Семестрова контрольна робота з української літератури у 7 класі за І семестр, складена за зразком завдань ЗНО. У ній охоплено всі твори, що вивчаються за чинною програмою, а також є завдання, що перевіряють знання учнів із теорії літератури.
Семестрова контрольна робота № 1 з української літератури у 7 класі
Із пісенних скарбів. Про минулі часи
Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь. По 0,5 бала
1. «Ой на горі та женці жнуть» належить до пісень…
а) козацьких;
б) чумацьких;
в) жниварських;
г) жовнірських.
2. Героя якої пісні мати спочатку проганяла з дому, а потім кликала повернутися?
а) «Ой у степу криниченька»;
б) «Гомін, гомін по діброві»;
в) «Ой на горі та женці жнуть»;
г) «Стоїть явір над водою».
3. Коломийка – це …
а) пісня, що виконується під час обрядів;
б) пісня, що має два чотирнадцятискладових рядки;
в) пісня, у якій зображено козаків;
г) пісня, яка має лише чотири рядки.
4. Який птах викрав миленького від молодиці («Жартівливі коломийки»)?
а) грак;
б) ворон;
в) орел;
г) сорока.
5. Який образ-символ використовує у своїй повісті «Захар Беркут» І. Франко?
а) воду;
б) вогонь;
в) меч;
г) Сторож.
6. Хто такий Тугар Вовк у повісті «Захар Беркут» І. Франка?
а) старійшина тухольської громади;
б) боярин, що прагне володіти Тухольщиною;
в) монгольський воєначальник;
г) один із мешканців с. Тухля.
7. Одним із найвиразніших прийомів вірша «Мені тринадцятий минало…» Т. Шевченка є… а) прийом гіперболізації;
б) гумору та сатири;
в) прийом контрасту;
г) стилізації під старовину.
8. Ліро-епічний твір історичного або героїчного змісту, часто з елементами фантастики, називається…
а) метаморфоза;
б) символ;
в) казка;
г) балада.
9. За жанром твір «За сестрою» А.Чайковського – це…
а) оповідання;
б) історичний роман;
в) героїчна повість;
г) героїко-романтична повість.
10. Кульмінацією повісті А. Чайковського «За сестрою» є…
а) напад на село татар;
б) приготування Павлуся до покарання і приїзд мулли;
в) зустріч із сестрою;
г) захоплення Павлуся харцизом.
11. Повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» є…
а) історичною;
б) автобіографічною;
в) соціально-побутовою;
г) психологічною.
12. Чим найбільше любив займатися Михайлик у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»?
а) пасти коней;
б) саджати разом із матір’ю на городі;
в) читати книжки;
г) купатися в річці.
Завдання 13-15 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. По 1 балу
13. Установіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями.
1 Тема 2 Ідея 3 Сюжет 4 Кульмінація
А Різке протиставлення явищ, настроїв у художньому творі.
Б Момент найвищого піднесення, напруження, розвитку конфлікту, вирішального зіткнення характерів.
В Коло подій, життєвих явищ, представлених у художньому творі, у тісному зв’язку з проблемами, які з них постають.
Г Подія чи система подій, у яких розкриваються характери й розв’язуються суперечності між ними.
Д Основна думка про зображені у творі життєві явища, висвітленню якої підпорядковано всі картини й образи.
14. Установіть послідовність подій за репліками.
1, 2, 3, 4.
А «Таточку, тату, де наша Ганна? − він обняв батька за шию...− Пропала, синочку, пропала!..»
Б «Ще вчора мама бублики з медом пекла. Я заховав у кишені та з цим і втік; на тобі, Петре, це мама пекла! − його лице скривилось, і він став хлипати».
В «Як тебе звуть? − питає Недоля по-татарськи. − Я Мустафа-ага, син Ібрагіма, ханського Девлет-Гірея, − сказав гордо татарин».
Г «Біжи ж, Ониську, до сотника й розкажи, що знаєш. − Розвивайся! − командував Тріска. − Списи готов!»
15. Установіть послідовність частин у вірші Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало...».
1, 2, 3, 4.
А «Уже покликали до паю, а я собі у бур’яні молюся Богу...»
Б «Поглянув я на ягнята − не мої ягнята!»
В «Та недовго сонце гріло, недовго молилось...»
Г «А дівчина при самій дорозі, недалеко коло мене плоскінь вибирала…»
Завдання 16-18 мають на меті встановлення рівня знань з теорії літератури. По 1 балу
16. Укажіть, які з цих понять не є видами мистецтва: живопис, йога, хореографія, фігурне катання, музика, театр, шахи.
17. Установіть відповідність між назвою твору та жанром.
1 «Тополя» А ліричний вірш
2 «Мені тринадцятий минало…» Б балада
3 «Захар Беркут» В оповідання
4 «Гуси-лебеді летять» Г історична повість
Д автобіографічна повість
18. Випишіть із уривка повісті «Гуси-лебеді летять…» М. Стельмаха усі художні засоби.
«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й піднімаю руки, наче крила».