Використовуя в своїй роботі матеріали народних притч формувати у дітей поняття добра і зла; знайомити з найвищими людськими цінностями: добра, милосердя, чуйності, любові і співчуття;
виховувати почуття людської гідності, бажання жити за законами доброти, честі, справедливості ;
розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Добропільська районна державна адміністрація
Відділ освіти
Добропільська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Виховна година на тему:
Підготувала учитель
початкових класів
Турок Олена Олександрівна
2013-2014 н.р.
Тема: «У світі море зла і океан добра».
Мета: На матеріалах народних притч про добро і зло ознайомити учнів з поняттями: добро і зло; формувати у школярів найвищі людські цінності: добро, милосердя, чуйність, любові і співчуття; виховувати почуття людської гідності, бажання жити за законами доброти, честі, справедливості ; розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Обладнання: технічні засоби (мультимедійна дошка, проектор), фонограми пісень та мелодій, добірка прислів’їв.
Хід заходу:
І. Організаційний етап.
Тепло своїх долоньок Я друзям віддаю. Розмову цікаву й нову, Я з радістю почну.
1. Стимулювання та мотивація пізнавальної діяльності.
Учитель: Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі. Сьогодні ми будемо з вами дослідниками. Мета нашого дослідження: - Що таке добро і зло? Допоможе нам відповісти на це питання народна мудрість – притчи, які склали мудреці, вчені люди багато років назад, але вони актуальні і досі.
Добро і Зло - це зовсім не сусіди.
Живуть вони на двох материках.
На першому, де Зло, там завжди біди,
Там де Добро - приносить щастя птах...
В країні Зла чорніє день і нічка,
Росте там сад, мов хащі в бур'янах,
Тече у нім зловісна чорна річка,
Що не насниться в найстрашніших снах...
Там де Добро панує - там усюди
Буяє цвіт, дерева у плодах,
І в мирі там живуть скрізь добрі люди,
Не знають, що це "горе", "зло" і "страх"...
Сміється на весь світ ДобрА країна,
І плаче на весь світ країна Зла.
Завжди Добро хай обира людина,
Щоби у щасті й радості жила!..
Учитель: У душі кожної людини завжди живуть дві несумісні речі — добро і зло. Хто з них переможе, такою і буде людина. Дуже важливо, щоб душі більшості з нас були чистими, щедрими, щоб зло не мало змоги оселитися там і перемогти. Інакше наша планета перетвориться на розсадник злої сили, здатної загубити увесь світ. Я вам пропоную послухати притчу «Два вовка».
Два вовки (Притча невідомого походження)
Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину: - У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк це зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехня. Інший вовк представляє добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, зворушений до глибини душі словами діда, задумався, а потім запитав: - А який вовк в кінці перемагає? Старий усміхнувся і відповів: - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
Учитель. Діти, скажіть, будь ласка, як ви зрозуміли цю притчу?
Учень. Я зрозумів притчу так: вовки – це добро і зло, і тільки від нас залежить, про якого з цих вовків ми будемо піклуватися, про доброго, який нас буде охороняти, чи про злого, який знищить все наше життя.
Учень. А я зрозумів її так: в душі у людини з самого малечку є добро і зло. І лише нам вибирати, стати доброю людиною, чи злою.
ІІ. Повідомлення теми і очікуваних результатів
Учитель: Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки? Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і тепло Вашої душі може зігріти ближнього.
Інтерактивна вправа: «Криголам» (у кожного з вас на парті листочок з ім’ям вашого сусіда по парті. За кожною літерою його імені доберіть слово з рисою характеру, яка присутня у вашого однокласника, або просто побажання.)
Настя – надійна, активна, справедлива, талановита, яскрава.
Розпочинається година доброти:
Тож прошу Вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ рятує доброта».
ІІІ. Основний етап.
1. «Стежиною добра»
Учитель: Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина з молоком матері і на протязі усього життя дарує світу. Діти, спробуймо поміркувати разом: що таке доброта? Пропоную подивитися притчу «Два хворих…»
Проведемо тренінг який допоможе добре запам’ятати: що добре, а що погане.
Творче завдання «Валіза «Добрих вчинків»
На дошці зображення двох валіз.На них написи: «Добро» - «Зло». Учні починають збирати до них необхідні «речі»: слова, що називають добрі вчинки , в першу валізу, а в другу, слова з негативними рисами характеру. Школярі розкладають: погано, образив, віддав, добре, відвідав,відібрав, посварилися, допоміг,штовхнув, ударив, зруйнував,поділився, заспокоїв, подарував,забруднив,злякав, пожалів,провідав, розірвав, захистив. . Вихователь: «Валізу з «добрими вчинками» ми залишаємо в класі і час від часу будемо перебирати ці слова, щоб їх не забути. А валізу зі «Злом» треба спалити у вогні «Добра», щоб не заважало учням нашого класу бути добрими.
2. «Гарні слова та гарні справи»
Інтерактивна гра «Так чи ні»: (якщо добра, вихована людина повинна робити те, що я називаю, хором говорите – так, а якщо не можна, то – ні.)
Прибери мерщій в кімнаті, Й чистим, вмитим за сніданком Привітайся до матусі: Рідна, з добрим ранком!
Потім радісним, привітним, Поспішай до трав, до квітів. А щоб день пройшов не марно – З усіма поводься гарно.
У дівчаток гарні кіски, Але надто вже малі, А щоб більше виростали, Ми їх тягнем до землі.
Без запрошення йди в гості, Не вітайся там ні з ким, І нізащо слів «Будь ласка» і «Пробачте» не кажи!
Не вмивайтеся ніколи І не мийте навіть рук. Не потрібне це заняття, І не варте стількох мук.
Друг в біді не лишить, Щирим словом втішить, Отакий він незрадливий, справжній друг!
Галасуй, пищи, гукай, Коли хтось відпочиває. Роби комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте», Усміхнися квіточці – хай вона цвіте! Усміхнися дощику: «Лийся, мов з відра», Друзям усміхнися, побажай добра.
3. « Народна мудрість» Учитель: Ви справились з цим завданням. Молодці! Але часто буває так,що люди ображають один одного. Після кожної образи в кожного з нас довго болить душа. Переглянемо наступну притчу: « Все залишає свій слід…»
- Чого навчила вас ця притча?
А іще не менш важливим є уміння дотримуватись даного слова, бо з цього починається довіра до вас. І якщо ви протягом нашої розмови відчули, що досі поводилися не так як годиться справжньому товаришеві, і вирішили виправити свої помилки, то це дуже добре. Адже головне – вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично; і разом спробувати знайти шляхи подолання труднощів у спілкуванні.
Що найціннішого є у житті, І найдорожчого за все на світі, То – доброта, запам’ятайте діти, І хай вона крокує по землі. Цінніша перлів, золота і слави, Вона єдина зігріває нас, Така одвічна, мудра , нелукава, Пригорне кожне серце повсякчас. |
А ми сьогодні, поєднавши руки, Запалюємо свічку доброти, Її вогонь освітлює стежину Й допомагає впевнено іти. Любіть життя, несіть в долонях світло, І відкривайте душі для добра, І буде янгол щиро Ваш радіти, І доторкнеться вашого плеча. |
4. - У мене є чарівна скринька. В ній лежать і інші поради нашого мудреця. Це треба прочитати, але зло так їх зачарувало, перемішало, що я не знаю як це зробити.Хто допоможе? Треба з’єднати частини прислів’я, прочитати і поміркувати кому з однокласникіх треба їх вивчити напам’ять.
ІV. Заключний етап.
Учитель: Доброго тримайся – поганого цурайся. Не роби комусь того, що собі не мило. Гарні прислів’я, добрі поради . Вони дуже потрібні герою наступної казки. . Послухайте, як звірятка ліс врятували. Якщо серед нас панує дружба, ніяке зло нас не переможе.
Сценка «Як звірята ліс врятували».
Лісова фея: Лісові звірятка, а йдіть-но сюди!
Звірятка: Що сталося ?
Фея: Лихо сталося ! До лісу прийшов хлопчик, . Злий розбійник Грицько! Він дерева ображає, . Гніздечка пташкам ламає!
Звірі: Треба Гриця налякати, у «відлуння» з ним пограти.
Фея: Хлопця треба проучити і поводитись навчити … .
Фея: Чую, він іде сюди! Тож ховайтесь кто куди!
Грицько: В лісі я люблю гуляти, . Всіх лякати, все ламати! . Квіти я зриваю, гнізда всі ламаю. . Ось я сміливий який!
Звірі: Ой- ой-ой !!!!
Грицько: Хто там ховається у кущах?
Звірі: Ах- ах –ах !!!
Грицько: Насила на мене страх …
Звірі: Ах –ах- ах!!!
Грицько: Мені не страшно! Я не боягуз!
Звірі: Боягуз, боягуз, боягуз!
Грицько: І тебе я не боюсь!
Звірі: Юсь – юсь – юсь!
Грицько: Ой – ой – ой! Ай – ай – ай !
Мамо! Мамо, виручай! Я більше не буду квіти зривати. Я більше не буду ліс ображати. (тікає)
Звірі: Ураааааааааа!!!!!!!!
Учитель: Діти, а ви за кого вболівали? Зараз шляхом голосування ми оцінимо дії наших героїв. Сині стрічки - до скриньки Лісової феї; жовті – до кишеньки Грицька. (діти оцінюють вчинки героїв казки, підводимо підсумки).
Учитель: Щоб заспокоїти Грицька, допомогти стати хорошою людиною, подаруємо йому нашу улюблену пісню. ( пісня «Ніті-паралелі» - виконують учні класу )
- Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наша виховна година. Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина, що запалений вогник доброти поселиться у ваших серцях і з ним ви будете йти по стежині добра до своєї мети. Нехай любов земна і доброта сердечна завжди крокують з вами у житті.
А я бажаю вам добра
Одна земля, одна надія,
І сонечко на всіх одне.
Воно усіх теплом зігріє,
Воно нікого не мине.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.
А я бажаю вам добра,
А я бажаю вам тепла,
Любові завтра і сьогодні.
А я бажаю вам добра,
Щоб, наче сад, душа цвіла,
Щоб зорі падали в долоні.
Коли біда простягне руки,
Прийдуть печалі і жалі,
Згадай крізь терени, розлуки,
Що є кохання на землі.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.
Притча «Все залишає свій слід»
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбивав один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».
1