ЧУДЕСА НА ПІСКУ. ПІСОЧНА ІГРОТЕРАПІЯ
Чудеса на піску. Пісочна ігротерапія
Просто зіграємо, як роблять діти,
Що "поза грою", то для них - мішура,
Це найсолодше справу на світлі -
Загальна наша гра!
Хто з нас в дитинстві не грав "в пасочки"? Відерце, формочки, совок - перше, що Ви купуєте дитині. Перші контакти дітей один з одним відбуваються в пісочниці. Це традиційні. Ми з Вами подивимося на можливості використання пісочниці з іншого боку Ігри на піску - одна з форм природної діяльності дитини. Саме тому ми, дорослі, можемо використовувати пісочницю в розвиваючих і навчальних заняттях. Будуючи картини з піску, придумуючи різні історії, ми в найбільш органічною для дитини формі передаємо йому наші знання і життєвий досвід, події і закони навколишнього світу. При цьому ми ще й лікуємо власну Душу, посилюючи свого Внутрішнього Дитину.
Принцип "Терапії піском" був запропонований ще Карлом Густавом Юнгом, чудовим психотерапевтом, засновником аналітичної терапії. Бути може, природна потреба людини "возитися" з піском, і сама його структура підказали великому Юнгу цю ідею. Адже пісок складається з найдрібніших крупинок, які тільки при з'єднанні утворюють улюблену нами пісочну масу. Багато психологів бачать в окремих крупинках символічне відображення автономності людини, а в пісочної масі втілення Життя у Всесвіті.
Пісок має властивість пропускати воду. У зв'язку з цим, фахівці парапсихологи стверджують, що він поглинає "негативну" психічну енергію, взаємодія з ним очищає енергетику людини, стабілізує його емоційний стан. Спостереження і досвід показують, що гра в пісок позитивно впливає на емоційне самопочуття дітей і дорослих, і це робить його прекрасним засобом для розвитку і саморозвитку дитини.
Основні принципи ІГОР НА ПІСКУ
1. Створення природної стимулюючої середовища, в якій дитина відчуває себе комфортно і захищено, проявляючи творчу активність.
Для цього ми підбираємо завдання, відповідне можливостям дитини; формулюємо інструкцію до ігор в казковій формі; виключаємо негативну оцінку його дій, ідей, результатів, заохочуючи фантазію і творчий підхід.
2. "Пожвавлення" абстрактних символів: букв, цифр, геометричних фігур, тощо.
Реалізація цього принципу дозволяє сформувати і посилити позитивну мотивацію до занять і особистісну зацікавленість дитини в тому, що відбувається.
3. Реальне "проживання", програвання всіляких ситуацій разом з героями казкових ігор.
На основі цього принципу здійснюється взаємний перехід уявного в Реальне і навпаки. Наприклад, опинившись в ролі Спасителя Принцеси, дитина не просто пропонує вихід з ситуації, а й реально розігрує її на піску за допомогою мініатюрних фігурок. Так, він "на ділі" переконується в правильності або помилковості обраного шляху.
Які ж бувають гри з піском?
1. Повчальні гри. Вони полегшать процес навчання дитини читання, письма, рахунку і грамоті.
2. Пізнавальні ігри. З їх допомогою діти дізнаються про те, як багатогранний наш Світ, познайомляться з історією свого міста, історичними героями і подіями.
3. проективної гри. Ви дізнаєтеся про те, що "робить" несвідоме, коли дитина грає з піском; відкриєте потенційні можливості дитини; побачите творчий політ його фантазії; зробить крок разом з ним в Дитячий Світ; навчитеся разом з ним складати і розігрувати казки.
Отже, в Шлях!
ТАЄМНИЦІ НАШОЇ ДУШІ. Проективні гри на піску ПОРАДИ АВТОРІВ
Дуже непросто розібратися в собі самому, а тим більше стикнутися і відчути "трепет" душі іншого. Безумовно, мова дає нам можливість розуміти один одного. Але як же бути з крилатою фразою: "Мова нам дано для того, щоб приховувати свої думки"? Мова бажань і почуттів ближнього часто є для нас іноземним. А як же бути маленькій людині, незначний словниковий запас якого не дає йому можливості розповісти дорослому про свої переживання? Як реалізувати йому свої творчі потенціали, відкрити перед нами таємниці своєї Душі? Психологи скажуть, що найголовніше "спроектувати" свій внутрішній світ зовні. Наприклад, можна намалювати свій стан. Але маленькі діти ще погано малюють. Буває, що дитина засмучується і плаче від того, що не зміг висловити те, що хотів. А в іграх з піском все стає можливим. Програючи хвилюючі ситуації за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску, дитина звільняється від напруги і несвідомо знаходить для себе ті відповіді, які йому було складно отримати від дорослих. А ми, в свою чергу, отримуємо унікальну можливість реально побачити внутрішній Світ дитини в даний момент -ландшафт його Душі. Як це зробити Ви дізнаєтеся далі.
Перший комунікативний досвід дитина отримує знову-таки в процесі гри з піском. Ледве навчившись ходити, наші малюки із задоволенням "колупаються" в пісочниці. Хтось ліпить пасочки і будує будинки,
а хтось із задоволенням руйнує створене, жбурляє пісок в очі іншим. Спостерігаючи за тим, як поводяться діти в пісочниці, батьки відкривають в своєму улюбленця нові, несподівані якості. Одні можуть жахати, інші - радувати. Що ж нас засмучує і спантеличує? Те, що наша дитина дозволяє іншим обмежувати свої інтереси: бити, віднімати іграшки, проганяти. Що робимо ми в цій ситуації? Один спробує "відновити справедливість" і "покарати" кривдника свого чада; інший - веде ридає малюка додому, з почуттям гіркоти і невираженого протесту; третій - відразу почне вчити "давати здачі"; а хтось надійде за принципом: "Якщо діточки б'ються, краще в бійку не вступати". Перші складнощі нашої дитини в спілкуванні з іншими дітьми (в сюжетно-рольових і спільних іграх) ми часто сприймаємо як особисту образу і проблему.
До психолога молоді мами приходять з питаннями: "Мій син не вміє спілкуватися з дітьми - в пісочниці забирає іграшки і кидається піском, що робити?" або "Мій син не вміє спілкуватися з іншими дітьми - в пісочниці у нього постійно забирають іграшки, а він терпить, що робити?" Виявляється і "Агресор" і "Тихоня" проблемні. Чому? Тому що у них обох не сформовані, як би сказали психологи, комунікативні навички. Тобто вміння нормально спілкуватися.
Дитяча творчість на піску і стиль взаємодії в ході гри - є проекція внутрішнього світу дитини. Тобто перенесення зовні переживань, бажань, умінь, можливостей. Тому ми назвали гри, з якими зараз будемо знайомитися, проективної.
Проективні гри можна проводити індивідуально і в групі, з їх допомогою здійснюється психологічна діагностика, корекція і розвиток дитини.
