УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
ТЕМА: «Що таке щастя?»
в 8 класі КЗ Новгородківського НВК імені заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
студентки 4 курсу групи
фізико – математичного факультету
спеціальності 014 Середня освіта
(Математика)
Величко Марії Олексіївни
Дата проведення: «11» березня 2021 р.
Кропивницький – 2021
Мета заходу: формувати ціннісне ставлення до себе, до своїх духовних і фізичних сил через усвідомлення права й можливості кожного бути щасливим завдяки власним зусиллям.
Завдання заходу:
-
Поглибити розуміння сутності понять «щастя», «щаслива людина»; ознайомити із різними трактуваннями цих поняття, проаналізувати дії людей з різним розумінням та ставленням до даних понять;
-
Розвинути почуття захопленості людьми, які стали щасливими завдяки власним зусиллям.
-
Формувати власні оціночні судження щодо факторів,які зумовлюють щасливе життя.
-
Переконати, що стати щасливим це основне призначення кожної людини.
-
Формування готовності до того, щоб зробити нові кроки у досягненні свого щастя.
-
Формувати прагнення до самовдосконалення свого внутрішнього я і задоволення його прагнень для повного щастя в житті.
Форма проведення заходу: етична бесіда.
Обладнання і наочність: сценарій етичної бесіди, картки із фразами про щастя, аркуші паперу, картинки для проходження анкетування.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки до заходу: Інтернет – джерела, сценарії виховних заходів, методична література.
Попередня підготовка: пошук інформації, планування, ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, друк необхідної інформації.
Хід виховного заходу:
-
Вступна частина.
Кожен із вас має свої мрії : виспатися, смачно поїсти, знайти кохання, створити сім’ю, відпочити, мати багато грошей, бути досконалим. Однак усі ми мріємо бути просто щасливими. І дуже часто трапляється так, що у своїх невдачах, розчаруваннях, помилках ми звинувачуємо оточення або обставини, але тільки не себе, забуваючи про те, що наше щастя лише в наших руках.
Тема щастя хвилювало людей у всі часи. Бути щасливим – головна мета кожного з нас. Але як досягти її? Що робить людину дійсно щасливою? Ви знаєте у мене щаслива людина асоціюється з квіткою, і коли вона дійсно щаслива, то немов та квітка розцвітає та радує навколишніх. Давайте ж перевіримо, що для вас символізує щастя.
Вправа «Квітка щастя»: Кожний учень на листочку пише, складові з яких, на його думку складається щастя. Після цього всі учні висловлюють свої думки і ті складові, які співпадають ми прикріплюємо на дошку у вигляді квітки.
Питання для обговорення:
-
Чому саме вони символізують для вас щастя? (Учні висловлюють свої думки);
-
Чи багато людині потрібно для щастя? (Відповіді учнів)
-
Як ви охарактеризуєте щасливу людину? (Аргументи учнів)
Я впевнена, що роздуми про щастя були у кожного з вас. Зрозуміло, що для кожного поняття щастя індивідуальне, але давайте ж спробуємо розібратися з таким поняттям як «щастя» та знайдемо відповіді на це питання.
-
Основна частина.
Отже, щастя проявляється у безлічі різних ситуацій щоденного життя. Давайте спробуємо зрозуміти сутність поняття «щастя» та «щаслива людина» в різних ситуаціях.
Ось кілька прикладів:
-
Нещодавно Катерина висвітила пост в Instagram, в якому йшлось про те, що вона нещодавно їздила з батьками до Японії, описувала усю неймовірну красу яку побачила, та в кінці поста зазначила, яка вона неймовірно щаслива.
-
Як ви вважаєте, чому Катерина сказала, що вона щаслива? (бо нарешті здійснила подорож; бо вона була поряд з сім’єю і для неї це щастя; бо вона задовольнила свою естетичну потребу. )
-
А чи завжди задовольняючи свої потреби, ми почуваємо себе щасливими? (Ні. Потреби нижчого рівня не приносять щастя, а лише задоволення, а потреби вищого рівня( потреби в самореалізації, повазі, визнанні тощо), справді, деяких людей роблять щасливими; Так)
-
Якби Катерина не поїхала до Японії, а залишилась вдома з батьками, чи була б вона також неймовірно щаслива? (Якщо сімейні цінності роблять її щасливою, то так; Якщо, поїздка для неї важливіша, то ні)
-
Чи можна сказати, що Катерина «щаслива людина»? (Так, у неї є батьки, вона разом з ними може здійснювати свої бажання та мрії)
-
Олена Миколаївна незважаючи на поважний вік, слабке здоров’я та мізерну пенсію, пані Олена вважає себе щасливою, чого не може про себе сказати ще одна мешканка столиці 23-річна Юлія. Олені Миколаївні 77 років, вона живе одна, за рахунок самої лише мізерної пенсії. Юлі 23 роки, вона щойно отримала червоний диплом, має стабільну роботу з високою зарплатою, безліч друзів і кохану людину.
-
Що на Вашу думку, робить щасливою Олену Миколаївну? (Тому що вона відчуває себе потрібною іншим і має можливість жити)
-
Чому молода, перспективна дівчина почуває себе не щасливою людиною, маючи все, що потрібно для щастя? (Можливо у дівчинки є коханий чоловік, постійна робота і тд, але вона не має найголовніших факторів, які впливають на те щоб бути по справжньому щасливою)
-
Що робить стареньку бабусю щасливішою від молодої успішної красивої дівчини? (Діти висловлюють свої думки)
-
Моя сусідка має двох дітей і люблячого її чоловіка, але вони живуть бідно. Коли я її запитала: «Чи щасливі Ви?», вона не задумуючись відповіла так і сказала, що щасливою її робить повноцінна та здорова сім’я.
-
Діти, як ви вважаєте, чи впливає на щастя – велика купа грошей? (Хтось почуває себе щасливим з купою грошей, бо для нього це є досягненням мети, а комусь байдуже скільки грошей у нього головне бути потрібним іншим)
-
Як ви думаєте, чи була б ця сім’я такою ж щасливою, маючи багато грошей? (Діти висловлюють свої думки)
-
Нещодавно зустріла дівчину,яка навчається в 8 класі. І під час нашої розмови, вона постійно жалілася, що їй не щастить у навчанні. І вона від цього відчуває своє життя нікчемним і нещасливим.
-
Як ви вважаєте, чи справді гарно навчатись – це щастя? (Ні. Навіть як би вона гарно навчалася, це б не зробило її щасливою. Безліч людей, які добре навчаються, але від цього їхнє життя не краще, ніж у тих хто погано; Так. Гарні оцінки це успіх і щастя в майбутньому, про нього треба думати вже зараз.)
-
Чи багато людей ви знаєте які стали щасливими від того, що закінчили школу із золотою медаллю? (Учні висловлюють свої позиції)
Дякую всім за відповіді, зрозуміло, що в кожного своя думка, але ми розібралися із життєвими ситуаціями.
Давайте обговоримо прислів’я: «Щастя — в коханні».
-
Чи це так?(Учні висловлюють свої думки);
-
А якщо людина кохає без взаємності, її теж можна вважати щасливою?( Аргументи учнів)
-
Чи можна розуміти цей вислів так: поки не зустрів кохання — ти нещасна людина?
Супутниками кохання є ревнощі, зрада, розчарування, нерозділеність. Тому, для когось кохання не може принести людині щастя. Хоча в інших випадках - кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що людина відкриває для себе красу іншої особистості.
Тож давайте підіб’ємо підсумки:
Вправа « Я – щасливий»: Кожен учень має написати на листочках, що він має робити, щоб відчути себе щасливою. Після цього, кожен учень обґрунтовує свою думку.
Щоб стати щасливим, ти маєш:
-
По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
-
Будь-яку працю перетворювати на творчість.
-
Пам’ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
-
Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
-
Постійно працювати над вдосконаленням власної особистості
-
Сприймати життя оптимістично.
Деякі люди вважають, що справжнє щастя – це бути здоровим.
-
Чи погоджуєтеся ви з цією думкою? (Думки учнів)
-
Чому багато здорових людей відчувають себе нещасними, а інші, які здавалось би, приречені бути нещасними (без рук, без ніг, прикуті до ліжка), все – таки випромінюють радість і чуються щасливими,і інших надихають на оптимістичне сприйняття світу? (Учні висловлюють свої думки)
Яскравим прикладом щасливої людини без рук і буз ніг є життя Ніка Вуйчіча з Австралії.
Хтось вважатиме що щастя це – можливість отримувати по максимуму задоволення чи насолоди із життя, але як багато людей покінчили життя самогубством, через відчуття внутрішньої порожнечі, хоч мали життя повне утіх, слави, достатків, насолоди, прихильності оточення.
-
Чи ви підтримуєте цю думку? (Думки учнів)
-
Чи вважаєте ви, що досягнувши великої слави та поклонників можна бути повноцінно щасливими? (Відповіді учнів)
-
Чи будете ви відчувати себе щасливим маючи душевний спокій?(Аргументи учнів)
Приклади із життя видатних людей, які покінчили життя самогубством через те, що не відчували душевний спокій:
-
Джонатан Пек, син знаного у світі актора, на тридцятому році життя вчинив самогубство. Молодий, гарний чоловік постійно виступав, і був улюбленцем публіки, проте не хотів жити, бо в душі не було спокою, не було щастя, не було миру, бо він шукав щастя поза Богом.
-
Відомий у світі мільйонер Джордж Істмен, засновник відомої у світі фірми по виготовленню фільмових пристроїв, застрілив себе , залишивши записку: «Я мав усе, що життя могло мені дати. На жаль, життя не може мені дати чогось більшого, тому я не хочу жити».
Діти, пропоную вам пройти анкетування та визначити, що заважає вам зараз почувати себе щасливою людиною.
«Анкетування»: Перед вами 4 картинки. Уважно придивіться до них і виберіть 3 найпривабливіших для вас зображення.
Картинка, яку ви НЕ вибрали, і розповість про ваш психологічний стан в даний момент. Отже, якщо ви не вибрали:
-
Дім і квіти: Швидше за все, ви відчуваєте втому від проблем і турбот, пов'язаних з вашим будинком. Це може бути ремонт, якісь побутові проблеми або неможливість розслабитися і відпочити.
-
Група людей: Може бути, вам набридло постійно перебувати в суспільстві. Нічого страшного чи дивного тут немає: від людей ми може втомлюватися точно також, як від прання, приготування їжі або прибирання.
-
Статуя Венери: Якщо ви не вибрали цю картинку, значить, відчуваєте втому від відносин з коханою людиною. Але це зовсім не означає, що любов пройшла.
-
Кінь: Швидше за все, вас втомила робота, а ви занадто багато звалюєте на свої плечі.
Дуже дякую, що ви пройшли це анкетування. Тепер ви знаєте, що вам потрібно змінити, щоб стати по – справжньому щасливими.
- Діти, як ви гадаєте, що ми можемо зробити прямо зараз для того щоб стати на крок ближче для нашого щастя?? Ваші пропозиції.
Пропозиції вчителя:
-
Припини думати, що твоє щастя залежить від інших людей;
-
Перестань скаржитись і жаліти себе;
-
Припини триматись за минуле;
-
Почни вірити в себе;
-
Припини критикувати себе за помилки, зроблені в минулому;
-
Припини ображатись;
-
Припини звинувачувати інших людей у власних проблемах;
-
Припини за все хвилюватись;
-
Припини пояснювати;
-
Припини намагатись бути кимось іншим;
-
Припини робити боляче близьким;
-
Припини очікувати, що люди прочитають твої думки;
-
Припини заздрити;
-
Припини рахувати чужі блага замість своїх. Спитай себе “Що маю я, чого хочуть всі?”;
-
Припини боятись;
-
Припини втікати від своїх проблем;
-
Припини думати, що ти ще не готовий;
-
Заключна частина.
Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» Отже, саме життя є щастям. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастя. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких — ствердження ідеалів добра, краси, справедливості. . Розуміння щастя нікому не може бути нав'язано, кожна людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя — це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.
Вправа «Формула щастя»: За пора роками (зима, весна, літо, осінь) вчитель ділить клас на чотири групи та дає завдання: за допомогою вирізок із журналу, висловів відомих людей, малюнку створити колаж «Формула щастя». Після цього, групи захищають свої колажі. Обговорюють роботи, знаходять спільні та відмінні риси на презентації кожної групи.
У щасливих людей є певні звички, які ви можете перейняти, і не виключено, що вони зроблять ваше життя кращим і щасливішим.
Отож, звички щасливих людей:
-
Вони оточують себе щасливими людьми;
-
Вони посміхаються;
-
Вони розвивають здатність до відновлення;
-
Вони намагаються бути щасливими;
-
Вони уважні до хорошого;
-
Вони цінують прості задоволення;
-
Вони присвячують частину свого часу на те, щоб давати добро;
-
Вони дозволяють собі втрачати відчуття часу;
-
Вони віддають перевагу глибокому спілкуванню порівняно з легкими балачками;
-
Вони витрачають гроші на інших;
-
Вони вміють слухати;
-
Вони підтримують зв'язок;
-
Вони бачать хорошу сторону;
-
Вони цінують хорошу музику;
-
Вони відключаються від мережі;
-
Вони займаються духовними практиками;
-
Вони займаються фізичними вправами;
-
Вони ходять гуляти;
-
Вони валяються в ліжку;
-
Вони регочуть;
-
Вони широко крокують;
Більшість з нас має ці знички. Отже, ми сміливо можемо назвати себе щасливими!