Квітка родинного щастя
Курс «Вступ до історії» 5 клас
Тема. Практична робота. Про що можна дізнатися із сімейного фотоальбому.
Мета: формувати навички аналізу, уміння здобувати та систематизувати інформацію, складати історію своєї родини. Розвивати мовлення, мислення, пам'ять, увагу, уяву. Виховувати повагу до батьків та старших; почуття шанобливого ставлення, любові до членів родини.
Після закінчення уроку учні будуть:
знати різновиди історичних джерел;
розуміти:
а) «речове джерело», «експонат»;
б) «писемне джерело»,
в) «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я»;
в) «музей», «архів»;
уміти ставити запитання до змісту історичних джерел.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: практичне заняття
Обладнання: підручник «Вступ до історії України» О.В.Гісема, фотографії з сімейного альбому, дидактичний та ілюстративний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу.
Інтерактивний прийом «Психологічне налаштування»
П’ятикласники на аркуші малюють долоньку, на пальчиках пишуть побажання однокласникам
ІІ . Актуалізація знань учнів
1.Завдання на відповідність
|
А) наука, що досліджує способи обчислення часу |
|
Б) наука, що досліджує походження географічних назв |
|
В) наука, що вивчає життя і діяльність людей в минулому |
|
Г) наука, що досліджує історію за матеріальними залишками життя і діяльності людей |
|
А) установи, де зберігаються пам’ятки минулого людства |
|
Б) наука, що досліджує печатки |
|
В) наука, що досліджує герби |
|
Г) наука, що досліджує історію виготовлення, використання монет. |
2.„Хронолітак”
Учні отримують картки, на яких записано дату, місце події.
Ті, хто опинився у „іншому часі”, розповідають про те, що там бачив.
988 Київська Русь
1991 Україна
1775 Запорізька Січ
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово учителя
Що історики бачать на фотографіях? Як відображена історія вашої родини у світлинах? Чи є родинне дерево історичним джерелом? Над цими питаннями ми з вами й попрацюємо на сьогоднішньому уроці.
2.Читання, пояснення змісту епіграфа
Без сім’ї і роду – немає нації, народу
(Народна творчість)
ІV . Вивчення нового матеріалу
1.Слово учителя.
З сім’ї починається життя людини, саме в ній закладаються основи виховання та формування особистості. Через родину нащадкам передаються духовні цінності, життєвий досвід, трудові навички та національні традиції.
Сім’я - джерело любові, поваги, солідарності та прихильності, те, на чому будується цивілізоване суспільство, без чого не може жити людина. У кожної родини своя історія, а з таких історій складається історія країни. Родина йде корінням у давнину, тому треба вивчати свій рід і знати з якого ти роду-племені. Для цього у родинах складають дерево роду.
З історією родини можна познайомитись, переглянувши сімейний фотоальбом. Світлини – це мить життя, яка зупинилась назавжди і може розповісти дуже багато. Сьогодні ми будемо працювати з візуальним історичним джерелом, до яких належить фотографія. Це фотографія вашої родини. А також за допомогою фотографій членів вашої родини спробуємо скласти родинне дерево.
2.Робота з підручником.
Опрацювання статті про виникнення фотографій, стор.48
3.« Дерево пізнання»
Учні до прочитаного складають 1-2 запитання, які занотовуються на маленьких аркушах у формі листочків дерева і подаються учителеві. Найзмістовніші з них учитель відзначає як запитання-переможці й прикріплює до «дерева пізнання»
4.Робота з поняттями
Сім'я́ або роди́на — соціальна група, яка складається з людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей (власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв'язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного економічного, побутового, морально-психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей.
Генеалогічне дерево, родовідне древо (генеалогічний розпис, генеалогічна таблиця, родовідне древо) — фрагмент (витяг) зі списком нащадків, на якому розмішені носії одного і того ж прізвища та їхнє подружжя
5.Робота в парах
5.1.Опрацювати Пам’ятку «Як працювати з фотографією як історичним джерелом», стор. 49
5.2. Проаналізувати фотографію на стор.50 підручника (за варіантами)
6. «Усна презентація »
П’ятикласники аналізують принесені світлини.
7. «Продовжи речення»
З родинного фотоальбому можна дізнатися…
8. «Займи позицію»
Родинне дерево є історичним джерелом.
9.Опрацювання Пам’ятки «Як скласти родинне дерево»
10. Практична робота
Побудувати та представити родовідне (генеалогічне) дерево своєї сім’ї.
Індивідуальний аналіз історичних джерел. Фіксування відповідей. Презентація робіт.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Метод ПРЕС
- Поміркуйте, як ви розумієте вислів. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
2.Слово учителя
Майже 3,5 тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей від Бога на горі Сінай, були вирізьблені слова „Шануй батька та матір”. І не дарма, бо за Біблією найбільший гріх людини – це неповага, нелюбов, нешана до батьків.
Священна заповідь шанувати своїх батьків втілилася у Тарасовому слові:
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають,
Чужі люди проганяють.
На всій землі безконечній
І немає злому
Веселому дому.
3. «Квітка родинного щастя»
- На пелюстках вказати ті цінності, які роблять кожну сім’ю щасливо
VІ. Домашнє завдання
988 Київська Русь
1991 Україна
1775 Запорізька Січ