24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Щур - символ багатства, доброчесності і практичності

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із символом 2020 року – щуром; поглиблювати знання учнів у галузі декоративно-ужиткового мистецтва; виховувати шанобливе ставлення до звичаїв і традицій українського народу, культури Батьківщини, почуття патріотизму, усвідомлення своєї національної неповторності; розвивати бажання більше дізнатися про традиції оформлення житла, почуття прекрасного, художній смак, образне мислення, творчі та комунікативні здібності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Обладнання: обереги (гончарні вироби, віночки, іграшки), записи українських пісень. Інструменти та матеріали: відріз матеріалу 15 х 15 см. темного кольору; фетр рожевого кольору; намистини або ґудзики малого розміру для очей і носика; наповнювач (вата або синтепон); ножиці, голка, нитки.
Перегляд файлу

О.М. Кизименко, учитель української мови та літератури, С.В. Кодацька,

учитель трудового навчання ЗОШ № 142, м. Харків

 

Виховний захід

«Щур – символ багатства, доброчесності і практичності».

Мета: ознайомити учнів із символом 2020 року щуром; поглиблювати знання учнів у галузі декоративно-ужиткового мистецтва; виховувати шанобливе ставлення до звичаїв і традицій українського народу, культури Батьківщини, почуття патріотизму, усвідомлення своєї національної неповторності; розвивати бажання більше дізнатися про традиції оформлення житла, почуття прекрасного, художній смак, образне мислення, творчі та комунікативні здібності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання: обереги (гончарні вироби, віночки, іграшки), записи українських пісень.

Інструменти та матеріали: відріз матеріалу 15 х 15 см. темного кольору; фетр рожевого кольору; намистини або ґудзики малого розміру для очей і носика; наповнювач (вата або синтепон); ножиці, голка, нитки.

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (на дошці записано тему й епіграф заходу)

Заховалась у шпаринку,

Хлібчика гризе шкоринку,

Довгий хвостик, невеличка,

Як сіренька рукавичка.

Та боїться дуже кішку

Ця маленька сіра …

 

ІІ. ВСТУП

Учитель. Металевий білий щур  символ 2020 року. Він вважається символом багатства, доброчесності і практичності. Характер у цього звірка дуже непростий, тому і майбутній рік легким бути не обіцяє. Однак у кожного з нас є можливість у цьому році поліпшити свій рівень життя, реалізувати потенціал і втілити мрії за допомогою покровителя 2020 року, якщо підлаштуємося під його складний характер. Ми можемо задобрити хазяїна прийдешнього року – зробити оберіг для оселі своїми руками.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1.               Бесіда

- Що означає слово оберіг? (Від слова «берегиня» земля, богиня землі).

- Яке призначення мають обереги українського народу? (Обереги – наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).

2)  Виступ групи учнів-дослідників

1-ий учень. Щур – перший символ 12-річного циклу китайського календаря. Востаннє наставав 2008 року. На Сході щур –  символ багатства, доброчесності і практичності. Його сприймають зовсім по-іншому, ніж на Заході, де з ним пов’язують лише негативні тенденції. Астрологи пророкують усім хороший рік, стабільність у фінансах, кар’єрне зростання й успіх у всіх справах. В Індії щура зображають як їздову тварину слоноголового бога Ганеши (бога вчених), у Японії – як супутника бога щастя. У Китаї ж відсутність щурів у домівці й у дворі вважали тривожним знаком (згадайте крилату фразу про щурів, які першими покидають корабель, що тоне). У Китаї скнару називають «грошовим щуром».

2-ий учень.

Щур або Цур – один із «домашніх» богів у східних словян-язичників. Охоронець домашнього вогнища, затишку, добробуту. Його зображували як палаючий у печі вогонь, вирізьблювали на дерев’яних стінах, вишивали на рушниках. Щур є охоронцем добробуту дому та заступником роду. В разі небезпеки говорять закляття: «Цур тобі, Пек!» – і тоді хатній бог вступає в боротьбу із страхітливим Пеком, богом бійок і біди.

3-ій учень. Миша вважалася нечистою твариною, створінням диявола. Мишей та щурів народна традиція відносила до гадів: їх називали гаддю, гадиною, поганню тощо. Казали, що всякій тварині Бог дає хлібця, лише такій нечистій, як миша, не дає. За легендою, миша прогризла дірку в Ноєвому ковчезі, і рід людський урятувався лише завдяки котові, який задушив мишу і заткнув дірку своїм хвостом. Загальнопоширеним було вірування, що миша обов’язково перетвориться на кажана, якщо з’їсть хоч крихту свяченої паски. Мишей та кажанів народ тісно пов’язував зі світом відьом і чарівників, які можуть обертатися в цих тварин або перетворювати на них людей.

4-ий учень. Щодо мишей існує чимало прикмет.

  •                   Якщо миші залишають будинок – бути пожежі.
  •                   Тому, кому миші погризуть одяг або взуття, загрожує смерть.
  •                   Якщо миша впаде в колодязь – станеться біда.
  •                   Якщо миші проїдять сито, то в хаті буде мрець.
  •                   Жінкам не можна брати в руки мишу чи вбивати її, інакше хліб не сходитиме.
  •                   Якщо миша під час вінчання пробіжить у церкві, то це на щастя.
  •                   Вагітній жінці не можна ні в чому відмовляти, інакше у того, хто відмовив, миші погризуть одяг.

5-ий учень. Щоб позбутися мишей, уберегти від них збіжжя і продукти, проголошували замовляння, комору з хлібом кропили водою, освяченою в церкві на Маковія, примовляючи: «Миші й щурі, не ходіть у комору: вас не пустить туди маковіївська вода!» Іноді мишачі нори закладали шматочками дерева, у яке вдарила блискавка. Виганяли мишей із хати шкаралупами освячених великодніх яєць, які розкидали по кутках. Вірили, якщо, коли зловити мишу, присмалити її й тоді пустити, то всі миші перекочують з двору.

6-ий учень. Вважалося: якщо мишей багато взимку, то наступного року буде врожай. Якщо миші частіше гризуть верхню частину печеного хліба, то це також на врожай, а якщо нижню – на недорід. Проти зубного болю їли хліб і сир, який погризли миші. Хворого на сверблячку (коросту) натирали попелом від спаленої мишачої голови. Коли в дитини випаде молочний зуб, їй треба кинути його туди, де часто бувають миші, і сказати: «Мишка, мишка, на тобі зуба кістяного, дай мені залізного!»

7-ий учень. В Індії є храм щурів Карні Мата. За легендою жінка просила богів повернути до життя потонулого сина, Бог підземелля почув її і оживив хлопця. Натомість він перетворив матір і всіх її синів у щурів, назавжди заборонивши вхід у підземне царство. Тому після смерті вони відроджувались знову у подобі щура. Всі парафіяни храму зобов’язані знімати взуття перед входом, а також принести смакоту для мешканців. За приблизними підрахунками в храмі мешкає близько 20 тисяч щурів, які харчуються молоком з величезних чаш. Якщо хто-небудь з гостей випадково вб’є щура, його зобов’язують подарувати храму золоту статуетку із зовнішністю гризуна.

8-ий учень. Щури адаптовані до різних отрут і добре їх розрізняють. Наприклад, якщо щур, з’ївши отруту, виживає, то наступне покоління буде менш схильне до цієї отрути. Іноді спеціально навчені щурі використовуються у військових діях (вони прогризають дроти в танку або в інший бронетехніці). Пацюки мають абстрактне мислення.

9-ий учень. У світі існує понад 64 видів щурів. Вони відносяться до сімейства мишей. Щури вміють плавати, бувають не тільки сірими і чорними (існують  жовті, червоні і помаранчеві відтінки щурів). Щури, на відміну від інших тварин, людей не бояться. Вони завдають економічних збитків, роблячи непридатним продовольчі і непродовольчі товари, також пошкоджують електричні мережі, які можуть викликати пожежі.

10-ий учень. У Рік Щура народилися такі визначні особистості: Вільям Шекспір, Лев Толстой, Еміль Золя, Жюль Верн, Джек Лондон, Петро І, Бомарше, Лоуренс Аравійський, Вольфганг Амадей Моцарт, Луї Армстронг, Марлон Брандо, Джордж Буш, Принц Чарльз, Королева-мати Єлизавета, Х’ю Грант, Ів Сен Лоран.

ІV. ПРАКТИЧНА РОБОТА

  1.               Мотивація практичної діяльності

Пояснення вчителя

Сьогодні ми з вами будемо робити символ 2020 року – мишку. Ми можемо задобрити хазяйку наступаючого року. Тому запасіться терпінням і налаштуйтеся на робочий лад. Милі і забавні щурики, зроблені своїми руками, стануть ідеальним подарунком для ваших близьких, тим більше, що такий символ прийдешнього року буде наповнений вашою любов’ю. Ті, хто любить майструвати своїми руками милі подарунки своїм рідним, отримають справжнє задоволення від цього процесу, а пацюк, як символ 2020 року, обов’язково вшанує власників таких поробок своїм прихильним ставленням.

Нам знадобиться:

- Відріз матеріалу 15 х 15 см. синього або іншого темного кольору, для вушок потрібен ще фетр рожевого кольору.

- Намистини або ґудзики малого розміру для очей і носика.

- Наповнювач (вата або синтепон).

- Ножиці, голка, нитки.

Інструктаж з техніки безпеки (додаток № 1).

Учитель. Зараз ми розпочнемо майстер-клас виготовлення мишки.

  1.               Виконання практичної роботи (додаток № 2 – інструкційна картка виготовлення).

Учитель контролює роботу та допомагає учням.

V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1.               Учитель. Пропоную вам виконати ще одне цікаве завдання під назвою «Рекламний ролик» (Учні повинні підготувати сценарій ролика, у якому було б розрекламовано їхній виріб).

Учитель аналізує виконані учнями роботи, звертаючи увагу на їхню оригінальність, демонструє кращі з них.

  1.               Рефлексія
  •                 Дайте оцінку своїх виробів.
  •                 Що таке оберіг?
  •                 Яке призначення оберегів?

VІ. ПІДСУМКОВЕ СЛОВО ВЧИТЕЛІВ

Символ 2020 року готовий. Вийшов дуже оригінальний і красивий подарунок чи прикраса ялинки, кімнати. 2020 рік за прогнозами астрологів буде успішним і щасливим. Хочеться побажати вам, діти, у наступному році здійснення всіх заповітних мрій! Не забувайте свої корені!

Ось знову рік Новий 2020,

Хай щастя він Вам принесе,

Міцне здоров’я подарує,

Хай радістю Ваш дім квітує.

Любов’ю хай серця живуть,

Тепло душі для Вас несуть.

Хай мир і лад у Вашій хаті будуть,

Хай завжди щирість Вам дарують люди!

ЛІТЕРАТУРА

1. Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво: Навч. посібник для пед. ін-тів. — Львів: Світ, 1992 . — 272 с.

2. Антонович Є.А. Художні техніки у школі. —  Київ: ІЗМН, 1997. — 86 с.

3. Булашов Г. Український народ у своїх легендах та віруваннях. — К.: Довіра, 1992. — 414 с.

4. Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. Харків: Фоліо, 2005. 508 с.

5. Дмитренко М.К., Дмитренко Г.К. Уроки з народознавства. К.: Редакція газети «Народознавство», 1995. 222 с.

6. Кононенко О.А. Українська міфологія. Божества і духи. Харків: Фоліо, 2017. 191 с.

7. Кравець О.М. Сімейний побут і звичаї українського народу: історико-етнографічний нарис. К.: Наукова думка, 1966.  198 с.

8. Лозко Г.С. Українське народознавство. 3-є вид. X.: Видавництво «Див», 2005.  472 с.

9. Лукашенко Т. Українські обереги своїми руками. Харків: Віват, 2015. 224 с.

10 Міфи України. К.: Довіра, 2003.  383 с.

11. Потапенко О.І., Кузьменко В.І. Шкільний словник з українознавства. К.: Український письменник, 1995. 292 с.

12. Українське народознавство. Навчальний посібник / За ред.                               С.П. Павлюка,  Г.Й. Горинь, Р.Ф. Кирчіва.  Київ: Знання, 2004.  570 с.

13. https://dovidka.biz.ua/2020-rik-kogo/

14. https://portal.lviv.ua/uncategorized/2007/12/27/112225

15. https://gazeta.ua/articles/opinions-journal/_sur/892086

16. http://goodhouse.com.ua/poradi/10090-simvol-2020-rokushhur-virobi-v-dityachij-sadok-shkolu-yak-zshiti-shhura-abo-mishenya-z-shkarpetok-yak-samomu-zrobiti-shhura-abo-mishenya-z-plastikovoi-plyashki-plastilinu-paperu-pomponiv-yak-.html

17. https://xn----7sbnbacaxoeehuadkjsh3b6fzj4f.xn--j1amh/traditions/misha-u-svitogljadi-ukrayinciv.html

18. https://dovidka.biz.ua/tsikavi-fakti-pro-shhuriv/

19. http://zagadki1.ru/ua/zagadka/zakhovalas-u-shparynku.htm

20. http://2020-rik.pp.ua/symvol-2020-roku-za-shidnym-kalendarem/

Додаток № 1

Вимоги безпеки під час роботи:

- дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці;

- будьте уважними, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

- не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

- світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;

- положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см.

Вимоги безпеки під час роботи з ножицями:

- кладіть ножиці праворуч від себе із замкнутими лезами, направленими від себе;

- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;

- передавайте ножиці колечками вперед, із замкнутими лезами;

- не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

Вимоги безпеки під час роботи з голкою:

- голки і шпильки тримати у спеціальних коробках, при шитті користуватися подушечкою для голок;

- забороняється брати голку до рота, заколювати голку у власний одяг, або залишати її у виробі;

- щоб не поколоти палець при проколюванні голкою тканини, користуватися наперстком;

- не використовуйте голку замість шпильки;

- передавати голку разом з ниткою, зав’язаною у вузлик;

- не беріть нитку довше, ніж 80-90 см.

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

- приберіть робоче місце;

- інструменти і матеріали зберіть і складіть;

- сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.

Додаток № 2

Інструкційна картка виготовлення

  1.               Спочатку зробіть викрійку: два бочка, одна деталь черевця, 4 деталі вушка.
  2.               Хвостик можна викроїти – це смужка з фетру у вигляді півкола, а також можна зробити цю деталь з нитки для в’язання в тон тулуба.
  3.               Викроїть деталі і виріжте їх з паперу.
  4.               Черевце додатково ущільніть деталлю, вирізаною з картону. Склейте картонну і тканинну деталі будь-яким клеєм для тканини, ПВА і так далі. Завдяки цьому мишка вийде більш стійкою.
  5.               Тепер зшийте боковини, залишаючи непрошитим черевце.
  6.               Потім пришийте черевце з одного боку, один край залиште, щоб можна було всередину покласти наповнювач.
  7.               Виверніть зшиті деталі на лицьову сторону.
  8.               Наповніть мишку синтепоном або ватою. Стежте, щоб наповнювач рівномірно розподілився по всій внутрішній частині.
  9.               Вкладіть хвостик і прошийте. Складіть вушка і прошийте, виверніть їх на лицьову сторону і прикріпіть до голови мишки.
  10.          Пришийте намистини на місце очей і носика. Якщо хочете зробити вуса мишці, то можна просто прошити чорними нитками в місцях, де вони повинні розташовуватися.

http://goodhouse.com.ua/images-png/10090/100903.png

http://goodhouse.com.ua/images-jpg/10090/100901.jpg

https://avatars.mds.yandex.net/get-pdb/805781/f6131157-76de-4470-bf3b-eb76bc590770/s1200

docx
До підручника
Трудове навчання (для хлопців) 7 клас (Лебедєв Д.В., Гедзик А.М., Юрженко В.В.)
Додано
20 квітня
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку