Перший урок "Щоб у серці жила Батьківщина: до Дня Незалежності України"

Про матеріал

Перший урок, присвячений Дню Незалежності України. Тип уроку - нетрадиційний урок , на якому учні стають редакторами газети. Урок поділений на сторінки , де учні мають виконати певне завдання.

Перегляд файлу

1

 

https://pp.vk.me/c409027/v409027678/5973/XWGyP8W9Aa0.jpg

 

Тема. Щоб у серці жила Батьківщина: до 30-річчя незалежності України!

Мета:

поглибити знання учнів про Україну, про видатних українців, народні звичаї та свята;

формувати в учнів моральні пріоритети та сприяти збагаченню знань про державотворчі процеси в Україні,формувати переконання у нетлінності  духовних скарбів народу, працювати в команді, співпрацювати; формування та розвиток громадянської, історичної та національної свідомості школярів, активної громадянської позиції учнів і почуття патріотизму.

розвивати увагу, пам'ять, кмітливість, ерудованість,пізнавальну активність учнів;

усвідомити ідеї соборності та суверенності держави – головних передумов розвитку незалежної України;

виховувати в учнів почуття патріотизму, свідомої громадянської зрілості, національної гідності,шанобливе ставлення до державних символів України, почуття гордості за власну державу, виховувати почуття взаємоповаги.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, заготовки газетних  сторінок, картки для відповідей, ручки, ноутбук,

На початку заходу на екрані демонструється відео про Україну та красиві краєвиди країни, лунають українські пісні. 

 

Епіграф

Ми воїни. Не ледарі. Не лежні.
І наше діло праведне й святе,
Бо хто за що, а ми за незалежність.
Отож нам так і важко через те.

                                           Ліна Костенко

 

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент

Слово вчителя: (під мелодію)

 Заніс рідний вітер у серце зернину,  

 І чисте колосся з душі проросло.

 Лише Батьківщина, лише Україна  

 Покладе надію мені на чоло.  

 Ідуть місяці і роки без упину,  

 Й немало спливло вже тієї води. 

 Лише Батьківщина, лише Україна  

 Залишиться в серці моїм назавжди. 

 Не згасне народ, що по вільній стежині

 Ітиме до щастя, тепла й доброти. 

 Лише Батьківщина, лише Україна

 Всіх нас приведе до святої мети!

 

        Доброго дня дорогі мої учні -7-класники та батьки! Стартує новий, також непростий, навчальний рік 2020-2021? Яким він буде? Як завжди цікавим, веселим, інколи напруженим і повчальним, але незабутнім.

Ми знову зібралися на повчальний перший урок, і знову на патріотичну тематику, бо зараз як ніколи патріотизм так потрібен усім громадянам України. Ми мусимо ними бути, щоб розвивати свою державу.  Тридцять років минає з тих пір, коли Україна була проголошена незалежною державою. Усі ми – народ України, що його силою, волею, славою утвердилася на карті Українська держава – самостійна, ні від кого незалежна, вільна, суверенна держава українського народу.

На своєму історичному шляху український народ зазнав чимало трагічних випробувань. Усіх не перелічити. Це і татаро-монгольське нашестя, і навала польської шляхти та литовських князів, насильницька русифікація, колективізація, сибірське пекло, Голодомор 33-го, братовбивча війна… Ми маємо пам’ятати, яку жахливу ціну заплатив український народ  і платить зараз на сході нашої країни, в зоні проведення АТО за право жити на рідній землі. Високі символи України скроплені їхньою кров’ю, освячені їхніми молодими життями. Слава Україні і слава Героям, які утвердили її незалежність! Історичний день 24 серпня 1991 року було проголошено Днем Незалежності України. Цей день став національним святом нашого народу, а цю дату ми щорічно відзначаємо як державне загальнонародне свято.

Україна – це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. Це його славні лицарі Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Устим Кармалюк та багато інших, які віддали своє життя за щастя народу. Це й такі відомі всьому світові діячі української культури, як Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Олександр Довженко, Марія Заньковецька, Микола Лисенко. І сьогодні ми перевіримо, наскільки глибокі у вас знання щодо України, її традицій, історії, видатних особистостей.

Сьогодні на першому уроці я пропоную створити газету, яка буде незвичайною – «живою». Ми самі станемо її видавцями. Тема нашої  газети - «Щоб у серці жила Батьківщина: до 30-річчя незалежності України». Слово головному редакторові.

  1. Основний зміст уроку

Головний редактор.

Видавати газету дуже цікава і відповідальна справа. І відкриває її  перша стаття. Давайте звернемося до наших журналістів. Отже, відкриваємо першу сторінку нашої газети, яка називається «Моя рідна Україно, така ти на світі одна…»

 

Прослухайте вірш про Україну та подивіться, як можна цікаво пояснити її назву. Звичайно, ви на своїй сторінці можете дібрати власні приклади на кожну букву). 

Учень:

Гарна назва «Україна»

Сенс значний в собі таїть. 

«У»  то урожай в країні, 

 «К»  то Київ, що стоїть. 

«Р»  рівнини під степами, 

«А»  то армія міцна, 

«Ї» сховалась за лісами, 

 «Н»  то ненька дорога. 

 «А»  то аґрус, абрикоси,

 І акація струнка, 

Що розпустить свої коси, 

Коли прийде вже весна .

 

Слово вчителя: Я вам хочу розказати таку легенду.

Як тільки Господь Бог створив на Землі народи, вони відразу почали просити в нього найкращі землі для поселення. Не поспішали тільки українці. Вони були козаками, мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось роззирнулись і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли й вони до Господа. Побачив Сотворитель чубатих вояків і здивувався:- А чого вам треба, хлопці? - запитав.

- Та землі-материзни хочемо, Боже.- Буде вам земля. Ідіть і осідайте он на тому клаптику між морями, - показав пальцем униз.- Та там уже іспанці, Боже!- Ага, то біля них селіться.- Не можемо, Господи, там французи, а далі німці і ще якихось людей повно.

Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки йомудуже сподобались - і не хотів Творець залишати їх без землі.- Гаразд, - сказав Господь. - Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок - раїна. Земля там пахне медом, вода - як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати та боронити. Якщо будете завжди такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні - то рабами нечестивців.

- Дякуємо, Господи! Буде так, як кажеш. Благослови в дорогу!Поблагословив їх Сотворитель і провів до райських воріт. Відтоді господарюють козаки в райській країні і захищають її від усякої нечисті. З того часу називають цей райський куточок Україною, а народ - українцями.                                                                                  (За С. Плачиндою)

(учні розказують вірш)

Любіть Україну

Любіть Україну, як сонце, любіть, 
як вітер, і трави, і води… 
В годину щасливу і в радості мить, 
любіть у годину негоди. 
 

Любіть Україну у сні й наяву, 
вишневу свою Україну, 
красу її, вічно живу і нову, 
і мову її солов'їну. 

Між братніх народів, мов садом рясним, 
сіяє вона над віками… 
Любіть Україну всім серцем своїм 
і всі ми своїми ділами. 

Для нас вона в світі єдина, одна 
в просторів солодкому чарі… 
Вона у зірках, і у вербах вона, 
і в кожному серця ударі, 

у квітці, в пташині, в електровогнях, 
у пісні у кожній, у думі, 
в дитячий усмішці, в дівочих очах 
і в стягів багряному шумі… 

Як та купина, що горить — не згора, 
живе у стежках, у дібровах, 
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра, 
і в хмарах отих пурпурових, 

в грому канонад, що розвіяли в прах 
чужинців в зелених мундирах, 
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях 
до весен і світлих, і щирих. 

Юначе! Хай буде для неї твій сміх, 
і сльози, і все до загину… 
Не можна любити народів других, 
коли ти не любиш Вкраїну!.. 

Дівчино! Як небо її голубе, 
люби її кожну хвилину. 
Коханий любить не захоче тебе, 
коли ти не любиш Вкраїну… 

Любіть у труді, у коханні, у бою, 
як пісню, що лине зорею… 
Всім серцем любіть Україну свою — 
і вічні ми будемо з нею! 

Володимир Сосюра

 

Головний редактор:

Наступна наша сторінка «Краєзнавча»

Перша наша рубрика називається «Українські свята».

Перед вами аркуш, на якому ліворуч написано свято. Ваша задача поставити дату, коли в Україні відзначають це свято.

 

Вправа 1 (написано на сторінці)

  1. Новий рік _________ 2. Міжнародний жіночий день ____________ 3. День захисника України__________ 4. Різдво________ 5. День Конституції України_________ 6. Старий Новий рік________

7. День Соборності України___________ 8. День Незалежності України__________ 9. День Святого Миколая______________ 10. День знань________ Відповіді:  1. 1 січня.  2. 8 березня. 3. 14 жовтня.  4. 7 січня.  5. 28 червня. 6. 14 січня. 7. 22 січня.  8. 24 серпня.  9. 19 грудня.  10. 1 вересня. 

 

Вправа 2 (усно)

1. Україна межує з 10 державами: Болгарією, Чехією, Білоруссю, Росією, Німеччиною, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією (менше – Україна межую із 7 країнами: Білоруссю, Росією, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією).

2. Найвища гора України – Говерла – має висоту 5675 м (висота Говерли менша і складає 2061 м).

3. Загальна довжина Дніпра становить 875 км (загальна довжина Дніпра більша і становить 2201 км).

4. Україну омивають 5 морів: Чорне, Каспійське, Біле, Азовське, Мармурове (менше – Україну омивають лише 2 моря: Чорне та Азовське).

5. У межах України налічується близько 100 тис. видів тварин  (менше – у межах України налічується близько 45 тисяч видів).

 

Головний редактор:

Наступна наша сторінка « Шлях до незалежності – до 1991 р.»

Слухайте, слухайте, слухайте люди!(мелодія козацька)

Хтось зворушив там тривогу -

То Україна кров'ю обмита,

То Україна слізьми полита

Йде на всесвітню дорогу!

Слухайте, слухайте, слухайте, люди!

Дзвонить десь дзвін без упину -

То задзвонила воля здобута,

То Україна скинула пута,

То на свободі родина!

 

 Слово вчителя:

Україна незалежна уже 30 років. Хоча в історичних масштабах цей часовий проміжок незначний, однак наш народ пройшов тернистий шлях, перш ніж здобути таку омріяну незалежність. Дорогою ціною  дісталася державі вона, адже нашому народу довелося пройти через утиски і в’язниці, зради та довгу героїчну боротьбу за свободу. Україна – це країна болю і краси, смутку і звитяжної відваги, відчаю і незламної віри. Шлях України до своєї соборності осяяний постатями її патріотів, які віддали себе служінню держави, її майбутньому процвітанню.

2021 рік, рік відзначення Україною 30-річчя своєї незалежності, Український інститут національної пам'яті назвав Роком Державності – на честь низки історичних подій, які привели до проголошення, а потім  відновлення

Україною незалежності у ХХ столітті. Давайте пригадаємо ці історичні події… Деякі з них запишіть на сторінку газети.

 

 Учень 1. 22 січня 1919 року – на Софійській площі в Києві урочисто проголошено Акт злуки  УНР та ЗУНР в єдину незалежну державу. З цього часу питання єдності української нації в українській політичній думці вже ніколи не ставилося під сумнів. Упродовж наступних десятиліть Акт злуки залишався символом боротьби за незалежну, соборну державу.

 

Учень 2. 15 березня 1939 року – Сейм Карпатської України проголосив Карпатську Україну незалежною державою.  Державною мовою Карпатської України проголошувалася українська. Державним прапором затвердили національний синьо-жовтий прапор, а державним гербом – сполучення крайового герба (ведмідь у лівому червоному колі й чотири сині та три жовті смуги в правому півколі) з національним (тризуб Володимира Великого з хрестом на середньому зубі). Державним гімном оголосили національний гімн «Ще не вмерла Україна».

 

Учень 3. 30 червня 1941 року – в окупованому Німеччиною Львові проголошено відновлення Української Держави. 16 липня 1990 року – Верховна Рада Української РСР прийняла Декларацію про державний суверенітет України. Державний суверенітет визначався як верховенство, самостійність, повнота і неподільність республіканської влади в межах території УРСР, незалежність і рівноправність у міжнародних відносинах.

 

Учень 4. 24 серпня 1991 року – Верховною Радою Української РСР прийнято Акт проголошення незалежності України. Історичне рішення було прийнято абсолютною більшістю: 346 голоси було віддано «за» проголошення незалежності, лише 1 – «проти». 

 

Учень 5. 1 грудня 1991 року – відбувся Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України. Під час демократичного волевиявлення український народ підтвердив і засвідчив прагнення жити в суверенній державі. Сьогодні Україна – суверенна, незалежна, демократична держава.

 

Учень 6. У проголошеному акті зазначалося: «Виходячи із смертельної небезпеки,  яка нависла була над Україною в  зв'язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року, продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, виходячи з права а на самовизначення, передбаченого Статутом OOH та  іншими міжнародно­правовими документами, здійснюючи  Декларацію про Державний суверенітет України, Верховна Рада  Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної  Української держави—України. Територія України є неподільною і  недоторканою.  Від нині на території України мають чинність винятково Конституція і закони України. Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення».

 

1 учениця: (у хустці)

Я – Україна, я – страдниця – мати,

Яка споконвіку була у ярмі.

Турецькім, російськім…

Та всіх не назвати,

Бо зайди є різні, а муки - одні.

Не тільки чужинці мене шматували,

Були і свої в нас жорстокі тирани.

Вони видавали укази й закони,

Тому і загинуло всіх нас мільйони.

Немов маля, що в муках народилось,

У долі, радості і різних неладах, -

Так я з неволі відродилась

І намагаюся стояти на ногах.

Ще зовсім молода і непокірна,

А на чолі – блакитно-жовтий стяг,

Прошу мені служити вірно,

Нехай Господь благословить мій шлях.

 

 

Слово вчителя.

З проголошенням незалежності України змінилося і ставлення світової спільноти до нашої держави. Викликає повагу той народ, який уміє відстоювати свою свободу та якому властива національна самосвідомість. Тому ми повинні пишатися тим, що зростаємо на цій славетній землі і з гордістю та гідністю носити ім’я «українець».

 

Головний редактор:

Наступна наша рубрика «Асоціативна»

Я хочу, щоб кожен із нас усвідомив свою високу місію та продовжував прославляти нашу рідну Україну своїми словами та вчинками.  Пропоную записати на вашій сторіночці складові національної свідомості українця, тобто асоціативне гроно до словосполучення «національна свідомість»

 

(учні пишуть)

-любов до рідної землі і свого народу;

-любов до батьків,

-вшанування звичаїв і традицій свого народу;

-готовність захищати  свою державу;

-повага до Конституції України,

-державної символіки;

-бажання власною працею, розумом і здібностями примножувати багатства держави, трудитися для її процвітання;

-повага до народної моралі і етики;

-усвідомлення громадянської відповідальності та ін.

 

3. Фізкультхвилинка

Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія!» Настав час фізкультхвилинки. Тож хай звучить українська пісня, а ми разом  будемо виконувати рухи та аплодувати.

(співаємо пісню разом Тіни Кароль)

Головний редактор:

Отже, наступна сторінка нашої газети присвячується рідній мові, називається вона «Рідна мова-основа життя»

 

 Уклін чолом народу,

 Що рідну мову нам зберіг.

 Зберіг в таку страшну негоду,

Коли він сам стоять не міг.

 

Це мова, яку ми почули уперше в своєму житті. Вона лунала у маминих колискових, у бабусиних казках. Це мова, якою ми думаємо протягом всього життя, незважаючи на те, скільки іноземних мов ми знаємо. Вона вселяє в наші душі радість і спокій, дарує тепло нашим серцям. Саме тому, ми повинні цінувати рідну мову та боротися з ворожими намаганнями її заперечити чи пригнітити.

 

Учитель: Наша мова завдяки своєму лексичному багатству, словотворчими можливостями здобула світове визнання. Про це свідчить перемога у 1934 році на конкурсі в Парижі, де вона була визнана, поряд із французькою та перською як найкраща та найбагатша мова світу.

    Сьогодні, враховуючи тему нашого уроку, я би хотіла вас познайомити із значенням таких слів, як: «народ», «нація», «соборність».

 

(записують у зошити визначення слів і зачитують цитати)

 

Учитель.

Давайте звернемося до народної мудрості, крилатих висловів відомих мудреців і філософів, які дуже влучно висловилися про мову. (Діти зачитують підібрані вислови, декламують вірші  про рідну мову)

Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. (Ліна Костенко)

 

Головний редактор «МИ – СВІДКИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ»

Головний редактор. Дедалі частіше в умовах сьогодення із вуст людей лунає фраза про те, що ми живемо у складні часи. Однак, східна мудрість говорить, що часи завжди однакові – люди різні. Ця сторінка нашої газети присвячена тим людям, які вийшли відстоювати свої права, свободу та незалежність.

( звучить пісня про загиблих)

 

Учитель. Ми – свідки історії України. Нині країна переживає надскладний етап становлення державності. На долю нашого покоління випала війна. Кожному українцю доводиться робити свій громадянський вибір, від якого залежить доля України. Анексія Криму, псевдореферендуми в Донецькій та Луганській областях, сотні невідомих, похованих під номерами. Це далеко не всі страхіття, які випали на долю українського народу. Але ми зуміємо вистояти та врятувати своє майбутнє, адже сьогодні наші земляки проявляють відчайдушну відвагу та єдність, витримку та милосердя. Тисячі волонтерів, ризикуючи власним життям, доправляють у зону АТО необхідні продукти та речі. Ми захистимо свою землю, ми переможемо! Ми – патріоти, які вимірюють своє право своїм обов’язком. 

 

Учень. Розмістимо на цій сторінці нашої газети  імена наших земляків, які загинули при виконанні обов’язків військової служби в зоні проведення антитерористичної операції (загинули на Косівщині)

(учні згадують та записують імена загиблих)

Хвилина мовчання

Головний редактор « Пісенна»

 

Таку магічну силу пісня має,

Що сил людині завжди додає,

Бо пісня й слово – джерело безкрає -

Живу водицю з нього серце п’є.

Звучить пісня

 

Слово вчителя:

У всьому світі відома українська мелодійна пісня. І сьогодні ми перевіримо, наскільки ви знаєте українські народні пісні.

( грають мінусовки –  учні вгадують і співають)

  1. Підсумок уроку

Слово вчителя:

Метод прес. Підтвердіть або спростуйте слова Василя Сухомлинського “Той, хто по­справжньому любить свою Батьківщину, з усякого погляду справжня людина…»

Я вважаю, що…  ­ Тому що…  ­ Наприклад…  ­ Отже… 

  1. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

«Якби я був президентом України, я б…»

Заключне слово вчителя.​

«​ Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення,застереження   для майбутнього»,­ так сказав чотири століття тому відомий  іспанський письменник   М. Сервантес. Ці слова не втратили свою актуальність і правдивість і  нині. Двадцять п`ять років тому справдилася споконвічна українська мрія: Україна стала незалежною державою. Століттями, віками наш народ йшов до цієї особливої події. На цьому шляху полягло немало відомих і безіменних героїв. Гинуть і зараз на Сході України, утверджуючи наше право на волю і свободу. Як показав час, боротьба за своє право бути незалежним і самостійним є постійною. Якою наша  держава буде ще через 30 років, буде залежати від вас. Хочеться вірити, що уроки історії не пропадуть даремно для вас, а любов, повагу до Батьківщини ви пронесете в своєму серці й передасте наступним поколінням. Хочеться завершити урок оптимістичними  словами Івана Багряного: «Народ мій є! Народ мій вічно буде! Ніхто  не перекреслить мій народ!»

Учень:

Уже зоря нової ери сяє

І таємничо манить і зове!

Старе так важко відмирає

Та в муках родиться нове!

Ще розумом збагнуть не в змозі -

Душею вже рвемось в політ,

Ми стоїмо реально на порозі -

Дверей відкритих в Новий світ !

 

Народилась Україна Нова,

Небувала, чиста, як дитя, 

Україна Зоряної Мови, 

Україна Божого Буття! 

Україна казки і кохання. 

Та Держава, де щезає тлінь. 

Україна творчого повстання

Для усіх безсмертних поколінь.

 

Ми всі – одна сім’я, єдина ми родина

У кожнім нашім «Я» - частинка України,

Ми всі – одна сім’я, єдина ми родина

Мільйони різних «Я», а разом – Україна!

 

                Не розчаровуйсь в Україні.

1 учень   Не має єдності у нас,

                То наша головна провина

                За весь неволі довгий час.

 

2 учень: Не розчаровуйсь в Україні,

                А розумій її печаль.

                Що робиш ти для неї нині -

                У себе спершу запитай.

 

3 учень: Не розчаровуйсь в Україні.

Вона -  свята, а грішні - ми.

                 В її недолі часто винні

                 Її ж бо дочки і сини.

 

4учень: Не розчаровуйсь в Україні,

                 Ідеї волі певним будь,

                 Бо тільки той є справжнім сином,

                 Хто вміє неньки біль збагнуть.

 

5учень:Не розчаровуйсь в Україні,

                     Вір, що мине важка пора,

                     Розквітне пишній цвіт калини

                     В садах достатку і добра!

 

Нехай же лине пісня солов’їна

Як дар душі, як хвиля вогнева.

Бо то співає вільна Україна,

Для тебе, мій народ, вона співа.

 

Хай сонце сяє в українській пісні

І світом котиться луна

Ми в чомусь може трохи різні

Та Україна в нас одна.

 

Не забувайте цього ви ніколи!

Допоки Ви – той Україні жить!

Цінуйте мову і усе довкола,

І українську пісню бережіть!

 

( грає гімн України)

 

Слово вчителя:

Сьогодні - справді чудове свято, що зіткане з добра і любові!
 

(Вітання з новим навчальним роком)

І хай допоможе нам Всевишній у цій великій праці! Оберігати цей даний нам Богом світ, рідну нашу благодатну землю, поспішати робити добрі справи, любити людей і Бога!

 

 

docx
Додав(-ла)
Кричун Надія
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку