Сценарій виховного заходу з елементами екологічного виховання "Правила доброго тону"

Про матеріал
Мета заходу: формуванння в учнів правил доброго тону у повсякденному житті, формування розуміння, що бути вихованим - це бути сучасним, бути вихованим потрібно бути і по відношенню до людей, і по відношенню до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Правила ДОБРОГО ТОНУ

Ведучий 1. Добрий день! Ми раді вітати вас і разом поговорити про правила доброго тону. Адже про людей судять стосовно їхньої поведінки у товаристві.

Ведучий 2. Основні правила поведінки, ухвалені суспільством, називаються етикетом. Вони прості, їх не так багато, і, якщо, запам’ятавши їх, уміти ними правильно користуватись, то двері найвишуканіших домів перед вами будуть завжди відкриті.

Ведучий 1. А ви у будь якій компанії почуватимете себе легко й невимушено.

Ведучий 2. Основне правило можна сформулювати так: перевагу мають

 дівчата перед хлопчиками, жінки перед чоловіками

Ведучий 1. А також старші перед молодшими, інваліди чи хворі перед здоровими, начальники перед підлеглими.

Міні сценка.

  • Івасю, ти вже такий великий, а примушуєш малого Петрика нести і твого портфеля!
  • Хай вчиться допомагати старшим!

Ведучий 2. Але добрий тон – це дещо більше, ніж гарні манери і вишуканість. Добрий тон відображає суть людини, береже власну гідність, виховує відчуття поваги до інших, виявляє шляхетність.

Ведучий 1. Найстарішими документом із цього питання є «Книга ритуалів». Її знайдено в Китаї, і походить вона з часів династії Хан. Документ написано на дерев’яних табличках приблизно 2000 років тому.

Ведучий 2. Серед іншого там є й такі вказівки: «Якщо хтось у твоєму товаристві надто багато говорить, не виказуй нудьги, але вияви зневагу. У майбутньому намагайся позбутися його за будь яких умов.

Ведучий 1. Коли їси, їж так, аби сліпі люди довкола тебе не знали, що ти їси. Якщо хочеш їсти голосно, піди в гори і не повертайся до людей».

Ведучий 2. А тепер запрошуємо вас до перегляду деяких ситуацій нашого повсякденного життя.

Ведучий 1. Сценка 1 «Привітання». І я вітаю на нашій сцені пана Манірного і пані Манірну, які допоможуть нам пригадати правила доброго тону.

Пан Манірний. Хто повинен привітатися першим? При зустрічі зі знайомими або тими, з ким ви хотіли б поговорити, неодмінно привітайтеся. Заведено вітатися не тільки зі знайомими, але й з людьми, котрі мешкають по сусідству, ходять однією дорогою з вами. За усталеним звичаєм першим вітається хлопчик з дівчинкою, чоловік з жінкою, молодший зі старшим, підлеглий з начальником.

Міні сценка.

Зустрілися на вулиці вчителька та учениця.

  • Олена! А чого це ти не вітаєшся?
  • Так зараз же канікули!

Пані Манірна. Якщо ви хочете попросити незнайому людину про якусь послугу, то спочатку чемно привітайтеся, а потім вже висловлюйте своє прохання.

Сценка 1. «Привітання»

На сцену виходять двоє учнів:

  • Скажіть, як пройти до кінотеатру «Київ»?
  • А ми хіба у Києві?

На сцену виходять двоє учнів:

  • Добрий день! Скажіть, будь ласка, як пройти до кінотеатру «Київ»?
  • Пройдіть метрів 20 до першого світлофору, перейдіть дорогу, потім поверніть ліворуч і рухайтесь прямо ще метрів 100. І ви у кінотеатрі. Приємного перегляду.
  • Дякую!

Пан Манірний. Якщо ви прийшли у гості, не забувайте, що той, хто прийшов, звичайно вітається з усіма присутніми першим.

Пані Манірна. І потрібно голосно і ясно промовити загальне привітання.

Ведучий 1. Наступна наша сценка називається «Алло, ви мене чуєте?»

Я думаю, ви здогадалися про що йдеться!

Ведучий 2. Так, так. Ви не помиляєтесь. Мова піде про телефонні розмови. Адже без них ми не уявляємо нашого сьогодення.

Ведучий 1. Отже, телефонуєте ви.

Сценка 2. «Мобільний»

На сцену виходять два учня з мобільними телефонами.

 

  • Привіт! Як справи? Чим займаєшься? А я нудьгую. Давай зустрінемося після обіду, прогуляємось! Я сподіваюсь, ти не збираєшся робити домашку! Навіщо її взагалі робити. Ми ж не ботани якісь! Чи в тебе якась інша думка з цього приводу! Хоча яка може інша думка! Ну то як? Алло, чому мовчиш?
  • Здається, ви не туди попали!
  • Не може такого буть! Ось слухай далі. В нас сьогодні таке було на уроці історії, ти собі навіть і не уявляєш. Ой, а може і справді не туди попав! Вибачте.

Пан Манірний. Так, так. Етикет під час розмов по мобільному телефону також існує.

Пані Манірна. І це дуже важливо! Я думаю вам не дуже приємно було б, якби вам зателефонували о 6 ранку або вночі.

Пан Манірний. Також неприємно розмовляти по телефону з людиною, яка багато говорить і зовсім не слухає.

Ведучий 1. Не дзвоніть без потреби та в недоречний час (на світанку або після опівночі). Ви й не набридатимете, і не витрачатимете марно батарею і гроші на рахунку).

Ведучий 2. Не дзвоніть 16 разів підряд до однієї людини, якщо вона вам не відповість після першого дзвінка. Мабуть, зрозуміло, що вона не хотіла або не могла відповісти.

Ведучий 1. Не меліть язиком про дурниці. Мобільний призначений для коротких та швидких розмов.

Ведучий 2. Не теревеньте з чужого мобільного. І запам’ятайте загальне правило користування мобільним телефоном – не створювати незручностей, не виказувати неповаги до людей, які перебувають поруч.

Пан Манірний. А тепер будьте уважними. Можливо, хтось впізнає себе.

Отже, наші часи, школа № 211, урок географії, учні також наші.

Сценка 3. «Мобільний. Урок. Неуважність».

На сцені декілька парт, за якими сидять учні. Іде урок географії.

Учитель:

- Добрий день! Сідайте будь ласка. Тема нашого уроку «Японія».

Японія – надзвичайно цікава країна. Столиця Японії – Токіо.

Японія — острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі  Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід і налічує чотири великих острови Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю, які складають 97 % поверхні суходолу і 6848 менших островів. Країна лежить у зоні помірного кліматичного поясу.

У цей час учні переписуються між собою. Зміст таємної переписки приблизно такий.

- Що ти будеш робити на великій перерві?

- Ще не вирішив, мабуть, піду каву пити з дівчатами з 8 – го класу.

- А ти з ними вже домовився?

- Ще ні, зараз напишу.

- Давай швидше, щоб я вирішив піти з вами чи ні.

Учитель:

- А тепер вийде до дошки і покаже нам цю країну на мапі Петров. Будь ласка, виходь і показуй, де ж знаходиться ця країна.

Петров виходить до дошки.

- Китай знаходиться десь на мапі, він там точно є Китай цей. Тільки він десь подівся, не можу відшукать.

Учитель:

- Тоді допоможе тобі твій товариш Сидоров, будь ласка.

Сидоров виходить до дошки.

- Франція – це острівна країна. Столиця Франції – Токіо. Людей там живе дуже багато.І острови там також є. Зараз покажу.

Учитель:

- Як багато цікавого повідомили нам Антон та Олег. Ми б самі навряд би до такого додумалися б. Дякуємо вам, шановні, що ви ще раз підтвердили, користування мобільним під час уроку відволікає від навчання!

Ведучий 1. Перевіркою добрих манер є громадський транспорт. У ньому мало простору, багато людей, до того ж він рухається. Тому важливо, аби кожен пасажир займав якомога менше місця і якомога більше думав про безпеку інших.

Ведучий 2. Ми впевнені, що ви всі маєте власний досвід з цього питання, тому разом повторимо основне. Допоможуть нам у цьому (ім’я) та (ім’я).

Учень 1. Отже, повторимо основні правила доброго тону в громадському транспорті. Ми вам будемо наводити правило, а ви нам будете допомагати.

Учень 2. Міцно тримайтеся за поруччя, щоб при раптовому гальмуванні

ви не опинились ( на підлозі або в чиїхось обіймах).

Учень 1. Поступайтесь місцем ( старшим людям, людям з інвалідністю, вагітним та жінкам з малими дітьми). І не робіть вигляд, що ви їх не бачите!

Учень 2. Не заглядайте через плече ( в чужі газети, а тим паче в чужі сумки або гаманці).

Учень 1. Якщо ви хочете геть зовсім зганьбитися, включіться з власної ініціативи в (чужу розмову).

Учень 2. Якщо ви не хочете, щоб на вас косо дивилися ті, хто входить та виходить з автобуса, тролейбуса чи трамвая, не стійте (біля дверей).

Учень 1. Слідкуйте за своїм (волоссям, рюкзаком, ліктями, торбами, колінами тощо).

Учень 2. По мобільному телефону розмовляйте якомога ( тихіше та коротше).

Учень 1. Ви знаєте, що при вході чоловіки пропускають (жінок), а молодші (старших). А при виході все (навпаки).

Учень 2. До виходу завжди готуйтеся (завчасно). Інакше прийдеться їхати (зайву зупинку)!

Міні сценка

  • Май на увазі, Олежку, на ввічливості ще ніхто нічого не втрачав!
  • Як? А місце в автобусі!

Ведучий 1. А тепер ми поговоримо про їжу, а саме про процес споживання їжі. Роль їжі багатогранна: сита людина є більш добродушною, ніж голодна, через застілля господар показує, наскільки він поважає гостя, приготування їжі є креативним, а споживання – розважальним.

Ведучий 2. Отже поговоримо про поведінку за столом. Від 18 століття гарна поведінка за столом ставала все більш схожою на сучасну. Уже не їли руками. До речі, у 18 столітті було відкрито і перший ресторан у Парижі. Це щодо теорії, переходимо до практики.

Ведучий 1. Уявимо себе в гостях або в ресторані – це на вибір, що кому більше до вподоби. Але правила етикету однакові, тому пригадаємо їх разом. І допоможуть нам у цьому, як завжди, експерти.

Експерт 1. Згідно з правилами етикету, сидячи за столом треба тільки зап’ястям спиратися на його край.

Експерт 2. Пригадаймо, що, як і чим їдять. 

Хліб, булку, тістечка, печиво відламують руками, шматок за шматком, і кладуть прямо в рот чи чимось намазують. Їх не можна розрізати ножем, а тим більше – кусати! Подрібнення і вмочування в гарячі страви, підливи, соуси і салати, а не дай Боже, у бульон чи каву, абсолютно не свідчать про гарну поведінку за столом.

Експерт 1. Масло, мед і мармелад подають у спеціальних тарілочках. Перш ніж почати намазувати, спочатку слід відкласти бажану кількість у свою тарілку. Під час намазування шматок хліба тримають не на долоні, а на тарілці. І ще дещо: етикет вимагає думати і про інших, якими б голодними і спраглими ми не були.

Експерт 2. Яйця. Зварені яйця некруто подають у спеціальних скляночках. Їдять ложечкою. Якщо яйце подають у шкарлупі, її залишки кладуть на відповідну тарілку. Обчищене зварене круто яйце їдять руками.

Експерт 1. Рибу їдять спеціальним набором – короткою широкою виделкою і лопаткоподібним ножем. Ніж ні в якому разі не слугує для розрізання, ним лише відокремлюють шматки м’яса. Ось анекдот на цю тему.

Відомий, гарно вихований лорд вечеряв зі своїми гостями у вишуканому ресторані на кораблі, коли раптом почалася буря. За якийсь час корабель потонув, а лорд опинився разом зі своїми гостями посеред океану з ножем і виделкою в руках.

  • Акула, сер, проткніть її, проткніть! – панічно вигукнув один із друзів, маючи на увазі ніж, який усе ще був у руці лорда.
  • Що ви, рибу ножем?! –Ніколи!

Експерт 2. Курку та іншу птицю їдять виключно ножем і виделкою. Це дуже строге правило, якого, на жаль, рідко дотримуються. Куряче стегно в руці або гарні манери за столом – обирайте самі!

Експерт 1. Апельсин або мандарин. Шкірку надрізають ножем, а потім знімають. Далі відрізають шматок за шматком і підносять до рота.

Експерт 2. Ананас. Танцюй! Ананас сервірують почищеним і порізаним кружальцями. Їдять маленькою виделкою і ножем.

Експерт 1. Банан. Вершечок відрізають ножем, потім чистять руками, їдять ножем і виделкою.

Ведучий 1. Подякуємо нашим експертам. І ще разом пригадаємо основні правила користування столовими приладами. А також дізнаємось і про дещо інше. Отже, запрошуємо до перегляду.

Перегляд усного журналу, який складаєься з трьох частин:

  • Що, як і чим їдять
  • Історія звичаїв
  • Національні правила етикету.

Ведучий 2. У нашому житті все дуже взаємопов’язано. Отже, не дивно, що існують також і правила хімічного етикету. Я впевнений(на), що ви їх також всі добре знаєте.

Пан Манірний. Кожна людина незалежно від віку і статі, повинна берегти і шанувати воду.

Пані Манірна. Ким би ви не були – директор, академік, людина похилого віку, школяр – повинні дотримуватись правил техніки безпеки при роботі із речовинами.

Пан Манірний. Кожна людина незалежно від віку і статі, повинна знати і поважати процес фотосинтезу.

Пані Манірна. Кожна людина, незалежно від рівня хімічних знань, повинна знати формулу кисню і поважати цей газ за те, що він підтримує дихання і горіння.

Пан Манірний. Кожна людина повинна дбати про чистоту планети.

Ведучий 1. Не лишайся байдужим, прибери сміття, інакше світ перетвориться на звалище.

Сценка «Пляшка»

На підлозі лежить пляшка, всі проходять повз неї і ніхто не помічає сміття. Прийшла дівчина, подивилась, підняла пляшку і викинула у смітник. Лунає музика, всі починають аплодувати.

На сцену виходять

Ведучий 1. Вихована людина завжди посміхається.

Ведучий 2. Вихована людина завжди вітається.

Пан Манірний. Вихована людина завжди допоможе.

Пані Манірна. Вихована людина не соромиться просити вибачення.

Учень 1. Вихована людина завжди вислухає до кінця.

Учень 2. Вихована людина прибере за собою.

Експерт 1. Вихована людина дбає про інших.

Експерт 2. Вихована людина не може бути байдужою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку