Збірка афоризмім В.О.Сухомлинського "Виховання всебічно розвиненої особистості ".
На сучасному етапі розвитку суспільства у світі розв'язується багато проблем, які стосуються не лише соціально-економічної і політичної сфери, але й морально-духовної. Важлива роль у їхньому розв'язанні належить освіті, і в першу чергу педагогові. Лише В. О. Сухомлинський своєю натхненною працею покликаний гуманізувати внутрішній світ підростаючого покоління, виховувати в дітях ідеали добра, людяності, справедливості, любові.
Свій ідеал естетичного виховання В.О. Сухомлинський вбачав у тому, щоб кожна дитина, побачивши прекрасне, зупинилася перед ним у здивуванні, зробила його частинкою свого життя. Пізнання прекрасного, відчуття радості у зв'язку з його створенням збагачують людину, примножують її сили, цементують світогляд. Адже світогляд базується не тільки на сумі знань, але й на морально-естетичному, емоційному світі людини, у тому числі й на відчутті прекрасного.
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………2
1. Естетичне виховання………………………………………………….......5
2.Виховання високих моральних якостей………………………………… 7
3.Патріотичне виховання…………………………………………………… 8
4. Дружба, любов, сім’я…………………………………………………….. 9
5.Колективізм………………………………………………………………… 10
6. Любов до знань, школи, учителя, праці………………………………. 10
7. Список використаних джерел…………………………………………… 12
ВСТУП
На сучасному етапі розвитку суспільства у світі розв'язується багато проблем, які стосуються не лише соціально-економічної і політичної сфери, але й морально-духовної. Важлива роль у їхньому розв’язанні належить освіті, і в першу чергу педагогові. Лише В. О. Сухомлинський своєю натхненною працею покликаний гуманізувати внутрішній світ підростаючого покоління, виховувати в дітях ідеали добра, людяності, справедливості, любові.
Свій ідеал естетичного виховання В.О. Сухомлинський вбачав у тому, щоб кожна дитина, побачивши прекрасне, зупинилася перед ним у здивуванні, зробила його частинкою свого життя. Пізнання прекрасного, відчуття радості у зв'язку з його створенням збагачують людину, примножують її сили, цементують світогляд. Адже світогляд базується не тільки на сумі знань, але й на морально-естетичному, емоційному світі людини, у тому числі й на відчутті прекрасного.
Особлива проблема для теорії і практики виховання – виховання потреб. Складність полягає у формуванні гармонійного співвідношення всіх видів потреб. В.О.Сухомлинський стверджував, що необхідно навчити розуміти «що» саме має право, і насамперед – етичне право, бажати кожна конкретна людина: «Виховання культури бажань – один із найяскравіших відтінків тієї складної речі, яку ми називаємо етичним сенсом шкільного життя». Культура бажань є зворотною стороною необхідності, тобто людина, яка вміє бажати, розуміє й відчуває, що дозволено, а що – ні. Виховуючи культуру бажань, ми зупиняємо розвиток забаганок, котрі принижують людину. У зв'язку з цим В.О.Сухомлинський пропагував правило: «Виховання культури бажань більшою мірою визначається тим, наскільки мудра гармонія встановлюється в житті людини між задоволенням матеріальних потреб і становленням, розвитком, задоволенням потреб духовних».
В.О. Сухомлинський також високо оцінював можливості трудового виховання в становленні особистості школяра. Дитяча праця таїть в собі величезну силу. Якщо дитина вклала певні зусилля у працю для інших людей і відчула у зв'язку з цим особливу радість, вона не може стати поганою людиною.
В.О.Сухомлинський - педагог, засновник гуманістичної новаторської педагогіки. Відштовхуючись від ідей великих мислителів і гуманістів минулого, він сформулював оригінальну педагогічну концепцію. Він розпочав свою педагогічну діяльність з навчання першокласників. В центр виховного процесу В.О. Сухомлинський поставив особистість. Основою його концепції є повага і довіра до дитини, визнання її унікальності. Виховання дитячого колективу полягає у розвитку творчих сил, залучення в активну діяльність, направлену на всебічний розвиток дитини та колективу.
Система гуманістичних поглядів, створена українськими педагогами, філософами та діячами культури є надбанням громадської і педагогічної думки впродовж століть. Проблемам виховання дітей і молоді в дусі гуманізму особливу увагу надавав В.О.Сухомлинський. Він неодноразово підкреслював, що нема і не може бути виховання гуманіста без людської любові і поваги до вихованців, бо саме розумна любов і повага роблять дитину здатною піддаватись впливові педагога і колективу.
Актуальність цієї проблеми зумовила вибір теми нашої роботи: «Виховуємо потреби дитини» .
Мета роботи – виявити потреби особистості у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського.
Завдання:
«Виховуємо потреби дитини»
В.О.Сухомлинський
Естетичне виховання
Відчуття прекрасного вносить в юну душу тонку здатність відгукуватися на заклик, бути мужнім і великодушним, добрим і сердечним. [ II т.,С. 156]
Совісні люди виростають там, де панує дух подиву красою героїзму, мужності, вірності переконанням, готовності віддати життя в ім’я ідеалів і ідей. [ІІ т.,С.156 – 157]
Презирство до невдячності – благородне почуття, який треба виховувати з малих років. Невдячність – не тільки невігластво душі, а й сама по собі зло.[ ІІ т.,С.197]
Примусити себе робити те , що треба, здатна лише людина, одухотворена ідеалом, а ідеал - дитина праці, краси, сили духу, самовиховання й самодисципліни.[II т.,С.289]
Хто не знає джерела своїх духовних благ, той живе порожнім, беззмістовним життям.[II т.,С. 336]
Тільки книжка створює школу. Тільки ставлення до книжки як до найважливішої і вічної, неперехідної духовної цінності створює ставлення до школи як до колиски народу.[ІІ т.,С.340]
Школа – вічне вогнище краси. У спогадах кожного юнака вона зберігається як краса дитинства, краса світу, краса першого погляду на світ, краса думки, краса мудрості, краса пізнання, краса благородного вчинку.[ІІ т., С.340]
Кожна дитина повинна пройти школу гідних бажань – це одно з найважливіших правил виховання високої моральної культури, потрібної для того, щоб стати хорошим батьком, хорошою матір’ю. [ІІ т.,С.384]
Краса – це глибоко людське! Краса існує незалежно від нашої свідомості й волі, але вона відкривається людиною і осягається нею, живе в її душі, - не було б нашої свідомості - не було б і краси.[II т., С.410]
Краса – один із струмочків, що живлять доброту, сердечність і любов. [ II т., С.410]
Немає в світі нічого прекраснішого від матері, що виховує сина – героя, вірного патріота Вітчизни.[II т., С.411]
Краса облагороджує тільки тоді, коли людина працює, створюючи хліб для життя й красу для того, щоб не було життя тільки заради хліба. [II т., С.411]
Як планети обертаються навколо сонця, так усі наші турботи про дитину спрямовані до цієї краси, притягаються до неї могутньою силою і освітлюються її яскравим світлом.[ІІ т., С.412]
Краса – це дзеркало в якому ти бачиш сам себе і завдяки йому так чи інакше ставишся сам до себе.[ІІ т., С.414]
Сила краси реальна в нашому суспільстві лише тому, що є сонце правди – найсправедливіші в світі людські відносини соціалістичного суспільства.[ІІ т., С.415]
Відчування краси природи, активне творення прекрасного, потрібні для того, щоб людина прагнула бачити красу людини і її душі, прагнула утвердити прекрасне в самій собі, ненавиділа легкодухість, слабовілля. [ ІІ т., С.416]
Якщо людина не гордиться своєю власною красою, їй недоступні муки сумління, ніколи не доходять до її серця добре слово повчання або слово докору старших.[ІІ т.,С.580]
Виховання високих моральних якостей
Ховатися від людей - негідність, ховатися від себе - негідність, помножена на підлість і лицемірство. Будь гранично чесним на одинці з собою.[ ІІ т., С.251]
Совість - річ надзвичайно тонка, ніжна і примхлива.[ІІ т., С.252]
Байдужість - це душевна сліпота. [ II т., С.253]
Скромність – це дисципліна людських відносин, вчинків, бажань, думок і почуттів , волі й характеру.[ ІІ т. С. 276]
Скромність - рідна сестра працьовитості, старанності, наполегливості. [ ІІ т., С.277]
Гідність - це мудра влада тримати себе в руках.[ ІІ т., С.297]
Лінощі – дитя неробства й пустого проведення часу.[ ІІ т., С.651]
Ледар народжується там, де все легко дається і людина не знає, що таке важко.[ ІІ т., С.651]
Воля і слово старших - закон для всіх нас.[ ІІ т., С.202]
Здатність дорожити – іскра, що запалює порох вірності і віри. [ІІ т.,С.219]
Нема для людини страшнішої кари, ніж материнське прокляття. [ІІ т., С.177]
Не може бути справжнім сином своєї Вітчизни той, хто не став справжнім сином матері і батька . [ ІІ т., С.373]
Виховання – дуже тонка медицина, воно передбачає лікування і повне вилікування болячок та наривів і не визнає виривання.[ ІІ т., С.651]
Юність - - це вік морального самоствердження особистості.[ ІІ т., С.46]
Слово – це полководець, який веде в бій.[ ІІ т., С. 584]
Виховувати – це означає змушувати людину думати про саму себе.[ ІІ т., С.649]
Материнство робить жінку красивою і мудрою.[ ІІ т., С.559]
Люби в собі красу й ненавидь у собі порок.[ ІІ т., С.609]
Патріотичне виховання
Чим більше інтелектуально зростає людина, тим сильніша у неї потреба пов’язувати знання з життям. [ ІІ т., С.90]
Людина, яка ні в що не вірить, не може бути ні духовно сильною, ні морально чистою, ні мужньою.[ ІІ т., С.158]
Людина – це сила духу. [ ІІ т., С.158]
Краще вмерти стоячи, ніж жити на колінах.[ ІІ т., С.178]
Батьківщина – твій дім, твоя колиска.[ ІІ т., С. 176]
Патріотом і громадянином може стати тільки людина з чуйним і мужнім серцем.[ ІІ т., С. 582]
Найвища честь людини – дати суспільству справжнього громадянина. [ ІІ т., С.374]
Людина смертна, але безсмертний народ.[ ІІ т., С.201]
Пам'ять поколінь – це жива історія народу. [ ІІ т., С.217]
Дружба, любов, сім’я.
Любов – це відданість людини людині. [ ІІ т., С.188]
Любов – величезна праця, що потребує величезного напруження сил. [ІІ т., С.380]
Справжня любов – це уміння любити до самої смерті.[ІІ т., С.381]
Любов – це не тільки захоплене милування, втіха красою, створеною для тебе, але й нескінченне творення краси в любимій людині.[ ІІ т., С.386]
Любов – це квітка, яка розпускається, і краще до неї не доторкатися. [ ІІ т., С.392]
Кохання – це найсуворіший екзамен людяності.[ІІ т.,С.556]
Кохання – це передусім відповідальність за долю тієї людини, яку ти покохав.[ ІІ т., С.557]
Здоров’я – це повнота духовного життя, радість, ясний розум. Твоє здоров’я - у твоїх руках.[ ІІ т., С.619]
Колективізм
Колектив – наймогутніший спонукач самовиховання людини.[ІІ т., С.250]
Колектив – це не щось таке, яке з’являється невідомо звідки. Колектив – це творіння педагога.[ІІ т., С.563]
Колективу нема, якщо вихованці безликі.[ ІІ т., С.622]
Чим частіше людина дивиться на свою роботу очима колективу, тим глибше у неї віра в людей.[ ІІ т., С.62]
Любов до знань, школи, учителя, праці.
Школа прищеплює своїм вихованцям високі істини, розкриває їх благородство.[ ІІ т., С.62]
Знання – неоціненне багатство, якого ти повинен набути в роки дитинства, отроцтва, ранньої юності.[ІІ т., С.349]
Урок – перше вогнище, зігрівшись біля якого, людина прагне стати мислителем.[ ІІ т., С. 360]
Школа - святиня і надія народу. [ІІ т., С.337]
Неграмотність значної частини учнів – велике зло школи. [ІІ т., С.458]
Зрозуміти – це ще не означає знати, розуміння – ще не знання. [ІІ т., С.461
Вихованець – це дзеркало вихователя.[ ІІ т., С.559]
Людина народжується для того, щоб залишити після себе слід вічний. [ ІІ т., С.368]
Праця – це не тільки лопата і плуг, а й думка. [ІІ т., С.359]
Список використаних джерел
1. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості// Вибрані твори: У 5- ти т. – К. : Рад. шк., 1976. - 670
1