Сценарій "ТИ себе Українкою звала"

Про матеріал
Виховний захід "Ти себе Українкою звала" доцільно провести для глибшого вивчення життя та творчості Лесі Українки.
Перегляд файлу

 

«Ти себе Українкою звала»

 

 (Свято до дня народження Лесі Українки)

 

 

 

Святково прибраний зал. На стіні – портрет Лесі Українки у вишиваному рушнику, зліва – віночок із квітів безсмертника і різнокольорових стрічок.

 

Вислови:

 

1. Я маю в серці те, що не вмирає… (Леся Українка)

 

2. Ти себе Українкою звала.

 

І чи краще знайти ім’я

 

Тій, що радістю в муках сіяла,

 

Як Вітчизна велика твоя!

 

3. Вона в віки майбутні йти повинна…

 

(праворуч розміщена виставка книг поетеси. Посередині під портретом – столик, де стоять квіти і роботи дітей. По обидва боки зібрали діти й сидять на лаві. Заходить хлопчик і дівчинка в українському вбранні з хлібом на рушнику і колосками з калиною)

 

 

1-й учень                                      Вишеньки-черешеньки,

                                                       Червонії, спілі.

                                                       Чого ж бо ви так високо

                                                        Виросли на гіллі?

 

 

2-й учень                                     Ой того ми так високо

                                                      Виросли на гіллі,

                                                      Якби зросли низесенько,

                                                      Чи тож би доспіли?

 

 

3-й учень.                   Діти, ви, напевно, добре знаєте, що автор цих рядків –

                                      відома    українська поетеса Лариса Петрівна Косач.

 

 

 

4-й учень.                   Так, це Леся Українка.

 

 

5-й учень                    Ти себе Українкою звала.

                                     І чи краще знайти ім’я

                                     Тій, що радістю в муках сіяла,

                                    Як Вітчизна велика твоя!

6-й учень                     Тобі сьогодні хліб, калину й колос

                                      Твоя малеча рідна принесла.

                                      Ти все життя з недугою боролась

                                      Та творчістю ти смерть перемогла!

 

(Сказавши слова, діти кладуть хліб на рушникові на стіл і вазу з колосками. На фоні тихої мелодії йде діалог ведучої та Лесі)

 

 

Ведуча.                          Ти, дівчинко, в які світи мандруєш?

 

Леся.                              Я до людей.

 

Ведуча.                          А як твоє імення?

 

Леся.                              Леся.

 

Ведуча.                          А де зросла ти, дівчинко вродлива?

 

Леся.                              Мене весна на лузі породила,

                                        Заквітчана у проліски.

                                        Водила вона мене за руки у лани,

                                        На луки дальні, до верби старої,

                                        Розщепленої громом весняним,

                                        Водицею з криниці степової

                                        Щоранку напувала…

                                        Була я вільна і щаслива.

                                        Та якось вдень, коли скінчилася злива,

                                       Я на отаві дудочку знайшла,

                                       Обвітрену, стару, робітникову.

                                       Заграла я й почула дивну мову –

                                       То мова муки людської була…

                                       Так вперше я відчула муку пісні, яка співцеві сну не принесла.

                                      Яка його будитиме й вестиме, і сіятиме слово молоде,

                                       Аж поки сам він хащами густими

                                       Пробуджених від сну не поведе…

                                       І я тепер на шлях ступити мушу.

                                      Я поспішаю…

                                      Я до вас іду.

 

(Леся повільно іде до дітей і сідає біля столика під портретом поетеси)

 

7-й учень                        Ти себе Українкою звала,-

                                         І чи краще знайдемо ім'я

                                         Тій, що радістю в муках сіяла

                                        Як Вітчизна, як пісня моя...

 

 

8-й учень                        Хай палає свічка. Хай палає,

                                        Поєднає нас вона в цей час.

                                        Друзів голоси нехай лунають,

                                        Слово й музика нехай єднають нас.

 

(Звучить музика.)

 

9-й учень               За вікном зима. Ось у таку пору, 25 лютого 1871 р., народилася

                                Лариса Петрівна  Косач.  Народилася вона в Новоград-Волинському

                                 в інтелігентній родині.

 

10-й учень              Мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист, громадський

                                 і культурний діяч.  

 

 

11-й учень              Лариса жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала

                                 біля дошки, не бігала з ровесниками лункими коридорами. Учителями

                                 її були батько і мати, а також книги і життя.

 

 

На сцену виходять Мати, Леся і Михайлик.

Прислухаються, як витьохкує соловейко.

 

Леся:                      Мамо, що то за пташка у саду так виспівує?

 

Михайлик:             Як по нотах пісню виводить!

 

Мати:                     То соловейко до нас прилетів.

 

Леся:                      Соловейко? А де він раніше був? Чому нам своїх пісень не співав?

 

Мати:                     Це довга історія. Старі люди розповідають, що ця пташка раніше

                                 не жила в Україні. Було це ще за дідів-прадідів…

 

Михайлик:             Розкажіть, мамо.

 

Мати: Країна солов’їна розкинулася за морями глибокими, за горами високими. І правив тою країною король Музика… Щовесни він нагадував своїм підлеглим: «Летіть по всьому світу, пташки співочі, слухайте уважно пісні народів різних». Полетіли пташки хто куди. А маленький Соловейко залетів аж в Україну. Чує: люди з поля повертаються. Потомлені, але співають… Бо де праця, там і пісня.

 

Звучить українська народна пісня.

 

 

Мати:                          Слухає наш Соловейко, все запам’ятовує.

 

Михайлик:                   А далі?

 

Мати: А далі полетів він до короля Музики. Вислухав його король і наказав своїм підлеглим: «Летіть в Україну! Слухайте ті пісні, що їх люди співають, і перекладайте на нашу мову пташину… І несіть по усьому світові». Отак весь світ дізнався про українську пісню… А солов’ї навіки оселилися в Україні.

 

Михайлик: Я, як підросту, багато пісень вивчу.

 

Леся: А я, як підросту, пісні складатиму.

 

                      Пісня

 

12-й учень             У чотири роки Леся навчилася читати. Її улюблені книги – «Кобзар»  Т.Шевченка, казки Г.Х.Андерсена,  а в п’ять років добре грала на фортепіано: згодом і сама складала пісні. У шість – невтомна дівчинка сама вишиває улюбленому батькові сорочку, а подаровані їй ножиці й гольник вона пильнує більше ніж деякі забави. Коли дівчинці було 9 років, заарештували тьотю Елю. Несподівано для самої Лесі, у 1880 році з’явився перший вірш «Надія».

 

 

Леся

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянуть іще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, –

Там жити чи вмерти, мені все одно,

Поглянуть іще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

 

 

 

13-й учень              Леся дуже любила читати, малювати, вишивати, співати.

                                     Вона разом із своїми братами й сестрами захоплювалась

                                     українськими піснями, казками, легендами.

 

 

          Пісня

 

 

14-й учень Ще малою Леся тяжко захворіла. Якось взимку в сильний мороз, спостерігаючи в місті Луцьку за святом Водохреща, примерзла чобітками до льоду. Почався туберкульоз кісток, який з часом перекинувся на легені, потім – на нирки. Через хворобу вона навчалася в дома, під керівництвом приватних вчителів, а потім самостійно здобувала освіту.

 

15-й учень Через тяжку недугу дівчинка місяцями була прикута до ліжка. Хвороба і лікування завдавали їй нестерпних мук. Але Леся терпляче зносила всі страждання. І писала…

 

Леся:                     Мамо, я вірш написала.

 

Мати:                    Про що він, доню?

 

Леся:        Про квітку конвалію, про її недовгий вік. Як зірвали її в гаї та й понесли

                  на бал. Коли ж зів’яла квітка, панночка її кинула додолу.

 

Мати:                 А може, і не про квітку вірш?

 

Леся:                  Може, про людину?

 

Мати:                  А ти прочитай.

 

 

 

 

Вірш "Конвалія"

 

Росла в гаю конвалія

Під дубом високим,

Захищалась від негоди

Під віттям широким.

Та недовго навтішалась

Конвалія біла, –

І їй рука чоловіча

Віку вкоротила.

Ой понесли конвалію

У високу залу,

Понесла її з собою

Панночка до балу.

Ой на балі веселая

Музиченька грає,

Конвалії та музика

Бідне серце крає.

То ж панночка в веселому

Вальсі закрутилась,

А в конвалії головка

Пов'яла, схилилась.

Промовила конвалія:

«Прощай, гаю милий!

І ти, дубе мій високий,

Друже мій єдиний!»

Та й замовкла. Байдужою

Панночка рукою

Тую квіточку зів'ялу

Кинула додолу.

Може, й тобі, моя панно,

Колись доведеться

Згадать тую конвалію,

Як щастя минеться.

Недовго й ти, моя панно,

Будеш утішатись

Та по балах у веселих

Таночках звиватись.

Може, колись оцей милий,

Що так любить дуже,

Тебе, квіточку зів'ялу,

Залишить байдуже!..

 

 

 

 

 

 Леся любила садити і доглядати квіти, яких на клумбах у Косачів було предостатньо.

 

 

Інсенізація вірша В магазині квіток

 

В великому місті в розкішну теплицю

Дівчина прийшла молода,

Бо серцем почула весну-чарівницю,

Шуміла весняна вода.

І ледве струмки задзвеніли співочі,

Пташки заспівали дрібні, –

Вчувались дівчині веснянки дівочі,

Ввижались діброви рідні.

І ледве натуру зо сну зимового

Збудив поцілунок весни, –

Дівчина запрагнула рясту дрібного,

їй проліски снились ясні.

Тепер вона тут, в сій розкішній світлиці…

Ох, що се так серце стиска?

Як душно, як тісно, немов у темниці!

Сей пах, мов отрута яка!

В теплиці між квітами скрізь походжав

Гурток панночок і панів.

Дівчина кругом погляда, уважає,

І погляд її посмутнів.

Всі квіти розкішні… Дівчина зітхнула.

«Чим можу панянці служить?..» –

Зненацька чийсь голос дівчина почула, –

То крамар паничик біжить.

«Чи є в сій теплиці веснянії квіти?» –

Питає дівчина його.

«Аякже! є різні, – чим маю служити?

Тут можна набути всього:

Ось є гіацинти, нарциси і рожі,

Азалії є запашні,

Конвалії свіжі, фіалочки гожі…» –

«Ні, пролісків треба мені!..»

Здивовано глянув панич; зашарілось

Дівчини обличчя бліде.

«То панночці пролісків простих схотілось?

їх в місті немає ніде!

Тут тільки садові квітки». – «Дуже шкода».

І вийшла дівчина смутна.

«Тут міські розкоші! Тут міська вигода!»

Вертає додому сумна.

Зустрілась їй жінка, на плечах похилих

Несе щось, убога така.

"Чи купите, панночко, пролісків білих?» –

Тремтить із квітками рука.

«Звичайно! А звідки, я вас попитаю,

Взяли ви сі квіти свої?» –

«Та сила ж квіток тепер всюди по гаю!

Се тут…» Та не чула її

Дівчина. Згадала околиці рідні:

Скрізь квіти, ряст, ясна роса…

На проліски білі, на квіти лагідні

Скотилася тихо сльоза…

 

16-й учень. Леся володіла тринадцятьма мовами, а французькою, німецькою, італійською вона могла писати вірші. Тяжка хвороба прикувала її до ліжка, довгий час мусила лежати в гіпсі. Та вона з надзвичайною мужністю терпіла біль. Важко повірити, що автор мужніх сильних творів – слабосила, хвора дівчинка.

 

Леся                               Я на гору круту крем’яную

                                               Буду камінь важкий підіймать

                                               І, несучи вагу ту страшную,

                                               Буду пісню веселу співать.

                                               Так, я буду крізь сльози сміятись

                                              Серед лиха співати пісні,

                                              Без надії таки сподіватись,

                                              Буду жити! Геть думи сумні!

 

 

 

 

 

Хто вам сказав що я слабка,

Що я корюся долі?

Хіба тремтить моя рука,

Чи пісня й думка кволі?

Ви чули, раз я завела

Жалі та голосіння, –

То ж була буря весняна,

А не сльота осіння.

А восени…

Яка журба,

Чи хто цвіте, чи в’яне,

Тоді й плакучая верба

Злото-багряна стане.

Коли ж суворая зима

Покриє барви й квіти –

На гробі їх вона сама

Розсипле самоцвіти.

 

 

 

17-й учень. В останні роки свого життя Леся Українка працювала з особливим напруженням. Вона поспішала, вона хотіла встигнути якнайбільше сказати людям. До останньої хвилини не залишала вона своєї єдиної зброї поетичного слова.

 

 

18-й учень.                      Слово, моя ти єдиная зброє,

                                          Ми не повинні загинуть обоє!

                                          Може, в руках невідомих братів

                                          Станеш -й ти кращим мечем для катів.

 

 

19-й учень. Леся Українка залишила чимало своїх творів. Деякі просимо прослухати.

 

 

 

20-й учень.                           Тішся, дитино, поки ще маленька,

                                               Ти ж бо живеш навесні,

                                               Ще твоя думка літає легенько,

                                               Ще твої мрії ясні.

 

 

21-й учень.                          На зеленому горбочку,

                                              У вишневому садочку

                                              Притулилася хатинка,

                                              Мов маленькая дитинка

                                              Стиха вийшла виглядати, чи не вийде її мати.

 

 

 

22-й учень.                          Тиша в морі… ледве-ледве

                                              Коливає море хвилі.

                                              Не колишуться од вітру

                                              На човнах вітрила білі.

 

 

 

23-й учень.                         Як дитиною, бувало,

                                             Упаду собі, на лихо,

                                             То хоч в серце біль доходив,

                                            Я собі вставала тихо.

                                           «Що болить?» – мене питали,

                                             Але я не признавалась, -

                                            Я була малою горда –

                                            Щоб не плакать, я сміялась.

 

 

24-й учень                         В дитячий любий вік, в далекім ріднім краю

                                           Я чула казку. Чула раз,

                                           А й досі пам’ятаю.

                                           Кохана стороно моя!

                                           Далекий рідний краю!

                                           Щораз я згадую  тебе,

                                           То й казку цю згадаю!

 

 

 

Ведуча.      Життя Лесі Українки – це подвиг. Поетеса до останньої хвилини свого життя була переможцем над стриманою недугою, до останньої хвилини зберегла великий дух, видатні свої сили.

 

 

25.                                     Світ опускався на коліна,

                                          Камінний, вік хилився ниць,

                                          І прилітала Україна

                                          До мертвих Лесиних зіниць.

 

 

 

 

26.                                      Над всі недолі та потали,

                                           Над страсті всі та над бої

                                           Безсмертя Лесине вростало

                                           В народ, що народив її.

 

 

 

27.                                     І квола невисока жінка

                                         Лице підводила бліде,

                                          Народжувалась Україна

                                         Для світу, що над смерть гряде.

 

 

 

28                                    Де Тетерів шепоче тихоплинний,

                                        Береза розплела свою красу,

                                        Блакитноока донько України,

                                        Вінок любові я тобі несу.

 

 

29                                  Я знову бачу Лесю мужню й горду,

                                       І сонце п'є калинову росу,

                                       Безсмертна донько мудрого народу,

                                       Вінок любові я тобі несу.

 

 

 

30                                   Твого слова співучого сила

                                       Кличе нас до щасливих висот.

                                       У піснях свій народ ти любила -

                                       І тебе не забуде народ.

 

 

 

 

(Всі учні встають. Леся стає посередині залу)

 

Леся.                         Інші будуть співці по мені,

                                         Інші будуть лунати пісні,

                                         Вільні, гучні, одважні і горді

                                         Поєднаються в яснім  акорді

                                         І полинуть у ті небеса,

                                         Де сіяє одвічна краса;

                                         Там на їх обізветься луною

                                         Пісня та, що не загине зо мною.

 

 

 

 

 

Ведуча. Дякуємо вам за увагу, на цьому наша літературно-музична композиція «Ти себе Українкою звала» підійшла до кінця. Дякуємо!

 

 

doc
Додано
19 жовтня
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку