Заняття з елементами тренінгу «ЩО ТАКЕ ТОЛЕРАНТНІСТЬ?»
Мета: ознайомити учнів з поняттям «толерантність», показати наскільки важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимим до оточуючих.
Зміст роботи:
Учитель: Доброго дня всім! Сьогодні наша розмова присвячена толерантності: 16 листопада Міжнародний день толерантності. Не всім і знайоме це слово. І, на перший погляд звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна культурна людина – це не тільки освідчена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі.тож запрошую вас до розмови, до доброзичливого обміну думками про складні відносини з оточуючими.
Розпочнемо із вірша В.Симоненка «Ти знаєш, що ти людина»
Учитель: Так, звичайно, ми всі різні, неповторні, але жити всім нам в одному суспільстві. У кожного з нас свої плани, бажання, уявлення. Найкраще, коли ми діємо, керуючись власними міркуваннями, але, мабуть, всі зі мною погодяться, що не завжди наші вчинки продиктовані власними бажаннями та інтересами. Тож пропоную вам пригадати такі ситуації, коли доводилось хоч у чомусь поступитися у відносинах з батьками, друзями, незнайомими людьми (Слухаємо розповіді дітей)
Учитель: як ви думаєте, чому кожному досить часто доводиться поступатися, входити в ситуацію інших? (бо це близькі нам люди; тому, що так прийнято; потрібно бути терпимим; сьогодні поступимося ми, а завтра – нам)
Учитель: Саме на це я хочу звернути увагу. Впевнена, що кожен з ва може пригадати протилежні випадки, коли оточуючі поступалися чимось на вашу користь.
Учитель: Ви праві. Повинна бути взаємна повага і терпимість до інших.
Учитель: Це справді так. Кожна молода людина у своєму житті спілкується з представниками різних культур, світів, соціальних верств, націй, тому важливо навчитися поважати культурні цінності як свого народу, так і культури інших народів, ставитися з розумінням, терпимістю.
У цьому допоможе така якість, як толерантність. Що ж вона означає?
Вам було завдання попрацювати із тлумачним словником та іншими джерелами. Заслухаємо пояснення поняття «толерантність».
(Учні зачитують тлумачення)
Учитель: Діти, а як це слово визначається на різних мовах земної кулі? (Зачитується із дошки)
Учитель: Отже, слово толерантність – багатогранне. Я зобразила його у вигляді сонця. Доповнимо зображення вашими відповідями - променями.
Толерантність – це повага
терпимість
взаєморозуміння
співчуття
милосердя
прощення
повага до людської гідності
сприйняття інших такими, якими вони є.
Учитель: набирає обертів третє тисячоліття. Прогрес невблаганно рухається вперед.техніка прийшла на службу людині. Здавалося б, життя мало б стати спокійнішим. Але ми все частіше чуємо слова: біженець, жертва насильства… У сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст агресивності, насильства. Ці соціальні явища особливо зачіпають молодь. Будь-яка людина робить у житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно, проявляє свої хороші якості, але буває і навпаки.
«Перед вами два шляхи. Обирайте»
Учитель: Зробивши добро, людина сама стає кращою, чистішою, світлішою. Якщо ми будемо уважні до будь-якої людини, з якою вступаємо в взаємодію, чи то випадковий перехожий, чи друг – це і є прояв толерантності.
Проведемо гру-конкурс «Цікаве слово» (у конвертах зашифроване слово, що повязане із словом «толерантність»)
Учитель: Чи завжди ви толерантні у відносинах одне до одного? Давайте розглянемо деякі ситуації (розгляд ситуацій).
Учитель: На дошці зображено квітку Толерантність. Заповніть її пелюстки рисами характеру, які ми повинні в собі розвивати задля того, щоб уникнути конфліктних ситуацій, непорозумінь.
Працюємо в парах. Гра «Компліменти» (Сказати один одному компліменти)
Учитель: Як навчитися толерантності? У мене є мішечок, який називається «Мішечок порад». В ньому знаходяться поради, які ми маємо виконувати, щоб навчитися толерантності. (Діти витягують по черзі із мішечка поради: щоб навчитися спілкуватися, треба до цього прагнути; дуже важливо в колективі дотримуватись правил толерантного спілкування тощо)
Учитель: Дорогі учні! Я дарую вам памятку «Мистецтво спілкування» нехай вона стане для ва настільною книгою.
Учитель: Отже, 5 фактів толерантності (увага на дошку)
Психолог:
Учитель: Я хочу закінчити урок словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом, я схиляю голову; перед великим серцем, я стаю на коліна»