Семінар-практикум для вчителів «Формування в учнів відповідального ставлення до здоров`я – один із аспектів екологічної складової випереджаючої освіти»

Про матеріал
Цей семінар-практикум для вчителів допоможе їм – навчити дітей берегти й зміцнювати своє здоров’я, мотивувати до здорового способу життя, виховувати навички безпечної поведінки та культури здоров’я. Матеріали цього семінару ознайомлять з різними здоров’язбережувальними технологіями. Використання арт-терапії створює атмосферу довіри й уваги до внутрішнього світу дитини. У роботі розкрито особливості використання казок під час навчального процесу в початковій школі. Розроблений цілий комплекс методів та прийомів казкотерапії, що впливає на формування душевного здоров’я дітей, спонукає до активного висловлювання та діяльності, допомагає успішній соціалізації та ефективному засвоєнню життєвих уроків. Робота з піском має багатовекторну спрямованість. Ігри з піском направлені на розвиток просторових уявлень, творчого потенціалу, комунікативних якостей. Рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Пальчикові віршовані вправи, детально описані у досвіді, розвивають дрібну та загальну моторику дітей.
Перегляд файлу

Семінар-практикум для вчителів

«Формування в учнів відповідального ставлення до здоров`я –

один із аспектів екологічної складової випереджаючої освіти»

Здоров’я ніколи не може втратити

 своєї ціни в очах людини,

тому що і в достатку, і в розкоші

погано жити без здоров’я.

Микола Чернишевський

Мета: збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на     здоровий спосіб життя в учнів та їхніх батьків;

використання вчителями на уроках та перервах прийомів рухової активності, нейтралізація стресів, організація гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями;

наданню учням інформації про організм людини і її здоров’я, спонукання кожного учня до самооздоровлення і самовиховання, залучаючи засоби фізичної культури і спорту;

формування культури здоров’я та здорового способу життя учнів.

Хід заняття

  1. Притча про здоров’я

            Пропоную розпочати наше спілкування «Притчею про здоров’я».

       Іде чоловік і бачить, що інший щось шукає біля ліхтаря.

  • Ти щось загубив? – запитує.
  • Так, годинник, не можу знайти.

Почали шукати вдвох. Ліхтар освічує асфальт, але вони нічого не знаходять.

  • То, може, ти не тут загубив?
  • Та я впевнений, що не тут. Я загубив он там, де  темно і брудно.
  • Так чого  тут шукаєш?
  • Так тут же сухо і світло…

Так і в житті часто буває. Не там ми шукаємо, де загубили.

Це стосується і здоров’я.

2. Узагальнені дані щодо впливу на здоров’я різних чинників.

        Кажуть, щоб виростити людину треба давати їй чотири уроки на день упродовж десяти років. Ось ці уроки: Здоров’я, Любов, Мудрість та Праця.

    Здоров’я дітей – одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому. Сучасна школа має будуватися на справжньому інтересі й повазі до дитини й повинна надавати кожному учневі допомогу в пошуку власного життєвого шляху в суспільстві, у формуванні, закріпленні соціального досвіду, взаємодії, зберігаючи при цьому її фізичне та пси­хічне здоров’я. Важливою складовою школи випереджаючої освіти для сталого розвитку є формування відповідального ставлення  учня до здоров’я.

         Адже, здоров’я залежить від нас самих, від нашої поведінки. Узагальнені дані щодо впливу на здоров’я різних чинників доводять, що воно залежить від:

  • спадковості – на 20%,
  • системи охорони здоров’я – на 10%,
  • екології – на 20%,
  • способу життя – на 50%.

   Отже, дитина має навчитися не лише писати, читати, рахувати, але й:

  • учитись берегти своє здоров’я;
  • знати орієнтири в нормальному стані людини;
  • вести здоровий спосіб життя;
  • активно займатися фізичною культурою;
  • дотримуватись гігієнічних норм;
  • раціонально харчуватися;
  • загартовуватися;
  • уміти керувати своїми почуттями, настроєм, жити в ладу з на­вколишнім середовищем;
  • усвідомлювати переваги в підтримці свого організму в нормаль­ному стані та жахливі наслідки шкідливих звичок.

         Мета кожного вчителя – навчити дітей берегти й зміцнювати своє здоров’я, мотивувати до здорового способу життя, виховувати навички безпечної поведінки та культури здоров’я.

3. Здоров’язбережувальні технології

    1) Арт-терапія

                 Однією із здоров’язбережувальних технологій є арт-терапія.

Арт-терапія — полягає в терапевтичному й корекційному впливі мистецтва на дитину і проявляється в реконструюванні психотравмувальної ситуації за допомогою художньо-творчої діяльності, виведенні переживань, пов’язаних із нею, у зовнішню форму через продукт художньої діяльності, а також створенні нових позитивних переживань, формуванні креативних потреб і способів їх задоволення.

   На сьогоднішній день найбільше розповсюджені такі види арт-терапії:

  • музикотерапія;
  • танцювальна терапія;
  • драматерапія;
  • казкотерапія;
  • бібліотерапія;
  • кольоротерапія;
  • пісочна терапія.  

2) Казкотерапія – це форма пізнання і лікування душі, як будь-яка інша психотерапія. Казкотерапія досліджує казки як форму існування і прояву психічних процесів і створює казки, які благотворно впливають на психіку.

Казкотерапія – це самий древній спосіб терапії, який виник майже тоді, коли люди навчилися розмовляти. Казками передавалися духовні знання, моральні цінності, правила поведінки, життєві помилки та багато різної корисної інформації. У той час казки та міфи розповідали не тільки дітям, а й дорослим.

Казки мають на меті допомогти людині в чомусь позитивному:

  • пізнати нове,
  • покращити настрій,
  • підкреслити оптимізм,
  • краще зрозуміти себе,
  • заспокоїти і підтримати нашу душу,
  • дати відпочинок.

Загальна ідея цього прийому полягає в тому, що дитина бачить себе на місці головного героя, живе разом із ним, вчиться на його помилках.

Дитина, яка часто слухає казки стає більш уважною, витриманою. Будь-яка казка - це розповідь про відносини між людьми, закони суспільства. Дитяча казка – це одна з самих доступних можливостей емоційного розвитку дитини, адже ніякі знання не повинні випереджати морального розвитку особистості.

3) Кольоротерапія

        Великий вплив на організм людини мають кольори.

Червоний колір впливає на фізичний стан. Червоний і помаранчевий  - активні кольори, діють на організм збудливо, прискорюють процеси життєдіяльності.

Жовтий – впливає на розумові здібності (колір хорошого настрою). При його дії швидко приймається рішення і блискавично розв’язується задача.

Голубий – впливає на емоції.

Зелений – створює почуття легкості і заспокоєння, допомагає сконцентруватися, зберегти зір ( повісьте перед столом чи комп`ютером  зелений коврик і періодично дивіться на нього). Працездатність дітей вище при зеленій кольоровій гамі.

Синій колір сприяє відновленню нервової системи, допомагає при  неуважності.

Використовуючи ці знання, я спробувала поєднати казкотерапію з кольоротерапією. Ось у цьому кошику зібрані предмети зеленого кольору , є кошик з предметами червоного кольору. Завдання для дітей: скласти казку, використовуючи ці предмети. Поділяю дітей на дві групи: в одну – гіперактивних, імпульсивних, в другу – спокійних повільних. Зрозуміло, що перші одержують зелений кошик, інші – червоний.

Оздоровимо наш організм казками. Кожна група отримує свій кошик і складає казку з даних предметів.

Зараз ми поговоримо про метод пісочної терапії.

4) Метод пісочної терапії - це незвична техніка, завдяки якій дитина будує власний світ у мініатюрі з піску і нових невеликих фігурок.

       Пісок і вода – найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей. Перші контакти малюків один із одним відбуваються в пісочниці. Перші іграшки, які батьки купують своїй дитині – це відерце, совок та формочки. Малюків дуже приваблює можливість активно й по-різному взаємодіяти з піском: копати, пересипати, будувати. Ігри з піском і водою підводять дитину до опредмечування думки, реалізації її в матеріалі.

  1. Пісок ніби "поглинає" негативну  психічну енергію, взаємодія з ним очищає енергетику людини, стабілізує її емоційний стан. Заняття та ігри піднімають настрій у дітей, викликають емоції радості, спонукають до діяльності. Діти стають більш впевненими й здатними долати життєві труднощі.
  2. У дітей розвивається тактильно-кінестетична чутливість і дрібна моторика рук.
  3. Картини з піску дають можливість творчої зміни форми, сюжету, подій, взаємин. Ігри дозволяють реально відчути політ фантазії і дитячу радість відкриття.

Гіперактивних пісок урівноважує, скутих розслаблює, тривожних заспокоює, агресивних втихомирює.

5) Пальчикова гімнастика

До кожного уроку підбираю різні оздоровчі моменти. Це і фізкультхвилинки, дихальна гімнастика, масаж активних точок, гімнастика для очей, вправи для зняття стресу, пальчикова гімнастика.

Велике значення має використання пальчикової гімнастики. Мудрими були наші предки, використовуючи  ігри з пальчиками ( «Сорока-ворона», «Кую-кую чобіток»). Великий німецький філософ І.Кант писав: « рука є головним мозком, що вийшов назовні». Декілька років назад я познайомилася з японською системою збереження здоров’я пальцевими вправами Йосиро Цуцумі. Автор мав дуже слабке здоров’я, лікарі від нього відмовилися і говорили його батькам, що він не доживе і до 30 років. Але використання вказаної методики збереження здоров’я дало змогу Йосиро зміцнити своє здоров’я і прожити до глибокої старості. Я використовую пальцеві вправи для зняття напруженості, стресу, розвитку уваги, мислення, пам’яті. З радістю і задоволенням діти виконують пальчикові вправи з музичним супроводом.

 Кожному пальцю відповідає якийсь орган або система.

Великий палець – легені та бронхи.

Вказівний – органи травлення.

Середній – робота периферичного кровопостачання, середина цього пальця відповідає зоні кишечника, печінки і жовчного міхура.

Безіменний – ендокринна система.

Мізинець – це наше серце,нервова система і тонкий кишечник

Правильно користуючись цими знаннями, можна покращити роботу органів, позбавити себе від болю і навіть очистити організм.

Пальчикова вправа «Павучок»

4.Користь яблук

       Здоров’я – найбільший скарб у житті. Берегти його і зміцнювати необхідно повсякчас.

      Є прислів’я: “Одне яблуко в день – лікарі без роботи”.

3 15 вітамінів, що необхідні людині, у яблуках міститься 12, тобто майже всі. 300 грамів, тобто 2-3 яблука, забезпечать тебе на добу вітаміном С. Найкорисніші ті яблука, які багаті на вітамін Р. Якщо м'якуш розрізаного яблука темніє - вітаміну Р у ньому достатньо. У яблуках міститься залізо, яке необхідне дітям. Коли гризеш тверде яблуко - очищуються і зміцнюються зуби. Яблука виводять з організму шкідливі ре­човини. Особливо корисні вони людям, зайнятим розумовою працею.

         Речовини, що містяться в яблуках, зокрема кверцетин, здатні гальмувати розвиток ракових клітин. Яблука не лише лікують, але й попереджують розвиток атеросклерозу, зміцнюють стінки кровоносних судин, особливо судин серцевого м’яза і судин головного мозку.

5. Робота в групах

 Створення ескізу ліків «Нова обгортка для нових ліків»

Але дуже часто в житті нам доводиться користуватися ліками.

           Уявіть, що одна фармацевтична фірма провела дослідження й виявила, що хворі дуже часто плутають назви ліків і замість одних пігулок приймають інші. У результаті, вони не одужують, а навпаки — погіршують стан свого здоров’я. Усебічно проаналізувавши це явище, фірма вирішила випустити нову партію ліків. При цьому потрібно було відмовитися від складних, важковимовних слів. Назва віднині мала бути зрозуміла кожному. Крім того, фірма вирішила виготовити нову обгортку для пігулок і порошків. Малюнок на новій обгортці мав, як і назва, говорити хворому, при яких симптомах слід приймати ліки.

Допоможіть фірмі й зробіть ескізи нової обгортки для ліків, що називаються так:

  • «Від бурчання в животі»;
  • «Для омолодження шкіри обличчя» (крем);
  • «Від стуку в скронях».
  • «Для схуднення»

6. Підсумок заняття

 Важливо пам’ятати:

Коли немає здоров’я, мовчить мудрість,

не може розцвісти мистецтво,

не грають сили,

марні багатство й неспроможний розум

                                          Геродот.

 

Душа дитини – жовтий соняшник,

До сонця тягнеться щомить,

Та на душі тоді лиш сонячно,

Коли нічого не болить,

Коли дитина загартована,

Здорова й сильна, не сумна,

Тоді наука їй – як золото,

А світ - як казка чарівна.

Плекаймо, вчителі, той соняшник,

Нехай здоровим  він   зроста,

Обличчям тягнеться до сонечка,

Корінням – вглиб землі  вроста.

         Самохіна М.В.

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку