Щирість, мужність і оптимізм героїні твору Е.Портер "Полліанна"

Про матеріал
план-конспект уроку для вчителів, щоб допомогти учням усвідомити істини, які утверджує автор через образи своїх героїв
Перегляд файлу

Тема:  Щирість, мужність і оптимізм героїні твору Е. Портер «Полліанна»

Цілі:

навчальна:  допомогти учням усвідомити істини, що утверджує автор через образи своїх героїв; визначити рівень художньої майстерності автора;                          розвивальна: формувати навички роботи з підручником, розвивати навички виразного читання, переказувати великий епічний твір, його аналіз, характеристики героїв; висловлювання своїх думок та вражень; розвивати навички організації навчального процесу;

виховна: виховувати почуття відповідальності за свої вчинки і за їх наслідки, прагнення до самовиховання та самовдосконалення.

Теорія літератури: роман, герої художнього твору, художні засоби.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.

 

Девіз: «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!»

«Жити – життю радіти!»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Бесіда з учнями
  • Що ви можете сказати про історію написання книги?
  • Скільки років тому вийшов у світ роман?
  • Яка доля роману після першого видання?
  • Чому книга така популярна? Що саме захопило читачів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя

  В народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Та людина може з гідністю  витримати всі удари долі, якщо йде по життю з усмішкою. І будь-яку неприємну ситуацію перетворити на життєвий урок. Якщо Полліанна стикається з труднощами, вона не звертається за допомогою, а намагається вирішити проблему самостійно. Вона також напрочуд відкрита до інших, прагне спілкуватися і порадувати своїми добрими вчинками й підтримкою всіх, з ким зводить її доля.

  Як же їй, маленькій дівчинці, вдалося змінити життя цілого містечка Білдінг-свіл, штат Вермонт? На це запитання ми разом спробуємо знайти відповідь на уроці.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1. Бесіда за запитаннями:
  • Що нам відомо про Полліанну?
  • В якій родині виховувалася Полліанна?
  • Чому вона була вимушена покинути рідну домівку?
  • Хто вважав своїм обов’язком допомогти дівчинці?
  • Як відчувала себе Полліана на новому місці?

 

  • Їй одинадцять років.
  • Маленька дівчинка може... якось усе тут пожвавити …(думка Ненсі)
  • Дитина сестри міс Полі.
  • Ім'я Поліанна – мати назвала її на честь двох своїх сестер Полі та Анни.
  • Світле волосся, бавовняна сукенка в червону клітинку і брилик.
  • Худорлява дівчинка з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко.
  • Джон Вітьєр – батько  Поліанни був пастирем маленької місіонерської церкви.
  • Мати – Дженні, наперекір родині побралася з священником і подалася з ним на південь як дружина міссіонера.

 

  • Яка гра  допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)
  • Який випадок спонукав батька Полліанни вигадати для неї «гру в радість»?

 Суть гри «Просто радіти»

  • Поліанну навчив гратися у неї тато.
  • Все почалося з того, що якось разом із міссіонерською пожертвою замість ляльки, яку дуже хотіла Поліанна, прислали дитячі милиці.
  • Суть гри в тому, щоб знайти щось таке, з чого можна радіти, не має значення, що саме.
  • Наприклад: Чому ж тут можна радіти, коли хочеш ляльку, а тобі дають милиці?... Радіти з того, що ці милиці... вам не потрібні.
  • Граючись, призвичаюєшся знаходити щось, з чого можна радіти

 

  • Чому Ненсі вирішила грати разом з Полліанною?

 

  1. Вправа «Гірлянда асоціацій»

- Яке враження справила на вас «гра в радість»?

- А що таке радість? Як би ви пояснили? Пропоную вам збудувати гірлянду асоціацій до цього слова. (Зустріч з другом; чудова погода; отримання подарунку…)

Всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника:

Радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває  людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби.

  • Чи справді ця гра може допомогти людині?

 

  1. Інтерактивна гра «Сонечко».

  А зараз ми попрацюємо над портретною характеристикою дівчинки. Важливо, що Полліанна змальована в повісті звичайною дівчинкою. Пропоную дослідити, завдяки яким рисам характеру Полліанні вдалося змінити життя людей. Нічим особливим не вирізняється її портрет.

Запис в зошитах

Портрет – опис зовнішності героя художнього твору.

  • Давайте знайдемо, якою автор описує Полліанну (підручник с.184)

(«Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось»).

Личко Полліанни нам нагадує сонечко, тож до вашої уваги інтерактивна гра «Сонечко».

  • Перелічте, якими якостями наділена Полліанна

Або обери риси характеру, притаманні Поліанні.

Жадібність, цікавість, сила волі,стриманість, обережність,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

  • Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)
  • Спостерігаючи за Полліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі він, коли говорив це?

 

C:\Users\Ira\Desktop\солн.jpg

 

  1.     Фізкультхвилинка:  Гра «Так чи ні» (Якщо «так» - плескати в долоні, «ні» - руки до гори)
  1.   Міс Полі зустріла Поліану на вокзалі. (Ні, вона не захотіла її зустрічати, її зустріла Ненсі).
  2.   У містечку не було дітей-ровесників, тому Поліанна спілкувалася з дорослими. (Так)
  3.   Міс Полі взяла до себе хлопчика Джиммі Біна (Ні, його всиновив Джон Пендлтон).
  4.   Поліанну збив автомобіль і вона не могла ходити.( Так)
  5.   Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Полі. (Ні, він кохав матір Поліанни Дженні)
  6.   Лікар Чилтон помирився з своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні, це міс Полі. Вони взяли шлюб)
  7.   Поліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так)   
  1.     Робота в групах. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру.

Героїня роману Е. Портер зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка.

  • Давайте пригадаємо, з ким зустрілася Полліанна.

 

К-1. Вправа «Знайди відповідності»

Ненсі.                          Привітна, турботлива, не любила свого імені і понеділків.

Тітка Поллі.              Сувора, холодна, людина обов’язку, самотня, нещатна.

Місіс Сноу.                 Дратівлива, буркотлива, вразлива, примхлива, нещасна.

Джон Пендлтон.        Відлюдник, похмурий, мовчазний, непривітний, самотній,   

                                      нещасний.

Джиммі Бін.               Сумний, зневірений, бездомний, сирота.

Лікар Чілтон.            Благородний, добрий, гордий, самотній, нещасний,

                                     зневірений.

Отець Форд.              Добрий, натхненний, розчарований у доцільності своїх

                                     проповідей, вдячний слухач.

 

К-2.  Заповнення карток, а після виконання К-2 учні фіксують на дошці промінці, які з’єднують головну героїню з зображеннями інших героїв твору.             

  1. Які зміни в житті героїв твору відбулися з появою Полліанни?

Тітка Поллі

 

Лікар Чилтон________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Джиммі_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Джон Пендлтон_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Місіс Сноу_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ненсі_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Священик Пол Форд_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Результати досліджень:

Тітка Поллі- строга, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, пунктуальна,нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Поліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру « Радість»і бути щасливою заміжньою жінкою.

Лікар Чилтон- завжди привітний, добрий, чуйний,але одинокий і нещасний , бо любив тітоньку Поллі,з якою їх розділяло давнє непорозуміння. Завдяки Поліанні лікар зумів порозумітися з коханою жінкою і одружитися, стати щасливим чоловіком.

Джон Пендлтон- замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим,повноцінним.

Джиммі- був сумним, зневіреним, бездомним, хотів мати батьків, сім’ю і будинок. Завдяки Поліанні у нього з’явились і сім’я, і названий батько , і будинок. Хлопець став щасливим.

Місіс Сноу- дратівлива, вразлива, сердита,хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски,прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в’язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки.

Ненсі- завжди привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, але не любила свого імені. Завдяки Поліанні вона полюбила своє ім’я.

Священик Пол Форд- був засмученим, в розпачі, писав проповіді, розпочинаючи словами « Горе вам…». Усвідомив свою місію, роль в житті мешканців міста і починав проповіді так: « Радійте, люди, …»

 

Висновок: в результаті досліджень діти приходять до висновку, що Поліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю! Завдяки позитиву і оптимізму, позитивному ставленню до всіх людей, умінню грати в «радість», тобто бачити тільки хороше).

 

V. Підсумок уроку

Багато хто з вас говорив, що хоче навчитись грати в цю гру теж. Давайте спробуємо.

Тренінгова вправа «Яка радість»

Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.

Завдання: продовжіть речення.

Я дізнвався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

  • Заключне слово вчителя.

Психологи говорять, що в нашому житті має значення не те, що з нами відбувається, а те, як ми до нього ставимося. Позитивне мислення не заперечує проблем, але воно додає внутрішніх сил для їхнього подолання. Люди,що звикли мислити негативно, досить часто надміру трагічно реагують на виниклу ситуацію та втрачають сили, фізичну енергію не на пошук її вирішення, а на скарги та відчай. Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас.

  VІ.     Рефлексія  (перегляд  мультфільму «Позитив»)

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.    

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти !

 

VІІ. Домашнє завдання:

Напишіть лист-подяку Полліанні; складіть рецепт радості і щасливого життя від Полліанни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            
 

docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
4531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку