Семінарське заняття для вихователів
"Розвиток соціальної компетентності дошкільників"
Мета: Актуалізація знань педагогів про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність». З’ясування чинників, які впливають на розвиток соціальної компетентності дошкільників, визначення умов успішної соціалізації дитини в сім'ї та дошкільному закладі, розвиток ефективного спілкування з дітьми. Формування навичок комунікативної компетентності та групової взаємодії. Обмін досвідом з використання вправ та ігор на формування соціально-комунікативних навичок.
Обладнання та матеріали: мультимедійне обладнання: ноутбук, проектор, проекційний екран; столи об'єднані в дві міні-групи; магнітна дошка, магніти; кубики Рорі, кольорові олівці, 2 ватману, скотч, «галявина очікувань», стікери у вигляді квіточок та метеликів, пам’ятка для педагогів.
Тривалість заходу – 1г. 30хв.
І Вступна частина
1. Вітання. Вправа «Мій робочий день в дитячому садочку» (10 хв.)
Мета: створення позитивного настрою у учасників, та позитивне налаштування на роботу.
Матеріали: кубики Рорі
Хід: - Шановні колеги, для того, щоб нам з вами привітати один одного та створити позитивний настрій для подальшої співпраці, пропоную скласти історію про Ваш робочий день. А допоможуть нам у сьому казкові кубики Рорі. Візьміть по три кубика зі скриньки, бросте їх та з трьох сторін які вам випали складають свою історію - асоціацію…
- Ось які чудові історії у нас вийшли. Я бажаю нам плідно попрацювати, і на цій позитивній ноті, пропоную розпочати нашу співпрацю!
2.Повідомлення теми та мети семінару. (3 хв.)
Психолог: - Проблема соціалізації особистості дошкільнят є однією з базових у педагогіці та віковій психології, оскільки її успішність визначає можливість особистості повноцінно функціонувати в суспільстві як активного суб'єкта. Від ступеня соціалізації залежить те, наскільки гармонійно розвиненим буде дошкільник, засвоюючи на початкових етапах процесу соціалізації норми та установки, необхідні для того, щоб стати повноцінним і рівноправним членом свого соціального середовища. Тому сьогодні я пропоную розглянути таку тему, як «Розвиток соціальної компетенції дошкільників». Це дасть нам змогу актуалізувати поняття з даної теми, з’ясувати чинники, які впливають на процес соціального розвитку дітей, визначити умови успішної соціалізації дитини в родині та в закладі дошкільної освіти а також обмінятись власним досвідом.
3. Очікування учасників. Вправа «Галявина очікувань» (7 хв.)
Мета: надати учасникам можливість визначення своїх очікувань від семінару.
Матеріали: мольберт, плакат з намальованою галявиною, стікери у вигляді квітки.
Хід: - Нашу психологічну та педагогічну роботу можна уявити як мальовничий та різноманітний ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистісних пошуків, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини. Тож уявімо собі, що ми вийшли на одну з численних галявин, де на ґрунті наших сподівань та очікувань виростають барвисті квіти професійного досвіду.
Пропоную на стікерах у вигляді квітки написати свої очікування від семінару та озвучити свої сподівання та прикріпити стікер на ватман – «галявину».
ІІ. Теоретична частина
1.Вправа «Незакінчені речення» (10 хв.)
Мета: активізувати знання педагогів щодо змісту БКДО, а саме освітньої лінії «Дитина в соціумі».
Матеріали: скарбничка з питаннями.
Хід:- Пропоную педагогам витягнути зі скарбнички питання, зачитати його та закінчити речення.
1. Під терміном "соціум” розуміються .......(оточуючі люди).
2. Уявлення дитини про світ людських взаємин формується під впливом ....(людей, які її оточують).
3. Зміст освітньої лінії «Дитина в соціумі» передбачає формування таких компетенцій .... (родинно-побутова і соціально-комунікативна).
4.Родинно-побутова компетенція передбачає ....
(обізнаність з нормами та правилами сімейного співжиття).
5. Соціально-комунікативна компетенція передбачає....(обізнаність з соц.ролями людей, соц.та морально-етичними нормами спілкування).
6. Першого соціального досвіду малюк набуває…. ( в родині, яка об'єднує найрідніших людей спільними переживаннями, взаємними любов'ю, турботою, обов'язками)
7.Що є ключовим фактором соціального становлення особистості дитини? (Спілкування)
8.З яких розділів складається освітня лінія «Дитина в соціумі»? (сім’я, родина, люди (дорослі, діти, група).
Висновок. Таким чином, одна з головних цілей дошкільної установи - сприяти успішній соціалізації дитини. Успішна соціалізація дошкільника - проблема найбільш актуальна для дошкільного навчального закладу сьогодні.
2.Вправа «Дайте визначення терміну» (6 хв.)
Мета: Актуалізація уявлень учасників про такі терміни як «соціалізація» та «соціальна компетентність».
Хід: - Пропоную вам визначити, що таке «соціалізація» та «соціальна компетентність»?(Учасники відповідають на запитання, працюючи у підгрупах, підбираючи із запропонованих визначень правильну).
Соціалізація (від лат. socialis – «суспільний») – процес становлення особистості, засвоєння індивідом мови, соціальних цінностей і досвіду (норм, настанов, зразків поведінки), культури, властивих даному суспільству, соціальній спільності, відтворення й збагачення їм соціальних зв'язків і соціального досвіду. Програма соціалізації займає все життя, але основний «удар» соціального розвитку припадає саме на період дитинства.
Під соціальною компетентністю слід розуміти вміння правильно взаємодіяти в суспільстві, конструктивно вирішувати проблеми, мати свою власну думку та поважати інтереси, погляди інших людей, соціальна компетентність формується в процесі соціалізації.
Висновок:Соціалізувати дошкільника - означає збагатити його індивідуальний досвід позитивними враженнями від спільної з іншими життєдіяльності, розвинути в нього соціальні потреби, сформувати соціальні вміння та навички, працювати в команді, в разі потреби поступатися власними інтересами на користь соціальної групи, товаришувати.
ІІІ. Практична частина. (15 хв.)
1.Вправа «Працюємо в групах» (метод Риб’яча кістка Fishbone японського професора Каори Ісікави)
Мета:проаналізувати проблему соціального розвитку дошкільника, визначити причини та факти, що є наслідками цих причин. Зробити висновок. Спонукати педагогів до критичного мислення.
Матеріали: мольберт, плакатом з зображенням скелету риби, стікери для відповідей, опорний конспект для педагогів.
Хід:- Дослівно Fishbone перекладається як «Риб’яча кістка» або «Скелет риби». І дійсно, в основі методики схематична діаграма у формі риб’ячого скелету. Така нестандартна та водночас проста схема дозволяє провести швидкий та точний аналіз певної проблеми, виявивши її причини та наслідки.Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси:
голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;
верхні кістки–причини виникнення проблеми;
нижні кістки – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;
хвіст – висновки. (Педагогам пропонується опорний конспект. Перша підгрупа визначає проблему та основні причини, друга підгрупа визначає факти, що є наслідком визначених проблем, та роблять висновок по темі).
Висновок: - за допомогою цієї вправи, ми проаналізували проблему формування соціального розвитку дітей, визначили причини та навели факти, які є наслідком цих причин. Якщо гармонія порушується, дитина поводить себе невпевнено, агресивно, замкнено, не хоче ні з ким спілкуватися, у неї подавлений настрій, дитина неадекватно себе оцінює, такий стан називається – соціальна дезадаптації.
Формування соціальної компетентності дошкільника розпочинається в родині та продовжується в дошкільному закладі. Тому соціальний розвиток дитин и залежить від спільних зусиль батьків та педагогів.
2. Вправа ”Рецепт педагогічної кухні.”(15 хв.)
Мета: визначення умов успішної соціалізації дошкільника в сім’ї та дошкільному закладі. Обмін досвідом .
Матеріали:бланк для заповнення,
Кожна з нас – жінка. Ми всі варимо борщ, використовуємо однакові інгредієнти, але смак у всіх страв виходить різний. Отже, мабуть, знань лише одних інгредієнтів недостатньо. Хочеться знати декілька професійних секретів. Ми всіх раді бачити на нашій педагогічній «кухні», і сподіваємось, що робота біля «плити» для вас – заняття не нове. Щоб з’ясувати, чим саме ви запропонуєте посмакувати, чого очікуєте від роботи, пропоную виконати наступну вправу.
Кожна група має створити певний «рецепт», набуття позитивного соціального досвіду . А також, які «смаколики» можна використовувати, щоб процес формування соціальної компетенції відбувався ефективніше. Одна підгрупа створює рецепт успішної соціалізації дошкільника в сім’ї, і інша підгрупа створює рецепт успішної соціалізації дитини в закладі дошкільної освіти. Ви можете взяти інгредієнти які Вам запропоновані, а також додати свої, з Вашого власного досвіду.
Групам пропонується представити свої пропозиції у творчій формі: наповнити символічні каструлі необхідними інгредієнтами. На кожній кухні має бути шеф-кухар, якого обирають серед коллег. Його завдання – керувати процесом.
По завершенні виконання вправи, команди обговорюють рецепти, доповнюють одне одного.
Висновок: Отже, важливим виховним фактором соціалізації є найближче соціальне оточення, в якому проходить життя і діяльність дитини, тобто середовище – сім’я, дитячий колектив, товариші, дорослі люди, з якими безпосередньо спілкуються діти.
Соціалізація – це складний і багатогранний процес, який триває все життя людини, а його основи закладаються в дошкільному дитинстві.
4. Вправа «Оголошення» (7 хв.)
Мета: обмін досвідом, презентація ігор спрямованих на формування соціальної компетенції дошкільників.
Матеріали: мольберт, плакат для оголошень.
Хід. – Усім нам відомо, що гра є провідним видом діяльності дошкільнят та ефективним засобом соціалізації дитини. І тому пропоную вихователям презентувати свої наробки та обмінятися досвідом з використання вправ та ігор на розвиток соціально-комунікативних навичок.
(Вихователі презентують ігри з досвіду роботи у формі оголошення)
Висновок: Ігри та вправи на розвиток соціально-комунікативних навичок у дошкільників допомагають навчитися співпрацювати, активно слухати, переробляти інформацію, говорити самому. Ігри допомагають зблизити дітей, об'єднати їх загальною цікавою для всіх діяльністю. Регулярне проведення спільних ігор збагатить дошкільнят новими враженнями, буде сприяти формуванню навичок соціальної компетентності, дасть їм новий соціальний досвід, який так важливий для розвитку їх особистості.
3.Вправа «Ти-повідомлення» - «Я-повідомлення» (10 хв.)
Мета: формування умінь конструктивного спілкування, розпізнавання і перетворення «Ти – повідомлення» у «Я – висловлювання».
Матеріали: роздруковані питання для обговорення.
Хід: - ключовим фактором соціального становлення особистості дитини є спілкування. Під час спілкування кожна людина навчається регулювати як власну поведінку, так і поведінку тих, із ким контактує. Вона може діяти власним прикладом, заохочувати, стимулювати до співпраці, а може маніпулювати партнером. Спілкуючись, люди поступово взаємно змінюють одне одного.
Маленький дошкільник також проходить певні етапи розвитку комунікації, учиться спілкуватися та жити у навколишньому світі.
Але досить часто дорослі не помічають того, що спілкування може пригнічувати дитину, знижувати її самооцінку, викликати конфлікти. Потрібно уважно добирати висловлювання щодо діяльності дитини, не принижувати її, пояснювати про наслідки певних учинків. У цьому допоможе перехід від «Ти — повідомлень», коли дитина відчуває образу, смуток («Який ти незграба!», «Яка ти роззява!» та ін.) до «Я — повідомлення», коли засуджується вчинок дитини, а не дитина («Я дуже втомилась. Мені хотілося б, щоб удома панувала тиша», а не: «Як ти мене втомила. Скільки від тебе шуму та галасу!»).
Орієнтовна схема «я-висловлювання»:
опис ситуації, яка викликала напруженість(«Коли я бачу, що ти...», «Коли це відбувається...», «Коли я стикаюся з такою ситуацією...»);
точне визначення власного почуття у певній ситуації(«Я відчуваю...», «Я не знаю, що і сказати...», «У мене виникла проблема...»);
побажання щодо зміни ситуації(«Я просив би тебе...», «Я буду вдячний тобі, якщо...»).
Завдання для педагогів:
Перефразувати «Ти — повідомлення» на «Я — повідомлення».
1.Який ти незграба, не можеш швидко одягатись.
2.Які в тебе брудні руки, ти завжди неохайна.
3.Ти завжди плутаєшся під ногами.
4.Ти знов не прибрав за собою іграшки.
( Педагоги отримують по два завдання на одну підгрупу, відповідає спікер групи)
Висновок: Ця вправа дає нам змогу зрозуміти як «Ти-повідомлення» можна ефективно перефразувати у «Я-повідомлення», яке дозволяє нам висловити свої негативні почуття в необразливій для дитині формі. «Я-повідомлення» дає можливість дітям ближче пізнати нас, дорослих. Коли ми відкриті і щирі у вираженні своїх почуттів, діти стають щирими у вираженні своїх.
ІV. Заключна частина.
1. Шановні колеги! Отже, наш семінар-практикум підходить до завершення, та напослідок хотілось згадати слова Василя Сухомлинського: -« поважайте дитяче бажання бути хорошим, бережіть його як найтонший рух людської душі…» Я сподіваюся, що змогла викликати у вас інтерес до даної проблеми, так як вона зачіпає одну з найважливіших сторін формування та розвитку особистості, так як тільки соціально-адаптована людина може домогтися успіхів у сучасному суспільстві.
2.Рефлексійна вправа «Галявина сподівань» (7 хв.)
Мета: підвести підсумок семінару-практикуму, визначити, чи здійснилися очікування учасників.
Матеріал: мольберт, плакат з намальованою галявиною, стікери у вигляді метелика.
Хід: - Пропоную кожному учаснику пропонується на аркуші паперу у вигляді метелика коротко написати про свої враження від семінару та прикріпити до наших квіточок на «галявині сподівань».
- Дякую Вам за активну співпрацю. А на згадку про нашу зустріч я підготувала для Вас пам’ятку «Поради щодо виховання соціальної поведінки дітей».