Мабуть, милі Читачі, прийшов час розповісти про те, що ж відбувається в несвідомому дитини, коли він грає в пісок. Виявляється, що ладу картину з піску, дитина переносить на пісочний "лист" ландшафт внутрішнього світу і "диспозицію" в ньому на даний момент. Розігруючи на піску різноманітні казкові сюжети, маленький чоловічок набуває безцінний досвід символічного дозволу безлічі життєвих ситуацій (адже в справжній казці все закінчується добре!). Цей досвід у вигляді "концентрату" потрапляє в несвідоме (поки глибинний сенс програного на піску може не усвідомлювати). Деякий час воно активно асимілює новий матеріал в наявну систему світосприйняття. І настає момент (термін для кожного індивідуальний), коли ми можемо помітити в поведінці дитини певні зміни. Це дивно, але він починає застосовувати в реальності свій "пісочний" досвід! Таким чином здійснюється, якщо перефразувати відоме явище, "круговорот переносів в природі". Спочатку внутрішня реальність переноситься зовні - на пісочний "лист", потім досвід пісочної казки переноситься назад у внутрішній світ, де переробляється несвідомим і вже у вигляді деяких моделей переноситься на реальну поведінку дитини, і так далі.
Грабенко Т. М., Зінкевич-Євстигнєєва Т. Д. Чудеса на піску. Пісочна ігротерапія.
ЧУДЕСА на піску
(Пісочна ігротерапія)
Що потрібно для гри в пісок?
А потрібно, по суті, так мало:
Любов, бажання, доброта,
Щоб Віра в Дитинство не пропала.
Іграшок маленьких набір
Візьмемо в гру ... Подібно Богу
Ми створимо свій Світ Чудес,
Пройшовши Пізнання Дорогу.
Основні принципи ІГОР НА ПІСКУ
Створення природної стимулюючої середовища, в якій дитина відчуває себе комфортно і захищено, проявляючи творчу активність.
Для цього підбираємо завдання, відповідне можливостям дитини; формулюємо інструкцію до ігор в казковій формі; виключаємо негативну оцінку його дій, ідей, результатів, заохочуючи фантазію і творчий підхід.
«Пожвавлення абстрактних символів: букв, цифр, геометричних фігур, тощо.
реалізація цього принципу дозволяє сформувати і посилити позитивну мотивацію до занять і особистісну зацікавленість дитини в тому, що відбувається.
Реальне «проживання», програвання всіляких ситуацій разом з героями казкових ігор.
На основі цього принципу здійснюється взаємний перехід уявного в Реальне і навпаки. Наприклад, опинившись в ролі Спасителя Принцеси, дитина не просто пропонує вихід з ситуації, а й реально розігрує її на піску за допомогою мініатюрних фігурок. Так він «на ділі» переконується в правильності або помилковості обраного шляху.
Навчальні ігри на піску
Моделювання ігор-казок на піску
Етапи роботи
Кошти
Стиль поведінки дорослого
Введення в ігрову середу.
Знайомство з грою і її героями.
Моделювання конфлікту, труднощів.
4.Вибор допомоги.
5Борьба і перемога.
6.Утвержденіе перемоги.
7.Перспектіва подальших пригод.
Установка на уважне слухання і активну участь - приповідки, потішки, обіцянку незвичайних пригод і випробувань.
Прослуховування початку казки, історії і будівництво в пісочниці ігрового простору (казкової країни, замків, морів, річок, лісів-того, що потрібно по сюжету гри). Заселення його різними персонажами (казковими героями, тваринами, буквами та ін.)
Дітям зачитується продовження історії, в якому відбувається щось, що руйнує створений світ на піску (з'являються сили зла, чудовиська, ураган та ін.).
Звернення до дитини за допомогою:
що буде з жителями країни? Що ж робити? Як бути? Чи зможеш ти допомогти?
тільки ти, з таким добрим серцем, зможеш допомогти жителям цієї країни.
Можна одягатися в казкові одягу та знайомитися з помічниками.
Діти відіграють ситуацію боротьби зі злом. Тут - вони мудреці і лицарі, феї і чарівниці. Кожен виступає під маскою найбільш близького йому персонажа. Далі відбувається відновлення, реконструкція, перетворення пісочної країни. Саме зараз діти виступають Творцями
Відновлюють світ відповідно до своїх бажань і набутими знаннями і навичками. Будують так, щоб в новій країні всім було зручно. Посилюється успішний досвід - дітям вдячні всі казкові істоти.
Спонтанне продовження гри, в якій відбувається святкування перемоги.
Розповідь про наступних іграх, пригоди.
Довірчий стиль спілкування, уважне ставлення до кожної дитини, діалог з кожним, знижений тон голосу, сугестивний характер висловлювань.
Позиція «відстороненого оповідача», доброзичливого і м'якого помічника, дослідника створюваного простору.
Створення ситуації, в якій дитина діє самостійно, може переносити і відігравати в грі з піском негативні емоції, при цьому дорослий може виступати руйнівником, використовуючи фігурки і ляльки.
Дорослий - зацікавлена \u200b\u200bособа, що вивчає ситуацію, шукає вихід нарівні з дитиною. Дорослий переконує, підбадьорює, вселяє віру в себе, вказує на потенційні можливості дитини. Застосуємо суґестивні інтонації.
Він підтримує, підбадьорює, висловлює свою зацікавленість, висловлює впевненість в тому що у дитини все вийде. Потім висловлює щире захоплення дитиною, подяку за вигадку і доброту.
Стиль поведінки дорослого - дорослий запитує про емоційний стан дітей, думках і почуттях, які виникали в процесі гри, чи сподобалося їм, що вони будуть робити, якщо раптом знову потраплять в схожу ситуацію і ін.
Дорослий намагається зацікавити дитину.
Віршовані «розминки»
Дмитро Фролов
Починаємо наші ігри
Посувайтеся-ка вперед!
До чого ж ви, хлопці,
Дивовижний народ!
Як вчить фея Ельфів,
Щоб викликати їх старання:
«Повісьте ваші вушка
На гвоздичек уваги! »
Раз вдихнули, два вдихнули ...
Грюкнули в долоньки,
А тепер сідаємо поруч,
Як в землі картоплі!
Олексій Густишкін
Щоб лиходіїв перемагати
Мало просто багато знати.
Треба бути активним,
Сміливим, добрим, сильним.
А ще бажано
Робити все уважно!
Ігри на розвиток тактільно- кінестетіческой чутливості і
дрібної моторики рук.
«Чутливі долоньки»
Тактильно-кінестетичні відчуття безпосередньо пов'язані з розумовими операціями, з їх допомогою пізнається Світ. Тому наші ігрові заняття ми починаємо з розвитку саме цього виду чутливості.
Відбитки наших рук
На рівній поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук внутрішньою і зовнішньою стороною. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, і прислухатися до своїх відчуттів.
Дітям даються різні види завдань:
«Поскользить» долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні і кругові рухи (як машинки, змійки, санки і ін.)
виконати ті ж рухи, поставивши долоню на ребро.
«Пройтися» долоньками по прокладеним трасах, залишаючи на них свої сліди.
створити відбитками долонь, кулачків, кісточками кистей рук, ребрами долонь всілякі химерні візерунки на поверхні піску, спробувати знайти схожість візерунків з об'єктами навколишнього світу (ромашка, сонечко, дождинки, травички, дерево, їжачок і ін.).
«Пограти на поверхні піску як на клавіатурі піаніно або комп'ютера
Ці невигадливі вправи насправді володіють колосальним значенням для розвитку психіки дитини. Стабілізується емоційний стан. Вчимо дитину прислухатися до себе і проговорювати свої відчуття. А це сприяє розвитку мови, довільної уваги, пам'яті. Але головне дитина отримує перший досвід рефлексії (самоаналізу). Вчитися розуміти самого себе і інших. Так закладається база для подальшого формування навичок позитивної комунікації.
Що ж заховано в піску?
Дорослий і дитина разом занурюють в сухий пісок кисті рук. і починають ними ворушити, спостерігаючи потім як змінюється піщаний рельєф.
«Мина»
Рука одного граючого перетворюється в «міну»; вона може перебувати в піску в будь-якому положенні. Завдання іншого грає - «сапера», відкопати «міну», що не торкаючись до неї.
«Сапер» може діяти руками, дути на «міну», допомагати собі тонкими паличками.
«Чудовий мішечок»
Закопується відразу кілька предметів, іграшок. Дитина на дотик дізнається, що або хто це?
«Казка»
«В одній казковій країні жила прекрасна Принцеса. Вона була доброю і розумною. Але цього замало. Вона володіла даром всіх навколо робити добрими і розумними. Тому жителі цієї країни відчували себе щасливими.
Це було не до смаку Дракону, що жив по сусідству. Задумав він викрасти Принцесу і відняти у неї безцінний дар. Так і сталося.
Щоб Принцеса ніколи не змогла дарувати радість людям, Дракон зачарував її в небачене істота і заточив в підземному замку. Мало того, той, хто прийде рятувати Принцесу, своїм дотиком погубить її. І вона навіки залишиться зачарованою.
Чи можеш ти допомогти Принцесі і жителям цієї казкової країни? Спробуй! »
«Секретів»
Діти ховають в пісок свої фантики, квіточки, фішки та ін., А інші повинні знайти їх «секретик». «Засекречувати можна букви, цифри, геометричні фігури.
«Відгадай-ка»
Відгадка закопана в пісок. Дитина перевіряє себе, відкопуючи розгадку. Або «пише» відгадку, виліплюючи пісочний літери.
Якщо відгадав загадку,
Вголос сказати не поспішай.
Ти, використовуючи розгадку,
За завдання берись.
Хто чаклує, заклинає,
У ступі ночами літає?
У хати на курячих ніжках
Хто господиня?
(Бабка Йожка)
Сховав хто голку в яйці,
А яйце зберігає в скриньці?
Хто всіх зліше і худої?
Хто не вірить всім?
(Кощій)
Відгадав, не кличе,
Виліпити (викопай) і прочитай.
Лісовик YOжке до дня народження
Склав стихотворенье.
У ньому бажав він щастя їй,
Бути мудрішими і
(Добріші).
Що за слово Лісовик тут не написав?
Виліпити з піску, якщо відгадав.
На рожевому хмарці феї
Кружляли і пісеньки співали.
Даруючи знову і знову
Всім світ і (любов).
Дуже важливий дар то фей
Вголос не читався.
Ігри на розвиток фонематичного слуху,
корекцію звуковимови,
навчання читанню та письму.
«Пісочна грамота»
Подорож до звуків
Гра-казка «Подорож в країну« А ».
Є прекрасна країна-
Де Принцесу звуть «А».
(Дорослий ставить в пісочницю фігурку, на якій прозорим скотчем приклеєне зображення А, тобто буква А.
У річці плескаються А-кули.
(В пісочниці створюється річка і поміщаються акулята з колекції «Кіндер-сюрпризу» на них теж наклеєна буква А)
А-істи в садах живуть.
(В пісочниці створюється сад з гілочок і з'являються птиці, на них також наклеєна буква А)
А-пельсіни, і А-рбузи, і А-кации цвітуть
(В пісочниці з'являються рослини, на яких зображена буква А)
Щоб тут нам пограти,
Треба багато слів назвати.
Привести сюди друзів
В чиїх назв - А
Сміливіше!
(Вимовляючи віршовану інструкцію, дорослий робить інтонаційний акцент на звук А)
Для того, щоб почати гру, дорослому доведеться трошки підготуватися:
Відібрати фігурки, в назвах яких є звук А (5-10 штук),
Наклеїти на них букву А,
Підготовлені фігурки розставити поряд з пісочницею,
Приготувати дерев'яну або пласт масову букву А.
Дорослий одночасно промовляє вірш-інструкцію і разом з дитиною будує казкову країну.
Таким чином, мова сполучається з дією. Дитина стає безпосереднім учасником процесу - позитивна мотивація сформована ... І тут звучить завдання, що вимагає самостійної роботи.
Для того, щоб пограти в пісочниці з привабливими фігурками, дитина повинна назвати не менше 3 слів, в яких є звук А. Важливо пам'ятати про послідовність пред'явлення слів, що містять звук, на початку слова, потім - в кінці, потім - в середині. Причому ми намагаємося не брати слова, в яких звук чується нечітко. Дитині можуть допомогти нам питання за допомогою. наприклад:
«Ти знаєш, у принцеси є друзі, яких звати Аня, Антон, Ася і ...?»
«Хто може жити в цій країні? Мама, тато і ...? »
«Подивися на інші фігурки, назви їх. У яких іменах і назвах ти почув звук А? »
«Як ти думаєш, що любить їсти принцеса? Кашу, варення, малину ...? »
Коли дитина назве слова, дорослий оголошує йому про те, що тепер він отримав ключ до країни принцеси А і є її почесним гостем (при цьому вручається приготована буква).
"Давайте познайомимось"
Мета: знайомство з голосними звуками, розвиток творчої уяви.
З милим звуком Е
Живе в тій казковій країні
Спокійний, добрий, милий Е.
Він вранці Їли об'їжджає
І все іграшки перевіряє.
І мчать з ним по гілках Їли,
Як по зеленій каруселі,
«Ведмідь» і «Білочка», «Шпак»,
І «Лев» і навіть «Огірок»!
Але ось, друзі мої, біда
Забув інші він слова,
Де теж є наш милий Е,
Допоможемо ми його біді? »
З чарівником І
«На хмарі м'якому,
Що в небі ширяє,
Звук І, як чарівник,
Над світом летить ...
Він щастя несе,
І добра всім бажає,
І де що розсипалося,
Поєднує!
Він любить Індіанців,
Ізюм і Ікру,
І любить в пісочку
Просту гру!
Він радий і з тобою
В пісок пограти,
Щоб ти все слова
З звуком І міг назвати! »
З бідним Про
«У величезній, пустинній країні Лімпопо,
Живе самотньо прекрасний звук О.
Він сирота: ні друзів. ні річки,
Зачахне звук Про там один від туги!
Що робити, хлопці? Країну як знайти?
Як бідний звук Про скоріше врятувати?
живі букви
Мета: дати зрозуміти різницю між звуком і буквою, викликати казкових жителів не тільки голосом, промовляючи, пропевая звуки, а й прописуючи знаки-букви на піску.
Гра-казка «Гномики»
«В одній казковій країні, де текла річка (або озеро, або було море), стояв красивий ліс, жив маленький гномик (або інший казковий герой). (В цей час ви дістаєте фігурку і ставите її в пісок). У гномика був будиночок (в цей час ви пропонуєте дитині поставити будиночок в будь-яке місце). Він в ньому жив. Поруч з будиночком росло дерево (сад). Ви просите посадити дерево. Гномик про нього дбав, поливав його водою, розмовляв з ним, переховував, коли було холодно. У нашого гномика було цікаве ім'я-його звали «С-с-с». Він носив курточку із зображенням свого імені (Ви прозорим скотчем наклеюєте на спину фігурці заздалегідь виготовлену Вами букву С).
Але найдивніше було те, що гномик міг вимовляти, говорити тільки своє ім'я: «З-з-з»! Коли він радів сонечку, виходячи вранці на ганок, він вимовляв радісно: «З-з-з». Коли йому було холодно, він ховався у себе в будиночку, розводив вогонь у печі і тремтів. А при цьому знову виголошував тільки своє ім'я: «З-з-з»! Коли він злився, він говорив: «З-з-з!» (Важливо разом з дитиною вимовляти цей звук, з різною емоційним забарвленням, щоб він «ожив»).
Познайомимося ще з одним героєм нашої казки. З протилежного боку цієї казкової країни теж стояв будиночок (ми просимо дитину поставити будиночок туди, куди він вважає за потрібне). І поруч з ним росло прекрасне дерево (дитина «садить» його). А жив в цьому будиночку інший гномик (виставляємо його). Звали його - О. Також як і гномик С, гномик Про вмів вимовляти, говорити тільки своє ім'я. Коли йому було весело. Він вимовляв: «О-о-о-о!» і т.д. Гномик Про носив курточку із зображенням свого імені (наклеюється буква) .Посмотріте, в нашій країні є ще один будиночок (непомітно поставили будиночок)! Хто ж в ньому живе? Хто поливає всі ці прекрасні квіти? Зустрітися - це гномик К. Він носить курточку із зображенням свого імені. І, як інші жителі цієї казкової країни, може вимовляти тільки своє ім'я: «К-к-к!» Як він каже, коли радіє? А коли сумує? і т.д.
Якось раз пішли гномики країну подивитися, та себе показати. Їм так хотілося мати друзів. Ось на галявині зустрілися два гномика С і О. Вони дуже здивувалися один одному і кожен з них сказав своє ім'я. Наші гномики були дуже цікаві, все ближче підходили один до одного. Їм навіть захотілося доторкнутися до іншого, перевірити, чи не сон це ?! І коли їх руки з'єдналися, раптом ..! Кожен з них сказав: «З-о!» і «О-с!» Коли їх руки з'єднувалися. Вони могли вимовляти не тільки своє ім'я, але і ім'я іншого! А коли руки роз'єднувались. Кожен міг вимовляти лише своє ім'я. Гномики, взявшись за руки, пішли по доріжці, весело співаючи: «З-з-о-о!» і «О-о-с-с!» В цей час гномик До теж гуляв і ось вийшов на доріжку, по якій йшли гномики С і О.
Коли гномик До побачив весело крокуючих і співаючих С і О, він дуже здивувався і сказав: «До-до-до!» А З повагою та Про уже знали, які цікаві речі відбуваються, коли з'єднуються руки. Тому вони підбігли до гномик До і взяли його за руки. Але раптом…
Раптом все загуркотіло, засяяло. Гномики закрили очі і щільніше притулилися одне до одного. Настала тиша. Гномики відкрили очі і здивовано сказали: «СОК!»
І раптом у кожного з них в руці виявилося по стаканчику соку!
Вони зрозуміли. Що вміють творити справжні чудеса.
Настав вечір, гномики пішли спати.
Гра «Знайди і назви»
Мета: вчити запам'ятовувати букви, розвивати довільну увагу, пам'ять, мислення.
Відібрати літери, з якими знайомий дитина,
Знайти фігурки Короля Мишей і дітей.
Безпосереднє, повне проживання процесу гри.
Спочатку дитина будує будинок, де живуть діти. Грає з цими фігурками і знайомими буквами. Коли настає «ніч», дитина укладає іграшки і букви спати в пісочниці, а сам закриває очі. Тим часом, логопед зачитує віршовану інструкцію, бере на себе роль Короля Мишей і закопує букви в пісок. Коли дитина відкриє очі, йому потрібно буде знайти і відкопати букви, дізнатися і назвати їх.
Ніч! Заснула дітвора,
Раптом, в коморі, з кута
Виліз сам Король Мишей,
Викрав букви у дітей.
Сховав тут же їх в пісок,
Щоб ніхто знайти не зміг.
Щоб діти не читали,
Щоб букв вони не знали,
Щоб не було веселощів,
Щоб їх будинок став підземеллям ...
Швидше дітей рятуйте,
Букви миттю розкопати,
Назвіть всі, хто знає,
Нехай Король в норі ридає!
Гра «Чарівні слова»
У пісочниці логопед спільно з дитиною складають слова і читають їх. Потім дитина закриває очі, а логопед перемішує літери, частково закопуючи їх в пісок. Розплющивши очі, дитина повинна скласти назад початкові слова.
Раз задумав злий Кощій
Пересварити всіх людей,
І слова, які зміг,
Закопав в сухий пісок.
Ти - чарівні слова:
«Здрастуй», «Друг», «Спасибі» ....
Відкопай швидше!
Якщо їх не відкопати,
Те біди не минути!
Письмена на піску
Мета: навчити дітей самостійно створювати букви - ліпити їх і писати. Вчити розміщувати букви на піску.
Гра «Місто чарівних букв»
Давайте будувати Місто Букв!
Пісок у нас тут є.
Нехай кожен намалює сам
Які букви є!
На пари ділимося, друзі,
Тут ти сидиш, а поруч - я
Ти ліпиш буквочку мою,
А я повинна зліпити твою.
Ось так ми весело граємо
З букв ми Місто збираємо!
Перед початком гри дорослий і дитина беруть з набору кожен собі по букві. Називають їх, а потім обмінюються, кажучи: «виліпити, будь ласка, мою букву!» Згрібаючи пісок ребрами долонь, на поверхні пісочниці дитина і дорослий формують, ліплять літери. Закінчивши роботу, звіряють пісочну букву з оригіналом, і йдуть за наступними. І так, поки в пісочниці не утворюється цілий Місто Букв.
Як варіанти цієї гри, можна запропонувати дитині завдання: «Я виліплений букву, а ти - викопай її». Або: «Давай подивимося, які чудеса можуть творити створені нами пісочний літери! Вони можуть перетворюватися одна в іншу! Буква Л - в букву А, літера Г в букву Т, буква О в букву Я ... »І інші.
Гра "Змійка"
Дитина вчиться писати букви «змійкою» (простий мотузкою з вузликом на місці голови). Спочатку дитина проводить нею по піску. Потім, склавши пальці ведучої руки, як ніби він тримає ручку, плавно йде по зміїному сліду (пише на піску зигзагоподібні лінії без відриву).
Наступний крок. Дитина бере змійку за голову, як за ручку, і пише кружечки, палички, петельки.
Змійки на піску грали
І хвостом слова писали,
За візерунком йшли петельки -
Це листи - мамі змійкою.
Але пронісся вітерець,
І засипав все пісок.
І в печалі мама - Змійка:
Листи не прочитати ніяк!
Як дізнатися їй про змеятах?
Що трапилося? Де? І як?
Ти тепер у нас чарівник!
Допиши скоріше слова,
Виручи ти маму - Змійку
Доброї силою чарівництва!
Пісочна грамота
казка «Принцеса і Попелюшка» (про наголос).
Діти відправляються в країну, де живуть цілі слова. Слова готуються до балу. Господиня цієї країни - фея Наголос. Вона завжди править балом.
А ще у феї є Чарівна Паличка. Коли фея стосується їй до якогось одного голосного звуку в слові ... Відбувається чудо! Цей звук перетворюється на Принцесу, і стає головним в слові. Принцесу шанують інші звуки, що становлять слово. Схиляючись перед красою і величчю Принцеси, самі вони часто стають ледь помітними.
Ім'я Принцеси - ударний голосний, завжди добре чуємо і ми. І ніколи не помилимося, коли будемо писати це слово.
Слово є у нас ГОРА -
Тут Принцеса буква А!
В цьому слові іншу голосну О, майже не видно, погано чути. «О» стала Попелюшкою. Коли ми вимовляємо це слово, ім'я Попелюшки «О» чується нам як ім'я Принцеси. Звичайно, її ім'я легко переплутати, написати неправильно, і тим самим сильно образити її.
Але не журися, казка на те й казка - в ній панує Добро. В інших словах, які тут називають «родинними», Попелюшки теж стають принцесами. Адже їх стосується чарівною паличкою справедлива фея Наголос. Спробуй, зміни слово «ГОРА» так, щоб Попелюшка стала Принцесою.
Розповідаючи казку, викладаєте на піску слово. Дитина бере в руки фігурку Феї і Чарівну паличку. Спільно з вами або самостійно він вимовляє написане на піску слово, інтонаційно виділяючи ударний звук. Тримаючи в руці фігурку Феї, він доторкається до букви паличкою, і залишає над буквою слід - наголос. Далі, він ставить фігурку Принцеси над ударної гласною, а над безударной - фігурку Попелюшки. Ті ж дії проводяться і з перевірочним словом.
Можна пограти і з віршованою інструкцією.
У кожному слові - царство звуків,
Там на святковому балу
Фея Наголос може
Відзначити Принцесу свою.
Звук ударний відзначає
Фея паличкою своєї
І відтепер його ім'я
Знає кожен з людей.
Ненаголошені ж звуки
Фея в Попелюшки бере,
А в сусідньому царстві звуків
Їх в Принцеси видає.
А скажи мені, мій хороший,
Хто Принцеса в слові «Кінь»?
гра «Секрет чаклунства»
Мета: узагальнення та закріплення отриманих знань.
Діти запрошуються до ящика з піском. На поверхні нічого немає.
В одну чарівну країну
Прийшла біда велика -
У неї прокралася в темряві
Чаклунка дуже зла.
Одну звірятко захопила,
І тут же в палицю перетворила.
(Дорослий показує дітям паличку )
А букви імені її
В темницю кинула на дно.
Секрет же злого чаклунства
З собою чаклунка забрала,
В горі піщаної закопала
І вхід туди зачарувала ...
Що робити? І куди бігти?
Тваринку треба рятувати!
А дорослим - нічого йти:
Хлопці можуть лише врятувати.
Ну як, хлопці, ви готові?
Там випробування суворі,
Там літери треба міцно знати,
Щоб чаклунство то розгадати!
Тоді вперед! зараз річка
(Дорослий спільно з дітьми будує в пісочниці річку і встановлює через неї два містки: один з букви Ж, інший з літери Ш)
На ній для вас є два містка:
З букви Ж і букви Ш
Спокійно згадайте слова,
Де буква Ж і буква Ш
(Діти повинні назвати не менш п'яти слів, які містять окремо букви Ж і Ш)
Але ось, річка і позаду!
Дрімучий ліс перед горою
Став непролазні стіною
(Дорослий спільно з дітьми створює ліс з гілочок і фігурок дерев)
Лісові звірі, допоможіть!
А ви скоріше їх назвіть!
(Діти повинні назвати лісових звірів, яких вони знають, дорослий може їм допомогти, показати інших звірів, рознести поняття: домашніх і диких тварин).
Нам допомогли лісові звірі,
І ми недалеко від мети!
Гора виникла на шляху -
(Діти будують гору з піску)
Ні обскакати, ні обійти,
Як навчитися нам літати?
Пора на допомогу пташок кликати!
Кричіть пташок всіх підряд,
Вони до нас відразу прилетять,
Нас над горою пронесуть,
І нам загинути не дадуть!
(Діти називають відомих їм птахів, дорослий може доповнити їх знання ).
І пташки допомогли нам в горі,
Тепер на березі ви моря.
(Діти будують на передньому плані море, за ним Піщану гору).
За ним Піщана гора,
Де прихована сила чаклунства.
Але як же переплисти нам море?
Адже це - не широко поле ...
Давайте рибок хором кликати,
Морських тварин всіх скликати!
хто пам'ятає їх все імена,
Кличте до нас мерщій сюди!
(Діти називають відомих їм морських жителів).
Ви молодці! Відмінно звали!
Всі рибки відразу підпливали,
Тепер ми з вами у Гори ...
Тут букви бідні нудяться,
Чаклунки злий вони боятися,
Їх треба їх звільнити,
І ім'я правильно скласти!
Як тільки ім'я розшифруємо,
Звірка ми цим расколдуем,
Так злі чари впадуть в пил,
І ми дізнаємося, хто там був.
У чарівній книзі є завдання,
Для вас, хлопці, випробування,
Як букву кожну знайти,
З полону похмурого врятувати.
(Дорослий бере велику книгу і читає по ній).
Як тільки буква проясниться,
Так впаде вмить її темниця.
Отже, заданье до першої букви:
Знайдіть загальний звук в словах
«Машина», «Музика» і «Мак».
Ви відгадали, або як?
Все вірно - це буква М,
Чи не налякаєш вас нічим!
(Дорослий викладає на пісок букву М)
Друга буква вам на страх,
Є відразу навіть у трьох словах:
«Кулі», і «Дах», і «Столи». Ну як? Тепер дізналися ви?
(Дорослий викладає на пісок букву И).
А третя є в словах: «Курінь»,
І «Шуба», «Шапка», «Єралаш».
Ви зашипіли все так дружно,
Що і підказувати не потрібно!
Так, це буква Ш, звичайно,
ВИ все сьогодні так старанні!
(Дорослий викладає на пісок букву Ш).
Ну, а четверту зараз
Ви відгадаєте за раз!
Слова тут: «Лялька», «Лук», «Кішка».
Ну як? Подумайте трошки ...
Було завдання нелегка,
Але ви вирішили - буква К!
(Дорослий викладає на пісок букву К)
Ну, а останню, друзі,
Чи не відгадати ніяк не можна.
«Кавун», «Акула», «Ананас» -
Тут буква захована від нас!
Ви - молодці все! Як завжди!
Ви відгадали букву А!
(Дорослий викладає на піску букву А).
Кого ж ми чар?
Яке ім'я ми дізналися?
(Діти складають букви в слово)
Все вірно! Це наша МИШКА!
Мабуть, тремтить ще боягуз!
(Дорослий ставить в пісочницю фігурку мишки)
У чарівній маленькій країні
Тепер на свято вийшли всі!
Пішов такай веселий бенкет,
Якого і не бачив світ!
(Діти будують в пісочниці країну, будинок для мишки та інших фігурок).
А все, хлопці, тільки ви!
Ви мишку бідну врятували!
І все тварини, друзі,
Вас полюбили назавжди!
Петрозаводськ 2006
Глава 1: Пісочна ігротерапія ................................................................ С. 4 - 7
Глава 2: Ігри з піском в корекції дітей з проблемами в розвитку ............... .с. 8 - 11
Висновок ........................................................................................ С. 14
Список літератури .............................................................................. с. 15
Додаток ....................................................................................... с. 16 - 21
Вступ
Коли піщинки злітають в небо,
Вони перетворюються в зірки.
Але коли зірки падають вниз,
Їх вже не відрізниш від простого піску.
Зірки - це піщинки, які над головою,
А піщинки - це зірки, які під ногами.
Фелікс Кривин
Завдяки Карлу Густаву Юнгу і Дорі Калфф створення пісочних картин перемістилося в психологічну, психотерапевтичну площину і успішно в ній існує в даний момент.
Однак не забувають і потужних ресурсах пісочниці для корекційно-розвивальних і освітньої роботи.
У пісочниці створюється додатковий акцент на тактильну чутливість, «мануальний інтелект» дитини. Тому перенесення традиційних навчальних і розвиваючих завдань в пісочницю дає додатковий ефект. З одного боку, істотно підвищується мотивація дитини до заняття. З іншого боку, більш інтенсивно і гармонійно відбувається розвиток пізнавальних процесів. А якщо врахувати, що пісок має чудову властивість «заземлити» негативну психологічну енергію, то в процесі освітньої роботи відбувається гармонізація психоемоційного стану дитини. Іншими словами, використання пісочниці в педагогічній практиці дає комплексний освітньо-терапевтичний ефект.
Глава 1: Пісочна ігротерапія
Існують різні методики заспокійливих дотиків, передачі тепла, любові і впевненості дитині. Особлива роль відводиться іграм з піском, або «пісочна терапія» (концепція такої терапії використовувалася М. Монтессорі, засновником аналітичної психотерапії К. Юнгом, англійським педіатром Маргарет Ловенфельд і ін. Вченими).
Ідея «терапії піском» (або «sand-play») була запропонована ще швейцарським психологом і філософом Карлом Густавом Юнгом (1875-1961), що описує ситуацію власного душевного кризи в підлітковому віці, коли на березі річки протягом декількох годин він ліпив з піску міста і замки і в результаті виявив, як прояснилося його мислення, звільнилася фантазія, і він відчув у собі нові сили , енергію життя і сили вирішити свої проблеми. Однак втілити цю ідею в свою психоаналітичну практику Юнгом не вдалося. (1;)
На сьогоднішній день цю проблему вивчають і вітчизняні педагоги, і психологи, а саме В. Абраменкова, Л.Б. Баряева, О.П. Гаврилушкина, Т.Н. Грабенко, Т.Д. Зінкевич - Євстигнєєва, Г. Любина, О. Желонкин, В. Костіна, І.Ю. Оглоблина, Н. Стебенєва.
Педагоги вважають, що «пісочна терапія» знімає дитячу дратівливість, агресивність, плаксивість і при цьому бурхливо розвиває фантазію . (6;)
Ігри з піском - це прояв природної активності дитини. Перші контакти дітей один одним відбуваються в пісочниці. Саме тому природно використовувати пісочницю, проводячи корекційні, розвиваючі і навчальні заняття. Пісочниця є привабливим середовищем для здійснення сказкотерапевтического підходу.
Пісочниця - посередник для встановлення контакту з дитиною. І якщо дитина погано говорить і не може розповісти дорослому про свої враження, то в іграх з піском все стає можливим. Програючи хвилюючу ситуацію за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску, дитина звільняється від напруги і занепокоєння. Педагоги отримують можливість побачити внутрішній світ дитини в даний момент. Через ігри з піском легко вирішуються такі завдання, як розвиток комунікативних навичок.
Головна особливість «пісочниці» в тому, що вона дозволяє дитині або дитячій групі реально створювати, творити картину світу в «живому» тривимірному просторі. Дитині надається можливість будувати свій особистий світ, модель свого мікросоціуму, відчуваючи себе його творцем.
Пісок є прекрасним психопрофілактичних засобом. (5;) Пісок поглинає воду, тому, за твердженням парапсихологів, він поглинає негативну енергію людини, стабілізує його емоційний стан. Пісок знімає стрес, знижує рівень нерви-психічної напруги, підніме настрій, сприяє виникненню позитивних емоцій. (8;)
Основні принципи організації ігор з піском:
Створення природної стимулюючої середовища, в якій дитина відчуває себе комфортно і захищено, проявляє творчу активність (для цього підбираються завдання, відповідні можливостям дитини; формуємо інструкцію до ігор в казковій формі; виключаємо негативну оцінку дій дитини і його ідей, заохочуємо фантазію і творчий підхід)
«Пожвавлення» абстрактних символів: букв, цифр, геометричних фігур тощо. (Реалізація цього принципу дозволяє сформувати і посилити позитивну мотивацію до занять і особистісну зацікавленість дитини в тому, що відбувається)
Реальне «проживання», програвання всіляких ситуацій разом з персонажами казкових ігор. (На основі цього принципу здійснюється взаємний перехід уявного в Реальне і навпаки. Наприклад, опинившись в ролі Спасителя Принцеси, дитина не просто пропонує вихід з ситуації, а й розігрує її на піску, використовуючи для цього мініатюрні фігурки. Так він на ділі переконується в правильності або помилковості прийнятих рішень) ( 3,7;)
Всі ігри з піском умовно можна розділити за трьома напрямками:
Навчальні (вони полегшують процес навчання дитини)
Пізнавальні (з їх допомогою пізнається багатогранність світу)
Проективні (через них здійснюється психологічна діагностика, корекція і розвиток дітей) (5;)
Як проводиться «терапія» піском?
Дітям показують, як можна, глибоко зануривши руки в пісок, перетирати його між пальцями, стискати, просівати, тобто робити самомасаж. Слід навчати дітей промовляти свої відчуття: «мені подобається занурювати руки в цей пісок; «Я відчуваю тепло піску; «Я відчуваю крупинки, вони поколює мої долоні. Мені приємно »,« Пісок теплий, приємний, пестить пальчики ». В подальшому дітям можна запропонувати ставити долоню на ребро і утримувати в такому положенні (пісок допомагає дітям рівно тримати долоню). (6;)
Пальчики «гуляють по піску», «танцюють» на піску, «грають як на піаніно», «працюють на комп'ютері», стрибають, виконують зигзагоподібні руху і т.д. Ці вправи поряд з розвитком тактильно-кінестетичний чутливості і дрібної моторики вчать дітей прислухатися до себе і проговорювати свої відчуття. Це, в свою чергу, сприяє розвитку мови, довільної уваги, пам'яті. Зануривши кисті рук в пісок, дитині потрібно ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф. Гра ускладнюється, якщо цю вправу виконати у вологому піску. Корекційна вплив піску можна розглядати як елемент арттерапії. (7;)
Діти з цікавістю залишають на вологому піску відбитки долонь, ступень або слідів від черевиків. Подобатися їм робити руками відбитки геометричних форм. При цьому діти краще запам'ятовують їх назви і величину (великий, маленький, середній). Крім того, пісок можна розкладати в пакети, зважувати, «продавати», перевозити, ліпити з нього «частування» і т.д. (6;)
Доцільно використовувати об'єкти неживої природи, як на групових, так і на індивідуальних заняттях. Ігри з піском, з водою, зі снігом - це одна з форм природної діяльності дитини в природному середовищі. Такий підхід дозволяє дітям в процесі гри визначати колір, форму, розмір, пружність, запах, вагу об'єктів. Інформація засвоюється на основі межаналізаторних зв'язків, що робить досвід дитини повнішим, достовірним, міцним. Крім того, об'єкти неживої природи доступні, ігри з ними не вимагають складних пристосувань або спеціально створених умов. Дітям можна запропонувати таку гру: дорослий закопує предмет, а діти в процесі розкопок по відкриває частини предмета намагаються здогадатися, що ж там заховано. Можна закопати кілька предметів і попросити на дотик дізнаватися їх (варіант гри «Чудовий мішечок»). (7;)
А також із задоволенням дошкільнята грають не тільки в «сищиків» (знаходять глибоко заховану в пісок іграшку), але і в будівництво ходів, лабіринтів, колодязів.
«Пісочна терапія» - це і можливість навчання предметного і ландшафтному конструювання. З піску і природного матеріалу (шматочків дерева, гілок, шишок, камінчиків) вони споруджують річки, долини, гори, озера, дороги, тунелі, мости. Уздовж доріг зводять будівлі та цілі міста, населяють їх жителями (іграшками-фігурками людей і тварин). При цьому розвивається кругозір дітей, їх мова, просторова орієнтування, уміння співпрацювати один з одним, працювати і грати разом.
На піску дітей вчать малювати, писати букви і цілі слова (пальцем, паличкою). Це викликає набагато більший інтерес, ніж лист на папері.
Таким чином, «пісочна терапія» дозволяє:
Стабілізувати психоемоційний стан
Удосконалювати координацію рухів, пальцеву моторику
Стимулювати розвиток сенсорно-перцептивної сфери, тактильно-кінестетичний чутливість
Розвивати навички спілкування і мова (діалогічну і монологічну)
Стимулювати пізнавальні інтереси і розширювати кругозір
Урізноманітнити способи співпраці (6;)
Ігри та вправи з об'єктами неживої природи успішно використовуються в роботі з дітьми з розумовою відсталістю, ЗПР, порушеннями опорно-рухового апарату. Їх можна також запропонувати дітям, які мають сенсорні порушення. Вибираючи матеріал, важливо враховувати не біологічний вік дитини, а соціальний, що відображає рівень його мовного, моторного та психічного розвитку.
У процесі проведення ігор і дослідів важливо дотримуватися наступних правил:
Ігри повинні бути безпечні для життя і здоров'я дітей
Використовувати об'єкти природи найближчого оточення, що зустрічаються в повсякденній діяльності дітей
Диференціювати завдання за рівнем складності і враховувати мовні, моторні і розумові можливості кожної дитини
Використовувати різні види допомоги дітям: спонукання, стимулювання діяльності, підказку, пряме запитання, вказівки на помилку, спільну діяльність по типу «руки в руки», вказівний жест, вказівні шляхи вирішення, демонстрацію способу вирішення
Не давати готові висновки і висновки, а підводити до цього дітей в процесі обговорення
Створювати ігрові навчальні ситуації, а також проблемні ситуації
Пов'язувати результати дослідів з повсякденним життям, спостереженнями дітей вдома і на вулиці ( 7; )
Методика розрахована на дітей різного віку: від дошкільного до підліткового, в ній можуть брати участь і дорослі. При цьому можлива і групова робота, при якій група однолітків виявилася в ситуації спільного творчого моделювання на піску: це вироблення загального плану, групове обговорення композиції. Найважливіша перевага пісочних картин в тому, що вони можуть бути сфотографовані, тим самим можна простежити динаміку образів, процесу спільної діяльності, особливостей взаємин.
Діти, що мають складності в психічному розвитку, конфлікти у взаєминах, страхи і інші прояви емоційного неблагополуччя, особливо потребують подібних іграх. Спочатку це може відбуватися індивідуально і на вільну тему, потім можна припускати різні сюжети. Тематика пісочних картин може бути наступною: конструювання (індивідуальне, удвох, утрьох, учотирьох) на вільну або задану тему ( «Створення світу», «Добро і зло», «Наше майбутнє»).
Як показали дослідження і досвід В. Абраменкової і ряду інших дослідників, пісочна гра має психотерапевтичний ефект, допомагаючи дитині позбутися страхів, сором'язливості, конфліктності в спілкуванні та інших проблем. Серія пісочних композицій, створених дитиною, виявляється психодиагностическим засобом, що дозволяє виявити тенденції розвитку відносин в дитячий групах, трансформацію образів і пошук механізмів перебудови свідомості і поведінки дитини. Було виявлено наступне: негативні емоції, внутрішні конфлікти і страхи знаходили своє вираження в пісочних картинках або в прямому (зображенні смерті, вбивств), або в символічному вигляді (вибір фігурок - монстрів) та інших символів страху, надмірне використання загорож). На початковому етапі майже для кожної дитячої групи були характерні яскраві конфлікти, нерідко закінчуються сльозами (для дівчаток) або бійками (для хлопчиків). Через деякий час в процесі спільного створення пісочних картин негативні тенденції слабшали, а потім і зникали, як би «йшли в пісок», відносини ставали більш рівними, гуманними. Самі пісочні картини міняли свою семантику, гармонізувалися і впорядковувалися. (1;)
За допомогою ігор з піском у дітей можуть успішно розвивати інтелектуальні здібності, тактильно-кінестетичний чутливість, дрібну моторику, фонематичний слух, а також проводити корекцію звуковимови, навчати читання, рахунку. ( 8; )
«Пісочна ігротерапія, як засіб розвитку речемислітельной діяльності дітей старшого дошкільного віку» «Пісочна ігротерапія, як засіб розвитку речемислітельной діяльності дітей старшого дошкільного віку» Муніципальне бюджетне дошкільний навчальний заклад «Дитячий садок комбінованого виду» сел. Усть-Омчуг Учитель-логопед Якушева І.В.
«
* При переході дошкільних освітніх установ на ФГОС гостро постає питання, якими методами і засобами користуватися вчителю - логопеда для реалізації поставлених стандартом корекційних завдань. Одним з новітніх і перспективних методів в роботі вчителя - логопеда є використання пісочної терапії в роботі з дошкільнятами.
* Пісочна гра - самий органічний, звичний і добре знайомий для дитини спосіб висловити свої переживання, досліджувати світ, вибудовувати відносини. * Працюючи з дітьми в рамках пісочної терапії, моїм головним завданням є не навчити дітей працювати на піску і якимось спеціальним прийомам, а більше пов'язане з отриманням задоволення від самого процесу і рішення проблем з промовою вихованців.
У розвитку дрібної моторики, тактильних відчуттів і мислення пісок незамінний. Гра з піском розвиває у дітей діалогічну мова, вони вчаться правильно будувати речення, узгоджувати іменники з прикметниками, числівниками, підбирати зменшувально-пестливі форми, класифікувати предмети, розширюється словниковий запас, диференціюються і автоматизуються звуки.
Гра з піском - це природна і доступна для кожної дитини форма діяльності: - гри з піском мають певне функціональне значення - ми будуємо, ми вивчаємо і закріплюємо геометричну форму, колір, розмір. - ігри з піском мають фізіологічне значення для дитини, розвивається дрібна моторика рук, спритність, координація рухів. - ігри з піском розвивають довільну увагу, навички довільної поведінки. В іграх з піском існують певні правила, формується вміння працювати в колективі, за інструкцією, запропонованим планом. - дані ігри впливають на психічний розвиток дитини
Ігри з піском різноманітні: - навчальні ігри забезпечують процес навчання читання, письма, рахунку, грамоті; - пізнавальні ігри дають можливість дітям дізнатися про різноманіття навколишнього світу, про історію свого міста, країни і т.д .; - проектні гри відкриють потенційні можливості дитини, розвинуть його творчість і фантазію.
Мною були апробовані наступні методи і прийоми використовуються в пісочниці: -дискусія (по лексичним темами: професії, транспорт, мій селище і т.д.); -беседи (по лексичним темам і пройденим творам); -ігри - комунікації «Маленькі чарівники-ми створюємо світ»; пізнавальна гри: «Моє місто»; -рісованіе піском: «Візерунки на піску», «Чий слід»; -елементи казкотерапії (по програмним творам); -музичний супровід; -ролевие гри: «Ми їдемо в гості»; -елементи психогимнастики: «Здрастуй пісок», «Пісочний дощик»; -робота в парі: «Пісочний будівельники»; -проблемние ситуації: «Побудуй сходинки» - поділ на склади, «Секретні завдання кротів»; -ігри - подорожі: «Подорож в пустелю»; -Досвід з піском і водою.
Завдяки командній роботі фахівців і вихователів через ігри з піском успішно вирішуються такі корекційно - розвиваючі та виховні завдання: - формування у дітей почуття прекрасного; - формування позитивної мотивації до самостійної діяльності, активізація пізнавальної діяльності; - розвиток комунікативних навичок, сприяння вмінню розгортати різні сюжети, встановлювати і виконувати правила спільної діяльності, вести рольової діалог, розвиток вміння діяти за інструкцією дорослого однолітка; - корекція емоційно-вольових порушень, виховання доброти, дбайливого ставлення до всього живого; - створення умов для розвитку мови: активізації словника, ускладнення лексико-граматичних конструкцій, вдосконалення монологічного та діалогічного мовлення; - розвиток пам'яті, уваги, спостережливості, логічного мислення; - формування сенсорних еталонів - кольору, форми, розмірів, пропорцій; - корекція просторових уявлень; - розвиток дрібної моторики і формування оптимального тонусу в м'язах руки, навчання спеціальним рухам (техніці ігр та малювання на піску); - розвиток вміння адаптуватися в мінливих умовах, активізація дослідницького інтересу.
Пісочниця - прекрасний посередник для встановлення контакту з дитиною. І якщо дитина ще погано говорить і не може розповісти дорослому про свої переживання, то в іграх з піском все стає можливим. Через ігри з піском легко вирішуються такі завдання, як розвиток комунікативних навичок, тобто вміння повноцінно спілкуватися.
На заняттях спільно з дітьми освоюємо техніку малювання руками. Це дещо інше малювання, ніж малювання пензлем. Малювання відбувається безпосередньо пальцями по піску, що сприяє розвитку сенсорних відчуттів, розкріпачує і гармонізує, а так само сприяє розвитку двох півкуль (так як малювання відбувається двома руками).
Говорячи про результативність даної роботи, я відзначила якісні зміни в розвитку зв'язного мовлення, діти стали чіткіше проговорювати слова, в мові з'явилися складносурядні і складнопідрядні пропозиції. У старших дошкільників розширився репертуар рольової поведінки і комунікативних функцій мови (можуть спільно планувати майбутню гру, розподіляти ігрові дії, дати оцінку почутому, зробити висновок і пояснити своє рішення). Я переконана в тому, що за допомогою гри навчання дітей йде більш ефективно, а виховання природно.
ІГРИ З ПІСКОМ - це прояв природної активності дитини. Перші контакти дітей один з одним відбуваються в пісочниці. Саме тому природно використовувати пісочницю, проводячи корекційні, розвиваючі і навчальні заняття.
Пісок є прекрасним психопрофілактичних засобом. Пісок має чудову властивість «заземлити» негативну психічну енергію, стабілізувати емоційний стан.
Ідея «терапії піском» була запропонована ще швейцарським психологом і філософомКарлом Густавом Юнгом (1875 - 1961), засновником аналітичної терапії. Спочатку він рекомендував використовувати заняття з піском з метою діагностики і корекції емоційного самопочуття дітей, стверджуючи, що це прекрасний засіб для їх соціальної адаптації та розвитку. Пізніше Т. Грабенко і Т. Зінкевич - Євстигнєєва запропонували систему пісочних ігор, назвавши їх корекційно - розвиваючими. Спостерігаючи за іграми дітей в пісочниці, ми бачимо, як позитивно впливає пісок на їх емоційне самопочуття, будучи прекрасним засобом для розвитку і самореалізації дитини.
Всі діти з великим задоволенням грають в пісок. Тому перенесення розвиваючих і навчальних завдань в пісочницю дає унікальний ефект. З одного боку істотно підвищується мотивація до занять, з іншого - більш інтенсивно і гармонійно відбувається розвиток пізнавальних процесів.
Досить ефективно використовувати ігри ігрові вправи з піском в індівідуальнойлогопедіческой роботі з заїкатися дошкільнятами . Занурення обох рук в пісок знімає м'язове, психоемоційне напруження дитини і розвиває моторику рук. Вже давно відомо, що під час розмови з самим собою або з уявними співрозмовниками судоми у заїкуватих дошкільнят не виникають. Крім того, руху рук дитини в піску також знімають в більшості випадків судоми, гальмують фіксацію на своїй промові, так він захоплений дією і грою, а пісок володіє релаксаціоннимдействіем.
Якщо діти не вміють поєднувати мова з рухами рук в піску - вони або грають, або говорять, необхідно навчити їх цьому. Для виправлення звуковимови дитини спочатку вчать поєднувати руху мови і пальців в піску при розучуванні і відпрацювання артикуляційних вправ, автоматизації ізольованих звуків, вимові складів, слів. Якщо звукопроізносітельной сторона мовлення дитини не страждає, потрібно змушувати його розповідати знайомі вірші, потішки з ритмічними рухами в піску. Часто від логопеда потрібно брати руки дитини в свої і діяти спільно. Принципом роботи являетсяустановка : «ГРАЙ І ГОВОРИ ОДНОЧАСНО »
«Пісочниця» може бути будь-якої форми, але для корекційних занять перевага віддається квадратної або круглої: ця форма на підсвідомому рівні покращує процеси інтеграції особистості. Внутрішня поверхня повинна бути пофарбована в блакитний або синій колір - дно символізує воду, а борта - небо.
Пісочниця є привабливим середовищем для здійснення сказкотерапевтического підходу. Тому знадобляться набори дрібних предметів (до 8 см.): Казкові герої, тварини, рослини, будинки, машини і т.д.- словом, все, що зустрічається в навколишньому світі.
Можливе використання різних букв: пластмасових, вирізаних ізнаждачной паперу, картону. Це важливо для мануального усвідомлення абстрактних символів. Дитина повинна не тільки візуально запам'ятати букви, а й підключити до цього тілесну пам'ять.
Можна не тільки писати букви пальцем, а й ліпити їх з піску. На піску легко створювати, виправляти, відновлювати слова. Писати можна чим завгодно: пальцем, паличкою, змійкою. На пісок можна переносити всі відомі ігри, спрямовані на формування навичок письма.
Таким чином, ігри на піску допомагають стабілізувати емоційний стан дитини, розвинути не тільки тактильно - кінестетичні відчуття, але і сприяють розвитку звукобуквенного аналізу, мови, довільної уваги і пам'яті.
Що потрібно для гри в пісок
Що потрібно для гри в пісок?
А потрібно по суті так мало:
Любов, бажання, доброта,
Щоб віра в дитинство не пропала.
Найпростіший ящик зі столу
Пофарбуємо голубою фарбою,
Жменя золотистого піску
Туди увіллється чудової казкою.
Іграшок маленький набір
Візьмемо в гру ... Подібно Богу,
Ми створимо свій Світ чудес,
Пройшовши пізнання дорогу.
(Т.Грабенко)