Данний захід спрямований на виховання у студентів почуття патріотизму, національної гордості за свій народ, любов до рідного краю, його історії; розвиває руховий апарат, фізичні уміння і навички, зміцнює здоров'я; виховує почуття дружби, колективізму, взаємовиручки, взаємоповаги.
Для втілення сценарію Вам знадобиться: Стилізований козацький одяг для студентів (шапка, шаровари, сорочка вишита т.д.) костюм сотника, прапори. Виставка літератури «Славетні постаті», «Українська держава за козацьких часів», «Сторінки багатовікової історії»; емблеми для команд (куренів).МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
СМІЛЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
О
ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ
з дисципліни (предмету) _____________________________________________________
спеціальність _________________________________________________________
спеціалізація _____________
_________________________________________________________
група ОКС17
ТЕМА: Козацьке свято
Дата проведення:10.10.18
Викладач: _Стеблина О.В
Гуманітарно- соціального циклу
Сміла 2018р.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
СМІЛЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник директора
з навчально - виховної роботи
________Кикоть О.В.
ВІДКРИТИЙ ЗАХІД: «Козацьке свято»
Учасники заходу– студенти коледжу
Підготував викладач : Стеблина Ольга Володимирівна
Кваліфікаційна категорія: викладач ІІ категорії
Тип заходу: інтегрований позакласний захід.
Розглянуто на засіданні Схвалено на засіданні
Предметної комісії методичної ради СКХТ НУХТ
Гуманітарно- соціального циклу
Протокол №___ Протокол №___
від “___” _________2018р. від “___” _________2018р.
____________________ _______________________
Реєстраційний номер
__________________
Сміла 2018
Тема виховного заходу: «Козацьке свято»
Мета виховного заходу: виховувати у студентів почуття патріотизму, національної гордості за свій народ, любов до рідного краю, його історії;
формувати погляди про нетлінність духовних скарбів, глибоку повагу до звичаїв та здобутків українського народу;
розвивати руховий апарат, фізичні уміння і навички, зміцнювати здоров’я; виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки, взаємоповаги.
Обладнання: Стилізований козацький одяг для студентів (шапка, шаровари, сорочка вишита т.д.) костюм сотника, прапори. Виставка літератури «Славетні постаті», «Українська держава за козацьких часів», «Сторінки багатовікової історії»;емблеми для команд (куренів).
Фонограми: «Марш запорізьких козаків», пісні «Гей ви, хлопці січової», «Їхав козак за Дунай», «Ой на горі та женці жнуть», «А мій милий вареничків хоче» та ін.
Атрибути конкурсів:
Заготовка для оцінювання перебігу змагань
Конкурс №1 питання для розминки
Конкурс №2 Букви, надруковані для складання речення « Козаки - борці за волю»
Конкурс №3 Аркуш паперу з надрукованими словами (Чайки, козаки, Січ, Кіш, джура, Б. Хмельницький, Чигирин, гетьман, булава, корогва, Україна, І. Сірко, клейноди, кошовий, Дніпро)
Конкурс №4 козацький одяг(шапка, шаровари, сорочка вишита, пояс)
Конкурс №5 мішки, прапори,2 пари чобіт.
Конкурс №6 картопля (за кількістю учасників).
Конкурс №7 2 письмові столи
Конкурс №8 сало, яблука, мотузка, нитки,
Конкурс №9 2 макітри з варениками, 3 глиняних миски, 3 дерев’яні ложки.
Конкурс №10 2 репродукції картини Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», 2 аркуші та 2 ручки.
Призи для нагородження, грамоти.
Структура заходу:
І. Вступ.
ІІ. Конкурсна програма
1. Привітання куренів
2. Конкурс «Як козаки співають»
3. Конкурс «Козацька кмітливість»
4. Конкурс «Як козаки взувались»
6. Конкурс «Як козаки борщ варили»
7. Конкурс «Як козаки гопака танцювали»
8. Конкурс «Як козаки з варениками вправлялись»
9. Конкурс «Як козаки силою вихвалялись»
10. Конкурс «Як козаки листа писали»
11. Конкурс «Як козаки прапор визволяли»
12. Конкурс «Як козаки дівчат визволяли»
ІV. Підведення підсумків
V. Заключне слово.
Перебіг заходу
Сцена прикрашена українським орнаментом, рушниками, в центрі гасло: “Козацька слава не вмре, не загине”.
Звучить «Марш запорізьких козаків»
Ведучий. Сьогодні свято всіх зустріне,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі розваги всіх нас ждуть.
*** Фон українська лірична пісня ****
Ведуча : Історія кожного народу має свої символи. З часом такий символ стає ознакою нації. Скажімо, для Америки – це «ковбой», «бізнесмен», для Японії – «самурай». А нашої історії неможливо уявити без козаків.
Сьогодні ми з вами вирушимо у цікаву подорож до наших пращурів, запорозьких козаків.
Ведучий: Із літописів відомо про славний період козаччини, який тривав майже триста років. Найважливішим місцем для козака була Січ. Там Козацтво було організованою військовою силою, яка боронила наші землі від варварських нападів турків і татар, шляхти.
Ведуча : Січовики були сміливими, дисциплінованими, гордими та вольними людьми. Український народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку в історії України, а чоловіки – наслідуватимуть козаків.
Ведучий: Початки українського козацтва пов’язані з втечами підневільних людей від свавілля шляхти в низини Дніпра на Запоріжжя, де вони вважали себе вільними людьми – козаками. Втікачі селилися понад Дніпром за порогами.
Літератор
За Дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную,
Україну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Ведуча. На острові Хортиця, де знаходився цвіт козацтва, зародилася знаменита Запорозька Січ. Давайте подивимось, як приймали козаків на Запорізьку Січ.
Сценка “ Посвячення в козаки”
Писар. Почнемо з Богом, друзі, мерщій, бо сонце вже високо! Буде млосно, жарко та й свята водиця, якою вас будуть пригощати , стане тепла й несмачна!
Піп. В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа почнемо! Ну, хто перший? Та підходьте разом! Православні? Перехрестіться ! “Отче наш ” -знаєте ? Хрест православний цілуйте (Новачки виконують всі вимоги). Бач, які гарні лицарі православні! Годяться ! Тепер треба вас до куреня записати.
Писар. Підходь ближче он ти, крайній! Як тебе звуть? Називай своє прізвисько. Чого мнешся, як наречена на сватанні? Не хочеш себе називати, то ми й самі тебе зараз охрестимо!
Піп. Бачте, яка в нього сорочка драна, аж пуп видно! Де ти таку взяв?
Козак. В нашого пана . Він мені ще й спину розписав . Показати?
Писар. То запишемо тебе козаком Голопупенком! Згоден!
Піп. Та ступай до запорозького товариства. Козак славний з тебе буде , Голо пуп!
Писар. А ось дивись, який вояка з’явився. Зі своїми пістолями . Та чи вміє сам стріляти? Може ти ці пістолі по дорозі десь знайшов?
Козак. Ану, запаліть свічку! Он там далі поставте (стріляє)
Піп Ого! Стрільнув, як плюнув! То так його й запишемо – козак Заплюйсвічка.
Писар. Ого-го ! Який здоровань! Як же тебе, синку мати з батьком звали ?
Козак (засоромившись) Матуся з дитинства Манюнею звала, бо я най- молодший в родині.
Піп. Оце, Манюся!
Писар. З такими кулаками тобі , мабуть, й бика вбити можна?
Козак. Можна й зараз спробувати. Давай , я легенько махну тобі в лоба!
Писар. Не лякай хлопче! Бо страшно й дивитися на твої каменюки. Запишемо тебе під новим прізвищем – будеш ти козаком Вбий биком.
Піп. Славно! Славно! Добрий буде козак Вбийбик!
Писар. Слава Богу! На сьогодні вже досить. Добрі козаки прийшли до нашого гурту. Тепер побачимо, які вони біля котла з запорозьким кандьором.
Літератор: Запорізьке козацтво поділялося на січові курені. До фортеці Запорізької Січі під страхом смерті заборонялося проводити жінок. Сьогодні ми граємо в козаків, тому участь у грі приймають і дівчата.
Ведуча. Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасну долю!
Ведучий. Дозвольте представити вам наших молодих кандидатів у козаки.
Сотник: Благословляю і я вас, мої сини.
Козацьку честь ви зберегти повинні.
Змагатимуться сьогодні два курені
На чолі з курінними отаманами.
Отамани, шикуйте курені!
А тепер ми без вагання
Починаємо змагання!
Представлення куренів : І курінь – Б. Хмельницького
ІІ курінь - П. Сагайдачного.
Ведуча. А ось наша старшина зібралася, поважні авторитетні козаки, які не раз бували в боях і змаганнях. Увага! Наше серйозне журі! (Представляють членів журі).
І отаман: Козаки, рівняйсь! Струнко! Наша назва?!
Козаки: «Щире братство»!
І отаман: Наш девіз?!
Козаки: Козацькому роду нема переводу!
ІІ отаман: Козаки, рівняйсь! Струнко! Наша назва?!
Козаки: «Козацька шабля»!
ІІ отаман: Наш девіз?!
Козаки: Пугу- пугу козак з лугу!
І тур “ Розминка”
1. Що означає слово козак?
2. На якому острові знаходилась Запорозька Січ?
3. Як називали місце , де жили козаки?
4. Як називались козацькі судна?
5. Хто зруйнував Січ?
6. Хто був першим гетьманом Запорозької Січі?
7. Що означає слово “Січ”?
8. Що вміли робити на Січі?
Сотник: А чи знаєте ви козацький девіз (учасники конкурсу отримують конверти з літерами та складають з них речення. Вірна відповідь: Козаки – борці за волю.) Завдання команд скласти речення якнайшвидше.
Сотник:Козаки були гарними воїнами, тренували пам’ять, зір, слух. А яка у вас пам’ять? Команди отримують листи, на кожному з яких написано 15 слів. Через 1 хвилину ви повинні написати або сказати якомога більше слів.
( Чайки, козаки, Січ, Кіш, джура, Б.Хмельницький, Чигирин, гетьман, булава, корогва, Україна, І. Сірко, клейноди, кошовий, Дніпро)
Сотник: наступне змагання “ Бойова тривога”
Ведуча. Хто швидше збереться в похід . Учасником гри зав’язують очі. На- проти кожного з них знаходяться складені на стільці речі. Учаснику конкурсу необхідно якомога швидше їх на себе вдягнути. (Оцінюється також якість та правильність вдягнення речей).
Сотник. Бувало, що козаки потрапляли у полон до ворога. Але завдяки своїй силі, спритності та витривалості вони вміли , долаючи перешкоди, непомітно втекти звідти.
Естафети :
1. Втеча з полону ( учасники несуть одне одного, хто швидше).
3. Сила рук ( змагання з армреслінгу).
5. Стрибки в мішках (учасники наввипередки долають шлях, одягнувши мішки).
Сотник: Козаки, вам у поході стануть чоботи в нагоді.
Які чоботи кравці
Нам пошили гарні ці!
І зручні вони й міцні,
Кажуть, що такі в ціні.
А тому в них найзручніше,
Рада скаже нам й запише
Бали наберем негайно.
Часу цінного не гаймо!
Є чотири пари чобіт 45 розміру. Учасники по черзі взувають чоботи, добігають у них до прапора, повертаються і передають чоботи наступному учасникові.
Козаки беруть участь у конкурсі.
Рада (жюрі)підраховує результати учасників конкурсу.
Сотник : Козаки, збираючись у бойові походи, запасалися провізією. А головна їжа в козаків яка? Так, правильно, куліш . А для смачного кулешу потрібна картопля та сало . Отже, зараз, козаченьки, ви збиратимете врожай картоплі. У цьому випробуванні вам потрібно бути не лише швидкими, а й влучними. На шнурку підвішені шматочки сала, його потрібно зняти з шнурка та покласти в миску. У кого буде більше картоплі у відрі та сала в мисці – той і переможець.
Козаки беруть участь у конкурсі.
Рада (жюрі)підраховує результати учасників конкурсу.
«Як козаки з варениками вправлялись»
Сотник: У двох глиняних макітрах – вареники, дівчатам учасницям зав’язують очі, а козакам руки . Учасницям потрібно нагодувати козаків.
Хто з учасниць швидше та вправніше нагодує варениками – той і переможець.
Сотник: Про те, хто із козаків великий прихильник вареників, нам доповість рада.
Рада (жюрі)підраховує результати учасників конкурсу.
Частування варениками.
Сотник: Лист ми можем написати в будь- який момент!
Читає хай турецький султан чи президент.
«Як козаки листа писали»
(конкурс для вболівальників )
Сотник: Перед вами репродукція картини Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». За 1 хвилину ви повинні запам’ятати якнайбільше предметів, зображених на ній. За командою треба швидко записати ці предмети на аркуші паперу.
Рада (жюрі)підраховує результати учасників конкурсу.
Сотник: «Як козаки дівчат визволяли»
учасники конкурсу : козаки та дівчата – полонянки .
Козаки беруть дівчат на руки та переносять їх з одного берега уявної річки на інший, таким чином визволяючи їх з полону. Яка з команд козаків визволить найбільшу кількість полонянок та й переможе.
Сотник: Молодці, козаки! Усіх дівчат визволили.
Козаки: Козаку найперше – воля!
Козаку найперше – честь!
Рада (жюрі)підраховує результати учасників конкурсу.
Сотник: От і все! Чи є бажання
На наступні в вас змагання?
«Як козаки гопака танцювали»
Сотник: А тепер побачимо, які ви вправні в танці. Гопак (Батл танцювальний).
Козаки беруть участь у конкурсі. Жюрі визначає переможця.
Сотник: Що ж підтримує козака у далеких походах ? Звісно, це козацька пісня. Завдання для всієї аудиторії. Глядачі ділиться на дві частини. Лунає музика . Та з команд, котра заспіває більшу кількість пісень – переможець. Жюрі приймає участь у конкурсі, а сотник визначає переможця.
Літератор: Хто сильніше? Без вагання
Показало нам змагання.
Ці змагання – річ почесна,
та жюрі оцінить чесно.
Просимо жюрі підбити загальні підсумки змагання.
Журі підбиває підсумки усього змагання
Ведуча : Наші славні козаки
Позмагались залюбки.
Всі здолали перешкоди,
Пройшли крізь вогонь й воду.
Молодці так молодці,
Ведучий: Для оголошення підсумку змагань та нагородження куренів стояти струнко! Слово надається жюрі.
Журі визначає переможця конкурсу, нагороджує учасників грамотами за артистичність та медалями за гумор.
Ведуча. Ось і закінчилися наші розваги . Хотілось би побажати нашим козакам добра, щастя в житті, сили, наснаги. Хай завжди вам щастить в усьому.
Наше Козацьке свято закінчується. Ми переносимося в наш час.
Для всіх присутніх святковим подарунком стане святкова дискотека.
Ведучі: Дякуємо за увагу. До побачення!