Семінар-тренінг «Методика проведення фізкультхвилинок
та гімнастики для зору в умовах спеціальної школи.»
Мета:
Обладнання: бейджики, мультимедійна система, відеозаписи проведення фізкультхвилинок та вправ зорової гімнастики, пам’ятка «Аксіома очей»
Хід заняття
Вступна частина
Учасники тренінгу пишуть на бейджиках свої імена й сідають в коло.
Тренер вітає учасників. Потім кожен по колу називає свої ім’я і три властиві йому риси характеру, що визначають його як вчителя.
Основна частина
Інформаційне повідомлення тренера:
Для дітей із порушенням зору навчання в школі пов’язано із значними труднощами.
При зниженні зорових можливостей спостерігається підвищена втомлюваність, виникають порушення пози тіла під час сидіння за партою. На заняттях такі діти неуважні, роздратовані.
В зв’язку з цим в системі корекційної допомоги дітям в умовах спеціальної школи передбачено комплекс гігієнічних і профілактичних заходів, які позитивно впливають на загальний стан дитини (ранкова зарядка, фізкультхвилинки, руханки на свіжому повітрі, вправи для розвитку дрібної і загальної моторики, релаксаційні хвилинки).
Їх доцільно поєднувати із зоровою гімнастикою, яка повинна проводитись упродовж дня декілька разів під час різних видів діяльності.
Розглянемо методику проведення фізхвилинок та вправ для очей.
В освітніх закладах для дітей з вадами зору фізкультхвилинки є обов’язковими під час проведення занять і проводяться через 15 – 20 хвилин від початку уроку (в залежності від рекомендацій офтальмолога). Вони спрямовані на формування правильної постави, покращення координації рухів, на профілактику і виправлення плоскостопості, нормалізацію роботи серцево-судинної та дихальної системи.
Комплекс фізкультхвилинок повинен включати вправи, які знімають загальну втому, покращують та зміцнюють м’язовий тонус. При виконанні складних фізичних вправ діти поділяються за клінічними формами порушення зору на три групи: основну, підготовчу та спеціальну. До кожної з них є чіткі показання та протипоказання щодо виконання фізичних вправ.
Діти молодшого шкільного віку краще сприймають фізкультхвилинки віршованого змісту з яскравим, емоційним сюжетом.
(демонстрація відеозаписів проведення фізкультхвилинок в молодших, середніх та старших класах, з подальшим обговоренням)
Після проведення фізкультхвилинки рекомендовано проводити зорову гімнастику.
Вправи зорової гімнастики поділяються на:
(висвітлюється на екрані)
Ми з вами сьогодні розглянемо особливості методики проведення вправ на відеозаписах, деякі попробуєте зробити самостійно.
Тренувальна вправа «Поза кучера, що дрімає».
Перш ніж виконувати вправи для корекції зору, потрібно вміти розслабити скелетні м’язи. Найзручніша для цього – поза кучера: сидячи, ноги на ширині плечей, кисті висять вільно, плечі трохи згорблені, голова лежить на грудях. У цій позі розслаблюється максимальна кількість м’язів.
(тривалість вправи 10 – 15 с)
Обговоренням методом «Мікрофон»
Тренер. Одна із найефективніших вправ, за допомогою якої можна досягнути найбільшого ступеня розслаблення для очей, є пальмінг.
«Пальмінг» (від англ. Palm- рука) – самобіофорез очей (прогрівання зорового тракту енергією руки). Ще філософ Кант відзначав, що «рука – це мозок, виведений назовні». Людина завжди несвідомо використовувала свою долоню для полегшення стану очей. Енергія руки може спрямовано впливати на зорову систему, розслабляти м’язи й підживляти їх енергію.
Сядьте прямо, спина пряма, голову не схиляти, лікті поставити на стіл. Обов’язково розслабитись! Спочатку розтираємо долоні рук до тих пір, поки не відчуємо тепло. Складаємо долоні під кутом («хрест-навхрест») спочатку ліву, на неї праву. Основа правого мізинця знаходиться на основі лівого. Пальці рук схрещені на лобі. Долоні складаємо так, щоб вони закривали очні яблука, але не стискали їх. Вони повинні щільно закривати очі, щоб наступила цілковита темрява. Через секунду – дві ви починаєте відчувати як приємне тепло проникає з долонь в очі все глибше і глибше.
Уявіть собі щось приємне (тривалість 5 хв.)
Тренер. Під час пальмінгу необхідно добитись бачення абсолютно чорного кольору. Цього можна досягнути лише тоді, коли психіка людини перебуває у спокої. Пальмінг можна виконувати після будь-якої зорової діяльності, коли діти відчувають зорову втому. Оптимальна тривалість 10 – 15 хв. (можна менше).
Практична робота
Перегляд відеозаписів методики проведення вправ зорової гімнастики, аналіз, спільне обговорення.
Тренер. В комплекс зорової гімнастики слід включати із кожної групи вправ по одній – дві. Пропонуємо творче завдання «Скласти власний комплекс вправ зорової гімнастики тривалістю 5 – 7 хв.»
(Робота в малих групах ( ІАТ «Коло ідей» ) , презентація комплексів вправ, загальне обговорення)
Пам’ятка «Аксіома очей»(роздається кожному учаснику семінару - тренінгу).
Тренер. Професія педагога ґрунтується на постійному спілкуванні з дітьми, керуванні, відповідальності. Цей «стрес керівництва» призводить до перевтоми і фізичного дискомфорту (головні болі, підвищення тиску, важкість у потиличній частині голови).
Пропонуємо вам вправу, яка допоможе зняти неприємні соматичні відчуття.
Вправа «Голова»
Станьте рівно, вільно розслабте плечі, відкиньте голову назад. В якій частині голови відчуваєте важкість?
Уявіть собі, що на вашій голові величезний капелюх, який дуже тисне в тому самому місці, де ви відчуваєте важкість. Подумки ви знімаєте з голови капелюха рукою і виразно, емоційно киньте його на підлогу, струсніть головою, розправте рукою волосся, а потім – скиньте руки вниз, ніби прощаючись з головним болем.
Цю вправу для релаксації доцільно навчити виконувати учнів, адже їхня робота не менш складна, ніж робота вчителя.
Вправа «Коло вражень»(15 хв.)
Мета: отримання зворотного зв’язку від учасників.
Відповіді на запитання.
Література