Що допомагає рослинам пережити зиму?

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі; вчити спостерігати за природними явищами, фантазувати, робити висновки; розширювати знання учнів про природу лісів, парків та їхніх мешканців узимку; розвивати вміння встановлювати причини і наслідки явищ; виховувати любов до природи, відчуття радості від спілкування з нею.
Перегляд файлу

Тема : Що допомагає рослинам пережити зиму?

№ з/п

Вид навчальної діяльності

Очікувані результати учіння

 

 

Індекс конкретного очікуваного результату

1

Ранкова зустріч.

Вітання в колі друзів.

Гра «Доторкнись до..»

Робота з календарем природи.

Сприймає монологічне висловлювання (вірш), повторює за вчителем. Супроводжує слова рухами.

З повагою сприймає привітання однокласників й доречно реагує на усну інформацію, відповідає на запитання.

Сприймає інших.

МОВ

ПРО

МАО

 

2

Гра «На що схожий настрій»

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників.

Ділиться своїми почуттями та емоціями.

МИО

 

МОВ

3

Міні-вікторина «Відгадай»

 

Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами.                   

ПРО

МОВ

4

Гра «Мікрофон »

Проблемне питання 

 

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших.

Застосовує рухливі ігри для розвитку фізичних якостей.

МОВ

ПРО

 

5

Робота над новим матеріалом Вправа «Деформоване речення».

Робота з підручником 

Проблемне питання .

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших.

Аналізує інформацію, розпізнає рослини.

МОВ

ПРО

 

 

 

6

Робота в групі.

 

Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання. Дотримується правил роботи в групі. Спілкується з однокласниками.

Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього/ неї, до спілкування, гри, навчання.

МОВ

ПРО

 

7

Дослідницька лабораторія

Робота в групі «Оживи предмет »

 

Вміє спостерігати, порівнювати, робити узагальнення.

Співвідносить зображення/ описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому/їй із довкілля.

Аналізує явища живої і неживої природи взимку.

ПРО

МИО

 

8

Рефлексія

Гра «Мікрофон »

Гра «Бліц – опитування»

 

Ділиться своїми почуттями та емоціями від побаченого. Описує об’єкти природи своєї місцевості за певними ознаками.

Розповідає про те, що його/її вразило, схвилювало.

МОВ

ПРО

 

 

 

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі; учити спостерігати за природними явищами, фантазувати, робити висновки; розширювати знання учнів про природу лісів, парків та їхніх мешканців узимку; розвивати вміння встановлювати причини і наслідки явищ; виховувати любов до природи, відчуття радості від спілкування з нею.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність пригадувати необхідні знання і способи дій для виконання завдань, активно відтворювати необхідну інформацію, виявляти ініціативу під час виконання завдань;

комунікативної : удосконалювати навички роботи в групі;

соціальної: учити проявляти ініціативу, продуктивно співпрацювати з усіма членами групи;

загальнокультурної :удосконалювати вміння дотримувати норм мовленнєвої культури, ефективно застосовувати навички мовлення під час спілкування.

Обладнання: малюнки пророслини, картки із завданнями, цеглинки ЛЕГО, мультимедійна презентація, підручник «Я досліджую світ» І. Грущинська, З. Хитра.

Хід уроку

РАНКОВА ЗУСТРІЧ

Запропонуйте дітям привітатися за допомогою вірша:

Раз – берізка,

Два – гайочок,

Три – березовий листочок,

А чотири – рідний клас,

П’ять – добром вітає нас.

Шість – це вчителька моя

Нас вітає зранку.

Сім – це діточки усі,

Вісім – мами й татусі.

Дев’ять – рідна наша школа.

Десять – ми у дружнім колі.

Добрий день! Добрий день!

Запитайте, з яким настроєм діти прийшли до школи.

1Гра «Доторкнись до...»

Пригадайте з дітьми, які кольори має зима.

2 Вправа «Погода»
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?

-Це одноцифрове чи двоцифрове число?

- Назвіть його сусідів.
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
-Яка температура повітря?

- А яка температура повітря була вчора?

-Сьогодні вона вища чи нижча?

- А на скільки градусів?

-Як ви дізналися?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?

3.Гра «На що схожий настрій»

Треба сказати на яке природне явище, або пору року схожий сьогодні настрій.

« Мій настрій сьогодні схожий на білу пухнасту сніжинку у спокійному голубому небі».

4.Міні-вікторина «Відгадай»

1)Біла кора, тоненькі віти.

Що то є? Відгадайте, діти!(Береза)

2) Зріст у неї, як в ліщини,

А плоди, немов в калини.

 Взимку пташечок годує,

Ягідками їх частує.(Горобина)

3) Лист різний із оксамита,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки – чай з …(Малини)

4) Цвіте синьо, лист зелений

Квітник прикрашає

Хоч мороз усе побив –                                                                                                                              Його не займає .   (Барвінок)

5) Сніг її не налякає,

І на спеку не зважає.

Зеленіє навіть взимку,

Має з голочок хустинку.(Ялинка)

- Як одним словом можна назвати слова-відгадки?

- Частиною якої природи є рослини? (рослини є часиною живої природи, тому що вони народжуються,ростуть,  розвиваються, розмножуються і відмирають)

5.Обмін інформацією. Тема уроку «Що допомагає рослинам пережити зиму?»

Гра «Мікрофон»

  •                    Діти, ми сьогодні на уроці дізнаємося, що допомагає рослинам пережити зиму.
  •                    Скажіть, що ви очікуєте від цього уроку? На це запитання вам дадуть відповіді – слова-підказки. Отже, записуємо свої очікування на шишках ялини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота над темою уроку

Давайте згадаємо:

- Яка будова рослин? (корінь, стебло, листя, квітка, плід).

- На які три групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)

Робота з ЛЕГО

Пригадайте! Чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини? (У дерев одне міцне дерев’янисте товсте стебло, від якого відходять гілки. У кущів є кілька міцних дерев’янистих, але тонких стебел. У трав’янистих рослин стебла м’які, соковиті)

Я називатиму рослини, а ви за допомогою цеглинок ЛЕГО показуватимете, до якої групи вони відносяться.

Червона - дерева;

Жовта - кущі;

Зелена - трав’янисті рослини.

Калина, каштан, ромашка, яблуня, шипшина, липа, фіалка, ліщина, тополя,подорожник.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  •                  Проблемне питання.
  •                  - Як же зимують рослини?
  •                  Слово вчителя                                                                                                                                       
  •                  - Минула осінь. За календарем зима починається 1 грудня. У народному уявленні зима приходить із першим заморозком.                                                                                                   Узимку життя в природі завмирає. Скувало морозами землю, і вона ніби заснула. Але тліє в ній життя, не дає воно живому загинути від лютого холоду. Та й зима допомагає – вкриває все снігом.
  •                    Давайте, пригадаємо, як дерева, кущі та рослини підготувалися до зими?
  •                  Дерева взимку перебувають у стані глибокого спокою. Майже всі вони на зиму скинули листя. Однак, на їхніх гілках залишилися бруньки. Зовні бруньки вкриті темними лусочками. Усередині бруньки є дуже маленькі дрібненькі листочки. Наприкінці січня на вербі бруньки збільшуються, скидають лусочки і вкриваються світлим пушком. На зиму бруньки підростають і на інших деревах і кущах. Яка б не була сувора зима, ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється.
  • Проблемне питання
  •   А чи всі рослини жовтіють та скидають листя на зиму?(Ні.)
  •   Правильно. Є рослини вічнозелені. Це хвойні дерева.
  •   До них належать сосни, ялинки, туї та багато інших.

Листя сосни і ялини — хвоя — це тонкі голки, вкриті товстою оболонкою. Завдяки цьому вони майже не втрачають вологу з поверхні і можуть залишатися на дереві в холодну пору року. А ще в них накопичується невелика кількість води і цукрів для харчування дерева взимку, а також масла, які не дають голкам замерзнути в мороз. Голки сосни і ялини опадають, але відбувається це поступово, а на їх місці відразу виростають нові. Тому хвойні — вічнозелені дерева.

Робота з підручником

 Сніжна фізкультхвилинка

  •     Ми поговорили з вами про дерева, а тепер поговоримо про кущі.
  •     Діти, які ви знаєте кущі? (Смородина біла, чорна, червона, аґрус, калина, малина, троянди).
  •     Що відбувається з ними взимку?
  •     Вони скидають листя восени, а у вічнозелених кущів (журавлини, брусниці) листя не міняє кольори і не опадає. Це вічно зелені рослини. (Ілюстрації «Кущі під снігом».) У цих кущів залишаються на гілках ягоди, які від морозу стають солодшими. А птахи і тварини знаходять під снігом смачні ягоди.
  •     А можливо ви знаєте, як люди підготовляють кущі, до зими? (Обкопують, вкутують)
  •     Так, дітки, люди піклуються про кущі. А саме, обгортають мішками, обкопують землю, тобто вкутують від морозів.
  •     Як ви гадаєте для чого це? (Щоб зберегти рослини, щоб вони могли перезимувати).
  •     А як ви думаєте – як же перезимовують трав’янисті рослини?
  •     Більшість рослин заздалегідь готуються до зими. Ще восени однорічні трав’янисті рослини зів’яли, залишивши своє насіння в ґрунті. З нього навесні виростуть нові трави.
  •     У багаторічних трав’янистих рослин відмерла наземна частина рослини. В ґрунті лишились кореневища, бульби, цибулини. Навесні з них розів’ються молоді частини рослини. Деякі рослини залишаються зеленими під снігом усю зиму: це суниці, верес, журавлина. Є рослини, що ростуть і взимку. Під шаром снігу та опалого листя у підсніжників, пролісок, рясту з’являються пуп’янки, які з настанням тепла розпускаються.
  •     Життя рослинам узимку зберігає сніжна ковдра. Температура повітря під снігом, навіть, якщо його товщина всього 10 см, буде на 15 – 20 градусів вища, ніж зовні.
  •     Вправа «Деформоване речення»

- Прочитайте слова . Розташуйте їх так , щоб вийшло речення та запишіть його у зошит

шуба. для  Сніг рослин -  це

  •     Чому сніг порівнюють із шубою? ( Сніг вкриває землю , рослини , все навкруги).
  •                    Сніговий покрив допомагає рослинам пережити сувору зиму, укриває їх немов теплою ковдрою.

2. Робота в групах.

  •     Дітки, зараз ми з вами попрацюємо в групах. Розділіться, будь ласка, на групи: дерева, кущі, трави
  1. Вирішіть хто буде доповідати.
  2. Завдання читаєте разом.
  3. Коли виконаєте говорите «Готово».
  •     У вас на партах завдання, читаєте уважно і виконуєте. Приступайте до роботи.

Група _________________

Завдання 1:

Як рослини  готуються до зими? Встанови відповідність .

А  Дерева і кущі                       1.  Відмирають, деякі з них залишаються в землі кореневище, цибулини, з яких навесні виростають нові надземні частини рослин.

     Б Трав’янисті рослини            2. Кора потовщала, маленькі бруньки одяглися у   численні  покривні лусочки.  Весною з них з’являться молоді пагінці з листочками.

Завдання 2:

На фотографіях зображені хвойні дерева нашої місцевості: ялина і сосна. Розпізнайте їх, скориставшись підказкою:

Підказка:

  •                    У ялини: гілки розміщені по всьому стовбуру, голочки короткі, шишки   великі;
  •                    У сосни: гілки на верхівці, хвоїнки довгі, шишки маленькі.

1. Це дерево називається -  _____________.

 

 

 

 

 

2. Це дерево називається - _____________.

 

 

 

 

 

 

  •                    Справились, отже, перевіряємо.

Дослідницька лабораторія

  •                    А тепер, діти, для того, щоб допомогти нашому зайчику, піти далі, ми завітаємо до дослідницької лабораторії.
  •                    Візьмемо гілочку верби і поставимо її в вазочку з водою. І будемо спостерігати, що з нею буде відбуватися.
  •                    Ми поставимо в класі, а ви зробіть вдома такий дослід. Домовилися?
  •                    Добре, молодці!

 Робота в групах. Прийом «Оживи предмет»

Кожна група отримує розрізаний малюнок із зображенням рослини. Діти повинні зібрати його, визначити, що зображено. Представник від групи повинен від імені рослини озвучити її думки.

□ Що я бачу довкола?

□ Що я люблю?

□ З ким дружу?

□ Чого боюся?

□ Про що мрію?

Оповідач розповідає так, щоб решта здогадалися, що це рослина.

 

Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Мікрофон»

  •     Зараз ми з вами пограємо гру «Мікрофон».
  •     Чи ростуть рослини взимку? (Ні. Вони спочивають).
  •     Що відбувається з трав’янистими рослинами? (Верхня частина відмирає, а нижня знаходиться в грунті, або викопують).
  •     Які вічнозелені рослини ростуть в лісі? (Ялини, сосни)
  •     Чому трав’янисті рослини, а зокрема озимина під снігом не гине? (Тому що сніг зігріває).
  •     Як зберегти ялини? (Не вирубувати на Новий рік, а використовувати штучні).
  •     Чи справдилися ваші очікування? (Відповіді учнів)
  •     Що найбільше сподобалось на уроці?
  •     Дітки, якщо ваші очікування справдилися, давайте прикрасимо нашу ялинку цими шишечками.
  •     Ось, погляньте, яка гарна ялиночка у нас стала з шишечками.
  •     Підсумок уроку
  •          Рефлексія. Робота з ЛЕГО
  •          Гра «Бліц – опитування» Відповідь ваша повинна бути – так(червона цеглинка )  чи  не так(зелена ).
  •          * Рослини взимку вмирають. (зелена.)
  •          * Сніговий покров служить теплою ковдрою для рослин. (червона.)
  •          * Життя на землі можливе без рослин. (зелена.)
  •          * Усі дерева мають однаковий стовбур. (зелена.)
  •          * Взимку рослинам краще без снігу. (зелена.)
  •          * У верби тонкі гілочки опускаються до землі. (червона.)
  •          * Ягоди горобини і калини дуже полюбляють пташки. (червона.)

 

docx
Додано
4 жовтня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку