Секрети пальчикового театру
Розвиток мовлення у дітей тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце посідає сформованість дрібної моторики рук. Так, помічено, що малюнки які швидко повторюють за вихователем за його рухи пальцями, добре й розмовляють. І навпаки, якщо діти не розмовляють, або розмовляють погано, то й пальці у них напружені, згинаються і розгинаються тільки всі разом, або ж мляві й не виконують окремих рухів.
До мовних, математичних та інших занять я ретельно готувалась, заздалегідь обмірковувала необхідні рухи, заучувала на пам’ять текст і виразно розповідала його. Для розвитку дрібної моторики рук використовувала такий матеріал: мозаїку(малу й велику); башточки різної висоти; коробочки для зберігання у них дрібних камінчиків, жолудів тощо; пористі губки для тренування п’ястевих м’язів; колечка різного розміру для нанизування їх на стрижень; різноколірні клубочки ниток для перемотування; посібники для застібування ґудзиків, кнопок та гапличків; мотузки різної товщини для зав’язування та розв’язування вузлів;маленькі іграшки для розвитку дотикового сприймання; дощечки с шаром пластиліну для декорування основи дрібними камінчиками; пластмасові та дерев’яні палички для викладання «узорів» за зразком.
Практикувала на заняттях і в повсякденній роботі так званий пальчиковий театр: п’яти-десяти хвилин протягом дня цілком досить, щоб стимулювати мовну активність дитини. Ось які вправи і забавлянки я пропонувала своїм вихованцям.
Перший цикл
-
«Долоні на столі»- на рахунок «один,два» розчепірити пальці, потім звести до купи
-
«Долоня, кулак, ребро»- на рахунок «один,два,три» послідовно виконувати зазначені рухи.
-
«Пальчики вітаються»- на рахунок «один,два, три, чотири, п’ять» по черзі з’єднувати пальці обох рук: великий з великим, вказівний із вказівним, і т.д.
-
«Чоловічок»- вказівний та середній пальці правої, а потім лівої руки «бігають» по столі.
-
«Біг наввипередки»- рухи попередньої вправи виконують обидві руки водночас.
-
Забавлянка «Пальчик-пальчик»:
- пальчик , пальчик, що робив? - з оцим пальчиком я кашу їв
- з оцим братком у ліс ходив, - з оцим братком виводив слів
- оцим братком я борщ варив
Промовляючи слова, послідовно торкайтесь кінчиком великого пальця кінчиків інших пальців, починаючи з вказівного.
Другий цикл
-
«Коза»- витягнути вказівний палець та мізинець правої руки, потім – лівої.
-
«Козенята»- рухи такі самі, але вже обома руками, з’єднуючи їх.
-
«Зайці»- витягнути в гору вказівний та середній пальці, а великий, безіменний та мізинець стулить.
-
«Дерева»- підняти вгору обидві руки долонями до себе, широко розвівши пальці.
-
Забавлянки «Білка»:
Їде білка своїм возом.
Каже:- я підвести можу
Лисичку – сестричку,
Горобчика,синичку
Ведмедя товстоп’ятого
Ще й зайчика вухатого
Вихователь і діти пальцями лівої руки згинають по черзі пальці првої руки, починаючи з великого пальця.
Третій цикл
-
«Прапорці»- великий палець витягнути в гору, решту пальців стулити й випростати.
-
«Пташки»- великий палець по черзі з’єднувати з іншими.
-
«Гніздечко»- стиснувши пальці обох рук, з’єднати їх у вигляді чашки.
-
«Квітка»- рух такий самий, але вже з розведеними пльцями.
-
«Корінці рослини»- притиснути долоні одну до одної пальцями до низу.
-
Забавлянка «Цей ось пальчик»:
Цей ось пальчик-мій дідусь,
Цей ось пальчик- мій татусь,
Цей ось пальчик-моя баба,
Цей ось пальчик-моя мама,
Цей ось пальчик-я.
Ось і вся моя сім’я.
Стиснувши пальці лівої руки в кулачок, діти слухають забавлянки і по черзі розгинають пальці, починають з великого.
Четвертий цикл
-
«Бджола»- вказівним пальцем правої, потім лівої руки робити колові рухи.
-
«Бджоли»- такі самі рухи, але вже обома руками.
-
«Човен»- пальці обох рук стиснути, спрямувавши їх уперед, з’єднати долоні й злегка розгорнути.
-
«Сонячні промені»- схрестивши пальці, підняти руки вгору й розвести пальці.
-
«Пасажири в автобусі»- схрестити пальці обох рук і повернути долоні зовнішнім боком до підлоги, великі пальці рук витягнути в гору.
-
Забавлянки «Цей ось пальчик»:
Цей ось пальчик спочивач,
Цей ось пальчик задрімав,
Цей ось пальчик в ліжко ліг ,
Цей ось пальчик раптом плиг.
Тихше, пальчик, не стрибай,
Братикам поспати дай.
Встали пальчики. Ура!
В дитсадок іти пора.
Піднести ліву руку долонею до себе, а правою рукою відповідно до тексту по черзі згинати пальці, починаючи з мізинця на останні два рядки вихователь і діти розгинають усі пальці.
П’ятий цикл
-
«Замок»- на рахунок «один» стулити долоні, на «два» – з’єднати в замок.
-
«Лисичка і зайці»- лисичка скрадається: всі пальці повільно «крокують» по столу в перед; заєць тікає: пальці швидко рухаються назад.
-
«Павук»- зігнути пальці повільно рухаються по столу.
-
«Метелик»- з’єднавши долоні зовнішнім боком, швидко ворушити щільно стиснутими пальцями: «метелик трипоче крильцями».
-
Забавлянка «нумо, братця, до роботи»:
Нумо, братця, до роботи!
Покажіть свю охоту:
Більшому рубати дрова,
А тобі вогонь розкласти,
А тобі носити воду,
А тобі варити кашу.
А маленькому співати
Та ще й гарно танцювати,
Братців рідних забавляти.
Вихователь і діти, звертаючись до правої руки, стиснути в кулак, по черзі розгинаючи всі пальці.
Шостий цикл
-
«Двоє розмовляють»- стиснути руки в кулак, великі пальці витягнути в гору й зблизит.
-
«Стіл»- праву руку стиснути в кулак, на неї горизонтально покласти ліву долоню.
-
«Крісло»- праву руку стиснути в кулак, а ліву вертикально прикрасти до неї.
-
«Ворота»- з’ єднати кінчики середнього та безіменного пальців обох рук, великі пальці підняти в гору або сховати в середину.
-
«Лист»- підняти долоні вгору внутрішнім боком одна до одної, зігнути пальці горизонтально й з’єднати кінчики середнього та безіменного пальців обох рук.
-
Потішка «Погреби»:
Раз,два, три, чотири, п’ять,
Ми йдемо гриби шукати,
Цей ось пальчик в ліс пішов,
Цей ось пальчик гриб знайшов,
Цей ось пальчик раду дав,
Цей ось пальчик зготував,
Цей ось пальчик гарно з’їв,
І від цього потовстів.
По черзі згинати пальці, починаючи з мізинця.
Сьомий цикл
-
«Ромашка»- з’єднавши обидві руки низом долонь, розчепірити пальці.
-
«Тюльпан»- напівзігнуті пальці обох рук з’єднати, утворивши голівку квітки. На рахунок «один,два» згинати і рогинати п’ясти
-
Забавлянка «Червонесенькі квіти»:
Червонесенькі квітки
Розтулили пелюстки,
Вітер легко дише -
Квітоньки колише.
Червонесенькі квітки
Постуляли пелюстки,
Тихо засинають
Голівки стуляють.
З’єднати долоні з напівзігнутими пальцями, утворивши голівку нерозквітлої квітки. Повільно розгорнути пальці – «пелюстки» потім стулити їх і легенько погойдати «голівкою».
Восьмий цикл
-
«Равлик з вусиками»- покласти праву долоню внутрішнім боком на стіл, підняти вгору вказівний та середній пальці розчепірити їх.
-
«Равликова хатка»- праву долоню покласти на стіл, лівою накрити її.
-
«Їжак»- з’єднати долоні, спрямувати пальці вгору й розчепірити їх.
-
«Кіт»- зігнути середній та безіменний пальці правої руки притиснути їх до долоні великим пальцем; вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.
-
«Вовк»- з’єднати середній та безіменний пальці правої руки, вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.
-
Забавлянка «Апельсин»
Миділили апельсин,
Апельсин на всіх один.
Оця часточка – котові,
Оця частка - їжакові,
Оця частка слимакові.
Ще одненька для зозульки,
А вовчиську буде шкурка.
Дев’ятий цикл
-
«Ножиці»- вказівний та середній пальці обох рук імітують стриження волосся.
-
«Дзвін»- схрестити пальці обох рук, опукло з’єднавши долоні зовнішнім боком дорого; опустити середній палець правої руки вниз і вільно рухати ним.
-
«Будинок»- з’єднати похило кінчики пальців правої та лівої руки.
-
«Дужка з водою»- пальці лівої руки стиснути в кулак, лишивши зверху дірку.
-
«Пожежник»- вказівний та середній пальці правої руки «біжать» по іграшковій драбинці.
-
Забавлянка «Хованка»:
Пальці в хованку всі грались,
І гарненько поховались.
Ось так, ось так
Всі гарненько поховались
-
Забавлянка «Сорока-ворона»- промовляючи текст, дитина вказівним пальцем правої руки водить по лівій долоні: на слова «Цьому дала» згинає по черзі кожний палець руки, крім мізинця.