Семінар-практикум для соціальних педагогів
(засідання круглого столу)
СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВОЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
(в системі взаємодії «педагоги - батьки»).
Мета: створення ефективної системи взаємодії вчителів і батьків
Завдання:
• визначення умов продуктивної взаємодії Педагога і Сім'ї;
• удосконалення умінь конструктивно вирішувати неминучі конфлікти, освоювати найбільш індивідуально значущі і цінні методи пізнання, спілкування, розуміння себе та інших;
• розгляд психологічних критеріїв ефективного навчання і розвитку школярів;
• розробка і впровадження певних заходів, форм і методів роботи, які розглядаються як умови успішної взаємодії Батьків і Педагога;
• приведення цих створюваних умов в деяку систему постійної роботи, що дає максимальний результат.
Семінар-практикум для соціальних педагогів
(засідання круглого столу)
СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВОЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
(в системі взаємодії «педагоги - батьки»).
Мета: створення ефективної системи взаємодії вчителів і батьків
Завдання:
• визначення умов продуктивної взаємодії Педагога і Сім'ї;
• удосконалення умінь конструктивно вирішувати неминучі конфлікти, освоювати найбільш індивідуально значущі і цінні методи пізнання, спілкування, розуміння себе та інших;
• розгляд психологічних критеріїв ефективного навчання і розвитку школярів;
• розробка і впровадження певних заходів, форм і методів роботи, які розглядаються як умови успішної взаємодії Батьків і Педагога;
• приведення цих створюваних умов в деяку систему постійної роботи, що дає максимальний результат.
Хід заняття
І. Організаційно-мотиваційний етап
На початку семінару кожний учасник підходить до дерева з яблуками на якому є певні слова, а саме:
У того у кого є напис «Ви обрані» сідає за стіл з написом «Соціальні педагогі»
ІІ. Актуалізація знань, постановка цілей і завдань.
Слайд 1. (звучить пісня «Зеленіє жито зелене») Ведучий: Добрий день шановні присутні. Просимо Вас кожному узяти на нашому чарівному дереві по яблуку. Сідайте. Уважно прочитайте, і прошу у кого є напис «Ви обрані» прошу зайняти місця за нашим четвертим столом з написом «Соціальні педагоги».
Слайд 2. Хочу познайомити всіх присутніх гостей з нашими часниками круглого столу. І перших я представляю стіл «шкільний Парламент», це наші міністри шкільного самоврядування на чолі з новообраним президентом шкільної країни Мороховою Юлією.
За другим столом, представляю вам, члени Ради профілактики, а саме заступник директора з НВР Гонтар Г.П., соціальний педагог Літовченко О.П., практичний психолог Кравчук Н.В. і педагог-організатор Ватан Н.О. Також голова Ради профілактики Гикава О.Д. заступник директора з ВР і тимчасово ведуча нашого засідання.
Представляю вам третій стіл за яким присутні представники батьківського комітету школи. Представник старшої ланки і наш бібліотекар Левчук С.В., представник середньої ланки і наш логопед Гикава С.Ю., представник молодшої ланки Берлян В.О., на чолі голови батьківського комітету Галини Миколаївни.
Слайд 3. Ми розпочинаємо засідання нашого круглого столу. І я пропоную переглянути відео Притча про каву. (перегляд відеопрезентації)
Приходить учень до Вчителя і каже: - Учитель, я втомився, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил... що мені робити?
Вчитель замість відповіді поставив на вогонь три однакових ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю - насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву і яйце і налив в чашку кави з 3-ї ємності.
- Що змінилося? - запитав він учня.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді - відповів учень. - Ні,- сказав Учитель,
- Це лише поверхневий погляд на речі. Подивися - тверда морква, побувавши в окропі, стала м'якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу.
Так і люди - сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабаками там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють.
- А кава? - запитав учень. - О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його - перетворили окріп в чудовий ароматний напій.
Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин - вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації.
Запитання присутнім: (4 групи – шкільна Рада профілактики, учнівський «Парламент», батьківський комітет і соціальна група).
І в мене є перше питання до групи Ради профілактики – хто є учасниками навчально-виховного процесу? (очікувана відповідь – вчителі, учні і батьки). І друге питання для батьків – хто з них схожий на людину, яка «не змінюється в силу обставин - змінює самі обставини і перетворює їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації». (психологи і соціальні педагоги).
Сайд 4. Місія соціального педагога - супроводжувати, направляти, коригувати, вдосконалювати. На даному засіданні мова піде про супроводження та вдосконалення відносин «Учень – Учитель – Батьки».
Слайд 5. Школа і сім'я - два різних соціальних інституту і за походженням, і по природі існування, і по своєму призначенню.
• Школа - громадська установа, основою якого є соціальна норма, і життєдіяльність дитини підпорядкована соціальним нормам шкільного гуртожитку. Через відношення «любов до далеких» вирішує проблеми конкретних відносин дитини з близькими (у тому числі батьками).
• Сім'я - любов: подружня, батьківська, дитяча, сімейна. Через ставлення «любов до близьких» дитина отримує потенційну здатність виходити на «любов до далеких»: через любов до мами, тата, бабусі, братів і сестер він вчиться взагалі почуттю любові, готуючись полюбити людство.
Сім'я - досить замкнуте об'єднання людей, ревно захищає свій внутрішній світ, свої таємниці і секрети, що протистоять зовнішнім впливам
Запорукою успішного навчання і виховання учнів є співпраця вчителя з батьками, адже родина впливала і продовжує значно впливати на процес розвитку особистості дитини. А отже, необхідно зробити батьків активними учасниками навчально-виховного процесу.
Слайд 6. Умови взаємодії сім'ї і школи:
• Вичерпне уявлення про функції та зміст діяльності один одного (щоб мати можливість розуміти одне одного)
• Вміння встановлювати реальні взаємні дії, віддаючи собі звіт в завданнях, засобах і кінцевому підсумковому результаті.
• Турбота про щастя дитини
Слайд 7.
Які ж фактори сприяють залученню батьків до участі в житті школи?
• Активність самої школи, використання різноманітних методів співпраці з сім'єю, добре продумана і спланована політика;
• Розуміння батьками зв'язку з успіхами дітей (активність батьків тим вище, чим більш безпосередня зв'язок їх участі в роботі школи з успішністю дитини);
• Встановлення особистих відносин між батьками і вчителями (вчителями і учнями) як основа для створення рівноправних відносин в шкільному співтоваристві;
• Створення у школі обстановки, більш спрямованої на сім'ю, з метою більшої відповідності культурним, економічним і соціальним особливостей сім'ї, які значною мірою впливають на рівень досягнень дітей у школі;
• Інформація про успіхи дітей;
• Зацікавленість вчителів в успіхах дітей;
• Позитивний клімат у школі та зусилля всієї школи (а не окремих вчителів) розвивати роботу з батьками;
Слайд 8. Принципи взаємодії школи та сім'ї:
1. Принцип згоди
• Школа - розкриває мету виховання
• Школа - повідомляє про функції школи
• Школа - наділяє сім'ю обов'язками
• Школа - відкриває психологію любові
• Сім'я - осмислює мета виховання, висловлює думку
• Сім'я - висловлює думку про продуктивності функцій
• Сім'я - погоджується створювати необхідні умови
• Сім'я - вчиться мистецтву любити дітей
Слайд 9. Принцип сполучення
• Школа - оповіщає про педагогічних вимогах
• Школа - інформує про хід розвитку дітей
• Школа - знайомить з виховними задумами
• Школа - пред'являє роботу школи
• Сім'я - підтримує вимоги школи
• Сім'я - повідомляє про проблеми сімейного виховання
• Сім'я - погоджується сприяти задумам
• Сім'я - вносить корективи у родинне виховання
Слайд 10. Принцип співпереживання
• Школа робить знаки уваги батькам
• Школа формує у дітей любов до сім'ї
• Школа знайомить з подіями школи
• Сім'я дякує і висловлює відповідну увагу
• Сім'я стверджує безумовну повагу до школи
• Сім'я виявляє інтерес до життя дітей
Слайд 11. Принцип причетності
• Школа інформує про потреби школи
• Школа запрошує обговорити проблеми
• Школа просить про забезпечення дитини
• Сім'я надає матеріальну допомогу
• Сім'я бере участь в обговоренні проблеми
• Сім'я забезпечує дитину необхідними засобами
Слайд 12 Принцип содіяності
• Школа інформує сім'ю про плани роботи
• Школа запрошує взяти участь
• Школа організовує спільну справу
• Сім'я оцінює вплив школи на дітей
• Сім'я відгукується на запрошення, бере участь
• Сім'я бере участь у спільних справах
Слайд 13. Принцип заходів.
• Основна і єдина мета альянсу - організувати виховний простір для гармонізації розвитку дітей
• Не форсувати розвиток і поглиблення відносин «родина-школа»
• Не перекладати свої обов'язки один на одного (не виходити за межі своїх виховних функцій)
• Взаємно визнавати автономію школи і сім'ї, вважаючи єдино можливим способом звернення один до одного за допомогою - прохання
• Незмінно зберігати високий етичний рівень взаємовідносин у будь-якій ситуації, при будь-яких обставинах
• Не претендувати на перевиховання батьків, приймати як даність сімейні обставини, ставлячи педагогічний акцент на ставлення до цих обставин
• Не докоряти сім'ю у присутності дитини, не засуджувати дітей у присутності батьків - завжди пам'ятати: вони люблять один одного, а значить, не руйнувати цю любов
• Апелювати до розуму дитини як суб'єкта діяльності й поведінки, не створювати на нього подвійного тиску сім'ї та школи
Слайд 14.
Практичний блок
Ще раз,добрий день шановні присутні Ми з вами переходимо до практичної частини «Взаємодії».слайд 15
Для того,щоб наша сьогоднішня зустріч пройшла більш ефективно та плідно ми з вами повинні попрацювати у взаємодії.
1.Але спершу ми з вами познайомимося. У кожного з вас є бейджик,напишіть,будь ласка, як найкраще до Вас звертатися. Ось добре, ім’я написані, але треба якось себе презентувати. Для цього я пропоную кожному учаснику з свого імені зробити логотип. Я почну з себе «НаталЯ»: Наполеглива, Активна,Толерантна,Акуратна, Ласкава,Яяя-ось така! Тепер ваша черга.(Всі по черзі презентують себе).
Ну ось ми з Вами познайомилися,можемо працювати далі…..Але перш ніж розпочати ,ми повинні прийняти основні правила роботи нашої групи. Отже:
Всі погоджуються? Тоді продовжуємо.
Слайд 16. 2 Вправа «Модель сучасного учня,вчителя,батька»
В теоретичній частині ми з вами розглянули взаємодії школи та сім’ї :
Дані принципи,на жаль, працюють не завжди. В чому причина,спробуємо з’ясувати, створивши портрет-модель сучасного «Учня-Вчителя-Батька» (Учасники роблять презентації моделей та записують основні суперечності між ними.,чим вони викликані.)
Істина, як відомо,народжується в суперечці. А народження істини в суперечці педагога з батьком особливо важливо, адже його об’єктом стають діти. Але що робити, якщо дискусія загрожує перерости в потворну сварку з можливими неприємними наслідками? Розв’язання подібної проблеми не можна повністю покладати на одну із сторін. Тільки спільними зусиллями можна знайти вихід із ситуації.
Слайд 17 3.Вправа «Яблуко»
Психолог (спокійно): Сядьте зручніше, закрийте очі та уявіть на хвилинку, начебто ви – яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблуко,яке мальовничо висить на гілочці. Усі милуються вами, захоплюються. Раптом звідки ні візьмися підповзає до вас черв’як і каже»: Зараз я тебе їстиму!». Що б ви відповіли черв’яку? Розкрийте очі й запишіть свою відповідь. А тепер зачитайте її і наклейте свою відповідь на стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблуко.
Слайд 18 4.Стратегії
Наступне завдання, ви отримали 5 варіантів відповідей-стратегій поведінки і 5 малюнків. Який варіант відповіді відповідає зображенню. У вас одна хвилина, час пішов. (учасники аналізують до якої стратегії належить відповідь)
Приклади відповідей:
Конкуренція: Зараз як упаду на тебе й розчавлю! «акули»- частіше використовують змагання;
Ухиляння: Геть! Подивися, яка там симпатична груша! «черепахи»
Компроміс: Ну добре, відкуси трохи, а решту залиши моїм улюбленим господарям! «лиси»
Пристосування: Така, здається, в мене доля тяжка! «ведмежата»
Співпраця: Подивися, на землю вже впали стигліші яблука. Ти їж їх. Вони дуже смачні! «сови»
Якщо ви були уважними, то мабуть здогадалися,що ці тварини – є наглядний приклад способів виходу з конфліктної ситуації.
А тепер повернемося до вправи «Яблуко». Пригадайте Ваші відповіді-реакції. Ваша відповідь – це Ваш спосіб вирішення конфлікту.
У педагогічній практиці існує думка, що найбільш ефективними способами виходу з конфліктної ситуації є компроміс і співробітництво. Однак будь-яка із стратегій може виявитися ефективною, оскільки у кожної є свої як позитивні, так і негативні сторони.
Примирення — мета, до якої учасники конфлікту повинні прийти самостійно.
Слайд 19. 5.Творче завдання „Вірш про себе”
Мета: розвивати позитивне ставлення до себе, почуття власної гідності.
Ресурси: бланки з незакінченими реченнями
Хід проведення:
Тренер роздає кожному учаснику і просить зачитати „Вірш про себе”, продовжуючи перші його рядки.
Вірш про себе
Я, ніби пташка, тому що.....................................................
Я перетворююсь на тигра, коли.........................................
Я можу бути вітерцем, тому що.......................................
Я, ніби мурашка, коли...........................................................
Я склянка води.......................................................................
Я почуваю, що я шматочок таючого льоду.......................
Я – прекрасна квітка.............................................................
Я почуваю, що я скала...........................................................
Я – стежка.............................................................................
Я, ніби риба.............................................................................
Я – цікава книжка...................................................................
Я – пісенька..............................................................................
Я – миша...................................................................................
Я, ніби буква „О”...................................................................
Я – світлячок...........................................................................
Я відчуваю, що я смачний сніданок.......................................Невже це, насправді, Я!!!
А ми вже готові вислухати вірші від наших команд……
Слайд 20. 6.Танок «Манкою»
Якщо ви вважаєте, що Ваші минулі роки не вдалися, і в них тільки темні, або в кращому випадку, сірі тони, то ви глибоко помиляєтеся. Як варіант, що б переконати вас у цьому, можна використовувати красиві цитати та вислови про життя, завдяки яким ви зможете зрозуміти, що в житті можна знайти і світлі сторони, тільки для цього потрібно щось робити , а не просто валятися на дивані і чекати від моря погоди. Це можуть підтвердити красиві слова Софі Марсо, який сказав, що буття тоді чудово, коли ти сам його створюєш.
Отже сьогодні ми спробуємо розбавити кольори у танку. Я запрошую всіх учасників до танцю, але не звичайного, а кольорового. Всі одночасно, залишаємо свої рухи танка на склі.
Щоб не сталося у Вас поганого, головне не падати духом і не втрачати надії. Адже надія на світле майбутнє - це єдине, що буде надавати нам сили долати перешкоди і з гордо піднятою головою заходити в завтрашній день. Будь-яка людина на нашому шляху зустрічається не просто так. Один принесе радість, а інший навчить жити і загартує характер.
Слайд 21 6.Соціальний ролік «Купити тата»
Історія для натхнення
Мета: показати важливість батьківського часу для дитини та сприяти усвідомленню ролі батьківства на ціннісно-емоційному рівні.
Хід проведення Тренер розповідає історію для натхнення:
„ Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний син. Тату, можна в тебе щось спитати?Звичайно, що сталося?Тату, а яка в тебе зарплатня?Це не твоя справа! - обурився батько. - І навіщо це тобі?Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?Ну, взагалі, 500. А що?Тату, - син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима. - Тату, ти можеш мені позичити 300?Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. - Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері. А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: „ Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: „Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку. Ти не спиш, синку, - запитав батько Ні, тату, - відповів хлопчик. Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив. Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька. Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той. Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, - відповів хлопчик. – Тату, тут рівно 500. Можна я куплю годину твого часу? Будь ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами”.
Слайд 22. Я дякую Вам, я впевнена що після сьогоднішньої зустрічі останні слова ніколи не промовить ваша дитина.
Ґудзик (пуговица) древній символ судьби.
Нитка символізує зв’язок між тілом і духом ,небом та землею. Розірвати нитку – втратити якусь частину. Ґудзик з ниткою – це гармонія зв’язку з родиною, навколишнім миром.
1