СЦЕНАРІЙ ВИСТУПУ АГІТБРИГАДИ НА ТЕМУ «ЩОБ ГРУНТИ РОДЮЧИМИ І ЩЕДРИМИ БУЛИ, БУДЬ , ЛЮДИНО, ГОСПОДАРЕМ НА СВОЇЙ ЗЕМЛІ!»
Земля – Я – Земля! Мені майже 5 млрд років! А грунти – це моя шкіра, яка утворювалася поступово із органічних залишків рослин і тварин. Її товщина в різних районах змінюється від кількох сантиметрів до 2 м. Без зайвої скромності скажу, що я – прекрасна! Наді мною буяють духм*яні степові трави, шелестить листя в лісах, розливається пташиний спів ...
(ліричний танок, що символізує красу природи)
Земля - І все це – завдяки грунту! У моїх грунтах теж вирує життя, хоч і не таке помітне. Життя в грунті тихе і мовчазне.
А - Коріння рослин , обплетені грибницею, поглинають вологу і розчинені в ній поживні речовини;
Б - Грунтові тваринки харчуються за рахунок живих або мертвих коренів;
В - Бактерії – азотофіксатори засвоюють атмосферний азот;
А - Бактерії-редуценти розкладають органічну масу до простих мінеральних сполучень і повертають їх у грунт.
Земля - От яка майстерня працює в моєму грунті!
(вихід бактерій під музику Гріга «Гноми»)
Бактерії - Ми – бактерії-редуценти! 1 бактерія – Одні з нас - консервують залишки коренів в гумус.
2 бактерія - А інші – розкладають гумус на мінеральні елементи.
(танок двох бактерій під ту ж музику)
Дощовий черв*як – Танцюєте?
Бактерії – Працюємо!
Ч – Вас послухаєш – то можна подумати, що гумус утворюється тільки завдяки вам! А про мене, дощового черв*яка, забули… А я ж збагачую грунти киснем та органічними речовинами, розпушую їх!
1 бактерія – Та куди ж ми без тебе?
2 бактерія– Давай працювати разом!
Ч - Так!
( ще кілька рухів танцю)
Дощовий черв*як - Найбільш багаті грунти – черноземи. В Україні , зокрема, найродючіші черноземів.
А - Вони сформувалися під степовою рослинністю , яка надзвичайно продуктивна і має потужну та глибоку кореневу систему.
Б - Завдяки цьому чернозем сягає глибини 1- го м!
Земля - Так промайнуло майже 5млрд років… І от десь приблизно 2 млн років тому на Землі з*явилась людина.
( під ліричну музику з*являється Людина
Людина - Більшу частину своєї біографії людина мало чим відрізнялася від своїх братів менших, вона була частиною зеленої каруселі природи.
( Людина танцює разом з рослинами, бактеріями та Землею)
Людина - Однак все змінилося за останні 10 тис. років! Людина почала вирощувати рослини і розводити тварин. Спочатку грунт для сівби оброблявся полицею-копачкою, тож людина могла обробити лише невеличкі ділянки.
1 бактерія - Та навіть ці клаптики оранки, створені людиною були ранами для грунту, оскліьки в ході обробки руйнувалася його природня структура.
Людина - Людина робила все, щоб якомога менше залежати від природи. З кожним роком посівні площі зростали, домашньої худоби ставало дедалі більше. Людина почала підкорювати собі природу. Вона була жадібною і не бажала дотримуватися принципу: брати стільки, скільки можна.
А - Та до кінця Х1Х століття природа була ще сильнішою від людини. Справжня біда для природи прийшла тоді, коли людина почала обробляти грунти плугом або культиватором,
Б - застосовувати мінеральні добрива, пестициди та гербіциди,
Дощ. Черв*як - а худобу почала вирощувати на великих фермах.
(танок «людина підкорює природу» )
Людина - Людина пишалася своїми досягненнями але вони обернулися для неї великими втратами. І ось що відбулось :
2 бактерія - Зорані грунти почав зжирати жадібний дракон – ерозія. Цей чорний дракон зжирає родючість млн гектарів землі, злизуючи з поверхні язиками води і вітру найбільш цінний шар землі, багатий гумусом;
А - На сьогодні на території України зруйновано вже 32% грунтів, які частково або повністю втратили свою родючість;
Б - Зменшилися врожаї, не залишилось нових земель, які можна зорати;
1 бактерія - Мінеральні добрива та пестициди вимивалися з полів і забруднювали довкілля
2 бактерія - Через це у лісах і степах гинули комахи, птахи, тварини, а в ріках – риби…
Дощ. черв*як - Пасовища бідніли від безлічі домашньої худоби. Ріки, з яких брали воду для зрошування стали міліти…
Земля - Природа не захотіла стати майстернею для виробництва зерна, овочів, м*яса та молока для людини…
Людина - І людина зрозуміла, що підкорюючі природу , вона нічого не досягне. І пішла людина вчитися в школу природи.
( під музику «Учат в школе» утворюється клас серед природи, Людина сідає на пеньку(кубику) з ручкою і блокнотом )
Людина - І природа дала людині головний урок на тему:
Земля - «Роби, як я!»
Людина -А як???
1 бактерія - Пам*ятаєш, що навіть невеличке зоране поле – це рана на шкірі Землі? А що вже говорити про млн і млн гектарів, які переорюють щороку!!!
2 бактерія - Грунти від цього важко хворіють - їх треба серйозно лікувати.
А - Лікування хворих і охорона здорових грунтів – одна з найважливіших задач. Від здоров*я грунтів значною мірою залежить майбутнє людства.
Людина - Як лікувати ?
Б - Почнемо з того, що вирощування однієї культури на полі декілька років поспіль – це помилка.
А - Після кукурудзи та соняшника, треба висівати бобові, наприклад, сою, горох чи квасолю, які збагачують грунт азотом.
Б - Це називається – сівозміна.
Земля - А ось фермери в США кожний гектар пашні періодично відправляють у відпустку на 20 років.
1 бактерія - Цей гектар засівається багатолітніми травами або деревами. Так що у американців з кожних 5 гектарів – один знаходиться на відпочинку,
Земля - а інші працюють і чекають своєї черги на відпустку.
Людина - Молодці американці!
2 бактерія - Так! Та це не єдине їх досягнення. Вони наполегливо працюють також над тим, щоб зробити пестициди та гербіциди менш отруйними.
1 бактерія - Адже ці хімікати не просто забруднюють навколишнє середовище, але й вбивають комах та корисні мікроорганізми -
Обидві бактерії разом - таких, як ми,наприклад!
Дощ. черв*як - Або таких дрібних тваринок, як я!
Бактерії і черв*як (разом) - А без нас - неможливе відновлення гумусу!
Земля – А у боротьбі із шкідливими комахами рекомендую застосовувати біометод.
Людина – Що це таке – біометод?
Земля – Біометод – це використання для боротьби із шкідниками «ворогів наших ворогів», тобто грибів, бактерій, комах, які знищують шкідників, але при цьому і самі гинуть.
1 бактерія – Бідолашні!
2 бактерія – Та вони просто герої!
А - А знаєш про зелені добрива – сидерати?
Б - Це гірчиця, рижій, конюшина, люцерна. Їх висівають там, де врожай вже зібраний, а потім зорюють землю разом з паростками цих рослин.
А - Це дає прекрасний ефект: грунт стає пухким, в ньому збільшується кількість не тільки органічних речовин, але й мінеральних елементів.
Б - Крім того сидеральні культури мають глибокі корені, які повертають в орний прошарок грунту поживні речовини.
( шкільний дзвоник)
Земля - Мудрості природи немає меж, вона рятує і відновлює сама себе. Про це ще багато чого можна розповісти! Та вже продзвенів дзвоник: урок закінчено…
Людина – Дякую за урок! Тож буду вчитися у природи!
Земля - Гадаю, саме час згадати алегоричні екологічні приказки, які називають законами Баррі Коммонера – відомого американского еколога:
1 бактерія - «Все пов*язане з усім».
2 бактерія - Це означає, що не можна руйнувати біосферу, до якої також належать грунти.
А - «За все треба платити».
Б - Це означає, що покращення екологічної ситуації потребує великих коштів.
Дощ. черв*як - «Все треба кудись дівати».
1 бактерія - Це означає, що без відходів людям не обійтися, але їх повинно бути якомога менше.
Земля - І, нарешті, «Природа знає краще!» Цей закон спрямований проти тих, хто вважає, що людина розумніша за природу.
Л - Я зрозумів: природу не можна підкорювати - з нею потрібно співпрацювати!
( пісню «Прости , Земля!» виконують всі учасники)
Всі разом – Природа знає краще!
Найважливіша речовина грунту – це гумус. Гумус – дитя Сонця, яке продукує його із верхнього шару земної кори , води , атмосфери та живих організмів.
Гумус постійно оновлюється за допомогою мікроорганізмів –редуцентів.