Семінар дає змогу з'ясувати, які моделі та методи навчання застосовуються при проведення сучасних уроків; дати характеристику та класифікацію методів навчання; встановити взаємозв'язок між моделями та методами навчання їм притаманними; з'ясувати як обрані методи та моделі навчання впливають на рівень засвоєння знань учнями і, як наслідок, успішність.Після семінару педагоги зможуть розрізняти моделі навчання відповідно до методів, які обирають, знатимуть основні потреби учнів і те, як їх задоволення при різних моделях навчання впливає на саморозвиток дитини і, як наслідок, на успішність;зможуть аналізувати чинники, які впливають на результати навчання учнів.
Мета: -з’ясувати, які моделі та методи навчання застосовуються при проведення сучасних уроків; - дати характеристику та класифікацію методів навчання; - встановити взаємозв’язок між моделями та методами навчання їм притаманними; - з’ясувати, як обрані методи та моделі навчання впливають на рівень засвоєння знань учнями і, як наслідок, успішність.
З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладають на уроках. Кожний новий урок — це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей. Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації та проведення висувають відповідно до запитів сучасного суспільства.
Моделі навчання1. Пасивна модель навчання. Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, має засвоїти й відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника тощо -джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою й не виконують якихось творчих завдань.
2. Активна модель навчання.стимулює пізнавальну активність і самостій- ність учнів. Учень виступає «суб'єктом» на- вчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення.
2. Активна модель навчання.стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитання від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення. 3.Інтерактивна модель навчання.(Англ. «inter»-взаємний і «act» -діяти. Отже, інтерактивний - здатний до взаємодії, діалогу)- створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що знають, уміють і здійснюють.(моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.)
Методи навчання«Методи навчання -це впорядковані способи взаємозалежної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на досягнення завдань освіти»І. Звєрєв. Особливості методів:1) Метод має обов'язково відповідати меті уроку;2)Метод не може бути неправильним, неправильнимможе бути його застосування;3)Метод—це не сама дальність, а спосіб її здійснення, це схематизований і проектований учителем спосіб діяльності. Тому він обов'язково усвідомлений.
Класифікація методів навчання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}40-60 роки70-90 роки ( десятки класифікацій. Сучасна педагогікасловесні наочні практичні Найпоширеніші:- за джерелом передачі та сприймання навчальної інформації -(С. Петровський, Є. Голант); - за характером пізнавальної діяль ності учнів (І. Лернер, М. Скаткін); - За дидактичною метою (М. Данилов, Б. Єсипов,І. Харламов)- З точки зору цілісного підходу до діяльності у процесі навчання (Ю. Бабанський, Гальперін – «Поетапне формування знань, умінь, навичок»- Методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності.- Методи стимулювання й мотивації навчально-пізнавальної діяльності.- Методи контролю (самоконтролю, взаємоконтролю), корекції (самокорекції, взаємокорекції) за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності.- Бінарні, інтегровані (універсальні) методи.
І група. Методи організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності- словесні методи : розповідь-пояснення, бесіда, лекція;- наочні методи: ілюстрація, демонстрація; - практичні методи: досліди, вправи, навчальна праця, лабораторні та практичні роботи, твори, реферати учнів ;Логічні : індуктивні, дедуктивні;За ступенем самостійності:репродуктивні, творчо-пошукові, проблемно-пошукові, проблемний;За участю вчителя: під контролем, поза контролем вчителя
ІІ група. Методи стимулювання й мотивації навчально-пізнавальної діяльностістворення ситуації інтересу пізнавальні ігри підготовку учнів-експертів, ведучого. навчальні дискусіїаналіз життєвих ситуаційстимулювання обов'язку й відповідальності. (безоцінювальний за Амонашвілі) метод стимулювання, основним правилом якого є: «Це згодиться в житті», «Без цього не можна бути освіченою та культурною людиною», «У майбутньому це стане тобі необхідним»
ІІІ група. Методи контролю, самоконтролю, взаємоконтролю, корекції, самокорекції та взаємокорекції.систематичність обліку та контролю; всеохопленість (усебічність, повнота) обліку та контролю; диференційованість (за окремим предметом) та індивідуальність (за стилем і формами контролю); об'єктивність оцінювання; урізноманітнення видів і форм контролю в діяльності вчителя; єдність вимог до контролю з боку всього педагогічного колект
IV група. Бінарні, інтегровані (універсальні) методи. Бінарні –подвійні (метод і форма зливаються в єдине ціле або два методи поєднуються в один): словесно-інформаційний, словесно-проблемний, словесно-дослідницький, наочно-дослідницький…інтегровані (універсальні)-це поєднання трьох-п'яти методів у єдине ціле під час організації навчання (інтегровані навчальні курси)
Тренінг. Показати стрілочками типи моделей навчання, назвати їх1. Визначити назву моделі навчання.2. Пояснити роль учителя й учнів у даній моделі навчання.3. Записати методи роботи за цією моделлю.4. Вказати рівень засвоєння учнями знань за допомогою дані моделі навчання.5. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Притча про майстра. Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка — хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Проте з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія — це єдине ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані спільною метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві... Такими майстрами, шановні педагоги, є ви, а інструментами — наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є педагогічними працівниками нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб навчальне життя, у якому беруть участь і учні, і вчителі, досягло гармонії.