Рекомендовано для вчителів початкової школи і призначено для організації учбової діяльності другокласників.
Година спілкування
Тема: Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. Практична робота. Як попросити про послугу чи допомогу.
Мета: підвищити рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; пояснити, що всі люди різні, що відмінності роблять їх унікальними і цікавими для інших; виховувати толерантне і позитивне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров'ям.
Обладнання: серія малюнків «Допомога в сім’ї»; прислів’я про толерантне ставлення до людей; фломастери; кольоровий папір; оповідання В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»; пам’ятка «Як правильно висловити прохання»; макет дерева толерантності.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав дзвінок -
Починаємо урок.
Працюватимо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти - просто молодці.
II.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке толерантність.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Міні- лекція
— Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній та підписаній Юнеско 16 листопада 1995р.
— У ст.1 говориться, що:
1.1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
2. Вправа «Чим ми схожі?»
Вчитель пропонує учням знайти спільні риси з товаришем. Наприклад: «Таня, вийди, будь ласка до мене, тому, що у нас з тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що живемо на Землі, або ми одного росту і т.д.). Таня виходить і запрошує вийти кого-небудь таким же чином. Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не опиняться в колі.
3. Розуміння толерантності в різних культурах
— Розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки
залежить від історичного досвіду народів.
— Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.
4. Мозковий штурм «Толерантність — це...»
Толерантність (від лат. tolerantia) — терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками.
5. Фізкультхвилинка
Всі ми звикли до порядку,
Дружно робимо зарядку.
Ми на радість цьому дому
Проганяєм сон і втому.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота з прислів’ями
Мир існує для людини – людина для миру.
У людини, яка живе заради інших, навіть коротке життя буде сповнене щастям.
2. Робота в групах. Вправа «Емблема толерантності»
Матеріали: фломастери, кольоровий папір.
Завдання: кожна група повинна створити емблему толерантності. Час на малювання – 5 хв. Кожна з груп висуває гасло, що відображає сутність емблеми.
—Судячи з ваших емблем і їх захисту, ми можемо зробити висновок: толерантність – це повага до людини, до її життя, до природи, до вчинків людини. Найвища наука життя – бути добрим.
— На нашій планеті живуть люди різних національностей. Кожна нація має свою мову, звичаї, національні страви. Щоб уникнути конфліктів між народами, потрібно поважати ці відмінності, бути толерантним. Толерантність означає вміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.
—Запам’ятайте! Бути толерантним — означає поважати відмінності, які існують між людьми.
3. Практична робота
— Прочитайте оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»
ГОРБАТЕНЬКА ДІВЧИНКА
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
— Відчини двері й подивись, хто там стукає,— сказав учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, швидко відчинив двері.
До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ані подиву, ані насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.
Учитель полегшено перевів дух.
— Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:
— Я...
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
• Чим незнайомка відрізнялася від дітей?
• Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона «не така, як усі»?
• Що ми можемо зробити для такої людини?
4. Складання пам'ятки «Як правильно висловити прохання»:
● приязно подивись на співрозмовника;
● чемно привітайтесь;
● поясніть, що ви хочете;
● ввічливо попросіть допомоги;
● якщо вам допомогли, щиро подякуйте;
● якщо відмовили, перепросіть («Вибачте, що потурбував»);
● ставтеся одне до одного і до всіх людей з повагою;
● поважайте себе, адже ви — людина;
● дотримуйтесь правил гарного тону при спілкуванні;
● дивіться людині в очі, коли вітаєтесь і розмовляєте з нею;
● говоріть чітко і спокійно, стежте за силою звуку, ніколи не підвищуйте голос, не кричіть — це негарно;
● вживайте «чарівні слова» у мові, у звертанні до дорослих людей та однолітків;
● до дорослих звертайся на ви;
● ніколи не вживайте у своїй мові нецензурних, брутальних слів, адже це не прикрашає людину, а навпаки, принижує її, збіднює її мову та інтелект;
● ніколи не перебивайте розмову людей, а дочекайтесь, коли розмову завершать;
● коли розмовляють дорослі, не слід втручатися у їхню розмову і щось додавати своє, заперечувати чи стверджувати, коли тебе не питають;
● говорити треба завжди правду, адже брехня не робить вам честі, і вона завжди вилізе на поверхню. Недаремно народна мудрість каже: «Шила в мішку не сховаєш»;
● найбільша сила — це розум. Тому треба послуговуватися цим правилом у житті.
5.Гра «Це все я, це все я, це компанія моя»
— Якщо ти толерантна людина, то повинен...
Допомагати мамі.
Робити комусь зле, якщо ніхто цього не бачить.
Берегти природу й охороняти її.
Шанувати працю інших людей.
Бути вихованим, стриманим.
Обманювати, хвалитися.
Насміхатися з чужого горя.
Добре вчитися, багато читати.
Не слухати батьків.
Допомагати друзям у біді.
Ділитися тим, що в тебе є.
Ображати інших і грубіянити.
Захищати слабкого.
Красти.
Жити й поважати життя кожної людини.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1.«Дієта» для тих, хто хоче стати толерантним:
понеділок: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;
вівторок: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;
середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;
четвер: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;
п'ятниця: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;
субота: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;
неділя: знайдіть 3 привода, щоб сказати «спасибі» вашим близьким.
2.Творча вправа
— Виріжте долоньки з кольорового паперу. Напишіть на них ознаки толерантності й прикріпіть їх на дереві толерантності.
Запам’ятайте! Бути толерантним — означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей.
—Ми створили «Дерево толерантності» із своїх долоньок, яке символізує собою життя. Своє життя ми творимо своїми руками, своєю поведінкою. Поспішайте робити добро! Будьте добрими й щедрими, це повернеться вам сторицею.
3.Декламування вірша
Толерантність врятує світ
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!