Година спілкування. Що таке толерантність.

Про матеріал

Рекомендовано для вчителів початкової школи і призначено для організації учбової діяльності другокласників.

Перегляд файлу

                                     Година спілкування

 

Тема: Що таке толерантність. Толерантне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. Практична робота. Як попросити про послугу чи допомогу.

 

Мета: підвищити рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; пояснити, що всі люди різні, що відмінності роблять їх унікальними і цікавими для інших; виховувати толерантне і позитивне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров'ям.

 

Обладнання: серія малюнків «Допомога в сім’ї»; прислів’я про  толерантне ставлення до людей; фломастери; кольоровий папір; оповідання                     В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»; пам’ятка «Як правильно висловити прохання»; макет дерева толерантності.

 

                                  Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав дзвінок -

Починаємо урок.

Працюватимо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти - просто молодці.

 

II.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке толерантність.

 

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Міні- лекція

— Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній та підписаній Юнеско 16 листопада 1995р.

 

 — У ст.1 говориться, що:

1.1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

 

2. Вправа «Чим ми схожі?»

Вчитель пропонує учням знайти спільні риси з товаришем. Наприклад: «Таня, вийди, будь ласка до мене, тому, що у нас з тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що живемо на Землі, або ми одного росту і т.д.). Таня виходить і запрошує вийти кого-небудь таким же чином. Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не опиняться в колі.

 

 3. Розуміння толерантності в різних культурах

— Розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки  

     залежить від історичного досвіду народів.

  • У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.
  • У французів – як певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичних і релігійних поглядів.
  • У іспанців  толерантність означає здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.
  • У китайців бути толерантним – проявляти великодушність по відношенню до інших.
  • В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому.
  • А у персидському – ще й готовність до примирення.
  • В українців толерантність – це здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.

— Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

 

4. Мозковий штурм «Толерантність — це...»

Толерантність (від лат. tolerantia) — терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками.

 

5. Фізкультхвилинка

Всі ми звикли до порядку,

Дружно робимо зарядку.

Ми на радість цьому дому

Проганяєм сон і втому.

 І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

1. Робота з прислів’ями

Мир існує для людини – людина для миру.

У людини,  яка  живе  заради  інших,  навіть  коротке  життя  буде сповнене  щастям.

 

2. Робота в групах. Вправа «Емблема толерантності»

Матеріали: фломастери, кольоровий папір.

Завдання: кожна група повинна створити емблему толерантності. Час на малювання – 5 хв. Кожна з груп висуває гасло, що відображає сутність емблеми.

—Судячи з ваших емблем і їх захисту, ми можемо зробити висновок: толерантність – це повага до людини, до її життя, до природи, до вчинків людини. Найвища наука життя – бути добрим.

— На нашій планеті живуть люди різних національностей. Кожна нація має свою мову, звичаї, національні страви. Щоб уникнути конфліктів між народами, потрібно поважати ці відмінності, бути толерантним. Толерантність означає вміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.

—Запам’ятайте! Бути толерантним — означає поважати відмінності, які існують між людьми.

 

3. Практична робота

— Прочитайте оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»

 

                             ГОРБАТЕНЬКА ДІВЧИНКА

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

— Відчини двері й подивись, хто там стукає,— сказав учитель.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, швидко відчинив двері.

До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.

Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ані подиву, ані насмішки.

У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.

Учитель полегшено перевів дух.

— Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:

— Я...

Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

 

• Чим незнайомка відрізнялася від дітей?

• Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона «не така, як усі»?

• Що ми можемо зробити для такої людини?

 

4.  Складання пам'ятки «Як правильно висловити прохання»:

● приязно подивись на співрозмовника;

 

● чемно привітайтесь;

 

● поясніть, що ви хочете;

 

● ввічливо попросіть допомоги;

 

● якщо вам допомогли, щиро подякуйте;

 

● якщо відмовили, перепросіть («Вибачте, що потурбував»);

 

● ставтеся одне до одного і до всіх людей з повагою;

 

● поважайте себе, адже ви — людина;

 

● дотримуйтесь правил гарного тону при спілкуванні;

 

● дивіться людині в очі, коли вітаєтесь і розмовляєте з нею;

● говоріть чітко і спокійно, стежте за силою звуку, ніколи не підвищуйте голос, не кричіть — це негарно;

 

● вживайте «чарівні слова» у мові, у звертанні до дорослих людей та однолітків;

 

● до дорослих звертайся на ви;

 

● ніколи не вживайте у своїй мові нецензурних, брутальних слів, адже це не прикрашає людину, а навпаки, принижує її, збіднює її мову та інтелект;

 

● ніколи не перебивайте розмову людей, а дочекайтесь, коли розмову завершать;

 

● коли розмовляють дорослі, не слід втручатися у їхню розмову і щось додавати своє, заперечувати чи стверджувати, коли тебе не питають;

 

● говорити треба завжди правду, адже брехня не робить вам честі, і вона завжди вилізе на поверхню. Недаремно народна мудрість каже: «Шила в мішку не сховаєш»;

 

● найбільша сила — це розум. Тому треба послуговуватися цим правилом у житті.

 

 

5.Гра «Це все я, це все я, це компанія моя»

— Якщо ти толерантна людина, то повинен...

Допомагати мамі.

Робити комусь зле, якщо ніхто цього не бачить.

Берегти природу й охороняти її.

Шанувати працю інших людей.

Бути вихованим, стриманим.

Обманювати, хвалитися.

Насміхатися з чужого горя.

Добре вчитися, багато читати.

Не слухати батьків.

Допомагати друзям у біді.

Ділитися тим, що в тебе є.

Ображати інших і грубіянити.

Захищати слабкого.

Красти.  

Жити й поважати життя кожної людини.

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

 

1.«Дієта» для тих, хто хоче стати толерантним:

понеділок: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;

вівторок: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;

середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;

четвер: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;

п'ятниця: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;    

субота: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;

неділя: знайдіть 3 привода, щоб сказати «спасибі» вашим близьким.

 

 

2.Творча вправа

— Виріжте долоньки з кольорового паперу. Напишіть на них ознаки толерантності й прикріпіть їх на дереві толерантності.

Запам’ятайте! Бути толерантним — означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей.

—Ми створили  «Дерево толерантності» із своїх долоньок, яке символізує собою життя. Своє життя ми творимо своїми руками, своєю поведінкою. Поспішайте робити добро! Будьте добрими й щедрими, це повернеться вам сторицею.

 

3.Декламування вірша 

              

 Толерантність врятує світ

 

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

 

  Толерантне ставлення до всього

 Збереже, врятує і спасе,

 Допоможе вгледіть перемогу,

 Допоможе витримати все.

 

 Будь завжди нестримним вільнодумцем,

 Свої мрії пензлем намалюй.

 Освіти життя яскравим сонцем,

 Толерантний Всесвіт побудуй!

 

doc
Додано
16 січня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку