НАВЧАЛЬНО - ТВОРЧИЙ ПРОЄКТ
«ЗБЕРЕЖЕМО ЖИТТЯ ЯЛИНЦІ»
Автор : Федірко Ірина Сергіївна
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність самостійно добирати необхідні знання і способи діяльності для виконання навчально-пізнавальних завдань, виділяти в об’єктах істотні та другорядні ознаки, робити висновок-узагальнення;
комунікативної: удосконалювати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками;
соціальної: удосконалювати здатність оптимістично ставитися до труднощів, узгоджувати свої бажання з можливостям;
інформаційної: удосконалювати вміння користуватися художньою та енциклопедичною літературою, опрацьовувати інформацію на підставі аналізу, синтезу, порівняння.
Учасники проєкту: здобувачі освіти 2 – А класу.
Тип проєкту : навчально - творчий.
Характеристика проєкту:
за характером діяльності - творчо-індивідуальний;
за змістом – міжпредметний (Я досліджую світ, мистецтво, математика, дизайн і технології);
за кількістю учасників – колективний;
за тривалістю – 10 днів;
за ступенем самостійності – частково-пошуковий.
Проблема. Як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй шкоди.
Очікувані результати: покращення моральних якостей учнів; зацікавленість дітей проектною діяльністю; застосування власного життєвого досвіду.
Хід проєкту
І етап. Стратегія проєкту.
На цьому етапі були визначені тема, мета проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту, його тривалість.
ІІ етап. Планування проєкту
1. Ознайомення учнів із загальною темою та ідеєю.
1)Робота над загадкою
Вбрання у нього з колючок.
Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Веселим сяєвом прикрас,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і в селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену …(ялинку).
2)Заспіваємо пісню «Пісня про ялинку» (учні співають під музичний супровід).
3)Розповідь учителя.
З яким святом ми пов'язуємо слово "ялинка"? Так, незабаром Новий рік, його наближення відчувається скрізь: у магазинах безліч прикрас: ялинкових іграшок, сніжинок, дощиків, гірлянд, Снігуроньок з Дідами Морозами. Головним атрибутом новорічних свят є ялинка. Кожна сім'я традиційно прикрашає свою оселю ялинкою чи сосною. А чи задумувались ви про те, якої шкоди це завдає нашій природі?
- Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
- Скільки років необхідно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із другокласника?
- Чи не настав час щось змінити? Спробуймо розв’язати цю проблему.
2.Спрямування до мети.
3.Визначення шляхів розв’язання проблеми
4.Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи:
1-ша група – «Літературознавці». Підберуть з літератури вірші про Новий рік та ялинку.
2-га група – «Дослідники». Шукатимуть інформацію про ялину, як хвойне дерево та про історію святкування Нового року з ялинкою.
3-тя група – «Екологи». Шукатимуть інформацію про збереження «зелених красунь».
4–та група - « Умілі рученята». Виготовлять композиції зі штучних ялинок з різних матеріалів, зимові букети, сюжетні композиції.
Фінальний етап – Акція « Збережи ялинку!». Здобувачі освіти роздають листівки у школі.
ІІІ етап. Виконання проекту.
1. Складання учнями плану роботи над проектом.
2. Визначення джерел інформації.
3. Самостійна пошукова робота.
ІV етап. Обговорення та презентація проєкту.
1. Звіт групи «Літературознавці».
Ми шукали інформацію в бібліотеці, Інтернеті. Переглянули багато збірок віршів відомих поетів.
Виразне читання учнями окремих віршів напам’ять.
ЯЛИНКА У ДВОРІ
Посадили ми ялинку у дворі,
Підросла вона на радість дітворі,
Простягає нам засніжені гілки:
— Будем разом святкувати, малюки!
На самісінькій верхівці угорі
Причепили, ми барвисті ліхтарі,
Запросили і звірят ми, і пташат:
— А давайте-но ялинку прикрашать!
Поспішала до ялинки,
Стрекотала без зупинки
Всім сорока про своє:
— Сто прикрас у мене є!
Пристрибала до ялинки
Тиха білка-сіроспинка:
— Подивіться, чи потрібні
Отакі горішки срібні?
Сів шишкарик на ялинку
На однісіньку хвилинку.
Почіпляв він на гілки
Позолочені шишки.
Скочив зайчик під ялинку,
Розшнуровує торбинку,
А в торбинці тій не пусто,
В ній цукерки і... капуста.
Ну, а хто ж це під ялинку
Лісову приніс хатинку?
Лис приніс її сюди
І хвостом замів сліди...
Дід Мороз руками сплеснув:
— Диво з див!
Не стрічав я ще такого, де ходив. —
А Снігурка, наче дівчинка мала,
У танок навкруг ялиноньки пішла.
Біла хусточка, мов птиця у руці.
Ой, які ж ви, малишнята, молодці!
Від Мороза і Снігурки вам поклін!
З Новим роком! Хай щасливим буде він!
Т. Коломієць
- Чи добру справу зробили діти? Чому?
2. Звіт групи «Дослідники» (повідомлення учнів).
Ялина – це хвойне дерево. Насіння ялина виробляє раз на 4 роки. Дрібні насінини (всього 4 мм), ховаються в пазухах довгих шишок . Рід ялин налічує 40 видів рослин. Це ялина біла, сибірська, канадська, східна. Крім ялинок, найвідомішими представниками хвойних є сосна, ялиця, кедр, кипарис, тис, модрина, секвойя.
Висновок. Голки оновлюються поступово, за 3-5 років, саме їх ми і бачимо під деревом.
Провели дослідження на подвір'ї школи: вік молодої ялинки можна визначити за допомогою маленьких гілочок, що ростуть на стовбурі кільцем, утворюючи «поверх». Щороку на дереві з’являється новий «поверх». Підрахували «поверхи» ялинки від верхівок донизу, до отриманої суми додали 2 – час, необхідний для утворення самого паростка. Отриманий результат і буде віком ялинки.
Висновок. Ялинка за десять років виросте у зріст першокласника.
Історія святкування Нового року з ялинкою.
- Існує повір’я, що новорічну традицію першими вигадали гуни. Першого дня нового року вони традиційно ставили ялинку і згодом цей звичай розповсюдився по всій Європі.
Згідно ж зі стародавнім французьким літописом, перші святково вбрані ялинки з’явилися 1605 року в Ельзасі, Франція: «На Різдво в тутешніх будинках встановлюють ялинки, а на їх гілки вішають троянди з кольорового паперу, яблука, печиво, шматочки цукру і мішуру».
Згодом традицію прикрашати ялинку перейняли німці, а пізніше й інші європейці. Та розкіш святкової ялинки на той час була доступною лише багатим дворянам і купцям.
Та широкого вжитку ця традиція набула відносно недавно — на початку ХIХ століття. Спочатку вічнозелені красуні з’являлися лише в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії, Норвегії, Данії і Росії.
- Звичай прикрашати ялинку був введений російським царем Петром I, що запозичив традицію у німців і узаконив її указом від 20 грудня 1699 року. Причому ялинка вводилася, як атрибут Нового року, а не Різдва. Указ також містив інструкції з організації зимового свята - наказано було запалювати вогні, запускати ракети і прикрасити міста хвоєю.
- В кінці 1935 року на всій території Радянського союзу були влаштовані ялинкові святкування, в магазинах з'явився великий асортимент ялинкових прикрас. Таким чином, 1 січня був оголошений неробочим днем, і ялинка постала в якості новорічного атрибуту. Новорічне свято тепер розглядалося більше як дитяче і сімейне.
3. Звіт групи «Екологи».
- Екологія - це наука про взаємодію живих організмів із навколишнім середовищем.
Екологи - це люди, які дбають про захист природи, навколишнього середовища.
Створити відчуття свята, радісного очікування новорічного дива можна й без знищення дерев. Значно цікавіше прикрашати соснові чи ялинові гілки, виготовляти традиційні українські «ялинки» - дідухи з колосків, калини, створювати новорічні композиції.
Щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 10-15 років. У багатьох лісових господарствах Європи на Різдво ялинки не зрубують, а здають в оренду. Після свят дерево зі збереженою кореневою системою знову повертають до лісу.
Заготовляють лісники ялинки для свят на окремих плантаціях. Новорічні красуні не вирубують серед лісу. За незаконно зрубану ялинку порушник сплачує штраф. Лісники помічають свої деревця бирками із штрих-кодом, у якому міститься вся необхідна інформація про дерево.
«Екологи» дізналися, як зберегти красу живої ялинки вдома:
- обмотайте стовбур ялинки фольгою. Коти не люблять запускати кігтики у фольгу, тому ваш кіт не робитиме спроб залізти на ялинку;
- не ставте ялинку біля предметів, які допоможуть домашньому улюбленцю вилізти на неї;
- не прикрашайте ялинку одразу ж після її встановлення. Нехай ваш котик чи собачка звикнуть до нового предмету у домі.
4. Звіт групи «Умілі рученята». Підготовка до свят: ялинка власноруч.
Наша група шукала шляхи збереження життя ялинки в лісі. Виготовляли новорічні композиції з різних матеріалів (пінопласт, пластикові пляшки, мішура, дріт, картон, серветки та ін.).
Презентація композицій, виготовлених учнями.
Фінальний етап – Акція « Збережи ялинку!». Всі бажаючі отримали листівки .
V етап. Контрольний. Аналіз результатів.
Акція! Акція!