"Дидактична гра як засіб формування пізнавального інтересу в дітей дошкільного віку"Семінар – практикум для вихователів ЗДОПідготувала і провела Іщенко А. О
Номер слайду 2
Правила роботи семінару1. Працюємо дружньо ,творчо , щиро і пунктуально.2. Думки висловлюємо активно, конкретно, швидко, при чому один говорить – всі слухають, не перебиваючи.3. Кожен учасник має право: висловлювати свою думку, задавати питання ведучому, підняти руку, якщо щось здається незрозумілим. 4. Кожен учасник має обов’язок: виконувати всі завдання семінару, працювати в команді, виконати домашнє завдання.
Номер слайду 3
Сьогодні єдиного погляду на визначення поняття “дидактична гра” у педагогічній літературі не існує. Цей термін має різні тлумачення в працях окремих дослідників. Опрацювавши педагогічні джерела, я наводжу найбільш вдале, на мій погляд, тлумачення цього поняття. Дидактична гра – це індивідуальна, групова і колективна навчальна діяльність дітей, що включає в себе елемент суперництва та самодіяльність в засвоєнні знань, умінь і навичок, набуття досвіду пізнавальної діяльності і спілкування в процесі ігрового навчання. Гра – це "чарівна паличка", з допомогою якої можна навчити малюка читати, писати і, головне, мислити, винаходити, доводити. Ігрова діяльність – це невід'ємна частина життя дошкільника.
Номер слайду 4
Дидактичні ігри розвивають:спостережливістьмовленнясенсорні орієнтації пам'ятьмисленняуяву Педагогічна мета дидактичних ігор полягає у сенсорному вихованні, мовленнєвому розвитку, ознайомленні дошкільників з навколишнім світом, формуванні у них елементарних математичних уявлень тощо. Дидактична гра спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних, умінь і навичок.
Номер слайду 5
це самостійна, ініціативна діяльність дитини, спрямована на пізнання навколишньої дійсності (як прояв допитливості), й зумовлена необхідністю розв’язання пізнавальних завдань, що постають перед нею у конкретних ситуаціях. Пізнавальна активність Пізнавальний зміст навчання виявляється в його дидактичних завданнях, які педагог ставить перед дошкільниками не безпосередньо, як на занятті, а пов'язує їх з ігровими завданнями та ігровою дією. Дидактична метаприхована в ігровому завданні, стає непомітною для дитини, засвоєння пізнавального змісту відбувається не навмисне, а під час цікавих ігрових дій (приховування і пошуку, загадування і відгадування, елементів змагання у досягненні ігрового результату тощо).
Номер слайду 6
Правила кожної дидактичної гри обумовленіїї змістом та ігровим задумомвони визначаютьхарактерспособи ігрових дійорганізовують і спрямовують її стосунки з іншими дітьмиспонукаютьдошкільника керувати своєю поведінкою, оскільки йому часто доводиться діяти всупереч безпосередньому імпульсу. Дотримання правил вимагає від дитинивольових зусиль, уміння взаємодіяти з іншими, переборювати негативні емоції у зв'язку з невдачами тощо. У дидактичній грі правила є критерієм правильності ігрових дій, їх оцінки.
Номер слайду 7
Сюжетною канвою дидактичної гри є ігрові дії, підпорядкованих певним правилам дій. Функціонально всі види дидактичних ігор зорієнтовані на те, щоб навчати і розвивати дітей через ігровий задум. Мета дидактичних ігор - формування в дітей уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю. Добираючи гру необхідно обов’язково поєднувати два елементи - пізнавальний та ігровий.
Номер слайду 8
Ефективність дидактичної гри полягає в тому, що вона дає можливість педагогу здійснювати навчання, вправляння, розвиток розумових здібностей, формування цінних рис особистості і взаємин дітей у доступній і привабливій для них ігровій формі. Готуючись до проведення дидактичної гри, вихователь повинен підібратиїї відповідно до програмних вимог виховання і навчання дітей певної вікової групи; вивчити й осмислити гру; продумати методи і прийоми керівництва нею;визначити оптимальний час її проведення; підготувати необхідний дидактичний матеріал; збагатити дітей знаннями й уявленнями, необхідними для розв'язання ігрового завдання. Ознайомленню дітей зі змістом дидактичної гри сприяють демонстрування предметів, картинок, короткі бесіди, під час яких уточнюються їхні знання й уявлення.
Номер слайду 9
При ознайомленні з новою дидактичною грою дітей середнього і старшого дошкільного віку вихователь враховує їхній досвід, актуальні для них навчально-виховні завдання. Під час підведення підсумків гри важливо, щоб вихователь правильно і справедливо оцінив дотримання дітьми встановлених правил. Керівництво вихователя самостійними дидактичними іграми залежить від освоєння дітьми їх правил, знання й усвідомлення завдань. Педагог повинен продумано добирати ігри, враховуючи зміст виховної роботи в групі на конкретний період, інтерес дошкільників до ігор, їхнє особисте прагнення до взаємодії, створювати ігровий настрій, замінювати окремі ігри новими, урізноманітнювати ігрові дії тощо
Номер слайду 10
1. Гра для дитини - це радість і задоволення.2. Гра полегшує адаптаційний період.3. Гра допомагає встановити довірчі відносини з дитиною.4. Гра сприяє становленню цілеспрямованої діяльності.5. Гра - вікно у світ дорослого життя.6. Гра сприяє розвитку мови.7. Гра має значення для розумового розвитку.