Секрети зимової краси

Про матеріал
Усе своє життя людина прагне краси, намагається її відтворити. Але найдосконалішою, найкрасивішою є сама природа. Треба лише озирнутися навколо і уважно роздивитись. Зимова природа тиха, безслівна, чарівна… Казкова холодна краса притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. А нам потрібно навчитись бачити, розуміти, любити, цінувати і берегти не тільки природу, а й один одного. Бо ми з природою одне ціле.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«БОГОДУХІВСЬКИЙ  СПЕЦІАЛЬНИЙ  НАВЧАЛЬНО - ВИХОВНИЙ   КОМПЛЕКС» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

Виховний захід на тему:

«Секрети зимової краси»

 

Підготувала: вихователь                                                                                                                                                                         Сосонна Олена Анатоліївна 

Місце проведення: ігрова кімната

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Богодухів

2019

 

 

 

Мета. Розширити уявлення дітей про красу природи взимку; розвивати позитивно-емоційне мислення, спостережливість, бажання якомога більше дізнатися про сезонні особливості природи. Уточнити і систематизувати знання про птахів своєї місцевості.

Вчити відчувати  образність художнього слова; правильно і виразно читати віршовані твори, слухати  і асоціювати музичні композиції, збагачувати уяву і словниковий запас.

Розвивати інтерес до мистецтва, творчі здібності, естетичний смак, пам’ять. Ознайомити з новою технікою створення зображень – акватипією, вміння передавати задум малюнка у певній кольоровій гамі.

Виховувати почуття прекрасного, акуратність, самостійність, старанність, вміння бачити і передавати різними способами красу природи.

Формувати навички правильної поведінки в довкіллі, бережливе ставлення до природи, бажання дбати і допомагати птахам взимку.

Пов’язане зображенняПідготовча робота: 

- читання і розучування віршів; 

- підготовка повідомлень дітей; 

- малюнки дітей; 

- виготовлення годівничок;

Обладнання: 
- матеріали для творчості,  пазли, зображення птахів, зернова суміш для практичної частини, відеоматеріали, ноутбук; презентація за змістом; 

Форма проведення: інтегроване заняття

Хід заходу

Вихователь.

Діти! Давайте поговоримо сьогодні з вами про незвичайну і незбагненну красу природи. Про вміння спілкуватися з природою і отримувати від цього радість. Безперечно, кожна пора року чарівна по-своєму. Але зараз за вікном …. (зима). Тому ми поринемо у чарівний світ зимової казки. І поговоримо про секрети зимової краси мовою музики, поезії і кольорів. (Вихователь з дітьми читає вірш: виділені рядки читають діти)

Надворі зима - красуня мила, в неї плаття сніжно-біле,

Черевички з кришталю, дуже зиму я люблю.

Прийшла в засніженім уборі, сяють очі наче зорі,

Щоб своє побачить личко, дзеркало зробила з річки.

Білі коси розпустила – землю лагідно укрила,

Хай спочине до весни і чарівні бачить сни.

Вихователь. 

Так, на землю прийшла казка! Холодна але неймовірно красива і чарівна зима! Вкрила землю снігами, дерева інієм прибрала, льодом скувала річки. Дуже гарно в таку пору! А хто знає скільки за календарем триває зима? А які назви мають зимові місяці? (Відповіді дітей) Знаєте, молодці.  А може ви й загадку відгадаєте?

 

Трійка, трійка  прилетіла.

Скакуни в тій трійці білій

В санях  тих сидить дівиця –

Білокоса, білолиця,

Рукавом  махає –

Сріблом все вкриває.

Вихователь. Правильно! Молодці! І зараз ми трішки поговоримо про кожен місяць окремо і підсумуємо ваші знання про календарну зиму.

Учень:

Отже, перший місяць грудень.

Він приносить радість людям.

Як у подорож рушає, 

Снігом землю присипає.

Прихопити поспішає 

Стужу й холод у кишені 

Та сніжинок повні жмені.

Вихователь:

Грудень - перший  місяць зими і останній місяць року. Із приходом морозів дорога  перетворюється  в груддя, тому й люди назвали цей місяць «грудень».

Ще в народі цей місяць назвали «першозимник», грудень-студень (бо він на всю зиму землю вистужує). В грудні місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому грудень ще називали «ніч року». 

Учень:

 Змерзлим груддям скрізь і всюди 

Вкрилось поле і шляхи. 

Це вже Грудень! – кажуть люди 

І вдягають кожухи.

І дерева в білий іній 

Вбрались, як у кожушок. 

Річка спить у кризі синій, 

І замовкнув спів пташок.

Завмирає вся природа, 

А у нас кипить життя:

Всі працюють на роботах, 

Йдуть у школі заняття. 

Учень:

Дорожний майстер грудень
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою:
Дороги підморожує
Ще й снігом припорошує,
Щоб на дзвінких санчатах
Новому року мчати.

 

Грудень рік  кінчає , а зиму починає.

 

Вихователь:

Другий місяць зими називається січень.

Січень — найсуворіший з усіх місяців. Славиться тріскучими морозами й дошкульними завірюхами. Українська назва цього місяця походить від словосполучення «січе сніг».

Січень – це середина календарної зими, її верхівка.

Учень:

Січень новий рік розпочинає,

зі святами всіх вітає.

Щедрувати діток водить, 

на ялинці хороводить.

Учень:

Січень — року перший син. 

Носить одяг він з перлин. 

Всіх морозами страхає, 

Снігом стежки замітає. 

Але люблять його діти. 

Як же січню не радіти? 

Новий рік, Різдво Христове, 

Водохреща — ці чудові свята 

Січень нам дарує, 

Всіх гостинцями частує.

Учень:

Січень січе зиму на дві половини.

Третій місяць зветься лютий, 

А лютує він тому, 

Що на світі довго бути 

Не доводиться йому. 

Хоче лютий, щоб на світі 

Панувала вік зима. 

Та поволі сонце гріти 

Починає крадькома.

Вихователь:

Лютий — останній місяць зими. Його ще називають «межень» - тобто межа між зимою і весною. Він  злий, і морози його дуже суворі.

У народі його називали крутень, криводоріг, зимобор. Ці назви характеризують погоду цього місяця. Зима намагається залишитись, втримати свої права і  нагадує про себе завірюхами, снігопадами та морозами, дошкуляє вітрами.

Але сніг у  лютому вже весною пахне.

 

 

Учень:

Лютий зиму замикає,

весні доріжку вистилає.

Із морозом бешкетує, 

сніговіями лютує, 

Діти, лютий, добре знає, 

що зима уже минає.

Лютий лютує, бо красну весну чує.

Далі працюємо з дітьми поетапно, від одного виду діяльності до іншого, використовуючи відео сюжети  та музичний супровід за презентацією. На кожному етапі у дітей є творче або практичне завдання, на закріплення матеріалу з метою розвитку інформаційної та комунікативної компетенцій. Працюють діти у групах, де здібніші діти є помічниками слабшим.

 

Гра «Шифрувальник»   та    «Пазли» (дві картинки про зимові розваги)

Перед вами аркуші зі словами, в яких переплутали букви. Ваше завдання - переставити букви так, щоб утворилось слово. Підказка, всі слова пов’язані з зимовою тематикою. зразок  - РОЗМО (Мороз)

НІКАСИНЖ (Сніжинка)

ОТУРВИХНА (Хуртовина)

ХАВІРЮЗА (Завірюха)

КАРУЛЬБУ (Бурулька)

ЦЯЛЕОДИЖЕ (Ожеледиця)

ДНІПАСГО (Снігопад)

 

Вихователь. Молодці! Ви гарно впоралися із завданням! Дякую! А спробуйте зараз на мить закрити очі і уявити, як природа взимку надягає білі шати, вкривається білою ковдрою зимового сну і холодного спокою.

Учень:

 Зима красуня, біля чарівниця!

 В ній стільки дива дивного, краси!

 І снігу білого нанесено по вінця,

 І віхол та хурделиць голоси!

Зимова природа тиха, безслівна, чарівна… Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Милуючись сніжною красою розумієш, що зима буває різною. Саме тому безліч  неймовірно красивих картин, чудесних поетичних рядків і проникливих композицій присвячено цій порі року! Запрошую вас переглянути відео і помилуватися цією красою. (відео «Зимовий настрій»)

  • Зверніть увагу на музичний супровід відео, спробуйте відчути як передають композитори красу зими за допомогою нот.
  • Як ви гадаєте, чи доніс композитор до слухачів зимовий настрій? 
  • Що ви відчули? 
  • Які картини природи вас найбільше вразили? 
  • Чи покращився настрій? (відповіді дітей)

 

Вихователь: Зиму ще називають веселою. В народі говорять: «Зима прийшла і празників привела». І дійсно: взимку майже щодня – свято. А які зимові свята ви знаєте? (відповіді дітей) А яке свято найулюбленіше? Чому? 

А ще зима — це не тільки сніги та морози, але ще й велика радість дітям. Адже тільки взимку можна покататися на ковзанах, на лижах, на санчатах. Діти радіють, неначе сніг спеціально створений для дитячої радості.

Пропоную вам розгадати кілька загадок на цю тему.

 ***

Що то землю побілило

 Ще й периною накрило? (Сніг)

***

Вчора з хмари падало,

Річкою текло,

А сьогодні ствердло

І блищить мов скло. (Дощ, лід)

*** 
Дерев’яні коні по снігу йдуть, 

А в сніг не провалюються.  (Лижі) 

*** 

Догори коренем виростає,

 А тільки сонце припікає —

 То зразу плакать починає?   (Бурулька)

***
Ой, немає їм ціни! 

По льоду біжать вони – 

Швидконогі…  (Ковзани) 

***

Легке і біле щось літає.

 Можливо, це з кульбаб пушинки? —

 Та ні. Тепер кульбаб немає,

 Бо ще ж зима, а це — ... (Сніжинки)

***

Що то за віз, 

Що без коліс,

Влітку відпочиває 

Взимку дітей катає.  (Санчата) 

***

Наче скло тепер калюжа,

Бо прийшла на землю ... (Стужа)

*** 
Як на лід рушають грати, 

одягають стильні лати.

Ключки, шайбу й ковзани 

поєднали в грі вони. (Хокеїсти, хокей) 

***

Загадки про помічників зими:

Холодно, зима лютує,

 Хто в цей час на склі ночує? (Мороз)

І у місті, і у полі нагулялася доволі,

Не давала снігу спати, змушуючи танцювати (Завірюха)

***

Літає часто він довкола, дерев чимало поламав,

Але ніхто, ніде й ніколи, його не бачив, не тримав. (Вітер)

 або

Хто то грізно так співає,

 Клуби снігу піднімає? (Вітер)

***

Сонце ніжно усміхнулось,

 Вам до щічки доторкнулось.

 Днина тепла і ясна,

 За зимою йде ... (Весна)

 

Вихователь. Ви звернули увагу, кого звуть помічниками зими? (Відповіді дітей).

Тож, саме тому зиму називають лютою. Зима, особливо для тварин – важкий час: холодно, обмаль їжі. Численні птахи, які мешкають у парках, скверах і біля житлових будинків, опиняються під загрозою загибелі, тому що сніг приховав місця, де можна знайти корм. Тому пережити складні умови зими міські птахи можуть тільки за допомогою нас, людей. Давайте переглянемо відео і пригадаємо птахів, які зимують у нашій місцевості.

(відео «Зимуючі птахи»)

Гра на повторення і закріплення відеоматеріалу «Хто зимує з нами?»

Дітям пропонують зображення зимуючих птахів (ворона, голуб, горобець, дятел, синиця, сорока, снігур, …) серед яких є кілька перелітних (ластівка, жайворонок). Завдання: знайти птахів, які не залишаються у нас зимувати.

Вихователь:

Діти, а як люди допомагають птахам взимку? Правильно! Для синиць та інших дрібних птахів можна спорудити звичайну годівницю з порожнього пакета з-під кефіру або соку, вирізавши в ньому отвір, і насипати туди насіння. Найкраще несмажене гарбузове або соняшникове. Або ж повісити на нитці за вікном шматочок сала. Воно має бути обов’язково несолоним, інакше синиці загинуть. Бажано це робити, доки лежить сніг і не спадає мороз.

Пропоную вам переглянути сюжет про виготовлення цікавих і оригінальних годівничок для птахів. І якщо вам сподобається, то ми спробуємо їх зробити.

(відео «Екологічна годівничка»)

Ви згодні, що такими заходами можна врятувати чимало птахів. Це цікаво і корисно. Тож давайте попрацюємо і, власноруч, зробимо кілька годівничок для наших пернатих друзів.

    Практична робота «Зернова годівничка»

 

Вихователь: Діти, ми з вами багато говорили про зиму, про її красу і неповторність. Але не говорили про зимові кольори. Якими форбами зима малює свою красу? (Відповіді дітей). Пропоную переглянути відео і ви переконаєтесь, що зима різнокольорова.

(відео «Зима малює»)

 Ми тихо заходимо в казку:

 Зима-чарівниця стоїть,

 Тримаючи ключиків в’язку,

 Щоб нам таємницю відкрить.

 А сніг і легкий, і лапатий

 Чарує, летить і летить...

 Він кличе з собою у казку,

 В зими дивовижної світ!

Пропоную вам на завершення нашої зустрічі завітати до нашої імпровізованої мистецької вітальні. Ми разом намалюємо незвичайний зимовий пейзаж. Для цього нам потрібні білий папір, дощечка для ліплення, господарське мило, фарби «Гуаш»: біла і синіх відтінків, пензлик і стек. Для виконання роботи запрошую помічників за бажанням.

Мистецька вітальня «Зимовий пейзаж»

Зміст роботи:

- натріть мило на терці і розчиніть у воді, воно має стати, як сметана (за браком часу можна використовувати заздалегідь приготований розчин);

- тоді стеком наносимо розчин мила на дощечку для ліплення. Це може бути одна

чи кілька мильних плям. (Вихователь виконує і показує дітям);

- потім швидко розфарбовуйте намилену дощечку відповідно до задуму. Для зимового пейзажу потрібна біла, голуба, бузкова;

- накриваємо дощечку чистим аркушем паперу, щільно притискуємо його, тоді обережно знімаємо, тримаючи його за краї.

- розглядаємо, що у нас вийшло: щоб вийшла картина потрібно домалювати деякі деталі, як підкаже нам наша фантазія.

Можна домалювати стовбури дерев і вийде ліс. Серед людей-художників така техніка малювання називається «Акватипія»: «аква» – це вода, а «типія» – подібність.

Повторюємо послідовність і діти працюють (звучить музика). Коли роботи завершили, діти демонструють їх гостям і кладуть окремо на стіл, щоб вони висохли.

 

Заключне слово вихователя

Сьогодні ви відчули, що чарівна природа завжди надихала людей на відтворення її краси. Поети складали вірші, композитори писали музику, художники передавали свої почуття в картинах, чудові майстри прикрашали візерунками різні предмети і створювали прекрасні речі. Усе своє життя людина прагне краси, намагається її відтворити. Але найдосконалішою, найкрасивішою є сама природа. Треба тільки зупинитись, озирнутися навколо і уважно роздивитись. Нам потрібно навчитись любити, цінувати і берегти не тільки природу, а й один одного. Бо ми з природою одне ціле.

Усяка пора у природі чарівна,

У кожній є радість своя.

Ну, а зима – білосніжна царівна

Хай радість несе вам щодня.

 

 

 

Завантаження...
doc
Додав(-ла)
Сосонна Олена
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Інкл
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку