Спираючись на знання учнів, продовжувати формувати поняття «птахи» дати уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку, встановити взаємозв'язок між змінами в неживій природі і житті птахів; ознайомити учнів із зимуючими птахами своєї місцевості;розширити уявлення про заходи по охороні птахів взимку; формувати в дітей науковий світогляд; розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати методи раціонального навчання;виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну культуру.
Тема. Допоможемо зимуючим птахам.
Мета: спираючись на знання учнів, продовжувати формувати поняття «птахи» дати уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку, встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі і житті птахів; ознайомити учнів із зимуючими птахами своєї місцевості;розширити уявлення про заходи по охороні птахів взимку; формувати в дітей науковий світогляд; розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати методи раціонального навчання;виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну культуру.
Обладнання: зображення птахів, дитячі малюнки, подарунки зроблені власними руками, годівнички зроблені учнями та їх батьками, конверти із картками-завданнями для проведення конкурсів, презентації «Про зимуючих птахів,друже, пам'ятай», «Цікаво про птахів», плакати:
« Птахи – частина природи, без яких її краса була б неповною»,
«Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас»
Хід свята
Учениця
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» –
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, – одказує мати, –
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати, –
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?»
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
«Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, –
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як !»
«Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна! Краще шукала б зерна!»
«Спів пташині потіха одна, –
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
Леся Українка
Вчитель: Вітер січе в обличчя. Намело снігу. Нам тепло в оселях, затишно. А як почувають себе пернаті друзі, що зимують у нас? Важкувато їм, бідним вижити у скрутні зимові місяці. І сьогодні ми зібралися для того, щоб більше дізнатись про зимуючих птахів тому, що велику користь приносять вони , знищуючи гризунів, шкідливих комах.
Вчитель: Назвіть пташок, які не відлітають у теплі краї, а зостаються зимувати вдома? Чим корисні ці птахи? (Відповіді учнів)
1учень:
Любий друже мій, юннате,
Уявляєш, скільки птах
Може з"їсти, поїдати
Гризунів,червів, комах?
2 учень: То ж птахи із нами в спілці,
Поля й саду сторожі
Сови, дятли і синиці,
Щегли, сойки, снігурі.
3 учень: То ж як стрінеш непутящих
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в хащах –
Ти одразу присором.
Не лякайте, друзі,пташок!
Хай вони навкруг літають,
Крила їх в промінні сонця,
Наче райдуга нам сяють.
4 учень: Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
5 учень: Тих, у кого є кормушки,
В кого є пташки в дворі,
Не кусають того мухи
І прокляті комарі.
6 учень: Бо пташки працюють ревно
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно,
Аж оско ма на зубах.
Пісня
Вчитель: Отже, пташок треба охороняти і допомагати їм прогодуватися взимку .Перший закон про охорону птахів був виданий у 1328 році Людвігом Баварським, в якому говориться: «Тяжкий штраф чекає на того, хто впіймає синицю - кропіткого ловця комах».
Вчитель : Діти підготували загадки про птахів.
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
* * *
Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
* * *
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
* * *
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
* * *
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються … (Синички)
Вчитель:Учні 2 класу підготували прислів’я, приказки та народні прикмети про пташок. Зараз вони скажуть їх і пояснять.
•Горобець маленький, а серденько має.
•Горобців боятися - проса не сіяти.
•Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.
•Сова вдень мовчить, а вночі кричить.
•Всяка сорока від свого язика страждає.
•Двох сорок разом за хвіст не вдержиш.
•Дружні сороки і орла заклюють.
Народні прикмети:
Снігурі туляться до оселі – на снігопад.
Голуби туркочуть – тепло віщують.
Якщо ворона вранці сидить на верхівці дерева і каркає – буде хурделиця.
Галки збираються зграями і кричать – на мороз.
Вчитель: Коли настають морози і заметілі, на допомогу лісовим мешканцям приходять люди. І нам треба подбати про пташок взимку. Вони добре їдять насіння кавунів, динь, огірків, гарбузів, соняшників, а також насіння різних бур’янів.
Вчитель: Та заготовити насіння - це ще пів справи. Потрібно виготовити годівниці, за допомогою яких можна буде запропонувати корм пернатим друзям. І так, щоб його снігом не замело і дощами не змило.
Учениця:
Прилетіли дві синички
До моєї годівнички.
Одна клюнула зернину,
Друга клюнула кришину.
Хай щодня сюди літають,
Взимку хай не замерзають.
Я насиплю ще зернят,
Буде радість для пташенят.
Учениця:
Годівничку ми зробили
В школі для пташок.
На березі почепили
Насипали зерняток.
Будуть птахи прилітати
І пшеничку ту клювати.
Щебетатимуть вони:
«Голод вже нам не страшний».
Учениця:
Усе снігом замело,
Птахам стало холодно.
Холодно і голодно
Маленьким пташечкам.
Ви летіть до школи.
Не будете голодні ніколи.
Учениця:
А синичка невеличка
Скаче біля годівнички.
Жовтий животик, чорненька спинка
Пісеньку співає дзвінко.
Я всиплю пшеничку у годівничку
Для маленької синички.
Хай вона поїсть узимку
І заспіває пісеньку дзвінко.
Вчитель: Оголошуємо конкурс годівничок.
(Учні виготовили годівнички і представили їх на лінійку)
Вчитель: Оголошуємо конкурс малюнків.
Вчитель: А зараз оголошуємо пташину вікторину.
Пташина вікторина
1.Який птах має найдовший язик? (дятел 14 см)
2.Чому шишкар виводить своїх пташенят взимку? (основна їжа насіння шишок)
3.Який птах витримує температуру до мінус 110 градусів С? (гусак)
4.У кого з птахів найдовший дьоб? (лелека до 19 см)
5.Яка пташка України має найбільшу вагу? (дрофа 16кг)
6.У якого птаха найбільші крила? (беркут З м)
7.Який птах літає найшвидше? (сокіл-сапсан до 300км/год)
8.Яка пташка найдовше живе? (сокіл 162 роки)
9.Яєчка якої пташки найменші у світі? (колібрі)Якої найбільші? (страус)
10.Які пташки занесені до Червоної книги України? (лелека чорний, журавель сірий, дрофа, сич, стрепет, орлан-білохвіст, сокіл-сапсан)
Заключне слово вчителя.
Ось і підійшло до закінчення наше свято. Багато нового ви дізнались сьогодні про зимуючих птахів. Чи потрібно охороняти цих пташок і допомагати їм вижити взимку? А тепер давайте розвісимо годівнички, які ви підготували на конкурс, у шкільному саду. Не забудьте покласти туди корм для пташок.