В даній роботі описані шляхи формування творчих здібностей на уроках природознавства за допомогою проектних технологій в початкових класах. Метод проектів найактивніше сприяє творчих здібностей.
«Формування творчих здібностей учнів шляхом використання проектних технологій на уроках природознавства»
В давні часи люди володіли божественними здібностями, але своєю пихою розгнівили бога Брахму, який вирішив покарати їх і забрав у них цей дар. Тоді він замислився, куди сховати ці здібності. На вершину гори? З часом люди до них дістануться. Закопати глибоко під землю або сховати в глибинах океану, але і там людина зможе їх знайти. Тоді вирішив Брахма заховати там, де людина ніколи не буде шукати, в людську душу. І не помилився, до сьогоднішнього дня не кожен знає які скарби він має.
Кожна людина неповторна, має безліч потенційних здібностей, які розвиваються при сприятливих соціальних і культурних умовах: в родині, в навколишньому середовищі, а головне в школі.
Діти - «двигун» нашої епохи, нашого сьогодення. І як ми приведемо його в дію, так він і буде працювати. Головне наше завдання – це навчити вчитися, знати, де знайти відповіді на запитання. Але, як зацікавити дітей? Як зробити навчання цікавим, щоб діти не тільки успішно засвоїли навчальний матеріал, але і розвивались творчо? Ці питання завжди стояли переді мною. Коли зустрічаєшся з очима дітей, які дивляться на тебе. Хто з подивом, хто з цікавістю, а хто з недовірою, то розумієш, що вони чекають, що ти їм скажеш, куди поведеш?
Сучасний світ дуже динамічний і міняється настільки нестримно, що уміння орієнтуватися у різних інформаційних потоках, налагоджувати партнерські стосунки, творчо вирішувати поставлені завдання, проектувати кінцевий результат є начальною потребою як дорослих так і дітей.
Своїм завданням, в першу чергу, вважаю створення умов для інтелектуального, емоційного самовираження. Адже розвиток творчих здібностей є найважливішим завданням початкової школи- це фундамент, на якому тримається розвиток особистості. Головною умовою успішного навчання є принцип особистісного значення з орієнтиром на творчу діяльність. Особливість її в тому, що учні виконують ту роботу, отримують ті знання, які потрібні їм в житті, тобто формується компетентна особистість.
Одним з найефективніших шляхів реалізації компетентісного підходу, на мою думку, є використання проектних технологій. Адже дослідження показали, що дитина запам’ятовує лише 10% з того, що вона читає, 20% з того, що вона чує, 30% з того. Що бачить, 50% із того, що бачить і чує, переглядаючи телепередачі, відвідуючи виставки та експозиції, 70% з того, що говорить, беручи участь в дискусії . І лише тоді, коли вона говорить і бере участь у чомусь, сама вирішує, робить висновки і прогнозує свою подальшу діяльність. Лише тоді вона запам’ятовує понад 90% . Саме в цих словах міститься сутність використання проектних технологій у моїй діяльності.
Метод проектів в початковій школі потребує інтеграції знань з різних предметів. Чинними програмами з природознавства визначено необхідність особистісного , компетентісного та діяльнісного підходів у організації пізнавального процесу, що сприятиме формуванню соціальної, громадянської, загальнокультурної компетентностей. Моє ж завдання ,як учителя, визначитись з шляхами реалізації цих завдань. Впроваджуючи разом з тим інші сучасні технології ( інтегровані, колективного способу навчання, особистісно зорієнтовані) , зрозуміла, що втілюю ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання.
Головною метою власної педагогічної діяльності я вважаю створення умов для творчого, інтелектуального, духовного розвитку життєвих компетентностей учнів, задоволення освітніх потреб особистості шляхом залучення її до активної пізнавальної діяльності, до свідомого пошуку, спостереження.
Проектування – це чудовий дидактичний засіб для навчання. Він дозволяє виховувати самостійну і відповідальну особистість, розвиває творчі задатки і розумові здібності.
Об’єктом моєї роботи є проектні технології. Використання проектних технологій у початковій школі має свою специфіку і я намагаюсь її враховувати:
Узагальнюючи здобуте у щоденній практичній діяльності вважаю, що проектні технології на уроках природознавства у початкових класах дозволяють мені, як учителю, реалізувати наступні завдання:
Я вважаю, що проектні технології допомагають максимально активізувати виховну складову мети кожного уроку природознавства, адже формують узагальнені уявлення про світ, зокрема світ людей.
На уроках природознавства практикую дослідницькі, дослідницько – пошукові, інформаційно – творчі та практично-прикладні проекти.
Спочатку, в першому класі, надаю перевагу індивідуальним проектам, а згодом парним і груповим. Звичайно вибір форми залежить не лише від віку, а й від поставленого завдання. Тематику проектів обираю залежно від ситуації та пізнавального досвіду учнів. Тематика повинна сприяти поглибленню знань про тему, а разом із тим стимулювати творче мислення.
Роботу над проектом розпочинаю з чітко сформульованої мети. Обов’язково вчу покроково планувати проект. Формую навички правильно добирати інформацію, її узагальнювати та систематизувати. Даю детальні рекомендації – пам’ятки щодо вибору форми представлення проекту.
Використовуючи проектну діяльність я переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті навички на практиці, набули комунікативних навичок.
Проектна діяльність допомагає школярам удосконалювати інформаційну компетентність, адже вони уміють працювати з різними джерелами інформації, без чого вже не можна уявити себе в сучасному світі.
Метод проектів найактивніше сприяє формуванню творчих здібностей. Проектна технологія дозволяє готувати учнів до життя у соціумі.
Застосування методу проектів саме на уроках природознавства дозволяє учням формувати цілісну картину світу, який вони вивчають, відчути себе єдиним цілим з природою – началом всіх начал.
На мою думку, розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною умовою змісту всіх уроків, органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та творчих можливостей вихованців.