Навчально - творчий проєкт "ЗБЕРЕЖЕМО ЖИТТЯ ЯЛИНЦІ!"

Про матеріал
Характеристика проєкту: за характером діяльності - творчо-індивідуальний; за змістом – міжпредметний (Я досліджую світ, мистецтво, математика, дизайн і технології); за кількістю учасників – колективний; за тривалістю – 10 днів; за ступенем самостійності – частково-пошуковий.
Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО - ТВОРЧИЙ ПРОЄКТ

 «ЗБЕРЕЖЕМО ЖИТТЯ ЯЛИНЦІ»

Автор : Федірко Ірина Сергіївна

Мета:

  • формування предметних компетентностей: учити здійснювати проектну діяльність; удосконалювати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками; формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації; формувати навички роботи з довідковою літературою; формувати уявлення про природоохоронну діяльність людей; з’ясувати значення природи у житті людини; виховувати відповідальність за поведінку та дії в природі, любов до природи, дбайливе ставлення до неї;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність самостійно добирати необхідні знання і способи діяльності для виконання навчально-пізнавальних завдань, виділяти в об’єктах істотні та другорядні ознаки, робити висновок-узагальнення;

комунікативної: удосконалювати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками;

соціальної: удосконалювати здатність оптимістично ставитися до труднощів, узгоджувати свої бажання з можливостям;

інформаційної: удосконалювати вміння користуватися художньою та енциклопедичною літературою, опрацьовувати інформацію на підставі аналізу, синтезу, порівняння.

Учасники проєкту: здобувачі освіти  2 – А класу.

Тип проєкту : навчально - творчий.

Характеристика проєкту:

за характером діяльності -  творчо-індивідуальний;

за змістом – міжпредметний (Я досліджую світ, мистецтво, математика, дизайн і технології);

за кількістю учасників – колективний;

за тривалістю – 10 днів;

за ступенем самостійності – частково-пошуковий.

Проблема. Як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй шкоди.

Очікувані результати: покращення моральних якостей учнів; зацікавленість дітей проектною діяльністю; застосування власного життєвого досвіду.

 

 

 

 

 

Хід проєкту

І етап. Стратегія проєкту.

На цьому етапі були визначені  тема, мета проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту, його тривалість.

ІІ етап.  Планування проєкту

 1. Ознайомення учнів із загальною темою та ідеєю.

1)Робота над загадкою

  • Це дерево – мов їжачок,

Вбрання у нього з колючок.

Воно стріча щороку нас

Гірляндами рясними,

Веселим сяєвом прикрас,

Цукерками смачними.

Та всюди, в місті і в селі,

Несуть дорослі, ждуть малі

У кожному будинку

Прикрашену …(ялинку).

  • А чому ялинка, мов їжачок?
  • Можливо, вона так захищається від тих людей, які хочуть її зрубати?

2)Заспіваємо пісню «Пісня про ялинку» (учні співають під музичний супровід).

3)Розповідь учителя.

        З яким святом ми пов'язуємо слово "ялинка"?  Так, незабаром Новий рік, його наближення відчувається скрізь: у магазинах безліч прикрас: ялинкових іграшок, сніжинок, дощиків, гірлянд, Снігуроньок з Дідами Морозами. Головним атрибутом новорічних свят є ялинка. Кожна сім'я традиційно прикрашає свою оселю ялинкою чи сосною. А чи задумувались ви про те, якої шкоди це завдає нашій природі?

- Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?

- Скільки років необхідно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із другокласника?

- Чи не настав час щось змінити? Спробуймо розв’язати цю проблему.

2.Спрямування до мети.

3.Визначення шляхів розв’язання проблеми

  • Практичні завдання-дослідження «Збережемо ялинки»(підготовлені учнями).
  • Презентація учнівських творчих робіт.

4.Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в групи:

1-ша група – «Літературознавці». Підберуть з літератури вірші про Новий рік та ялинку.

2-га група – «Дослідники». Шукатимуть інформацію про ялину, як хвойне дерево та про історію святкування Нового року з ялинкою.

3-тя група – «Екологи». Шукатимуть інформацію про збереження «зелених красунь».

4–та група -  « Умілі рученята». Виготовлять композиції зі  штучних ялинок з різних матеріалів, зимові букети, сюжетні композиції.  

Фінальний етап – Акція « Збережи ялинку!». Здобувачі освіти роздають листівки  у школі.

ІІІ етап. Виконання проекту.

1. Складання учнями плану роботи над проектом.

2. Визначення джерел інформації.

3. Самостійна пошукова робота.

ІV етап. Обговорення та презентація проєкту.

1. Звіт групи  «Літературознавці».

Ми шукали інформацію в бібліотеці, Інтернеті. Переглянули багато збірок віршів відомих поетів.

Виразне читання учнями окремих віршів напам’ять.

ЯЛИНКА У ДВОРІ
Посадили ми ялинку у дворі,
Підросла вона на радість дітворі,
Простягає нам засніжені гілки:
 Будем разом святкувати, малюки!

На самісінькій верхівці угорі
Причепили, ми барвисті ліхтарі,
Запросили і звірят ми, і пташат:
 А давайте-но ялинку прикрашать!

Поспішала до ялинки,
Стрекотала без зупинки
Всім сорока про своє:
 Сто прикрас у мене є!

Пристрибала до ялинки
Тиха білка-сіроспинка:
 Подивіться, чи потрібні
Отакі горішки срібні?

Сів шишкарик на ялинку
На однісіньку хвилинку.
Почіпляв він на гілки
Позолочені шишки.
 
Скочив зайчик під ялинку,
Розшнуровує торбинку,
А в торбинці тій не пусто,
В ній цукерки і... капуста.

Ну, а хто ж це під ялинку
Лісову приніс хатинку?
Лис приніс її сюди
І хвостом замів сліди...

Дід Мороз руками сплеснув:
 Диво з див!
Не стрічав я ще такого, де ходив. —

А Снігурка, наче дівчинка мала,
У танок навкруг ялиноньки пішла.
Біла хусточка, мов птиця у руці.
Ой, які ж ви, малишнята, молодці!

Від Мороза і Снігурки вам поклін!
З Новим роком! Хай щасливим буде він!
Т. Коломієць

-  Чи добру справу зробили діти? Чому?

2. Звіт групи «Дослідники» (повідомлення учнів).

  Ялина – це хвойне дерево. Насіння ялина виробляє раз на 4 роки. Дрібні насінини (всього 4 мм), ховаються в пазухах довгих шишок . Рід ялин налічує 40 видів рослин. Це ялина біла, сибірська, канадська, східна. Крім ялинок, найвідомішими представниками хвойних є сосна, ялиця, кедр, кипарис, тис, модрина, секвойя.

  • Провели дослідження і з’ясували, що ялини ростуть у хвойному лісі. У цих дерев листочки мають вигляд голочок і називається хвоєю. На зиму голки хвойних не опадають.
  • Провели спостереження: звідки під ялинкою взялися хвоїнки, якщо дерево ніколи не буває «голим»?

Висновок. Голки оновлюються поступово, за 3-5 років, саме їх ми і бачимо під деревом.

Провели дослідження на подвір'ї школи: вік молодої ялинки можна визначити за допомогою маленьких гілочок, що ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх».  Щороку на дереві з’являється новий «поверх». Підрахували «поверхи» ялинки від верхівок донизу, до отриманої суми додали 2 – час, необхідний для утворення самого паростка. Отриманий результат і буде віком ялинки.

Висновок. Ялинка за десять років виросте у зріст першокласника.

      Історія святкування Нового року з ялинкою.

  • Провели пошукову роботу і з'ясували, що традиція прикрашати ялинку дуже стародавня, - їй понад 2 тисячі років. Раніше люди вважали, що всі дерева наділені добрими силами, що в них живуть добрі духи. Люди прагнули задобрити цих духів, розвішували на деревах пригощання і подарунки.

- Існує повір’я, що новорічну традицію першими вигадали гуни. Першого дня нового року вони традиційно ставили ялинку і згодом цей звичай розповсюдився по всій Європі.
Згідно ж зі стародавнім французьким літописом, перші святково вбрані ялинки з’явилися 1605 року в Ельзасі, Франція: «На Різдво в тутешніх будинках встановлюють ялинки, а на їх гілки вішають троянди з кольорового паперу, яблука, печиво, шматочки цукру і мішуру».

Згодом традицію прикрашати ялинку перейняли німці, а пізніше й інші європейці. Та розкіш святкової ялинки на той час була доступною лише багатим дворянам і купцям.

Та широкого вжитку ця традиція набула відносно недавно — на початку ХIХ століття. Спочатку вічнозелені красуні з’являлися лише в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії, Норвегії, Данії і Росії.

 

 - Звичай прикрашати ялинку був введений російським царем Петром I, що запозичив традицію у німців і узаконив її указом від 20 грудня 1699 року. Причому ялинка вводилася, як атрибут Нового року, а не Різдва. Указ також містив інструкції з організації зимового свята - наказано було запалювати вогні, запускати ракети і прикрасити міста хвоєю.

- В кінці 1935 року на всій території Радянського союзу були влаштовані ялинкові святкування, в магазинах з'явився великий асортимент ялинкових прикрас. Таким чином,  1 січня був оголошений неробочим днем, і ялинка постала в якості новорічного атрибуту. Новорічне свято тепер розглядалося більше як дитяче і сімейне.

3. Звіт групи «Екологи».

- Екологія  - це наука про взаємодію живих організмів із навколишнім середовищем.

Екологи  - це люди, які дбають про захист природи, навколишнього середовища.

   Створити відчуття свята, радісного очікування новорічного дива можна й без знищення дерев. Значно цікавіше прикрашати соснові чи ялинові гілки, виготовляти традиційні українські «ялинки» - дідухи з колосків, калини, створювати новорічні композиції.

   Щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 10-15 років. У багатьох лісових господарствах Європи на Різдво ялинки не зрубують, а здають в оренду. Після свят дерево зі збереженою кореневою системою знову повертають до лісу.

   Заготовляють лісники  ялинки для свят на окремих плантаціях. Новорічні красуні не вирубують серед лісу. За незаконно зрубану ялинку порушник сплачує штраф. Лісники помічають свої деревця бирками із штрих-кодом, у якому міститься вся необхідна інформація про дерево.

«Екологи» дізналися, як зберегти красу живої ялинки вдома:

 

  • Живій ялинці потрібне прохолодне середовище. Соснові гілки зберігають свою свіжість протягом 5-6 тижнів, а ялинка - 3-4 тижні. Ці рослини люблять холод, тому варто їх періодично обприскувати.  Обприскувати ялинку можна звичайною холодною водою, однак для покращення ефекту можна додати у воду трішки соку алоє.
  • Якщо ви обрали ялинку у горщику, перевірте її коріння. Ялинка має великий стрижневий корінь. Для того щоб вона довго стояла, варто посадити її у глибокий горщик. Якщо ви проживаєте у будинку, після закінчення новорічних свят можна пересадити ялинку, аби вона росла біля дому. 
  • Гілки ялинки у горщику слід обприскувати саліциловою кислотою. Взимку жива ялинка не росте, однак коли ви принесете її у тепло, на кінчиках гілок утворяться бруньки. Після цього пересаджувати ялинку на вулицю може бути небезпечно, адже вона може загинути.  Змішайте саліцилову кислоту із водою у співвідношенні ⅓ і обприсніть кінчики гілочок живої ялинки. Це сповільнить її ріст. 
  • Прикрасити свою оселю можна ялинкою без іграшок. У моду прийшов так званий екодизайн. Люди часто прикрашають оселі ялинками без жодних прикрас. Можна помістити гілочки у великі скляні банки або вази. Це додасть вашій оселі свіжості та відчуття природності. 
  •  Існують також цікаві способи, як захистити ялинку від домашніх улюбленців:

 

- обмотайте стовбур ялинки фольгою. Коти не люблять запускати кігтики у фольгу, тому ваш кіт не робитиме спроб залізти на ялинку;

- не ставте ялинку біля предметів, які допоможуть домашньому улюбленцю вилізти на неї;

- не прикрашайте ялинку одразу ж після її встановлення. Нехай ваш котик чи собачка звикнуть до нового предмету у домі.

 

4. Звіт групи «Умілі рученята». Підготовка до свят: ялинка власноруч.

         Наша група шукала шляхи збереження життя ялинки в лісі. Виготовляли новорічні композиції  з різних матеріалів (пінопласт, пластикові пляшки, мішура, дріт, картон, серветки та ін.).  

        Презентація композицій, виготовлених учнями.

Фінальний етап – Акція « Збережи ялинку!». Всі бажаючі отримали листівки .

 V етап.  Контрольний. Аналіз результатів.

  • Чи будемо ми традиційно святкувати Новий рік, купуючи живу ялинку, чи виготовимо її самі? (Діти наводять аргументи і роблять висновки ).
  • Як ви вважаєте, ми змогли сьогодні захистити ялинку?
  • Що нам дав цей проєкт? Чого навчив?
  • Ялинка  - частина живої природи. Бережімо її!

 

     Акція!            Акція!

 

C:\Users\IraFedirko\Desktop\728753 — копия.jpgC:\Users\IraFedirko\Desktop\728753 — копия.jpg

docx
Пов’язані теми
Екологія, Інтегровані уроки
Додано
23 січня 2020
Переглядів
1833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку