Сценарій виховного заходу до Всесвітнього дня дитини "У дитини право є, бо дитина це святе".

Про матеріал
Даний сценарій можна використовувати класним керівникам 5 - 11 класів у рамках проведення Всесвітнього дня дитини. Під час заходу здобувачі освіти знайомляться з правами дитини та застосовують їх на практиці виконуючи завдання казкової вікторини. Крім прав діти мають і обов'язки, про це теж згадується у сценарії.
Перегляд файлу

Сценарій                            виховного заходу

до Всесвітнього дня дитини

 

                                  Підготувала

 вчитель правознавства

                                     Галенко Л. М.

 

Учитель. З давніх-давен українці берегли найцінніші речі у скринях. Молода дівчина перед одруженням працювала не покладаючи рук: пряла, шила, вишивала своє придане, та бережно складала до скрині. Сьогодні кожна з дівчаток має коштовності, які теж ховає до маленької скриньки. І в мене в руках  зараз чарівна скринь­ка, у якій знаходиться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але по­ки що не розповідати про те, що там побачив, до­ки всі найдопитливіші й найсміливіші не зазирнуть у скриньку.

(Діти по черзі заглядають у скриньку. Скринька відчиняється під звуки чарівної музики.)

То кого ви побачили в чарівній скриньці?

Діти. Себе! (На дні скриньки — дзеркало.)

Учитель. Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину — найцінніший скарб. Кожен із вас — неповторна особистість, людина, яка жи­ве сьогодні. Точнісінько такої більше на цій землі немає.

Учитель. Видатний поет В. Симоненко  написав про непов­торність кожного,  кому батьки подарували життя.

1 Учень: Ти знаєш, що ти — Людина.

             Ти знаєш про це, чи ні?

             Усмішка твоя — єдина,

             Мука твоя — єдина,

             Очі твої — одні.

             Більше тебе не буде.

             Завтра на цій землі

             Інші ходитимуть люди;

             Інші кохатимуть люди —

             Добрі, ласкаві й злі.

  2 Учень: Сьогодні усе для тебе:

             Озера, гаї, степи.

             І жити спішити треба,

             Кохати спішити треба —

             Гляди ж не проспи!

             Бо ти на землі — людина,

             І хочеш того чи ні —

             Усмішка твоя — єдина,

             Мука твоя — єдина,

             Очі твої — одні.

Учитель: Багато тисячоліть назад на нашій планеті з’явалися люди. Та тоді вони й гадки не мали про свою особливість та цінність. Багато віків на світі існувало рабство – це коли одні люди володіли іншими. Людей з іншим кольором шкіри або народжених в іншій країні могли зробити рабами. Ставилися до них,  як до тварин або речей.  Конфлікти в той час вирішувались звичайними бійками – перемагав сильніший, а переможений позбавлявся життя. Люди гинули від хвороб, голоду та воєн.

Лише пройшовши цей нелегкий шлях,  люди почали думати, як зробити так, щоб у світі запанувала  злагода. Щоб кожен знав що  можна робити, а що забороняється. І тоді вони виробили систему правил поведінки і загальнообов’язкових норм, які регулюють поведінку людей і стосунки між ними. У 1948 році країни світу підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.  Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей.

З правами дітей ситуація складалася ще гірше. В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. Але і в інших країнах ставлення до дитини було не кращим. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова «дурень»…
        Тільки у 17-18 ст. на дітей починають  шити дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику. А хіба раніше діти не мали одягу, іграшок? – спитаєте ви. Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. Дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

Лише у ХХ столітті люди задумались про долю дітей. 20 листопада 1989 р. країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. Україна приєдналася до Конвенції у 1991 році. Згідно з Конвенцією Україна у квітні 2001р. прийняла Закон про охорону дитинства.

Учитель: Дитиною вважається кожна людська осо­ба від народження до досягнення нею 18 років.

Перегляд презентації «Права дитини».

3 Учень: Конвенція – це просто
                  Оголошення всіх прав.
                  Є права й в дітей, звичайно,
                  Треба, щоб усяк їх знав.
                  Знайте ж, що усі ми – рівні
                  Від народження в правах,
                  І людина змалку вільна,
                  Наче в небі синій птах.
          4 Учень: Знайте ж, змалечку всіх діток
                 Треба вчить, оберігать,
                  І ніхто в усьому світі
                  Їх не сміє ображать.
                 Треба діткам всього світу
                 Не сваритись, а дружить,
                 І по правилах хороших,
                 По закону треба жить.

Учитель:  Ми дізналися про основні права дитини, що записані в Конвенції про права дитини. А тепер перевіримо, як ви засвоїли їх.

Гра «Веселий м’ячик»

Усі діти мають право вільно висловлювати свою                            (думку)

Усі діти мають право на вільне                                                (спілкування)

Усі діти мають право на свободу совісті, думки і                            (релігії)

Усі діти мають право на отримання                                           (інформації)

Усі діти мають право на відпочинок і                                            (дозвілля)

Усі діти мають право на повноцінне                                         (харчування)

Усі діти мають право на отримання                                                   (освіти)

Усі діти мають право на медичну                                                 (допомогу)

Усі діти є рівні у правах, ніхто не повинен їх                         (порушувати)

Жодна дитини не повинна бути жертвою насильства або                (війни)

Жодна дитини не повинна бути скривджена і                            (зневажена)

Кожна дитина має право на любов і                                                 (турботу)

Учитель: Дитинство – час казки. Спочатку нам читають їх батьки, бабусі, дідусі, а коли ми підростаємо – читаємо самі. Казочки  люблять і діти, і дорослі.

Казки завжди  мають гарний кінець,  тут добро перемагає зло. Але часто на  долю головних героїв припадає багато випробувань, їх ображають, порушують їхні права. І зараз ми з вами згадаємо казки у яких права дитини було порушено?

Казкова правова вікторина (із сюжетними слайдами)

Ситуація 1

Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. I відтоді всі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою. Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю. Її побачив Вовк і побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину xaтину й проковтнув стареньку. A сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою. He встигла Червона Шапочка й охнути, як Вовк накинувся на неї та проковтнув.

*​ Як ви гадаєте, які права дитини порушено в цій казці?  

(Вовк порушив головне право дитини — право на життя.)

*​ Із Червоною Шапочкою сталася біда, тому що дівчинка була дуже говірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право?

{Кожна людина має право на житло. Ніхто не має права силоміць забиратись у наш. дім. Дорослі та діти мають почуватися у себе вдома у повній безпеці.)

Ситуація 2

У якій казці була жінка, яка не любила дітей і погано до них ставилася? За це один малюк почав її називати «Домомучителька». Які права дитини вона порушувала?

{Казка «Малюк і Карлсон», там було порушено право на любов і захист дітей, на піклування — адже вона дитину замкнула, а сама їла булочки.)

Ситуація 3

— A тепер згадайте казку «Попелюшка». Зла мачуха весь час ображала Попелюшку, сестри не любили її. А чи мали вони право ображати дівчинку?

Які саме права дитини порушені в цій казці?

(Права на любов і піклування, на сім'ю. Жодну дитину не можна примушувати до праці, порушувалося право дитини на відпочинок і дозвілля.)

Ситуація 4

Снігова королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити у своєму льодовому замку. Які права дитини було порушено?

(У казці було порушено право на батьківську любов і піклування, право на вільний розвиток, на власну думку.)

Ситуація 5

— Давно колись жила маленька принцеса на ім'я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою. Чому мачуха на​казала відвести Білосніжку до лісу? Які права дитини тут порушено? (Головне право — право на життя. A ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою.)

Ситуація 6

— Карабас-Барабас тримає у неволі маленьких акторів-ляльок. Вони важко працюють на нього, а Карабас-Барабас ще і знущається над ними, б'є. Яке право порушено стосовно акторів?

 (Право на відпочинок і дозвілля. Жодна ди​тина не повинна бути жертвою насильства, скривджена і зневажена, приму​сово залучена до праці.)

Ситуація 7

— Усі знають казку «Троє поросят». Яке право було порушено щодо поро​сят?

(Право на життя, право на житло, право на родину.)

Ситуація 8

— Яке право було порушено у казці «Дюймовочка»?

(Право на родину, право на життя, право на житло.)

Ситуація 9

— Яке право було порушено у казці щодо Гидкого каченя?

(Право на життя, право на родину, право на ім'я)

 

Учитель: Супутниками прав є обов’язки. Ви маєте право на батьківську любов та піклування, а відповіддю на це є ваш обов’язок поважати та шанувати ваших батьків, допомагати їм та забезпечити гідну старість. Тож зараз пограємо у гру, віднайдемо наші права та обов’язки.

Гра «Права та обов’язки»

Діти сигналізують відповідними картками: права, обов’язки.

-  Берегти книги;

-  навчатися;

-  дотримання правил руху;

-   старанно вчитися;

-   ігри, відпочинок, розваги;

-   піклуватися про життя, здоров’я;

-   користуватися бібліотекою, спортзалом;

-   охороняти природу;

-   дотримуватися правил поведінки;

-   берегти шкільне майно;  

 -  допомагати рідним;

-  не  бути  приниженим, скривдженим;          

-   жити у сім'ї;

-  виконувати  доручення;

-  поважати батьків;

-  любов та піклування.                                

Учитель:  Діти були і залишаються  найдорожчим скарбом, гордістю і   надією держави. Ми хочемо, щоб наші діти були  здоровими, щасливими і розумними,  жили в мирі, радості й були  впевнені в завтрашньому дні.

5 Учень. Найбільше я хочу,

         Щоб мир був на світі,

         Як небо – у зорях,

         А сад наш – у цвіті.

 6 Учень. Найбільше я хочу,

         Щоб сонце щоранку

         Зі мною віталось,

         Присівши на ганку.

 7 Учень. Найбільше я хочу,

        Щоб рідна матуся

        Всміхнулась мені,

        Коли я усміхнуся.

 

8 Учень. Серденько дитяче хай смутку не знає

        Про це вам школярик завжди нагадує.

        Ми вмієм сміятись, ми вмієм дружити,

        Ми хочемо в ласці і ніжності жити.

Учитель: Отже, ми сьогодні ще раз  згадали,  про те, які права має кожна дитина.  В Україні, так само і в інших державах, ще далеко не завжди забезпечуються права, які декларуються в Конвенції. Але якщо ти знатимеш свої права, тобі легше буде захистити себе.        

Знай, для захисту твоїх прав існує  міжнародна організація – комісія з прав дитини. Але ти можеш звернуться до соціальної служби для сім’ї, дітей та молоді, до шкільного психолога, або до дорослого, якому ти довіряєш і який тебе не зрадить. В разі порушення твоїх прав не залишайся наодинці зі своїми проблемами! Головне, знай – безвихідних ситуацій немає!

Тільки не забувай – такі самі права як і ти має кожна людина! Реалізуючи свої права, намагайся поважати права інших, поставити себе на їх місце. Спробуй зробити це – і ти побачиш, як зміниться світ і люди, що тебе оточують.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гор Захар
    дякую за цікавий сценарій
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Єременко Анна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
6591
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку