Конспект заняття
по ознайомлення з природою
для дітей середнього дошкільного віку
«Є у лісі хатка…»
Мета: продовжувати ознайомлювати дітей з особливостями життя птахів своєї місцевості; ознайомити з життям і повадками пташки - синички з її характерними ознаками; вчити дітей уважно слухати оповідання і вірші про синичку, розуміти їх зміст і відповідати на запитання; розвивати пам'ять, мислення, виразність мовлення вихованців, звуконаслідування; виховувати бережне ставлення до природи, доброзичливість, бажання піклуватися і допомагати птахам взимку.
Попередня робота: спостереження, бесіди про птахів, про життя птахів узимку; облаштування годівниць, годування птахів зернятами; слухання оповідань, віршів, загадок про птахів і їх допомогу природі.
Матеріал: малюнок із зображенням синички і пташок біля годівниці; оповідання В.Сухомлинського «Як синичка будить мене», вірш Д.Мегелик «Чепурна синичка», фізкультхвилинка «Пташки літають».
Хід заняття
Вихователь:
- Як багато радості і задоволення дарує нам природа. Це прозоре і чисте повітря, зелені сади і парки, різнокольорове буяння квітів, стрімкі потоки річок, шум моря, веселе щебетання птахів. Так і заслухаєшся, і замилуєшся чарівною красою природи. Але все це можливе лише тоді, коли ми самі будемо допомагати природі, а не ламати дерева і забруднювати її річки і озера.
Вихователь:
- А що станеться, якщо ми не будемо стежити за чистотою будинків, вулиць, лісів і річок? (Відповіді дітей)
Вихователь:
- А якщо все стане брудним, що буде з нами? (Відповіді дітей)
Вихователь:
- А хто нас зможе вилікувати? (Відповіді дітей)
Вихователь:
- А хтось зможе допомогти деревам, якщо вони захворіють і на них з'явиться гусінь, жуки і інші комахи, які будуть об'їдати плоди, листя, кору дерев? Чи є у природи свої лікарі? Хто вони?
(Відповіді дітей)
Вихователь:
- Так, правильно, вони допомагають природі і лікують кущі та дерева від їхніх ворогів і ціле літо працюють та визбирують з дерев комах, жуків і гусениць. Так вони допомагають природі і цим живляться. А нам повідомляють веселим співом, що в природі все гаразд.
- А зараз яка пора року?
- Куди поділися птахи?
- А чи всі птахи залишили наші краї? (Відповіді дітей)
Вихователь:
- За якими птахами ми спостерігали на прогулянці?
- А чий спів ми вчора слухали, хто прилітав до нашого вікна?
(Відповіді дітей)
- Подивіться на дошку і ми зможемо побачити зображення синички. І сьогодні я б хотіла, щоб ви дізналися ще щось дуже цікаве про синичку. Я прочитаю вам оповідання В.Сухомлинського «Як синичка будить мене».
- Щойно посвітлішає за вікном, прилітає малесенька жовтогруда пташка. То – синичка. Шапочка в неї чорно-оксамитова, щічки біляві. На зеленувато-сірих крильцях кожна пір'їнка, ніби пензликом намальована, синичка стукає гострим дзьобиком у шибку. Заглядає агатовими оченятами у кімнату. Розвиднюється, я піднімаюсь з ліжка, виношу шматочок несолоного сала. Синичка дзьобає сало і співає: «Пінь-пінь». Це вона говорить: «Дякую, завтра я знову прилечу».
Вихователь:
- А ви допомагаєте синичці взимку? (Відповіді дітей)
- І вона вам теж дякує? Тому я хочу, щоб ви вивчили віршик про синичку, і коли вона прилетить до вас на сніданок, ви його їй прочитаєте.
Чепурна синичка
(Д.Мегелик)
Є у лісі хатка,
Хатка невеличка,
В ній живе й зимує
Чепурна синичка.
Хоч кругом надворі,
Холодно, сніжисто,
А у хатці тепло,
Затишно і чисто.
Простирадла з листя,
Подушки мов з вати,
Та не любить пташка
Довго в ліжку спати.
Як почне світати –
Вже вона співає.
Піснею синичка
Весну зустрічає.
(Вихователь проводить бесіду за змістом вірша)
- Так де живе синичка?
- Яка хатка у синички?
- А як у хатці?
- А з чого простирадло і подушка у синички?
- А чи любить синичка довго спати?
- А що вона робить?
- Що наближає вона своїм співом? Відповіді дітей.
(Вихователь читає вірш ще раз, діти його вчать)
- То скажіть, будь ласка, яка на вигляд пташка-синичка, яка в неї голівка, спинка, грудка, крильця, ніжки, дзьобик, оченята?
- А ви хотіли б політати як синичка?
Фізкультхвилинка-гра «Пташки літають»
Рано вранці пташка встала
Крилечками помахала.
Наша пташечка мала
Голівоньку підняла.
Ніжками затупотіла
І у небеса злетіла,
А тепер в гніздечка сіла.
(Діти імітують рухи пташки – синички)
Вихователь:
- Діти, як співає синичка?
(Діти звуконаслідують синичку)
Вихователь.
- Вона дуже хороша працівниця. Тож допоможемо їй пережити зиму, а вона лікуватиме дерева і співатиме нам веселих пісень.
У садку літа синичка.
Тінь-тінь-тінь!
Тень-тень-тень!
Я маленька садівничка,
Хазяйную цілий день.
- А тепер пропоную вам одягнутися на вулицю і пригостити синичку, яка прилітає до нашого вікна, шматочком сала і послухати, що вона нам скаже сьогодні.