Сценарій тематично-пізнавального заняття для середнього шкільного віку «Рідна мова – диво калинове»

Про матеріал
До вашої уваги Сценарій тематично-пізнавального заняття для середнього шкільного віку «Рідна мова – диво калинове». Мета заходу: розширити, поглибити та узагальнити знання дітей про красу рідної мови; виховувати любов до рідної мови; прагнення нею говорити; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, розвивати творчі здібності, пізнавальну активність; пам'ять, логічне мислення, увагу. Серед запропонованих завдань є: загадки про мову і розділові знаки; робота з прислів’ями та деформованими реченнями; завдання на утворення прикметників та розвиток фонематичного слуху. Також є красиві вірші та багато цікавої інформації про рідну мову.
Перегляд файлу

Сценарій тематично-пізнавального заняття

для середнього шкільного віку

«Рідна мова – диво калинове»

 

 

Мета: розширити, поглибити та узагальнити знання дітей про красу рідної мови; виховувати любов до рідної мови; прагнення нею говорити; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички читання та звукового аналізу слова; розвивати фонематичний слух, розвивати творчі здібності, пізнавальну активність; пам'ять, логічне мислення, увагу.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ:

 

І. Організація групи.

Вчитель: Доброго дня, діти! В цей гарний день я бажаю вам миру і добра!  

 

ІІ. Мотивація діяльності.


Вчитель: (декламує вірш Ф. Пантова «Любіть рідну мову»))
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
 

Діти! Як ви здогадалися, сьогоднішнє наше заняття буде присвячене рідній мові. Ви дізнаєтеся багато нового для вас про нашу рідну мову, виконаєте багато цікавих завдань.

Мова - великий скарб. Це найважливіший засіб спілкування і пізнання, який треба берегти і шанувати. Впродовж багатьох віків наш народ боровся за збереження рідної мови. Адже рідна мова - це ще й наша історія.

У листопаді 1999 року під час тридцятої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, маючи на меті захист мовної та культурної різноманітності, було встановлено свято  - Міжнародний день рідної мови. Щорічно, 21 лютого, люди святкують його по всьому світу.

 

1. Пропоную вашій увазі цікаві факти про українську мову, які слід знати

  • Українська мова офіційно визнана однією з найкрасивіших: вона посідає друге місце у світі за мелодійністю (після італійської) й третє за красою лексики (після французької та перської).

 

  • Найдавніша згадка про українську мову датується 858 роком.

 

  •  Українську офіційно визнали літературною після видання «Енеїди» Івана Котляревського. Тож Котляревського вважають основоположником нової української мови.

 

  • Ви ніколи не замислювалися над тим, що в нашій мові є три форми майбутнього часу?! Цікавий матеріал, чи не так? Нумо згадувати разом - проста (піду), складна (йтиму) і складена (буду йти).

 

  • Особливістю української мови є те, що вона багата на зменшувальні форми. Зменшувально-пестливу форму має, як не дивно, навіть слово “вороги” - “вороженьки”.

 

  • В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру “П”.

 

  • Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера “Ф”. Слова, які починаються з цієї літери, в переважній більшості випадків, прийшли в українську мову з інших мов.

 

  • Найдовшим словом в українській мові є слово “дихлордифенілтрихлорметилметан” (назва хімікату, що використовується для боротьби зі шкідниками). Це слово містить у собі аж 30-ть літер!

 

  • В українській мові, на відміну від решти східнослов’янських мов, іменник має 7 відмінків, один з яких – кличний.

 

  • Назви всіх дитинчат тварин в українській мові відносяться до середнього роду.

 

  • Починаючи з вісімнадцятого і до дев’ятнадцятого століття в українській мові використовувалося до п’ятдесяти різних систем письма (але не письменностей). Тому за кількістю орфографії (але не письменностей), українська мова перевершує найскладнішу - монгольську.

 

  • В українській мові й донині збереглися назви місяців з давньослов’янського календаря - сiчень (час вирубки лісу), лютий (люті морози), березень (тут існує кілька тлумачень: починає цвісти береза; брали березовий сік ; палили березу на вугілля), квітень (початок цвітіння берези), травень (зеленіє трава), червень (червоніють вишні), липень (початок цвітіння липи), серпень (від слова «серп» , що вказує на час жнив), вересень (цвітіння вересу), жовтень (жовтіє листя), листопад (опадає листя з дерев), грудень (від слова «груда» - мерзла колія на дорозі).

 

  • В українській мові безліч синонімів. Найбільшу кількість синонімів має слово «бити» - 45 синонімів.

 

  • Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів.

 

 

  • У нашій мові є особливі слова - паліндроми. Це так звані «дзеркальні» фрази або слова: їх можна читати як зліва направо, так і справа наліво. Ось, приміром: «Я несу гусеня», або ж «ротатор».

 

  • Перший український «Буквар» видав у 1574 році у Львові першодрукар Іван Федоров.

 

  • Найбільше перекладів серед українських творів має «Заповіт» Тараса Шевченка: його переклали 147 мовами народів світу.

 

  • Найбільше псевдонімів мав поет Олександр Кониський - свої твори він підписував 141 іменем, в Івана Франка було 99 псевдонімів, а письменник Осип Маковей користувався 56 вигаданими назвами.

 

  • Серед слів найчастіше використовують іменник - «рука», прикметник - «великий», дієслово - «бути» і серед займенників  - «він».

 

  • Для розмови на побутовому рівні звичайній людині вистачить дві - три тисячі слів.

 

  • Українська мова входить в тридцятку найпоширеніших у світі мов, число людей, які розмовляють українською близько 45 мільйонів.

 

  1. А зараз до вашої уваги загадки про мову і розділові знаки.

 

Букви в книжці цій вивчай
Та докупи їх складай.
Як їх гарно поскладаєш –
Що завгодно прочитаєш!
(Буквар)

Букви всі від – А до Я, –
Як одна міцна сім'я.
Варто всіх у цій родині
Знати грамотній дитині.
(Абетка)

Сіли на сторінки
Тридцять три сестрички.
Сіли поруч — не мовчать,
Нам загадки говорять.
(Літери)

 

 

Маленька, менша від мачини.
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні коли треба
Й людини мову зупиню (крапка)

Що за знак - стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він? (знак оклику)

Він після речення, цитати,
Вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати,
А сам ні пари з вуст — мовчок (знак питання)

Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься? (кома)

 

 

 

 

 

Завдання 3. Прочитайте по колу прислів’я про мову.

Б

у

д

ь

г

в

о

є

м

о

с

в

у

у

с

м

о

л

с

п

е

р

а

д

о

(Будь господарем своєму слову).

Завдання 4. Утворіть і запишіть речення з поданих слів.

І, розмерзається, слова, лід, теплого,від.

(Від теплого слова і лід розмерзається.

Завдання  5. До кожного слова доберіть ознаку.

Квітка (яка?) -

Струмок (який?) -

Руки (які?) - 

Народ (який?)  - 

Пісня (яка?)  -

Майбутнє (яке?)  -

Хліб (який?) -

Небо  (яке?) –

Друзі (які?) –

 

Завдання  6. Утворіть прикметники від іменників.

 

Мед - медовий

Пшениця -

Калина -

Козак -

Гори -

Річка  -

 

Завдання 7. З поданих слів утворіть слова із зменшувально-пестливим значенням.

Книжка - книжечка

Риба -

Помідор -

Гарбуз -

Стілець -

Стіл –

 

Завдання 8. Придумайте слова, які відрізняються одним звуком.

Коза - коса

Коса - роса

Коса – каса

Коса – кора

Коса – кома

 

Жити – шити, бити, мити, рити, вити, лити.

 

Завдання 9. Прочитайте вірш. Знайдіть іменник, що прозвучав двічі.

Кущ калини у долині
Білим цвітом квітне нині.
І лунають на калині
Ніжні співи солов’їні.

                            Автор: Василь Кравчук.

Завдання 10. «Що не так?»

Летять у вирій з рідної землі

Ворони, горобці і журавлі.

(Ворони і горобці не відлітають у вирій).

 

Дерева взимку білі-білі,

На них висять черешні спілі.

 

Плаче вовчик край дороги:

Поламав у лісі роги.

 

В річці пірнає, плаває кіт,

Ловить він рибку собі на обід.

 

 

Завдання 11. В поданих словах переставте букви так, щоб утворилися нові слова.

 

а

т

л

а

с

-

с

а

л

а

т

2

5

3

4

1

 

 

 

х

в

а

л

а

-

х

а

л

в

а

1

4

2

3

5

 

 

 

л

и

п

к

а

-

п

и

л

к

а

3

2

1

4

5

 

 

 

в

і

к

н

о

-

в

і

н

о

к

1

2

5

3

4

 

 

 

а

в

т

о

р

-

т

о

в

а

р

4

3

1

2

5

 

 

 

Завдання 12. (Є слова, при кількаразовій вимові яких, чуєш інше слово – Поліфонія).

                  Повторіть слова. Яке слово чуємо?

 

Сосна                насос

 

Куба                  Баку

 

Пили                  липи

 

Це сон                сонце

 

Кабан                 банки

 

Товар                  варто

 

Завдання 13.  Оберіть слово-іменник. Запишіть слова, близькі до нього за асоціацією чи дією.

 

Хмаринка

 

Дощ, сніг, вітер, парасолька, калюжі, плащ, небо…

 

 

 

 

Завдання 14. «Незвична математика».

 

Треба додати два слова, щоб утворилося нове слово. При цьому букви, з яких складаються ці два слова можна міняти місцями.

 

ПАЧКА + ЛОМ = скляне пристосування для освітлення         (лампочка)

4 000+ Бесплатные Лампочка & Электричество изображения - PixabayКартинка лампочки ❤️ Best arts at recept-foto.ruКартинки лампочки (73 фото)

ВІНИК + САД = доглядач фруктових насаджень (садівник)

Садівник - онлайн пазл

СОВА + БУТ = пасажирський транспорт

 

(автобус)

Картинка автобуса для детей (18 фото)                     </div>
                </div>
                                                                                                            </div>
                    

                    

                                    </div>

                <div class=

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Сценарії
Інкл
Додано
12 червня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку