Сценарій заходу з патріотичного виховання "Ми патріоти Батьківщини"
Програмовий зміст: закріпити поняття про державні та національні символи; продовжувати знайомити з історією України. Розвивати патріотичні та естетичні почуття, розвивати мову, мислення дітей, пам'ять, увагу, естетичні почуття. Формувати бажання якомога більше дізнатися про історичне минуле своєї Батьківщини. Виховувати почуття любові і гордості за неї, бажання берегти народні звичаї, традиції. Розширити і поглибити знання дітей про звичаї та обряди українського народу, виховати любов до народних традицій. Познайомити дітей зі стравами української національної кухні, з традиціями, пов'язаними із
готуванням страв.
Виховувати повагу до людської праці, бажання самим допомагати
дорослим. Відроджувати звичаї та обряди нашого народу.
Вихователь: Сьогодні, друзі, зустрілись ми знову
Про Україну дорогу, ми поведем розмову.
Про теплий, рідний, любий дім,
Про те , як затишно у нім.
Про мову ніжну і барвисту
І про криницю в полі чистім.
1. дитина: Над землею сонце встало,
Путь дорогу осіяло.
Добрий ранок , Дніпровське море,
Добрий день, Карпатські гори,
Над землею пісня лине,
Це для тебе Україно!
Гарна путь славна путь –
Українські діти йдуть!
2. дитина: Добрий день Вам люди добрі!
Щиро просим вас на свято.
Раді вас у нас вітати,
Щастя і добра бажати!
3. дитина: Гостей дорогих,
Ми вітаємо щиро.
Зустріти вас раді
З любов’ю та миром.
4. дитина: І на знак поваги
Хліб візьміть із сіллю,
Щоб життя дороги
Славили Вкраїну.
5. дитина: Ми вам його підносим
На білім рушникові,
І до землі вклоняємось,
Щоб ви були здорові.
Вихователь :Сьогодні дуже гарне свято
Пісню діти будемо співати ?
Пісня «Діти України»
Вихователь : Нажаль так сталося в Україні, що ми повинні захищати єдність нашої держави, її територію та кордони, її незалежність. Кожен, хто живе на Україні, повинен пам’ятати, що він громадянин цієї держави і від кожного залежить, яке життя ми в ній побудуємо. Ми повинні вчитися любити свою землю, свій народ, культуру, як її любили ті, хто загинув за нашу незалежність на Майдані та у військових діях, названих АТО. Прошу встати і вшанувати загиблих хвилиною мовчання.
(Хвилина мовчання)
Я хочу сьогодні запалити свічечку , яка буде символом нашої любові до рідного краю. А у ваших сердечках нехай запалає, маленький вогник гордості за те, що ви українці. Ви цей вогник повинні пронести через усе життя. Тож будьте чесними, розумними, гордими, любіть свою матінку Україну!
Вихователь: Діти давайте зараз помолимося за нашу Україну, за її свободу і мир.
Молитва за Україну
О Боже єдиний! Спаси Україну!
Не діли нашу землю на Західну й Східну.
Бо всі ми єдині, бо всі ми сім’я,
У всіх нас одна, Батьківщина, одна.
Одна і єдина, як вічна любов,
За неї ще пращури лили свою кров.
За волю, за єдність боролись вони
Щоб в вільній Вкраїні, ми з вами росли.
За неї Шевченко у Бога благав,
У віршах своїх він про неї писав.
Писав і благав у свого народу,
Щоби не проспав України свободу.
Бо звір стоголовий уже не дрімає,
І пазурі гострі у серце впинає,
Не дай йому Боже,не дай розірвати,
Не дай щоби брат йшов війною на брата.
Рожевий той туман, що окутав усіх,
Щоб жити народ наш у спокої міг.
Щоб Україна завжди вільна була ,
Завжди залишалась неподільна вона.
І стяг синьо-жовтий здіймавсь, аж до неба,
І більше для щастя, нічого не треба.
Вихователь: Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.
Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – ….
Діти: Україна!
1. дитина: Україна-це наш рідний край,
Рідне поле зелений гай,
Рідне місто й рідна хата,
Рідне небо й рідна мати.
2. дитина: Україна –верба й калина ,
Мелодійні пісні солов’я .
В цілім світі вона єдина ,
Найчарівніша квітка моя .
Україна –це сонце яскраве ,
Мальовничі ліси і луги.
Ніжна пісня і слово ласкаве,
Мир і злагода навкруги.
3. дитина: Україна – це небо блакитне
І колосся під ним золоте.
І волошка, що в полі квітне,
І горіх, що в саду росте.
Україна –це хліб і квіти,
Тут завжди тепло і добро .
Тут зростають щасливими діти ,
Хай би тільки війни не було.
4. дитина: На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани,
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть.
Та тільки одну Батьківщину ми маєм
Її Україною звуть
5. дитина: Я дитина українська,
Вкраїнського роду,
Українці- то є назва
Славного народу.
Україна- то край славний,
Аж по Чорне море,
Україна-то лан пишний
І степи і гори.
6. дитина: Не дивися ненько, що я ще маленький
Пройде час швиденько – підросту, як слід
По своєму роду я – козак із роду
Хай гордиться мною весь козацький рід.
Вихователь: Батьківщина – це отча земля, наш рідний край , місце де народилися, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну
мову, відчули любов і ласку.
Вона для кожного з нас одна , як і мати, адже:
Можна все на світі вибирати , сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину
А чи знаєте ви діти – що таке Батьківщина?
1. дитина Україна моя батьківщина,
Найдорожча у світі земля.
Україна для нас єдина,
Бо ми дружна одна сім’я.
2. дитина: Що таке Україна?
Це моя Батьківщина.
Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця.
Серед лугу лелека
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкий обеліск.
3. дитина Батьківщина рідна!
Україна- мати!
Ми про тебе пісню будемо співати.
Про твої роздоли і про нашу мову
Слухай нашу пісню, пісню веселкову.
Пісня « Я малюю»
Вихователь: У кожного народу є свої символи, які вони шанують і оберігають. А тепер діти давайте поговоримо про символи України,
з якими ви вже знайомі .
А ви знаєте, що таке символи?
Діти: Символи це знаки. Пізнавальні прикмети.
Вихователь: Вірно. Давайте зараз згадаємо державні символи України?
Діти: Державний Прапор України, Герб, Гімн України.
Вихователь: Прапор існував з давніх часів. Хоч ви діти ще маленькі,
але , водночас ви крихітна часточка великого народу , який гордо міцніє і розквітає під власним прапором.
Вихователь: Якого кольору наш прапор ?
Діти: Синьо-жовтого.
Вихователь: Давайте поміркуємо, чому саме ці кольори було вибрано для нашого прапора.
Діти: Жовтий колір - колір сонця, колір золотої ниви , де зростає хліб – найбільший скарб.
Діти: Синій колір - це колір чистого неба, колір прозорої води.
Вихователь: Так ось чому український народ вибрав ці кольори для свого прапора.
Виходить дитина з прапорцем .
Дитина: Синій, як море, як день золотий-
З неба і сонця наш прапор ясний.
Гляньте, на ньому волошки цвітуть,
Гляньте, жита в ньому золото ллють.
З жита й волошок наш прапор ясний,
З неба і сонця, як день весняний.
Дитина: Стань під прапор синьо-жовтий
Стяг відважних пробатьків,
Доторкнися позолоти,
Запорожських козаків.
Вихователь: Що ж, рушаємо далі.
Усяка країна свій герб підніма.
Країн без гербів на планеті нема.
І здавна відома тобі і мені
Написано «ВОЛЯ» на нашім гербі .
Пригадайте любі діти яку назву має наш герб?
Діти: Золотий Тризуб
Дитина: Знак країни головний-
Це тризубець золотий.
Він як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила,
В нім священе слово «воля»,
Що рятує від недолі.
Будь же рідна Україно,
Під гербом цим вільна й сильна
Хай про тебе в цілім світі
Знають всі дорослі й діти.
Вихователь: Він прийшов до нас із далеких часів. Герб зображують на прапорах, монетах, печатках, документах.
Дитина: Тризуб – немов сім’я єдина,
де тато, мама і дитина
живуть у мирі і любові
На Україні вільній, новій
Вихователь: Так, у тризубі відображена триєдність життя. Це батько,
мати, дитя, які символізують собою силу, мудрість, любов,тому, що тато найсильніший, мати-найдобріша, наймудріша, а дитя – це плід любові.
Дитина: Лине пісня незабутня, горда, величава,
В ній-надія на майбутнє, України слава.
Нею сонце зустрічає нашу Батьківщину,
День новий розпочинає-сильна, неподільна.
До нових здобутків кличе пісня Україну,
А зовуть її величаво всі Державним Гімном.
Вихователь: Гімн –це пісня , і вона
Для усіх нас головна.
З ним ми справжні українці
І гуртом, не поодинці.
Нашим Гімном є урочиста, велична і хвилююча пісня «Ще не вмерла України і слава і воля…» . Слова Гімну написав поет Павло Чубинський, а музику- композитор Михайло Вербицький.
Діти, давайте послухаємо фрагмент гімну.
( звучить Гімн, слухання фрагменту)
Вихователь:У кожної держави є не тільки головна пісня, а й головне місто –столиця. Поцікавитись годиться в Україні є столиця?
Діти :Київ- одне з найкрасивіших міст світу.
Вихователь: Але кожен з нас має ще свою малу Батьківщину ?
Діти : Нижні Сірогози.
Вихователь: Але найголовніше в рідному краї - це його люди , народ.
Кожен українець по праву може і повинен пишатися своїм народом за те , що він мужній і сильній, відважний і працьовитий , кмітливий і творчий.
Скільки видатних людей, жили та працювали на Україні.
Давайте пригадаємо їх.
Вірно це: вчений Микола Амосов, кінорежисер Олександр Довженко; письменники : Леся Українка, Іван Франко, Олесь Гончар, Микола Гоголь, художник та поет: Тарас Шевченко;
вчитель : Василь Сухомлинський ( родом із Херсонської губернії)
композитори : Миколай Лисенко, Аркадій Філіпенко та багато інших.
А як наша Україна вміла жартувати . Тому й не дивно,що такі письменники як: Василь Гоголь та Остап Вишня захоплювалися талантами українського народу його вмінням радіти, співати, пританцьовувати та жартувати.
( сценка ,, Голубчики”)
Вихователь: Яке ж велике щастя - пізнавати Батьківщину, дізнаватися про її звичаї та традиції рідного народу.
Пам’ятайте , українець – той, хто визнає Україну своєю Батьківщиною, піклується про неї, поважає її традиції та любить її всіх серцем. Українці живуть в багатьох країнах світу, але при цьому відзначають національні українські свята, допомагають своїй Батьківщині та її громадянам у скрутні часи. Українці можуть розмовляти різними мовами , але знають державну українську мову красиву і багату, мелодійну і щиру, як і душа українського народу , поважають її культуру, прагнуть жити в мирі, дружбі та злагоді.
Чи всі символи ми згадали ?
Діти : Ні , а верба , калина, рушник….
Багата наша України на символи , але окрім державних є народні символи України.
А зараз діти ми завітаємо в гості до нашої бабусі , яка і розповість нам детальніше про скарби українського народу.
(діти заходять до групи , облаштованої , як українська хата)
Дітей зустрічає бабуся.
Бабуся : Доброго дня,мої любі малята! Давно ми не бачилися з вами, я за вами дуже скучила. Проходьте сідайте, у моїй хаті багато є речей про які ви чули. Давайте поговоримо про них. Я вам зараз загадаю загадку про найважливішу річ у моїй хаті,а ви повинні відгадати, що це.
Стоїть хата серед хати
Дрів вона з’їда багато,
Як захочете ви хлібця,
Їй у ніжки поклоніться.
Бабуся: Так, це піч. Піч із давніх-давен слугувала українським селянам для обігріву житла, як тепле спальне місце,для приготування їжі, для випікання хліба. До печі ставилися з повагою, її шанували, тримали в чистоті. Діти,а які ви знаєте українські страви? (відповіді дітей)
А давайте зараз з вами зваримо смачний український борщик
( Перед дітьми розкладені змішані овочі та фрукти,у печі стоїть горщик.)
( Д/г ,, Зваримо борщик “)
Бабуся: Ми візьмем красивий горщик,
Щоб зварити в ньому борщик.
В нього покладем буряк, і червоний томат,
І картоплю, і морквинку,
І капусту й цибулинку
Хай кипить усе і булька.
Ох і смачний вийде борщик,
Що нам зварить гарний горщик.
А ще у кожній хаті, як бачите, у моїй, на чільному місці повинен був висіти образ Матері Божої, що є покровителькою роду,заступницею дітей.
А ось стіл-це символ єдності родини. За ним збирався весь рід, відзначали різні родинні та обрядові свята. А ще гляньте на мою чудову скриню. Вона свідчіть про добробут родини, працьовитість. В скрині зберігалося все, найцінніше, що мала родина. Давайте заглянемо, і подивимося, що є у моїй скрині. Подивіться, які гарні вишиванки, і полотно різне, і прикраси,і одяг барвистий, а ось і хустки.
А чи знаєте ви, діти
Що і хустка-оберіг?
Що в народі щиру вірність
Хустка в собі таїть.
Дівчинка: Гляньте , ось вінок який
Тут лежав у скрині
І яскравий, чарівний
Хоч вдягай і нині.
Дівчинка: Ой віночку, мій віночку
В нього я вплету, що схочу:
М’яту, маки і барвінок
І стебельця материнок
Ще вплету казки чудові
Пишні грона калинові
І пісні про Україну
І віночок свій надіну
На голівоньку русяву
Хай красується на славу!
Бабуся :Здавна в Україні всі дівчата носили віночки .Вважалося, що вінок не лише прикраса – а це своєрідний « оберіг» , «знахар душі», бо він містить таку чаклунську силу, що знімає біль, береже волосся .Бачите, який гарний цей віночок. Він сплетений з квіточок різного кольору. Ось ця квіточка якого кольору? Так жовта,як сонечко. А ось ця голуба, а ця червона, а ця біленька. Ви помітили що тут різні квіти? А ви знаєте що це за квіти? Тож давайте зараз з вами разом сплетемо наш віночок.
(Гра ,,Сплетемо віночок’’)
Дитина: Найперша в віночку
То соняха квітка
На сонечко схожий і любить його.
І де б він не цвів, але сонях від нині
Сердечко своє віддає Україні
Із нього вінок святковий
Почнемо ми свій.
Бабуся: - Соняшник – це символ сонця і тепла.
Дитина: Як без вишні не садок,
Так без маку не вінок!
поміж трав він визирає,
Мов вогонь , червоний, сяє!
Бабуся: - Мак- символ краси, любові і печалі, а макова голівка символізує розум і мудрість.
Дитина: Пелюстки біленькі,
Жовта серединка –
Це ромашка ніжна,
Мов мала дитинка.
Простяга до сонця
Зелені листочки,
Проситься ромашка
До мого віночка!
Бабуся: - Ромашка символізує доброту і ніжність
Дитина: Ось волошки, диво-квіти,
Голубіють у полях –
При дорозі, в буйнім житі,
У пшениці, в ячменях.
Їх, буває, хлібороби
Бур’янами часом звуть,
Дітям вони до вподоби –
Вони з них вінки плетуть.
Бабуся: - Синя квіт очка волошки – це символ простоти і радості, мрії про щастя і любов.
Дитина: Мальва в вінку , як в садочку квітує
Мальва себе , як надію дарує
Бабуся: -Мальва символ дівочої вроди та краси
Дитина: До вінка вплету калину
Нагадає хату милу
Нагадає про матусю
І про рідну Україну
До вінка вплету калину.
Бабуся: -Калина – символ вірності , пам’яті, дівочої вроди та чистоти
Бабуся:
Як символ материнської любові
Квіти яблуні, квіти вишневі
Доплітаємо ми до вінка
Поруч з білими , ніжно рожеві
Подивіться яка це краса
Бабуся : Гарний діточки сплели віночок , але чогось в нім не вистачає?
Діти : Стрічечок
1-й хлопчик:
Перша стрічка – коричнева стрічка – земля ,наша мати .
Вона в нас єдина, вона найрідніша.
Коричнева стрічка-вона найміцніша.
2-й хлопчик:
Я хочу, щоб усі зрозуміли
Ця жовта стрічка-наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
Без сонця життя б на землі не було.
3-й хлопчик:
Зелена-це юність, краса
Це природи знамення.
Зелена трава і зелені листочки-
Стрічку зелену ми маєм в віночку.
4-й хлопчик:
Блакитна чи синя- це небо і води.
Дай Боже ,щоб ми вберегли їхню суть.
Нам небо і води здоров’я дають.
5-й хлопчик:
Оранжева стрічка-м’яка паляниця.
Це колос достиглого жита, пшениця.
Дивись як оранжева стрічечка сяє,
Вона нам зараз про хліб нагадає.
6-й хлопчик:
Червона стрічка або малинова.
Символ любові ,щирості, символ здоров’я.
7-й хлопчик:
Якщо ви в віночок стрічку білу вплели,
То треба,щоб душу свою берегли.
Перлини душі ви збирайте в намисто,
Душа як білі стрічки ,буде чиста.
8-й хлопчик:
Богатство й достаток-рожева ця стрічка,
Богатство пора вже нам мати за звичку.
Достаток з рожевої стрічки нам буде всміхатись,
Якщо ми праці не будем боятись.
Бабуся : Який гарний віночок сплели наші діти, щоб дівчатка були здорові і щасливі , та до хлопців поспішали на танок.
(Таночок з віночками.)
Бабуся: Діти ,а які вище знаєте, ще рослинні символи?
Діти: Калина.
Бабуся: Так, майже усіх народів є улюблені рослини. У канадців, наприклад-клен, у росіян - берізка, а в нас - верба, калина. Пригадайте прислів’я у якому йдеться про калину.
Діти: Без верби і калини нема України.
Бабуся: А що ж символізує калина?
Діти: Калина - це символ дівочої вроди та чистоти.
Бабуся: А ще калина-це символ пам’яті. Пам’яті про матір, найдорожчу людину у світі, про тих хто не повернувся до рідного дому. За традицією, на могилах загиблих садили калину.
Діти: А ще символами на Україні є барвінок,лелека, жито,хліб.
Бабуся: Так це все наші символи. Хліб символізує життя, з давніх- давен він у великій пошані в народі. Споконвіку хліб називають святим, він завжди лежав на столі. Яке щастя, яке добро, що хліб є на світі. Спочатку в землі, потім у борошні, й нарешті на столі. Якби в нас було хліба стільки, що могли б ним прогодувати весь світ, ми все одно б сказали : бережіть кожну скибочку хліба, кожний колосок, кожну зернину, бережіть не тому , що ми скупі, а тому що це наш хліб.
ПРИСЛІВ’Я: -без солі без хліба немає обіду.
-хліб – усьому голова;
-коли є хліб і вода – нема голоду;
-хочеш їсти калачі- не сиди на печі;
-без хліба не до обіду;
Отже ми впевнено можемо сказати , що в українців є багато оберегів, які лікують , прикрашають, оберігають від зла, але найголовнішою є Берегиня сімейного вогнища, захисниця домашнього затишку – мати. Я дуже хочу діти , щоб ви пам’ятали :
без жінки - матері не було б нас.
(Виконання пісні: «ЧЕРВОНА КАЛИНА»)
Бабуся : Багато символів має наша Україна, це і сорочки-вишиванки , які мали всі дівчатка й хлопці, жінки і чоловіки. Одягали сорочки і на роботу і на свята. Вишиті рукава та поділ берегли від лиха і руки , і ноги.Сприяли тому щоб сильні руки хліб ростили, а ноги втоми не знали.
Але важливе місце в житті українського народу займає рушник . «Хата без рушника, що родина без дітей». Ним прикрашали стіни, вкривали хліб, витирали руки.
Хліб-сіль на вишитому рушнику –ознака гостинності українського народу. Коли син вирушав у дорогу , мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха. А доньок матері навчали вишивати рушники ще з малечку. Без рушника не святкували ні дня народження дитини, ні весілля.
Дитина: Сюди –туди голка, сюди-туди нитка
Як рушник повішу, хата буде квітка.
Дитина: Із червоної нитки і білого льону,
Як до рідної пісні , усяк із нас звик
В буден день і на свято,
В Карпатах , й за Доном,
Наш народ з давніх-давен
Вигадав диво –рушник.
Дитина: Навік з’єдналось чорне і червоне.
Мойого краю гордість і краса.
Душа народу- малинові дзвони
Його веселка і його краса.
Бабуся: І сучасну, і традиційну оселю в Україні складно уявити без рушників. Тчуть їх і вишивають, ще й досі. Для прикрашення інтер’єру оселі, для домашнього затишку, та і просто так для душі. Узори на рушниках- то давно забуті символи. Вишивка-це найкращий дарунок. Вона розповідає своїми кольорами про гори високі, про поле родюче, про життя минуле. Тож бережімо і шануймо вишивку.
Пісня ( Донечка України )
Бабуся : А хто це з вами завітав до мене, на гостину?
Вихователь :А це наші маленькі хлопчики – козачата.
Бабуся :А чи знаєте ви хто такі козаки ?
1-й хлопчик: Козаки – це вільні люди,
Козаки – безстрашні всюди,
Козаки – борці за волю ,
За народ , за щастя й долю
2-й хлопчик: Кличе нас Вкраїна –ненька!
Є і шабля , і бунчук,
Хоч і кажуть : «ви маленькі»
Та козацький є в нас дух!
3-й хлопчик: Козак чесна, смілива людина
Найдорожча йому Батьківщина!
4-й хлопчик: Козак слабкому захисник,
Цінувати побратимство звик.
5-й хлопчик: Ми вже зовсім не малята,
Всі ми –справжні козачата
І сміливі,і кмітливі.
Добра підростає зміна-
Вірні діти України.
Бабуся : Ми українці - люди сміливі й відважні , працелюбні і веселі. А героями нашого краю вважалися козаки із Запорожської Січі . Такі були багатирі просто диво !
Багато легенд про них існує, прославляючи богатирську силу. Що в них правда, що вимисел , хтозна ? А от край наш від ворогів дійсно захищали.
А ну ж бо поглянемо , як наші козачата вміють танцювати.
( Таночок: «КОЗАЧОК»)
Бабуся: Ой, скільки ви всього знаєте,та можете.
Пошли вам, Боже маленьким дітям
Щастя й здоров’я на довгії літа!
Щоб виростали ви розумні та сильні,
Душею чисті та серцем вільні!
Хай з кожним днем міцніє Україна
Своє коріння діти збережіть
Вихователь:
Нема світлішого нічого в цілім світі,
Як сонце ясне й чисті небеса.
Нема нічого кращого, як діти,
Бо в них любов, надія і краса.
Бо в них найкращі наші сподівання,
Вершина, може, нашого буття.
Тому-то ми без зайвого вагання
За них віддати можемо життя.
Щоб тільки дітям у житті щастило,
Бо в дітях ми продовжуєм себе.
Тому щоденно маєм пам’ятати,
Який би пост не обіймали ми.
Весь жар душі потрібно їм віддати,
Щоб діти виросли хорошими людьми!
На Землю сонце промені сипнуло
І синьо усміхнулись небеса.
То ж дай нам бог, щоб лихо нас минуло.
Хай радують нас діти і краса.
Бабуся: Які ж ви молодці!
І за те , що ви мене так уважно слухали і так багато знаєте віршів, пісень та прислів’їв про символи та обереги нашої неньки України, я хочу пригостити вас стравами, але незвичайними, а українськими .
Ось наліпила вареників,
Приготувала пампушок.
Біленьких, смачненьких,
Та пригощу зараз
Діточок гарненьких.
Але на останок давайте заспіваємо нашим гостям веселу пісеньку.
Виконання пісні: ( Щастя бажаємо і добра).
1