Пори року. Осінь
( Звучить музика А. Вівальді «Пори року.Осінь»і кліп. На екрані фото А. Вівальді)
ВЕДУЧИЙ-1 Антоніо Вівальді – італійський композитор. «Чотири пори року» — цикл із чотирьох скрипкових концертів написаний 1723 та опублікований 1725 року. Цей цикл став одним з найпопулярніших його творів, а також одним з найвідоміших музичних творів епохи бароко.
Кожен концерт присвячений одній із пір року і складається із трьох частин, що відповідають кожному місяцеві. До того ж кожний концерт супроводжує сонет, авторство яких достеменно невідомо, проте іноді приписується самому композиторові. Партитура оркестру складається з солюючої партії скрипки, групи перших і других скрипок, альтів і віолончелей.
(На фоні відео «Осінь» та тихої музики)
ВЕДУЧИЙ -2 Чарівна і неповторна осіння палітра. Невимовні пахощі наповнюють прохолодне повітря. Догорають яскравим полум’ям останні квіти. Спокій і тиша наповнює все навколо. І лише зрідка дихне легкий вітерець і пограється опалим листям та й знову кине на землю золото осені. ..
Тебе захоплює ця музика душі і несе ввись. І хочеться обняти ввесь білий світ, пригорнути до себе, зігріти своїм великим почуттям. Бо твоє серце наповнюється по самі вінця любов’ю, добротою, коханням, ніжністю… а ще тихим сумом. Бо невдовзі пройде ця первозданна краса чарівної осені. І заспівають небеса свої сумні пісні.
ВЕДУЧИЙ -2 Це ще буде, але потім, пізніше. А зараз ще сміється осіннє сонечко, небо манить увись. .. природа справляє казковий осінній бал, загорнута в дивні і незбагненні кольори. Тож нехай кожна душа тішиться і насолоджується неповторною красою золотої осені.
Осінь часто називають золотою. Чому, здогадатися неважко: листя на деревах із зеленого перефарбовується в різі відтінки золотого. Жовта охра, червона мідь, зеленувата латунь, коричнева бронза, блідо-жовте і помаранчево-жовте золото – всі ці кольори, насамперед, нагадують про осінь. Подивишся на ліс, розфарбований у такі відтінки, й мимоволі подумаєш: так, золота осінь.
ВЕДУЧИЙ -1 Осінь- - пора року, коли люди повинні зігрівати один одного своїми словами, своїми почуттями, своїми губами… І тоді ніякі холоди не будуть страшні…
Жовтий, сірий, темно-жовтий , багряний - це кольори осені, По листю опалому дерева не плачуть… Їм нове листя подарує весна. .. вміти не шкодувати – ось ,воістину, щастя…
( Вправа,, Синтез думок’’)
Давайте з’ясуємо , що таке ЩАСТЯ
( Відповіді присутніх : Щастя – це…’’) щастя – це задоволення життям, безмежна радість, успіх. Бути щасливим прагне кожен з нас.
Щастя – це дорога земна,
Щастя – це літо, зима і весна,
Щастя – це сонце, злива і сніг,
Щастя – це пісня, що звучить на весь світ,
Щастя – це віра в добро і любов,
Щастя – це музика вільних дібров,
Щастя – це друзі і рідний твій дім.
Щастя – це світ, подарований всім.
ЩАСТЯ … Кажуть, що щастя має сім дивовижних кольорів, як у веселки, воно дивовижне, радісне і прекрасне. Воно робить людину доброю, життєрадісною, наділяє її неймовірною силою, впевненістю у собі.
( С.Прокофьєв «Дощ і веселка»)
ВЕДУЧИЙ -2 Давайте створиму свою веселку щастя , зафарбувавши її у ті кольори , з якими у вас асоціюється щастя.
Кольори щастя»
(На дошці прикріплено ескіз малюнку веселки . Учитель називає поняття , а учні зафарбовують частинку за частинкою)
Перший колір щастя – це життя. Адже життя – це найбільша святиня, найдорожчий скарб людини. Яке це щастя в світі жити!
Діти ,а з яким кольором у вас асоціюється ЖИТТЯ ви зоброзите на плакаті « Кольори щастя»
Другий колір щастя – це рідний край, місце де ти народився і живеш – це наша славна Україна, зігріта сонячним промінням, омита чистими росами , прикрашена барвінком і калиною. Яке це щастя в Україні жити!
Із яким кольором у вас асоціюється РІДНИЙ КРАЙ
Третій колір щастя – це сім’я. Саме в сім’ї дитина робить свої перші кроки, навчається любові та добра, звідси вона виходить у широкий світ. Недарма говорять в Україні «Без сім’ї немає щастя на землі».
З яким кольором у вас асоціюється СІМ’Я
Четвертий колір щастя – це матінка природа. Природа – це основа нашого життя. Без неї ми не зможемо прожити і хвилинки. Милуючись її красою, прислухаючись до шелесту листочків, пташиного щебету, до дзюркотіння весняного струмочка, ми розуміємо, яке це щастя жити в гармонії з природою.
З яким кольором у вас асоціюється ПРИРОДА
П’ятий колір щастя - це знання. Знання відкривають людині вікно у світ, дають можливість займатися улюбленою справою, дають нам силу реалізувати себе. Тільки маючи міцні знання можна досягти життєвого успіху і бути щасливим.
З яким кольором у вас асоціюються ЗНАННЯ
Шостий колір щастя - це здоров’я - це найбільший скарб людини. З розвитком сучасного світу люди часто забувають про це. Матеріальні цінності, які щодня засліплюють нам очі, затьмарюють також і наш розум, і така важлива річ, як здоров’я, стає другорядною проблемою. Тож , щоб бути щасливим, дбайте про своє здоров’я змалку.
З яким кольором у вас асоціюється ЗДОРОВ’Я
Сьомий колір щастя – це наші мрії. Усі ми маємо свої мрії, на щось сподіваємось, про щось постійно думаємо. А коли наші мрії збуваються – це і є щастя, яке наповнює наші серця неземною радістю, безмежною любов’ю.
З яким кольором у вас асоціюються МРІЇ
Можливо, щастя має у десятки разів більше кольорів. Хто знає? Та я знаю лише одне, що воно яскраве, барвисте , світле.
ВЕДУЧИЙ -1 Нехай ці кольори щастя супроводжують вас впродовж життя, дарують довголіття, посилають міцне здоров’я ,зігрівають родинним теплом, зачаровують музичними акордами природи, стануть родинним оберегом .
ВЕДУЧИЙ -2 Усі ми різні й маємо різне сприйняття, асоціації та життєвий досвід. Деякі можуть полюбляти певний колір, у когось він може асоціюватися з негативним подіями. Проте повага та розуміння до оточуючих допоможуть нам завжди лишатися людяними.
Учні 9 класу Цікаве про колір
Кожен народ має свій, властивий йому, колір: німці — сірий, англійці — чорний, французи — світло-сірий, іспанці та італійці — світло-жовтий, слов’янські народи — червоний з відтінками та зелений.
У 1910 році видатний композитор Олександр Миколайович Скрябін створив кольоромузику (при звучанні ноти світиться певний колір). Фахівці, дослідивши творчість видатних музикантів, дійшли висновку, що музика має колірне забарвлення: — Твори Бетховена — синього кольору; — Мендельсона — світло-рожевого; - Шумана — зеленого; — Чайковського— блакитного; — Прокоф’єва — золотисто-коричневого.
( Нарізки музики названих композиторів)
А український співак та композитор Кузьма Скрябіна написав та виконав пісню «Кольорова»
( Звучить пісня «Кольорова»)
ВЕДУЧИЙ -2 Колір – це дар природи. Без нього життя було б монотонним, а світ сумним і не цікавим. Він допомагає спілкуватися один з одним та є дуже корисним способом для вираження емоцій, особливо тих, які важко виразити словами.
Кольори можуть поєднуватися, конфліктувати, домінувати чи навпаки – скорятися, потрапляти під вплив певного відтінку чи навіть потрапляти в пастку конкретної палітри, ставати лейтмотивом твору чи з’являтися одинично.
Учні 10 класу У літературі визначають символічне значення кожного кольору залежно від контексту:
Білий – символ невинності, чистоти й радості. Він – нейтральний: в ньому – чарівна сила денного сонячного світла
Червоний-символ крові й вогню, бо це – гарячий колір. У ньому – всі сторони життя: з однієї – повнота життя, свобода та енергія; з іншої – ворожнеча, помста й агресивність.З однієї сторони – це символ любові, а з іншої – символ страждань.
Оранжевий – символ слави, величі та гідності. Його стихія – вогонь і Земля, а небесне світило-Сонце
Жовтий – символ тепла, радощів і поваги. Це – колір золота і стиглого колоса, через які він уособлює Сонячне світло. Він може мати і суперечливе значення: з однієї сторони, це – колір Сонця і золота, як застиглого сонячного
променя, а з другої – колір опалого листя та достиглих хлібів, що означає завершення, кінець, а інколи і загибель.
Зелений – символ природи і молодості; він –«міст» між двома протилежними кольорами веселкового спектру -гарячим червоним і холодним синім. А тому виступає кольором надії на злагоду, мир і спокій.
Голубий – близький за духом синьому кольору, символізує благородство, ніжність і вірність, і легкий сум через розуміння конечності прекрасного і неповторного в людському житті та недосяжності вічного, як недосяжна небесна блакить…
Синій– символ вірності, задуми, довір’я і безкінечності. Як безконечними бачиться морська далечінь і небесна глибина. Він настільки серйозний, що аж холодний. ньому – і фарби моря, і прохолода землі.
Фіолетовий – особливий символ, бо поєднує в собі два протилежних кольори – гарячий червоний і холодний синій. Це колір філософських роздумів.
Чорний – символ темряви, зла і смерті. Взагалі, всіх злих сил, процесу затемнення.
Сірий– колір буденності й нудьги, пилу, диму, попелу
Коричневий – колір землі, дерева. Теплий колір і означає достаток .
Рожевий – колір легковажності, мрій, флірту, легкої закоханості, наївності.
ВЕДУЧИЙ -1 Веселиться осінь. Її карнавал уже почався. Він закружляв у вихорі листя — червоне й жовте, сухе й підмокле. На карнавалі завжди цікаво. Можна побігати наввипередки з холодним осіннім вітром, пограти в футбол з листям, що шелестить під ногами.
А в бездонному небі – чиста просинь! І хочеться знятися у високе безмежне небо, і летіти, летіти, летіти… бо в тобі звучить неповторна музика любові до всього світу, звучить глибоко, на струнах серця і робить тебе ліриком, поетом…
ВЕДУЧИЙ -2 Запрошую до творчості.
Поезія – це вища форма існування літературної мови , втілення її багатства і краси . Поезія допомагає людині зазирнути собі в душу і зрозуміти , в чому сенс життя , краса кохання , справжнє щастя.
Мелодійність і рівномірність звучання – важливі закони поезії . Важлива і рима. Рима – це співзвучність закінчень у віршованих рядках.
Ми розуміємо, що для складання вірша потрібне натхнення , Муза. Музою у нас буде ОСІНЬ , а щоб полегшити ваше завдання , ми надаємо вам рими .
За даними римами складіть чотиривірші.
( Створюють вірші за наданими римами та зачитують їх. Потім вчитель зачитує оригінали віршів)
ВЕДУЧИЙ -1 ВЕРЛІБР, КАЛІГРАМА , сенкан, діаманта … Дехто вже знає ,що це за форми поезії. ( Верлібр – це вірш без рими , а каліграми – це вірш, записаний у вигляді малюнка, сенкан-п’ятирядковий неримований вірш, який побудований за певною схемою, діаманта – це віршована форма з семи рядків, перший і останній з яких- поняття з протилежним значенням ).
Пропоную скласти сенкани на тему ОСІНЬ( осінь,вітер, дощ,листя). Схеми у вас на столі. ( Учні зачитують сенкани )
ВЕДУЧИЙ -2 Сьогодні пропоную поговорити про такий прийом в літературі як ПОТІК СВІДОМОСТІ.
11 клас Поті́к свідо́мості — один з провідних прийомів літератури модернізму. «Потік свідомості» в художній літературі є екстремальною формою внутрішнього монологу, яка імітує безпосередню передачу хаотичного процесу внутрішнього мовлення людини. В літературі 20 століття яскравим представником цього прийому є Джеймс Джойс.
Пропонуємо послухати коротенькі приклади застосування прийому «потік свідомості».
( Учні зачитують приклади )
Поради
1 . Виберіть тему.Це може бути все, що завгодно: людина, подія, мрія, емоція, процес, предмет тощо
2.Вам не потрібно дотримуватися якогось певного формату.
3. Забудьте про граматику та синтаксис. Ви можете написати хоч цілу сторінку прикметників, дієслів або іменників, які відносяться до теми. Можете писати короткими фразами, загалом, вибір за вами!
Вам не обов'язково дотримуватися теми. Пишіть все, що спадає на думку. Якщо ви починали писати про погоду, а закінчили тим, що описуєте свою вечерю - це нормально!
ЗГАДАЙТЕ , всі ви писали Есе́ — невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію ...
Есе – вільне міркування на будь-яку тему. Можна сказати, що це потік свідомості, потік думок. По суті, ніяких правил і обмежень немає.
ВЕДУЧИЙ-1 Давайте знову повернемося до осені та до класичної поезії. Осінь захоплювала зарубіжних поетів : Поля Марі Верлена , Генріха Гейне, Джорджа Байрона, Артюра Рембо, Райнера Марію Рільке
( Учні зачитують уривки віршів)
ВЕДУЧИЙ-2 І знову я запрошую вас до творчості
Ви , напевне , звернули увагу , на невелику картинну галерею в нашому класі. Пропоную доповнити її вашими шедеврами.
Зараз ви отримаєте матеріал для творчості і створите колективну картину на тему осені . Застосовуйте метод фантазування , не бійтеся експериментувати!
( Звучить спокійна музика .Учні створюють картини )
(Презентація картин).
Ми щиро вітаємо вас із закінченням іще однієї осені у вашому шкільному житті. Солодких спогадів вам.
Ми блукали казковим лісом і назбирали чарівних листочків і пригощаємо вас.
( Цукерки для учасників заходу )