Програма:
« Зупинимо насильство в сім’ї»
З використанням мультимедіа
Семінар для батьків
Тематика: « 16 днів без насильства»
Педагог- організатор
Шевчук Олена Олександрівна
Жміївська ЗОШ І-ІІст.
2017 р.
Семінар-практикум з батьками
«Попередження насильства, жорстокості в cім’ї»
Мета: попередження насильства в сім'ї, профілактика та запобігання жорстокому поводженню з дітьми; усвідомлення відповідальності батьків за виховання дітей щодо жорстокого ставлення до оточуючого світу, створення доброзичливої та відвертої атмосфери вгрупі
Час проведення: 50 хв.
План
Вступ
1. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми (5хв.)
2.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)
3. Рольова гра « Зверни увагу»(10 хв.)
4. Перегляд фільму «Я сюди більше ніколи не повернуся». Обговорення в групах (20 хв.)
5.Підсумки (10 хв.)
Хід семінару-практикуму:
Вступ
Доброго дня, шановні батьки! Нашу бесіду хотілося розпочати такими словами : «Якщо твої наміри розраховані на рік - сій жито, на десятиліття - саджай дерева, на віки - виховуй дітей»(Народна мудрість).
«Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”( В.О.Сухомлинський).
Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі семінару-практикуму. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Ви-люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об’єднує вас, це ваші діти, які можуть стати горем чи радістю. Як і що треба зробити, щоб ваша дитина стала для вас щастям, щоб колись можна було сказати собі: «Життя склалось». Тому на цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему, це попередження насильства та жорстокості в сім’ї.
1. Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми (5хв.)
Ця проблема є актуальною, тому що близько половини опитаних дітей в Україні вважають себе недостатньо захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу, від сексуальної експлуатації-38%, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної праці -34%,від вживання наркотиків-43%. Насильство в сім’ї-серйозна і поширена проблема в світі. Воно впливає на життя дітей і підлітків: третина дітей в Україні щороку спостерігають акти насильства в сім’ї. Діти матерів, що зазнали знущань, у шість разів частіше намагаються покінчити життя самогубством, а 50% таких дітей мають схильності до вживання наркотиків й алкоголю. Одна третина підлітків зазнає насилля в інтимних стосунках. Найбільш типовими наслідками такої ситуації стають такі скарги батьків чи вчителів на поведінку дітей:бійки, конфлікти з оточенням, низька шкільна успішність, замкненість тощо. До емоційних проблем таких дітей можна зарахувати: підвищену агресивність, знижений настрій, депресію, тривожність, страхи, нестійкість емоційної системи.
Часто батьки скаржаться на психоневрологічні розлади у дітей - безсоння, енурези, а також соматичні – серцево-судинні розлади. Порушення травлення, астму тощо.
У тоталітарних сім’ях, де прийняті директивні, жорсткі форми виховання або дитину надмірно опікують, не враховуються потреби та психоемоційні особливості дитини, батьки не усвідомлюють жорстокої поведінки з дітьми. Вони вважають, що жорсткі умови виховання корисні, і не розуміють, що це негативно впливає як на психіку дитини, так і на стан її соматичного здоров’я.
- Самі діти, які зазнають жорстокого поводження і насильства, звертаються за психологічною допомогою вкрай рідко. Насамперед, це випадки сексуального насильства щодо підлітків, побиття батьками. А ось на вулицю вони тікають все частіше. Це саме ті підлітки, з якими щодня стикається дільничий міліціонер – чи як з правопорушниками, чи як споживачами наркотиків, чи як просто нещасними бездомними дітьми.
Що ж таке жорстоке поводження з дітьми? Як відрізнити послідовні дії батьків при вихованні в дитини дисциплінованості та відповідальності від їхніх насильницьких дій? Які дії треба вважати неприпустимими, які з них підлягають покаранню згідно з Законом України «Про попередження насильства в сім’ї”?
Види та форми жорстокого поводження з дітьми.
Фахівці виділяють 4 типи жорстокого поводження щодо дітей:
1.Фізичне насильство;
2.Нехтування;
3.Сексуальне насильство;
4.Психологічно жорстоке поводження.
2. Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)
Мета: з’ясувати рівень обізнаності батьків щодо типів жорстокої поведінки та розуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Розвивати навички групової взаємодії.
І група – записує форми та дії, які відносяться до фізичного насильства, наводить приклади.
ІІ група – записує форми та дії, які відносяться до нехтування, наводить приклади.
ІІІ група – записує форми та дії, які відносяться до сексуального насильства, наводить приклади
ІV група – записує форми та дії, які відносяться до психологічного насильства, наводить приклади.
Додаткові матеріали:
Фізичне насильство – нанесення фізичних пошкоджень, тілесні карання, а також залучення дітей до вживання алкоголю й наркотиків. У деяких сім’ях як дисциплінарний захід використовують різні види фізичного насильства – від потиличників до ляпасів і шмагання ременем. Необхідно усвідомлювати, що фізичне насильство – це фізичний напад,що завжди супроводжується словесною образою та психічною травмою. Що, без сумніву, є прямим порушенням прав та свобод людини, та зокрема дитини.
Сексуальне насильство – використання дитини дорослим або іншою дитиною для задоволення сексуальної потреби, а також залучення до дитячої проституції, в тому числі з використанням порнографічної літератури, фотографій, кінофільмів з метою отримання прибутку.
Психологічне насильство (емоційне) – відсутність любові та уваги до дитини, приниження її людської гідності, грубість (словесні образи, погрози забороняють виходити на вулицю, гуляти з однолітками: маніпулюють нею, використовуючи при цьому неправду й незгоду, кривдять її родичів і друзів для того, щоб прогнати їх.
Нехтування (зневажання основних потреб дитини) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одягу, житлі, вихованні, медичній допомозі через низку об’єктивних причин (бідність, психічне захворювання,недосвідченість ), а також без них.
Отже, причинами жорстокості серед дітей є : статус дитини в колективі, відношення до нього однолітків,взаємовідношення з вчителями,стосунки в сім’ї,а також чоловічий стереотип поведінки, який культивується як у сім’ї, так і в засобах масової інформації.
Як бачимо, поширенню жорстокості дітей сприяє необізнаність батьків або осіб, що замінюють Їх, із тим, які заходи впливу неприпустимі у взаєминах із дитиною, нерозуміння того, що не кожне покарання принесе дитині користь. Негативну роль відіграє також низький рівень правової культури населення, недостатні знання законодавчих норм. Що охороняють права дитини та гарантують покарання кривдників. У тому числі – за порушення основних прав людини та дитини.
3. Рольова гра « Зверни увагу»(10 хв.)
Мета: звернути увагу на внутрішній світ дитини, проаналізувати, як впливають «непорозуміння» батьків на емоційний стан дітей.
Для участі у грі запрошуються троє бажаючих. Один виконує роль батька, другий – роль матері, третій – роль дитини.
Вони отримують завдання програти ситуацію:
«Батько затримався на роботі й прийшов додому пізніше, ніж звичайно. Він забув, що планували провести вечір разом із сім’єю в басейні. Мати починає з’ясовувати стосунки в присутності дитини.»
Потім учасники обговорюють, як вони почувалися, виконуючи ролі. Учаснику, який виконував роль дитини, надається можливість виразити свої почуття і звернутися до «батьків».
Своїми враженнями діляться спостерігачі.
4. Перегляд фільму «Я сюди більше ніколи не повернуся». Обговорення в групах (20 хв.)
Учасники об'єднуються в три групи:
перша відповідає на питання - «Як діти реагують на насильство в сім'ї?»
друга - «Як ці переживання відбиваються на поведінці дітей?»
третя - «Як допомогти дитині, коли вона стала свідком прояву насильства в сім'ї?»
Перелік учасники фіксують на окремому аркуші, який кожна група, по черзі, прикріплює на фліп - чарті і презентує. Після презентації учасники обговорюють результати вправи.
5.Підсумки (10 хв.)
Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання побудувати по – новому взаємовідносини в своїй сім’ї .
Додаток 1
«Насильство та його прояви в дитячому середовищі»
Юний друже!
Пропонуємо Вам взяти участь у проведенні дослідження стосовно проблеми торгівлі людьми.
Просимо Вас відповісти на запитання анкети.
Позначте, будь ласка, «галочкою» той варіант відповіді, що Вам найбільше підходить.
Анкета
- 9-11 років;
- 12-14 років;
- 15-16 років.
- так;
- ні;
- важко відповісти.
3. Чи вважаєш ти актуальною проблему насильства серед дітей?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
4. Чи погоджуєшся ти із визначенням: «Насильством є будь-яка дія однієї людини по відношенню до іншої, внаслідок якої завдається шкода фізичному або психічному здоров'ю?»
- так;
- ні;
- важко відповісти.
5. Які ти знаєш види насильства? (напиши)
____________________________________________________________________________
6. Що із зазначеного нижче ти відносиш до насильства?
- побиття;
- сварки;
- образи;
- приниження;
- «навішування ярликів»;
- порівняння;
- позбавлення іншої людини їжі;
- псування майна іншої особи;
- ігнорування почуттів та потреб іншої людини;
- використання прізвиськ;
- сексуальні домагання;
- інше (що саме).
7. Чи відбувалося щось подібне з тобою?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
8. Якщо так, то де саме?
- дома;
- на вулиці;
- у школі;
- інше.
9. Якщо так, що саме?
- побиття;
- запотиличники?
- копняки;
- образи;
- приниження;
- використання образливих прізвиськ;
- псування майна;
- неприємні дотики до твого тіла;
- позбавлення їжі, грошей;
- бойкот;
- інше.
10. Хто найчастіше чинить насильство у школі?
- твій ровесник;
- твої ровесники (кілька дітей разом);
- старший учень;
- старші учні (кілька дітей разом);
- ти сам;
- інше (хто саме, вчителі).
11. До кого ти або твої друзі можуть звернутися по допомогу, щоб захиститися від насильства?
- до жодної особи;
- до друзів;
- до батьків або інших родичів;
- до вчителів;
- до директора школи;
- до шкільного лікаря;
- до шкільного психолога;
- до шкільного соціального педагога;
- інше (до кого саме).
12. Чи Вам розповідають в школі про те, як запобігти насильству і хто може допомогти?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
13. В якому вигляді відповідна робота проводиться в школі:
- спеціальні уроки;
- класні години;
- виховні заходи;
- консультації психолога;
- інше (що саме).
14. Чи ти знаєш, що в Україні існують закони, які захищають дітей від насильства?
Узагальнена інформація про проведення анкетування
«Обізнаність стосовно проблем насильства над дітьми»
1. Назва навчального закладу _________________________________________________________
2. Кількість учнів, що взяли участь у анкетуванні ________________________________________
3. Відсоток від загальної кількості учнів, що навчається у закладі __________________________
Результати анкетування
|
Питання |
Кількість відповідей |
Відсоток від загальної кількості опитаних |
1 |
Твій вік: 9-11 років; |
|
|
12-14 років; |
|
|
|
15-16 років. |
|
|
|
2 |
Чи знаєш ти, що таке насильство? Так; |
|
|
Ні; |
|
|
|
Важко відповісти. |
|
|
|
3. |
Чи вважаєш ти актуальною проблему насильства серед дітей? так; |
|
|
ні; |
|
|
|
важко відповісти |
|
|
|
4. |
Чи погоджуєшся ти із визначенням: «Насильством є будь-яка дія однієї людини по відношенню до іншої, внаслідок якої завдається шкода фізичному або психічному здоров'ю?» так; |
|
|
ні; |
|
|
|
важко відповісти. |
|
|
|
5. |
Які ти знаєш види насильства?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
Що із зазначеного нижче ти відносиш до насильства? побиття; |
|
|
сварки; |
|
|
|
образи; |
|
|
|
приниження; |
|
|
|
«навішування ярликів»; |
|
|
|
порівняння; |
|
|
|
позбавлення іншої людини їжі; |
|
|
|
псування майна іншої особи; |
|
|
|
ігнорування почуттів та потреб іншої людини; |
|
|
|
використання прізвиськ; |
|
|
|
сексуальні домагання; |
|
|
|
інше. |
|
|
|
7 |
Чи відбувалося щось подібне з тобою? так; |
|
|
ні; |
|
|
|
важко відповісти. |
|
|
|
8 |
Якщо так, то де саме? дома; |
|
|
на вулиці; |
|
|
|
у школі; |
|
|
|
інше. |
|
|
|
9 |
Якщо так, що саме? побиття; |
|
|
запотиличники; |
|
|
|
копняки; |
|
|
|
образи; |
|
|
|
приниження; |
|
|
|
використання образливих прізвиськ; |
|
|
|
псування майна; |
|
|
|
неприємні дотики до твого тіла; |
|
|
|
позбавлення їжі, грошей; |
|
|
|
бойкот; |
|
|
|
інше. |
|
|
|
10 |
Хто найчастіше чинить насильство у школі? твій ровесник; |
|
|
твої ровесники (кілька дітей разом); |
|
|
|
старший учень; |
|
|
|
старші учні (кілька дітей разом); |
|
|
|
ти сам; |
|
|
|
інше (хто саме). |
|
|
|
11 |
До кого ти або твої друзі можуть звернутися по допомогу, щоб захиститися від насильства? до жодної особи; |
|
|
до друзів; |
|
|
|
до батьків або інших родичів; |
|
|
|
до вчителів; |
|
|
|
до директора школи; |
|
|
|
до шкільного лікаря; |
|
|
|
до шкільного психолога; |
|
|
|
до шкільного соціального педагога; |
|
|
|
інше. |
|
|
|
12 |
Чи Вам розповідають в школі про те, як запобігти насильству і хто може допомогти? так; |
|
|
ні; |
|
|
|
важко відповісти. |
|
|
|
13
|
В якому вигляді відповідна робота проводиться в школі: спеціальні уроки; |
|
|
класні години; |
|
|
|
виховні заходи; |
|
|
|
консультації психолога; |
|
|
|
інше. |
|
|
|
14 |
Чи ти знаєш, що в Україні існують закони, які захищають дітей від насильства? так; |
|
|
ні; |
|
|
|
важко відповісти. |
|
|
Мій улюблений світ -
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства
1