Урок 1
Тема. Короткі відомості з історії виникнення макраме. Інструменти та обладнання для роботи. Матеріали для плетіння макраме. Розрахунок необхідної кількості матеріалів
Мета: дати уяву про макраме як вид декоративно-ужиткового мистецтва, систематизувати відомості учнів про техніку вузликового плетіння, ознайомити з історією виникнення та розвитку цього виду рукоділля, з асортиментом виробів в техніці макраме, інструментами та видами матеріалів для роботи, повторити правила безпечної роботи з інструментами, санітарно-гігієнічні вимоги, правила організації робочого місця, дати початкові відомості про технологію плетіння, способи кріплення ниток для початку роботи, навчити підбирати матеріали для виготовлення виробу в техніці макраме, кріпити нитки на основу, розраховувати необхідну кількість матеріалів, розвивати аналітичні здібності, почуття прекрасного, акуратність, наполегливість, свідоме дотримання правил безпечної роботи з інструментами
Очікувані результати: учні розповідають про історію виникнення техніки вузликового плетіння, характеризують види матеріалів та інструментів для плетіння, підбирають необхідні матеріали для виготовлення конкретного виробу, розраховують необхідну кількість матеріалів, дотримуються правил безпечної роботи при використанні інструментів під час плетіння, санітарно-гігієнічних вимог
Основні поняття: макраме, матеріали для плетіння: нитки (лляні, шовкові, шерстяні, бавовняні, джут, ірис, муліне, білизняні мотузки тощо), шпагат, сутаж, кордова волосінь, тасьма, шнури; основа для кріплення ниток, способи кріплення ниток: замочком уперед, замочком назад, розширене кріплення (подвійне кріплення, кріплення репсовим вузлом)
Матеріали, інструменти: нитки для плетіння, основа для плетіння (поролонова подушка, дерев’яний брус або паличка тощо), ножиці, сантиметрова стрічка (лінійка)
Обладнання: мультимедійна установка, ноутбук, дидактичні картки
Тип уроку: комбінований
Структура уроку.
Хід уроку
Бесіда.
Учитель систематизує та узагальнює відповіді учнів.
Розповідь вчителя.
Макраме – це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів (Слайд 1).
Історія виникнення зав’язування вузлів почалась в первісні часи, мабуть, з того моменту, як був зав’язаний самий перший вузлик. Наступним етапом розвитку плетіння стають сіті з трав та шерсті тварин. Виготовлення сіток для риболовства, полювання на диких тварин пройшло певний шлях: від винаходу найпростіших без вузликових сіток до більш сучасних кручених. В племенах древніх інків була присутня вузликова письменність. Вузли використовували для передавання та зберігання інформації. Також з їх допомогою виконувались достатньо складні для того часу математичні розрахунки. Китайці використовували вузлики як пам’ятки. До наших часів дійшов вислів "зав’язати на пам'ять вузлик". Жінки північних районів прикрашали плетеними виробами своє житло та одяг. За часи Київської Русі близько 40 ремесел мали безпосереднє відношення до вузелоплетіння: канатник, кутник, ремінник, мошенник, броздовик та інші. Декоративне плетіння на Русі називали "узорочье". Так виготовляли легке взуття, головні убори, сумки для стріл, збрую для коней тощо.
Слово "макраме" прийшло з арабської мови, в перекладі звучить як бахрома, мереживо. Техніка плетіння відома ще в давніх часів. Цю техніку знали в Древньому Єгипті, Ассирії, Ірані, Перу, Китаї, Древній Греції. За деякими даними до Європи макраме прийшло саме зі Сходу у VIII—IX столітті (Слайд 2).
Технологія "Мозковий штурм"
Один з учнів записує на дошці пропозиції учнів у вигляді діаграми.
Учитель підводить підсумок "мозкового штурму".
Слово учителя.
В техніці макраме можна виконати велику кількість різноманітних виробів (Слайди 3, 4, 5,6).
Бесіда.
Розповідь вчителя.
Для плетіння підходять будь-які нитки, мотузки, шнури, тасьма тощо (Слайд 7)
(учитель також демонструє зразки матеріалів).
Учитель надає рекомендації по використанню різних видів ниток.
Практичні поради.
"Міні – практикум " (робота в парах).
Завдання:
Учні виступають з результатами міни – практикуму.
Бесіда.
Розповідь вчителя.
Для плетіння виробів необхідно мати такі інструменти та пристосування (Слайд 8).
Іноді в якості основи для плетіння використовують спинку стільця або крісла, паличку, гілку дерева, дерев’яні або металеві спиці, п’яльця, дерев’яні ложки, кільця з металу, пластмаси тощо. Дуже часто нитки кріплять просто на додаткову нитку.
Шпильки призначені для тимчасового фіксування ниток під час плетіння. Вони повинні бути довгими, міцними, з великими скляними або металевими головками.
Практична порада.
Міцні красиві шпильки можна зробити самостійно. Для цього треба підготувати довгі товсті голки, яскраві різнокольорові пластмасові шарики, бусини, мозаїчні фішки. Вушка голок розжарюють на вогні та швидко протикають ними пластмасові шарики, бусинки або фішки до середини, залишають в них голки та дають охолонути.
Крючки будуть в нагоді, коли треба сховати кінці ниток.
Клеєм інколи підклеюють кінці ниток після закінчення роботи.
Розповідь вчителя.
Кріплення ниток на основу можна виконати в один із способів (Слайд 9):
Технологія "Ажурна пилка"
Матеріали та інструменти: дидактичні картки, нитки, шпильки, поролонові подушки, ножиці, лінійка або сантиметрова стрічка.
Методичні рекомендації.
Перед початком роботи необхідно провести інструктаж з правил роботи з ножицями, шпильками, повторити санітарно-гігієнічні вимоги, правила організації робочого місця. Учні об’єднуються в групи, опрацьовують інформацію, подану на картках, та виконують практичне завдання: кріплення ниток на основу.
Учні виконують практичне завдання, обмінюються інформацією з іншими групами.
Учитель контролює дотримання правил безпечної роботи з ножицями, шпильками, технології виконання кріплення ниток. Учитель організує обговорення результатів виконання завдання, відмічає типові помилки, заохочує тих учнів, які впоралися краще за інших.
Слово учителя.
Наборний ряд, виконаний третім способом, більш щільний, крізь нього практично зовсім не видна основа. Він може бути ще щільнішим, якщо кожним кінцем зробити більшу кількість витків. У такий спосіб кріплять тонкі нитки. Таке ж кріплення можна виконати й так, що перекладинки вузлів опиняться на лицьовому боці, але таке кріплення виглядає неохайним.
Технологія "Мікрофон"
Учні висловлюють свої пропозиції. Учитель підводить підсумки "мікрофона".
Розповідь вчителя.
Розрахувати необхідну довжину ниток абсолютно точно не можливо, тому що на це впливає й товщина ниток, й щільність зав’язування вузлів, що є індивідуальною особливістю людини. Практично використовують такий спосіб розрахунків (Слайд 10).
"Міні – тренінг"
Розрахуйте довжину ниток, що необхідні для плетіння виробу, запропонованого учителем.
Обговорення результатів міні – тренінгу.
Практичні поради.
Бесіда.
Заключне слово учителя.
Макраме – вид декоративно-ужиткового мистецтва, що має досить давню історію. Макраме багато разів переживало підйоми та падіння інтересу до нього. В наш час особливого шику набувають вироби, зроблені своїми руками – hand-made. Мистецтво макраме переживає нову хвилю популярності та визнання, велика кількість людей зробили його своїм хобі. Робота з плетіння всіх виробів починається з кріплення ниток на основу, яке можна виконати у кілька способів.
Підготувати матеріли, пристосування, інструменти для плетіння з урахуванням знань, отриманих на уроці.