Мета: довести дітям необхідність дружби і формувати добрі взаємини між дітьми в групі; розвивати прагнення бути терпимими у суспільстві людей; учити бачити справжню дружбу; розвивати уміння товаришувати; виховувати повагу до однокласників.
Дружба – головне диво завжди,
І будь-яка біда – не біда,
Якщо поруч є справжні друзі!
«Дружбою вмійте дорожити»
Хто не шукає дружби з ближнім,
той сам собі заклятий ворог.
Шота Руставелі
Людина з друзями – степ із квітами,
а людина без друзів – жменя попелу.
Прислів’я
Виховпатель . Сьогодні ми проводимо виховну годину на тему «Друг – це означає другий я». Ми говоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот. Спробуємо усвідомити значущість слова «друг», з’ясувати, яке значення дружби у кожного з нас. Розмова про дружбу – цікава і багатогранна. Ми спробуємо розглянути її зусібіч. Я вам зачитаю уривок із казки «Батьківський заповіт».
(Вихователь зачитує уривок із казки).
Учень. У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переламати цей оберемок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити. А якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають, і всі негаразди ви легко здолаєте».
Вихователь . Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
То що ж таке дружба? Дружбу кожен розуміє по своєму. А яв ви думаєте, що таке дружба? – Взаємна допомога, щирість, вірність.
Без друзів у наш час важко жити на світі, але знайти і мати друга – це щастя.
Послухайте оповідання «Приятелі і ведмідь», а потім обговоримо з вами:
Приятелі і ведмідь.
Двоє приятелів ішли якось дорогою, що вела через темний небезпечний ліс. Раптом із хащів, із грізним риком, переди ними вискочив величезний ведмідь. Один із хлопців, перелякавшись, одразу видряпався на дерево і сховався поміж гілками. Другому не вдалося накивати п’ятами. Побачивши, що утекти від дикого звіра неможливо, він упав на землю і прикинувся мертвим. Хлопець-бо знав, що ведмеді не їдять мертвечини.
Ведмідь наблизився д нього, понюхав, відтак заревів і спробував писком перекинути. Бідолаха з усіх сил затамував подих. Ведмідь і справді вирішив, що той мертвий, та й відійшов.
Другий приятель, побачивши, що ведмідь зник у хащах, зліз із дерева і спитав друга:
– І що тобі шепотів ведмідь на вухо?
– Він сказав мені, аби я більше не рушав у дорогу з приятелями, які, замість допомоги у небезпеці, дають драла.
До вас запитання:
– Як би ви вчинили, потрапивши в подібну ситуацію?
– Так хто ж такий друг у вашому розумінні?
Я вам зачитаю кілька висловів про дружбу і ми їх обговоримо:
«Справжній друг завжди поруч, порадить, виручить, підтримає словом і ділом, поділиться всім, розділить з вами радість і смуток».
«Друг – це людина, яка заради тебе кине все і прийде на допомогу, яка завжди зрозуміє тебе, завжди розділить з тобою останнє, скаже про тебе добре слово». (Споживацьке відношення до дружби).
«Друг – це людина, заради якої я все кину і прийду на допомогу, яку я завжди зрозумію, завжди розділю з нею останнє, скажу про неї добре слово».
«Друг – це людина, яка тебе добре знає, але, незважаючи на це, любить». (Відповіді дітей та обґрунтування власних думок»).
А чи знаєте ви прислів’я та вірші про дружбу?
Вірний друг краще сотні слуг.
Друга за гроші не купиш.
Дружбу пам’ятай, а зло забувай.
Легко друзів знайти, та важко зберегти.
З ким поведешся, від того й наберешся.
Читання віршів або оповідань про друзів, що підготували діти.
1-й учень.
Якщо друг у тебе є
Життя радісним стає,
Разом можна все зробити,
Тож без друга не прожити.
2-й учень.
Дружать хлопчики й дівчатка,
В лісі дружать всі звірятка,
Пташенята у гнізді,
Дружать риби у воді.
3-й учень.
І дорослі дружать, й діти.
Як нам цьому не радіти?
Де в сім’ї любов і ласка,
Там панують ми і щастя.
4-й учень.
Якщо друг у тебе є
Люби його понад усе.
Ти не зрадь його ніколи,
Помагай йому у всьому.
5-й учень.
Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас,
Вам усе легко вдається,
Весело усім живеться.
Вихователь. І я вам підготувала прислів’я про дружбу. Послухайте.
«Дерево міцне корінням, а людина – друзями».
«Щасливий той, хто має вірних друзів».
«Добрі джерела пізнаються у посуху, а добрі друзі – у негоду».
«Хочеш на троянди помилуватися – йди в сад, хочеш потішити душу – іди до друзів».
«Важко другу – допоможи
Не словами – ділом.
Вірність другу бережи,
Стій за правду сміло».
Зараз я пропоную вам пограти у гру «Чарівні окуляри»
Правила: Надіньте їх по черзі і розкажіть тільки хороше про свого друга.
(Діти по черзі одягають окуляри і розповідають про друзів).
Вихователь Добре, молодці. Так і надалі дорожіть дружбою.
Ми добре розумієм – дружба
Хороша, вірна і взаємощира.
Вона заполонила вмить усе життя
Й здається нам така хороша й мила.
С. Цап
Учень. Нерідко буває таке, що дружба дійсно допомагає у житті, але друзі теж сваряться. Розглянемо деякі ситуації, де між друзями стаються різні непорозуміння.
Вихователь . А зараз я зачитаю ситуації і разом обговоримо їх.
Ситуація 1.
До Ігоря додому прийшов Володя.
Володя. – Вмикай телевізор, наші грають!
Ігор. – Не можу. На завтра не підготував українську літературу.
Володя. – Облиш ти свої уроки. Перший тайм пропустимо!
Ігор. – Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
Володя. – Бач, який ти, а ще другом називаєшся.
Учитель. Чи правильно вчинив Ігор? А що б ви зробили на його місці?
(Роздуми учнів).
Ситуація 2.
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».
Учитель. Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг учинить так? Хто має вимити парту?
(Роздуми учнів).
Вихователь. Пропоную переглянути мультфільм по нашій темі «Крихітка Єнот».
(Діти переглядають мультфільм. Після перегляду – обговорення).
Вихователь Я вам роздам аркуші паперу, де ми разом запишемо і добре запам’ятаємо, що у себе включає слово «дружба».
Вихователь . Дружба дружбою, а сварки – неминучі. Послухайте вірш «Їжачиха і їжак».
Їжачиха і їжак
Не помиряться ніяк.
– Ти колючий! Пострижися!
– Ти колюча! Не колися!
– Я колючий? Хто б казав!
– Нащо ти колючу взяв?
Від колючого я чую!
– Я колючій не дивую!
– Не дивуєш? От дивак!
А іще ж, либонь, їжак.
– Не дивуєш? От дивачка,
А іще ж, либонь, їжачка…
Їжачиха і їжак
Не помиряться ніяк.
Тож давайте їх разом помиримо. Хто з вас знає мирилки?
(Діти розповідають мирилки).
Виховптель . І я для вас підготувала українські народні мирилки.
Не дивися так сердито,
Дуже хочу я дружити.
Ось мізинчик, мізинець,
Сварки нашої кінець!
Ти – не ворог, я – не ворог,
Нам сваритись – просто сором.
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились!
Винний я, і винний ти.
Так бува у нас завжди.
Тож обоє уклонились
І швиденько помирились.
Мирись, мирись, мирись
І більше не сварись.
Вихователь Пропоную вам переглянути ще один мультфільм «Тигреня і його друзі».
(Діти переглядають мультфільм. Після перегляду – обговорення).
Підсумок.
Вихователь .
Чи цікаво вам було на виховній годині?
Що кожен взяв для себе з нашої виховної години?
А вам на завершення скажу так:
У кого немає справжнього друга – постарайтеся знайти його, а коли знайдете – дорожіть ним.
На згадку про виховну годину я роздам пам’ятки «Щоб у тебе завжди було багато друзів»: