Тема: Що я найбільше ціную в житті?
Мета: сформувати та розширити уявлення учнів про цінності в житті людей, дати змогу учням висловлювати власну думку про цінності; розвивати творчість, зв’язне мовлення, вміння мислити; виховувати позитивні риси характеру - людяність, доброзичливість, порядність, бажання робити добро.
Обладнання: сонечка, хмаринки, дерево цінностей, листочки, прислів’я, мікрофон,комп’ютер
Форма проведення: урок - роздум
Хід уроку:
І.Організація класу до роботи. Створення позитивного настрою.
Вже минуло літо променисте,
Й дзвоник знов до школи кличе нас.
В класі все святково і врочисто.
Тож в щасливу путь і в добрий час!
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою.
Хто чує мене – кивніть головою.
Хто бачить мене – прошу оком моргнути.
Хто любить дітей – прошу в долоньки плеснути.
Хто найвеселіший – ви всім усміхніться.
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.
Ось і промайнуло тепле літо, закінчилися канікули. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові знову вчитися. Розпочинається новий навчальний рік, ви уже третьокласники. Любі діти! Я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров'я та здійснення всіх бажань.
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду та опорних знань учнів
Вчитель
2. Вправа «Сонячний зайчик». На партах у вас лежать маленькі сонечка із компліментами та побажаннями. Вам необхідно прочитати написане вголос та подарувати своє сонечко вашому однокласнику.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Легенький вітерець розніс хмаринки по небу з темою нашого уроку. Спробуйте правильно розташувати хмаринки і прочитати тему нашого першого уроку.
ІV. Основна частина
2.Слухання притчі про мудреця
Існує притча про мудреця, який знав усе. Одна людина захотіла довести, що мудрець знає не все.
Затиснувши в долонях метелика, він запитав: «Мудрець, який метелик у мене в руках: мертвий або живий?».
А сам міркує: «Скаже живий — я його затисну, скаже мертвий — випущу». Мудрець, подумавши, відповів: «Усе в твоїх руках».
Обговорення
3. Розгадування кросворда
У теплий край літа далеко.
Як зветься той цікавий птах?
Ану, скажіть хутчіш!. (Лелека.)
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)
Та вітер весь час налітає
Та коси мої розплітає. (Верба.)
- Подивіться на кросворд. Яке слово утворилося? ( Україна).
- Так, вірно. Україна – наша Батьківщина – ненька зі своєю історією, добротою, красою, садочками та полями, над якими вільно та грайливо у безхмарному голубому небі пролітають лелеки. Це найдорожча і найрідніша земля, де ми народилися, де живуть наші батьки, рідні.
- Кожен патріот добре знає історію та традиції свого народу. Спробуємо свої сили та дамо відповіді на запитання вікторини.
Ми цінуємо свою країну, її символи, мову. Наша мова мелодійна, багата, красива. І вона також є цінністю.
4. Перегляд відеоролика «Факти про мову»
5. Гра «Збери прислів'я»
1. Шануй батька й неньку — буде тo6i скрізь гладенько.
2. Добрі діти — батькам вінець, а злі діти — батькам кінець.
3. Яке дерево — такі й квіти, які батьки — такі й їxні діти.
4. Яка сім'я — такий i я.
5. Який дуб — такий тин, який батько — такий син.
6. Який кущ — така й калина, яка мати — така й дитина.
7. Мати одною рукою б'є, а другою гладить.
8. Добре дитяті, коли добрі батько й мати.
Цінність – сім’я, родина.
- Розкажіть про свою сім’ю – члени сім’ї, захоплення…
6. Гра «Лабіринт»
- Я пропоную вам пройти по лабіринту і прочитати прислів’я .
- Про що говориться в прислів’ї? Отже, ще одна людська цінність – дружба.
«Якщо ти добрий друг, то повинен».
Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви
підніміть руки вгору i потрясітъ ними, а якщо нi, то нічого не робіть.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду
Ображати друзів
Піклуватися про друзів.
У кожного з вас є аркуш паперу. Уважно розгляньте його, дайте йому характеристику. Зімніть аркуш.
- Що ви відчуваєте?
Спробуйте його вирівняти, повернути його до попереднього стану.
А тепер усі разом давайте складемо вірш про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
7. Музична фізкультхвилинка «Кращі друзі»
8. Вправа «Асоціативний кущ»
- « Добро»,з чим у вас асоціюється це слово? ( Діти записують на дошці).
Добро – це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.
Доброта – це один із виявів, порухів людської душі, те, що відрізняє людину від звіра.
Доброта — це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність. Таке визначення подається в тлумачному словникові української мови.
- Ми з вами з`ясували що таке для вас добро. А от хто така добра людина?
9. Гра «Мікрофон»
-Я пропоную пограти у гру «Мікрофон». Той у кого в руках мікрофон,продовжує думку: «Я добра людина тому,що…»
10. Пісня «Промінь доброти»
11. Розгадування ребуса
- Які ви знаєте прислів’я про здоров’я ?
12. Вправа «Цінності»
- На смужках паперу напишіть або намалюйте 10 найцінніших для вас речей, понять, без чого життя втрачає сенс.
- Уявіть, що у вас маленька валіза, у яку ви маєте вкласти свої цінності. Вам необхідно відмовитись від 7 цінностей, записаних на смужках паперу. Виберіть і залиште собі три цінності, а 7 відкладіть убік.
- Що ви залишили собі? Знайте: це ваші справжні цінності.
V. Підсумок уроку
- Ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюся, що він збагатив вас, допоміг доторкнутися душею до людських витоків добра й милосердя, розширив ваші уявлення про цінності.
«Що в світі найдорожче?» - запитаєш ти.
На це питання зразу й не відповіси.
Для когось – це батьківська тепла хата,
В якій завжди чекають мама й тато.
Для інших – Батьківщина, рідний край,
А може це природи диво грай?
А ще життя, здоров’я, успіх і добро
Чи книги, одяг, іграшки, авто?
Що головне для тебе – обирать тобі,
Лише не помилися з вибором в житті?