Урок, практичне заняття: "Подолання стереотипів"

Про матеріал

Автором подана розробка практичного заняття з курсу "Громадянська освіта" на тему: "Подолання стереотипів". Вона доповнена прикладами розв'язання завдань та наочностями.

 1 Oleg_Shupliak_Taras_Shevchenko_3 (1).jpg
 1 Oleg_Shupliak_Taras_Shevchenko_3 (2).jpg
 1 Oleg_Shupliak_Taras_Shevchenko_3 (3).jpg
 2 Жаба кінь.jpg
 3 Маніпулятивне фото.jpg
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гарет Томаслегендарний валійський регбіст, в часи піку своєї кар’єри зробив зізнання, щодо своєї орієнтації

Номер слайду 2

Робкерніважкоатлет, віце-чемпіон світу в змаганнях Стронг-менів

Перегляд файлу

Урок. Громадянська освіта, 10 клас

Тема уроку: Подолання стереотипів (практичне заняття, проводиться після теоретичного вивчення теми: «Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти»)

Мета і завдання: проаналізувати стереотип як складову життя суспільства;

розкрити необхідність уникнення стереотипів для формування здорової взаємодії в суспільстві..

Очікувані результати (учні зможуть): визначати прояви стереотипів у власному житті та вчасно попереджати їх вплив на стосунки з оточуючими;

навчитись уникати суджень та висновків на основі стереотипів;

самостійно виявляти та розвіювати поширені в суспільстві стереотипи.    

Час проведення: 45 хвилин.

Хід уроку

Учитель: На початку уроку я б хотів запропонувати вам ілюзорну картинну галерею й почати її слід із відомих картин сучасного художника Олега Шупляка. Подивіться на них, чим вони особливі? Що перше «падає в око»? Що розкривається після прискіпливішого огляду?

(Учні розглядають картини, описують сюжети та портрети Т. Шевченка на них). (Додаток 1)

Учитель: В продовженні нашого ілюзорного експерименту, давайте розглянемо відому логічну задачу «жаба-кінь». Що ви можете сказати про людську свідомість? Чи все ми помічаємо? Чи все усвідомлюємо?

(Учні звертають увагу на те, що не завжди людська свідомість здатна осягнути всі сторони та деталі конкретного об’єкта) (Додаток 2)

Учитель: І третє завдання розпочатого циклу буде пов’язане з умовними виборами президента за характеристиками. Отже уявіть, що саме зараз ви обираєте президента, кого б з них ви б хотіли бачити своїм президентом?

  1. Затятий азартний гравець, зловживає алкоголем, часто незграбний, не вміє вести себе за столом, постійно палить надворі й у приміщенні.
  2. Політик відомий подружніми зрадами та зв’язками з мафією.
  3. Захоплюється мистецтвом, вегетаріанець, активний борець з тютюнопалінням та алкоголізмом, ідейний політик, виконав більшість своїх передвиборчих обіцянок.

(Учитель роздає картки з номерами президента, учні підіймають картки, кілька учнів пояснюють свій вибір – загалом очікується, що переможе за моральними якостями № 3)

Учитель: Тепер давайте подивимося, які прізвища стоять за цими характеристиками. 1) У. Черчіль – прем’єр-міністр Великобританії у роки Другої світової війни та в післявоєнний час, дуже рішуча і вольова людини, не боявся брати на себе відповідальність за країну в кризові часи. 2) Ф. Рузвельт – президент США, вивів країну з «Великої депресії», подолав безробіття, здійснив значний вклад для перемоги у Другій світовій війні. 3) Адольф Гітлер – німецький диктатор, один з ідеологів та лідерів нацизму, спровокував початок Другої світової війни та масові винищення цивільного населення за національними, етнічними ознаками чи політичними переконаннями.

Чи змінився ваш вибір?

(учні пояснюють чи змінився вибір і чому)

Учитель: Чому наш мозок нам підказує невірно в таких випадках?

(учні говорять про ключові недоліки «поверхневості інформації», цчитель їх підводить до можливості пригадати вивчений термін «стереотип»)

Учитель: Чи можуть такі функції мозку призводити до негативних наслідків?

(учні пригадують теоретичні відомості про стереотипи та їхні наслідки для суспільства)

Учитель: Безумовно ви праві, щодо шкідливості стереотипів. Більше того стереотипи часто можуть використовуватися для розпалювання ворожнечі, що особливо небезпечно в умовах ведення збройної боротьби. Ось зверніть увагу на ще одне фото.

(учитель показує частинами маніпулятивне фото зі солдатами, учні коментують його та приводять подібні приклади із сучасної російської пропаганди) (Додаток 3)

Учитель: Виходячи із отриманої інформації, ми вже можемо записати тему сьогоднішнього уроку. Давайте ви самі зараз її сформулюєте (заохочується нестандартна назва теми, наприклад: «Ми – проти! (Стереотипи в суспільстві)»; «Скажи «ні» стереотипам»; «Не заковуй себе у ланцюги стереотипів»)

Учитель: У сучасному суспільстві панує низка стереотипів, які надзвичайно шкідливо впливають на масову свідомість людей та часто приводять до непотрібних конфліктів, забобонів та інших негативних наслідків. Ми вже знаємо, що часто їхнім джерелом є недостатність інформації або її однобокість. Тому вам будуть запропоновані достатньо поширені в сучасному суспільстві стереотипи та персоналії, які мають певне відношення до них. Проаналізуйте їх та складіть віртуальний альбом-презентацію, що розвіює стереотипи. Зараз ми об’єднаємося в три групи та виконаємо зазначене завдання на ноутбуках.

(Робота проходитиме за методом, що був обґрунтований американським педагогом М. Ліпманом у рамках розвитку «Філософії для дитини» – «сократівський діалог». Таким чином запропоновані тези будуть завідомо неправильними, а учні за допомогою підказок у вигляді персоналій будуть їх спростовувати. На виконання дається 10 хвилин, після чого від кожної групи доповідач покаже результати та представить їх. Для виконання потрібні ноут-буки або будь які інші пристрої для пошуку інформації та розробки презентації. Учні отримують словесний стереотип та по дві персоналії. Їхнє пряме завдання спростувати цей стереотип через приклади з життя персоналії)

  1. Гендерні та сексуальні стереотипи (Які стереотипи спростовуються?)

«Стереотипна теза: «Геї ведуть аморальний спосіб життя»

Оскар Уайлд (Інформація, що в дужках учням не подається, саме її вони мають знайти: Великобританський письменник-драматург, гуманіст, борець проти масового зубожіння населення)

Елтон Джон (відомий співак, філантроп, гуманіст, допомагає хворим дітям по всьому світу)

«Людина з нетрадиційною орієнтацією має якийсь особливий зовнішній вигляд».

Гаррет Томас (легендарний валійський регбіст, в часи піку своєї кар’єри зробив зізнання, щодо своєї орієнтації)

Роб Керні (важкоатлет, віце-чемпіон світу в змаганнях Стронг-менів)

«Жінка – поганий управлінець!»

Маргарет Тетчет (Великобританія, перша жінка-прем’єр-міністр Великобританії, провела радикальні але надзвичайно необхідні країні реформи, на які не відважувалися її попередники, за що отримала прізвисько «Залізна леді»)

Бенезір Бхутто (Пакистан, перша жінка-прем’єр-міністр в ісламській країні, борець за права жінок, підлягала політичним переслідуванням на батьківщині та інших ісламських країнах)

  1. Етнічно-релігійні стереотипи

«Глибоко віруюча людина – обмежена у своєму світогляді та не здатна до успіху в сучасному суспільстві».

Дж. Рокфеллер (глибоко віруючий протестант-баптист)

Іван Павло ІІ (Папа Римський, філантроп, багато уваги приділяв роботі з молоддю)

«Невіруюча людина – аморальна!»

Річад Докінз (відомий сучасний біолог, філантроп, гуманіст)

Джордж Сорос (відомий громадський діяч, підприємець, філантроп, гуманіст, засновник низки фондів підтримки)

«Відомі росіяни підтримують політику Путіна»

Борис Акунін (відомий письменник, російськи «західник», критикує політику В. Путіна, про анексію Криму говорить різко, наприклад: «Це грабіж серед білого дня!»)

Олексій Серебряков (відомий актор, емігрував до Канади через неприязнь до суспільно-політичних реалій Росії, залишається громадянином Росії, але гостро критикує сучасне російське суспільство та політичний режим)

  1.               Професійні та фізіогномінічні стереотипи

«Людина без вищої освіти не зможе досягнути успіху в житті»

Стів Джобс (американський підприємець, засновник Apple)

Білл Гейтс (американський підприємець, що покинув навчання в університеті заради реалізації власних ідей, засновник Microsoft)

«Робітник може реалізуватися тільки в своєму ремеслі»

Лех Валенса (лідер польського профспілкового руху «Солідарність», президент Польщі, після поразки на президентських виборах повернувся на свою рідну судноверф працювати електриком)

Володимир Кисельов (працював на заводі КрАЗ робітником, олімпійський чемпіон у штовханні ядра 1980 року)

«Характер людини можна визначити за її зовнішністю»

Іван Денисенко (актор, філантроп, грав Тугарина у фільмі «Сторожова застава»)

Евандер Холліфілд (відомий боксер, філантроп, пастор)

 

Висновки:

Учитель (у якості підсумків уроку): Ми звами навчилися розвіювати поширені стереотипи й побачили, що часом їхня нікчемність видається навіть смішною. Підсумовуючи нашу сьогоднішню роботу, давайте подумаємо чим же небезпечні стереотипи і до яких наслідків вони можуть привести? Ми це зробимо за допомогою методу «Лицем до лиця», об’єднавшись у пари ви обговорити шкідливі наслідки стереотипів та представити для нас спільну тезу щодо нашої проблеми.

(Учні 1-2 хвилини обговорюють у парах і починають приводити тези)

Учитель підсумовує сказане учнями, оголошує результати роботи на уроці, задає домашнє завдання.

Д/з: читати § 17 (підготувати за матеріалами Світової мережі 3 приклади курйозних, смішних стереотипів)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Могила Ганна
    Дякую, дуже цікава розробка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
4 січня 2019
Переглядів
1865
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку