлітаються.Залишаються діти)
Ведуча 1: А зараз давайте трохи пограємо.
Ігри
1.«А чи вмієте ви співати по-пташиному?»
(По колу передається іграшка і той у кого залишиться вона в руках, співає пташину пісню (синичка: цвінь-цвірінь, сінь-сінь, горобчик: чик-чирик, сорока: скре-ке-ке, грак: кар-кар, голуб: гу-гу, зозуля: ку-ку, сова: угу-угу, соловей: тьох-тьох-тьох).
2. Гра – естафета «Хто перший перенесе в ложці зернята?».
(А зараз ви покажете свою спритність, діти !Взимку день короткий і птахам треба встигнути до темноти знайти собі їжу.)
3.Відгадайте загадку:
ця пташка висиджує своїх пташенят взимку і годує їх насінням із шишок.
По ялинках він стрибає,
Дзьобом зернятка виймає,
Голоском своїм речистим :
«Кльо! Кльо! Кльо!» співа зі свистом. (шишкар)
4.Гра « Хто назбирає найбільше шишок?»
Ведуча 2 .
Хоч і холодно у нас взимку, але пташки не хочуть покидати своєї Батьківщини летіти у вирій. Там хоч і тепло і їжа є, але все ж – чужина. Птахи, як і люди люблять свій рідний край, свої гаї, поля, ліси, садки.
Ведуча 1. І вони вам дуже вдячні за ваші годівнички із їжею. І далі сподіваються, що ви не забудете про них і зробите ще більше таких годівниць, насиплете туди зернят і не дасте загинути пташкам від голоду.
По закінченню свята проводиться акція «Наші годівнички для птахів»