"Щоб учні забули про дзвінок на перерву"... Майстер-клас з конструювання літературних загадок.

Про матеріал

Запропоновані авторські матеріали - для тих колег -філологів, хто хоче бути цікавим дітям, працювати творчо. Прийоми роботи, подані нижче, допоможуть ефективніше організувати в класі роботу з розвитку креативного мислення учнів при вивченні зарубіжної літератури.

Перегляд файлу

ЗАГАДАЮ ЗАРУБІЖНУ ЛІТЕРАТУРУ…

 

«…Невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет чи явище», «жанр фольклору, в якому речі чи явища відтворюються інакомовно, через порівняння їх з віддалено подібними» - так-так, це добре знайомі кожному філологу визначення загадки. Учні зазвичай полюбляють уроки зарубіжної літератури, на яких йдеться про цей малий жанр фольклору. Традиційно в шкільному курсі зарубіжної літератури відомості про загадку та інші малі види усної народної творчості подаються в 5 класі. В подальших класах практично вкрай рідко учні та й вчителі на уроках зарубіжної літератури  звертаються до загадок,  напевно, упереджено вбачаючи в них «дитячість». А між тим, саме загадка може стати вчителю в нагоді, коли він забажає працювати творчо й натхненно. Пропоную на ваш розсуд один із власних педагогічних прийомів роботи з розвитку креативного мислення учнів – конструювання літературної загадки.

Таку роботу розпочинаю з 5 класу. Під час вивчення теми «Загадки як вид усної народної творчості» акцентую увагу дітей на необхідності тренувати свій розум, аби успішно розвиватися. П’ятикласникам буде цікаво дізнатися, що з найдавніших часів люди всіх країн світу привчали до цього маленьких дітей, використовуючи  загадки. А в багатьох народів Північної Африки й досі старійшини збирають молодь на вечори-змагання для відгадування загадок. Немало мудрості треба мати, щоб відгадати загадку. Але ще більше її треба мати тому, хто цю загадку створює. Тож пропоную учням спробувати свої сили й навчитися складати загадки. На дошці вішаю таблицю-модель, за якою має проводитися робота.

Який? Яка? Яке?

 

Що буває таким же?

 

як,але не, та не

 

 

як,але не, та не

 

 

як,але не, та не

 

  Запрошую п’ятикласників скласти загадку про певний запропонований їм предмет, наприклад, кавун.  Діти дають йому характеристики за ознаками:

форма – круглий,

смак – соковитий, солодкий,

колір – зелений, смугастий.

 Варто зауважити, що учні мають добирати ті ознаки, котрі якомога точніше характеризуватимуть предмет, адже здогадка є основою відгадки.

 Заповнюємо ліву частину таблиці, записуючи в кожний її рядок запропоновані характеристики кавуна:

Який?

Круглий

Соковитий

Смугастий

 

 

 

Далі пропоную учням порівняти ознаки інших предметів та згадати: а що буває таким же? П’ятикласники залюбки відповідають, що смугастим може бути тигр, круглим – м’яч, сонце, Земля; соковитим – апельсин, яблуко. Заповнюємо праву частину таблиці-моделі:

Що буває таким же?

м’яч

апельсин

тигр

Загальна таблиця набуває такого вигляду:

Який?

 

Що буває таким же?

Круглий

як,але не, та не

м’яч

Соковитий

як,але не, та не

апельсин

Смугастий

як,але не, та не

тигр

 

Вставляючи між рядками лівого і правого стовпчиків слова «як,але не, та не», складаємо загадку про кавуна:

«Круглий, як м’яч,

Соковитий, але не апельсин,

Смугастий, та не тигр».

Засвоївши загальну модель складання загадки, діти отримують завдання попрацювати без допомоги вчителя як індивідуально, так і в парах або групах. На перших порах важливо, щоб той предмет, про який учні складатимуть загадку, був або на малюнку, або безпосередньо перед очима.

Починаючи з 6 класу, працюю з дітьми над конструюванням літературної загадки. «Загадати» можна як літературні терміни, так і художні образи. Наприклад, у тому ж 6 класі, вивчаючи тему «Байка»,  можна скласти загадку до цього  літературного терміну.  Пропоную учням ще раз згадати, що таке байка. Шестикласники вже знають, що байка – невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту, героями якого виступають люди, тварини, рослини чи предмети. Виходячи з даного визначення, називаємо ознаки байки та згадуємо, які літературні терміни мають такі ж ознаки: байка має сюжет, розповідає (як оповідання), повчає (як прислів’я, приказка), містить алегорію (як казка). Володіючи навичками складання загадок, учні легко конструюють літературну загадку:

Має сюжет, але не оповідання,

Повчає, та не прислів’я,

Містить алегорію, але не казка. (Байка)

Ось в такій простій та цікавій формі учні легко узагальнюють новий матеріал, повторюють раніше вивчений, а вчитель простежує рівень творчого розвитку кожного вихованця.

Та, безперечно, найбільшу цікавість в учнів різних вікових груп викликає робота над складанням літературних загадок до художніх творів. З власного досвіду переконалася, що найдоцільніше таку роботу починати в 7 класі, коли учні мають сформовані навички характеристики літературних героїв та порівняльного аналізу. Мої вихованці, причому навіть ті, хто не надто старанний в навчанні, дуже люблять складати літературні загадки. Ось деякі зразки робіт учнів 7-9 кл.

Художник-невдаха, але мріє створити шедевр.

Самотній, але любить життя.

Не лікар, та врятував дівчину. (Берман)

Діана Карпук

 

Мав брата, але війна розвела долі.

Був українцем, та зрадив свій рід.

Любив батька, але загинув від його рук. (Андрій)

 

Винахідливий, але не винахідник.

Самотній, та не впав у відчай.

Викинутий на берег, але зумів вижити. (Робінзон Крузо)

Святослав Білицький

 

Хоч має батька, та не відчуває тепла.

Хлопчина, але взявся за дорослу справу.

Не пілот, та посадив літак. (Деві)

Вікторія Заєць

Хоч на коні, та не лицар.

Любить пригоди, але страждає через них.

Прагне робити добро, та не отримує вдячності. (Дон Кіхот)

 

Всемогутня, однак не впоралася з дівчинкою.

Володарка, але не завоювала дитяче серце.

Сильна, та не перемогла любові. (Герда)

 

Прожив багато, але не зрозумів сенсу життя.

Мав багато учнів, але не мав друзів.

Отримав щастя, та надто пізно. (Фауст)

 

Шукав дружби, та вбив її.

Чекав кохання, але боявся його.

Намагався повернути втрачене, та спізнився. (Онєгін)

Світлана Сех

 

Самотній, однак не Робінзон.

Жив, та не знав для чого.

Християнин, але продав душу дияволу. (Фауст)

Марина Карпук

 

Принагідно хочу додати, що кращі літературні загадки моїх учнів були вміщені у «Всесвітці» (№11, 2014р.) в рубриці «Творчий вчитель – обдаровані діти». Кожна з таких учнівських робіт – креативна іскорка, яка дає змогу вчителю побачити глибину засвоєння художнього тексту, відстежити слід, який залишив літературний твір в душі дитини. І в цьому сенсі літературна загадка стає дієвим прийомом для формування й розвитку творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури, бо має ряд переваг:

  • дає можливість працювати учневі індивідуально, в парах, в групах;
  • може застосовуватися на різних етапах уроку та на різних його типах;
  • цікава форма роботи для учнів 5-11 кл.: «загадати»  можна художні образи, біографії письменників, літературні поняття тощо;
  • за роботами дітей чітко простежується глибина засвоєння ними літературного твору, вміння «перекладати» прочитане на мову власних вражень та роздумів;
  • через розвиток креативного мислення школярів відбувається поглиблення їх читацької культури, бо робота над створенням літературної загадки сприяє формуванню «читацького права» учня на власне ставлення до прочитаного ним твору.

…Все в руках учителя: метелика-дитячу душу можна знищити простою вчительською байдужістю та інертністю, а можна створити йому такі умови, коли навчання перетвориться на захоплення. Вже сьогодні й зараз. А особливо, коли це найкращий з поміж усіх шкільних предметів – зарубіжна література.

 

docx
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку