Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини

Про матеріал
Розробка уроку з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" для 5 класу за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.
Перегляд файлу

Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини

 

Мета: продовжити знайомити учнів із будовою та процесами життєдіяльності насінних рослин; засвоїти загальні риси будови, різноманітності покритонасінних та голонасінних рослин; порівняти особливості будови покритонасінних і голонасінних; розвивати інтерес до предмету через застосування інноваційних технологій навчання, уміння учнів визначати біологічне значення вивчених відділів рослин, уміння порівнювати та робити висновки та узагальнення, порівнювати рослини між собою, аналізувати та робити їм відповідні характеристики; продовжувати формувати логічне мислення, розвивати увагу, пам’ять, уміння робити логічні висновки, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; сприяти екологічному вихованню.

Очікувані результати: учні розпізнають голонасінні та покритонасінні рослини, порівнюють за вказаними ознаками різних груп, життєвих форм рослин, описують та порівнюють будову голонасінних та покритонасінних, вміють визначати біологічне значення вивчених відділів рослин, порівнювати та робити висновки та узагальнення, порівнювати рослини між собою, аналізувати та робити їм відповідні характеристики; бережливо ставляться до навколишнього середовища.

Методи навчання: індивідуальне та фронтальне опитування, розповідь з елементами бесіди, демонстрація світлин різноманітних голонасінних та покритонасінних рослин, схема «Визначення рослин», використання QR-кодів, самостійна робота з підручником, групова робота, вправи «Бліцопитування», «Відгадай», «Хвилинка цікавинка», «Коло ідей», «Працюємо разом», «Коротко про головне»,  «Перевір себе», «Практична робота», «Незакінчене речення», «В стилі Тік Ток».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Навчання – корінь гіркий, так плід солодкий

Леонардо да Вінчі, італійський художник,

учений, винахідник, письменник, музикан

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Бліцопитування»

  1.           Хто такі спорові рослини?
  2.           Навести приклади спорових рослин.
  3.           Де мешкають водорості та вищі спорові рослини?
  4.           Як ви гадаєте, чому водорості мають таку назву?
  5.           Яке значення мають мохи в природі?
  6.           Де ростуть плауни?
  7.           Чим особливі хвощі?
  8.           Чи має папороть квіти та плоди?
  9.           Як розмножується папороть?
  10.       Пригадай з попередніх уроків, як мікробіологи досліджують колонії бактерій на середовищах у чашках Петрі. Як називають речовину, яку дослідники додають до середовищ, а отримують її з водоростей?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

Вправа «Відгадай»

  1.           Мов зелений їжачок,

має безліч голочок.

Поспішає до оселі

в новорічні дні веселі. (Ялинка)

  1. І на спеку не зважає.

Зеленіє навіть взимку,

Має з голочок хустинку. (Сосна)

  1.           Чорно-біла одежина,

Зверху – листяна хустина.

Як весна – дарує сік, –

П’ємо радо цілий рік. (Береза)

  1.           Як прийде весна в садочок —

до лиця білий віночок,

ну а восени цій кралі

приглянулися коралі. (Калина)

 

Таємниці в назві насінні рослини немає, все очевидно - мають насінину. Наше завдання - розгадати загадку, чому одні рослини голонасінні, а інші - покритонасінні.

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Що характерно для голонасінних і покритонасінних рослин. Продовжуємо знайомство з різноманітністю світу рослин. Сьогодні ти дізнаєшся більше про особливості будови, життя, значення в природі й для людей голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин (мал. 172, 173).

Лише дві групи рослин здатні утворювати насіння: голонасінні та покритонасінні. У голонасінних рослин насінини не захищені стінкою плода. Їхні насінні зачатки розташовані не в зав’язі, а відкрито на лусках шишок. Насіння квіткових рослин оточене стінкою плода. Тому друга назва квіткових рослин – покритонасінні.

У рослин, які утворюють насіння, процес запліднення не залежить від вологого середовища, адже йому передує запилення. Тому насінні рослини здатні зростати і в посушливих місцевосцях.

Відомо близько 700 сучасних видів голонасінних рослин. Це дерев’янисті, переважно вічнозелені рослини (дерева, ліани або чагарники), і лише деякі представники (наприклад, модрина) належать до листопадних. В одни видів листкі великі, а в інших – дрібні, найчастіше мають вигляд голок чи лусок. Найчисленнішими за кількістю видів серед голонасінних є хвойні рослини, до яких належать сосна, ялина, ялівець, кипарис тощо. Їхні голкоподібні листки називають хвоєю, а рослини з такими листками – хвойні. Хвоя – орган фотосинтезу, а також пристосування до зменшення випаровування води.

Насіння в голонасінних рослин утворюється у видозміненому пагоні – шишці, листки яких перетворилися на луски. У сосни є чоловічі та жіночі шишки, що розташовані на одній рослині. У чоловічих шишках утворюються пилкові зерна, а в жіночих – насінні зачатки.

Шишка – видозмінений пагін, що розвивається на кінцях гілок хвойних рослин у вигляді маленького утворення, укритого лусочками.

Деревина хвойних рослин насичена смолою. Смола має протизапальні, ранозагойливі властивості. У разі ушкодження стовбура клітини деревини виділяють густу рідину – живицю. Вона затягує ранку й запобігає проникненню збудників хвороб та шкідників.

ХВИЛИНКА ЦІКАВИНКА

Представник голонасінних рослин гінкго дволопатеве називають динозавром серед рослин. Це тому що воно з’явилось близько 125 мільйонів років тому, коли на Землі панували динозаври.

Гінкго дволопатеве – струнке дерево заввишки близько 30 метрів з віялоподібними листками. Китайці називають таке дерево "срібним абрикосом", бо підсмажені плоди, що нагадують сливу, подають у них, як вишуканий делікатес. В Японії гінкго вважають символом щастя. Одружуючись, молоді люди розривають серцеподібний листочок і зберігають його, як ознаку вірності, - до смерті.

ГОЛОНАСІННІ

Яка будова

  •         дерева, кущі;
  •              корені, стебло, листки (хвоя);
  •              утворюють після запилення в шишках насінини.
  •              НЕ утворюють квіток і плодів.

Як живуть

  •         поширені на суходолі по всій земній кулі;
  •         фотосинтезують;
  •         поширюються насінинами.

Яке значення

  •         ростуть у більшості лісів;
  •         утворюють кисень під час фотосинтезу;
  •         виділяють речовини, які згубно впливають на мікроорганізми;
  •         деревину використовують як будівельний матеріал, для виробництва меблів, паперу, а також як паливо; у хімічній промисловості з неї отримують різні речовини;
  •         для виготовлення лікарських препаратів, наприклад, з деревини ялини отримують активоване вугілля;
  •         для озеленення як декоративні рослини.

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image289.jpg

Мал. 172. Характеристика голонасінних

 «Коло ідей»

Запитання до учнів:

— Як визначити вік сосни, не пошкоджуючи її? (Починаючи з другого року життя, дерево щороку утворює кільце гілок. За кількістю цих кілець можна підрахувати, скільки років сосні.)

ПОКРИТОНАСІННІ АБО КВІТКОВІ

Нині покритонасінні за різноманітністю видів і чисельністю панують у рослинному світі. Кількість видів цих рослин більша, ніж усіх інших рослин (близько 250 тис.). Вони ростуть на всіх континентах, навіть в Антарктиді, зростають в усіх кліматичних зонах. Ці рослини заселяють найбільш посушливі пустелі і помірно зволожені території, трапляються на болотах і в прісних водоймах, а деякі (наприклад, морська трава) навіть пристосувалися зростати на морському дні, при цьому морська вода навіть переносить їхні пилкові зерна.

Покритонасінні або квіткові рослини - це і дерева, і чагарники, і трави, і ліани, культурні хлібні рослин та буряни, рослини прісних водойм.

Найхарактерніша ознака покритонасінних рослин – наявність квітки і те, що насіння сховане всередині плода.

Яка будова

  •         дерева, кущі, трав’янисті рослини;
  •         корені, пагін (стебло, листки, бруньки);
  •         утворюють квітки, з яких формується плід з насінинами

Як живуть

  •              поширені на суходолі в нарізноманітніших умовах, у водоймах;
  •              фотосинтезують;
  •              поширюються насінинами

Яке значення

  •              джерело їжі для тварин; створюють умови для життя тварин, виділяють кисень;
  •              люди використовують у їжу як овочеві, плодово-ягідні, олійні, зернові рослини;
  •              використовують для годівлі свійських тварин;
  •              медоносні, з яких бджоли збирають пилок і нектар й переробляють на мед;
  •              у хімічні, харчовій, парфумерній промисловості з них отримують різні речовини; вирощують як декоративні рослини;
  •              деякі є бур’янами;
  •              є отруйні рослини.

Рослини, особливо дерева, сприяють накопиченню вологи, покращують клімат і водночас зберігають повноводність річок. А відмерлі рештки рослин підвищують родючість ґрунту. Рослини зменшують його руйнування від вітру й потоків води.

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

Рослини – єдині на Землі організми, які здатні за допомогою сонячної енергії виробляти необхідний для життя кисень.

Це їжа й енергія для всіх інших живих організмів.

ХВИЛИНКА ЦІКАВИНКА

Існують рослини, поширені на всіх континентах Землі. Вони отримали назву рослини-космополіти (з грецької мови космополіти перекладається «громадянин світу»). У п'ятірку найбільш поширених рослин входять грицики звичайні, спориш звичайний (пташина гречка), тонконіг однорічний, зірочник середній (мокрець) і кропива дводомна.

 

https://uahistory.co/pidruchniki/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/bida-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image290.jpg

Мал. 173. Характеристика покритонасінних

Працюємо разом

Обговоріть у групі, що дізналися нового про голонасінні та покритонасінні рослини.

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ

• У голонасінних рослин насіння утворюється у видозміненому пагоні - шишці.

• У покритонасінних (квіткових) є квітки, з яких утворюються плід з насінинами.

V. Узагальнення, систематизація знань та умінь

Вправа «Перевір себе»

  1.           Назвіть хвойні рослини. (Ялина, сосна, туя, модрина, ялівець)
  2.           Які основні ознаки голонасінних рослин? (Це дерев’янисті, переважно вічнозелені рослини, листки у вигляді голок, насіння утворюється в шишках)
  3.           Як називаються листки хвойних рослин? (Хвоя)
  4.           Яке призначення таких листків? (Хвоя – орган фотосинтезу, а також пристосування до зменшення випаровування води.)
  5.           Що таке шишка? (Видозмінений пагін, що розвивається на кінцях гілок хвойних рослин у вигляді маленького утворення, укритого лусочками.)
  6.           Яка роль голонасінних у природі? (Утворюють значну масу кисню.)
  7.           Як людина використовує деревину голонасінних? (деревину використовують як будівельний матеріал, для виробництва меблів, паперу, а також як паливо; у хімічній промисловості з неї отримують різні речовини; для виготовлення лікарських препаратів, наприклад, з деревини ялини отримують активоване вугілля.)
  8.           Які ознаки характерні для квіткових рослин? (Найхарактерніша ознака покритонасінних рослин – наявність квітки і те, що насіння сховане всередині плода.)
  9.           Назвіть органи квіткових рослин. (Корінь та пагін, який складається із стебла, листків та бруньок.)

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №8

Визначення представників різних груп рослин

Мета: навчитися відрізняти рослини різних груп, розглянути ознаки подібності та відмінності в будові рослин.

Потрібні матеріали: гербарні зразки рослин, фотографії, живі рослини - представники мохів, плаунів, хвощів, папоротей, хвойних, квіткових.

Хід роботи

1. Розглянь гербарні зразки, фотографії, живі рослини та знайди відмінності в їхній будові.

2. Визнач, до якої групи (наприклад, мохи чи плауни і т. д.) належать ці рослини. Розглядаючи рослини, проходь алгоритм (мал. 174).

3. Знайди ознаки подібності та відмінності в будові рослин, які ти визначив/-ла.

4. Напиши висновок, відповідаючи на запитання.

1). Яка основна відмінність водоростей від мохів, плаунів, хвощів, папоротей, голонасінних та квіткових рослин?

2). Який орган відсутній у мохів порівняно з іншими споровими рослинами (плаунами, хвощами, папоротями)?

3). У чому подібність будови спорових рослин (плаунів, хвощів, папоротей) з насінними рослинами (голонасінними та квітковими)?

4). Які органи є у голонасінних і квіткових рослин, яких немає в мохів, плаунів, хвощів, папоротей?

5). Якими органами відрізняються голонасінні та квіткові рослини?

VІ. Підсумки уроку

Вправа «Незакінчене речення»

На уроці я дізнався (лася) про…

VІІ. Рефлексія

Вправа « В стилі Тік Ток»

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 44, дати відповідь на питання в кінці параграфу.

Закінчити практичну роботу №8.

doc
Додано
28 лютого
Переглядів
2518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку