Семінар-тренінг «Методика проведення фізкультхвилинок та гімнастики для зору в умовах спеціальної школи.»

Про матеріал
У статті розкрито особливості проведення фізкультхвилинок та гімнастики для очей в умовах спеціальної школи.
Перегляд файлу

Семінар-тренінг «Методика проведення фізкультхвилинок

 та гімнастики для зору в умовах спеціальної школи.»

Мета:

  • Розкриття значення фізкультхвилинок та гімнастики для очей в навчанні  дітей зі зниженим зором, особливостей методики їх проведення;
  • Формування навичок зняття фізичної втоми та прийомів релаксації;
  • Розвиток взаємної емпатії.

Обладнання: бейджики, мультимедійна система, відеозаписи проведення фізкультхвилинок та вправ зорової гімнастики, пам’ятка «Аксіома очей»

 

Хід заняття

Вступна частина

 Учасники тренінгу пишуть на бейджиках свої імена й сідають в коло.

  • Вправа «Привітання»

Тренер вітає учасників. Потім кожен по колу називає свої ім’я                          і три властиві йому риси характеру, що визначають його як вчителя.

  •  Правила тренінгу (висвітлюється на екрані):
    1. принцип «тут і тепер»
    2. активна участь
    3. щирість, відвертість
    4. конфіденційність
    5. толерантність

Основна частина

 Інформаційне повідомлення тренера:

 Для дітей із порушенням зору навчання в школі пов’язано із значними труднощами.

 При зниженні зорових можливостей спостерігається підвищена втомлюваність, виникають порушення пози тіла під час сидіння за партою. На заняттях такі діти неуважні, роздратовані.

 В зв’язку з цим в системі корекційної допомоги дітям в умовах спеціальної школи передбачено комплекс гігієнічних і профілактичних заходів, які позитивно впливають на загальний стан дитини (ранкова зарядка, фізкультхвилинки, руханки на свіжому повітрі, вправи для розвитку дрібної і загальної моторики, релаксаційні хвилинки).

 Їх доцільно поєднувати із зоровою гімнастикою, яка повинна проводитись упродовж дня декілька разів під час різних видів діяльності.

 Розглянемо методику проведення фізхвилинок та вправ для очей.

 В освітніх закладах для дітей з вадами зору фізкультхвилинки є обов’язковими під час проведення занять і проводяться через 15 – 20 хвилин від початку уроку (в залежності від рекомендацій офтальмолога). Вони спрямовані на формування правильної постави, покращення координації рухів, на профілактику і виправлення плоскостопості, нормалізацію роботи серцево-судинної та дихальної системи.

 Комплекс фізкультхвилинок повинен включати вправи, які знімають загальну втому, покращують та зміцнюють м’язовий тонус. При виконанні складних фізичних вправ діти поділяються за клінічними формами порушення зору на три групи: основну, підготовчу та спеціальну. До кожної з них є чіткі показання та протипоказання щодо виконання фізичних вправ.

 Діти молодшого шкільного віку краще сприймають фізкультхвилинки віршованого змісту з яскравим, емоційним сюжетом.

(демонстрація відеозаписів проведення фізкультхвилинок в молодших, середніх та старших класах, з подальшим обговоренням)

 Після проведення фізкультхвилинки рекомендовано проводити зорову гімнастику.

Вправи зорової гімнастики поділяються на:

(висвітлюється на екрані)

  • вправи на розслаблення зорової системи;
  • вправи на покращення циркуляції крові в органі зору;
  • вправи на тренування акомодаційних м’язів;
  • вправи на укріплення окорухових м’язів.

Ми з вами сьогодні розглянемо особливості методики проведення вправ на відеозаписах, деякі попробуєте зробити самостійно.

Тренувальна вправа «Поза кучера, що дрімає».

 Перш ніж виконувати вправи для корекції зору, потрібно вміти розслабити скелетні м’язи. Найзручніша для цього – поза кучера: сидячи, ноги на ширині плечей, кисті висять вільно, плечі трохи згорблені, голова лежить на грудях. У цій позі розслаблюється максимальна кількість м’язів.

(тривалість вправи 10 – 15 с)

Обговоренням методом «Мікрофон»

  • Які у вас виникли відчуття?

Тренер. Одна із найефективніших вправ, за допомогою якої можна досягнути найбільшого ступеня розслаблення для очей, є пальмінг.

«Пальмінг» (від англ. Palm- рука) – самобіофорез очей (прогрівання зорового тракту енергією руки). Ще філософ Кант відзначав, що «рука – це мозок, виведений назовні». Людина завжди несвідомо використовувала свою долоню для полегшення стану очей. Енергія руки може спрямовано впливати на зорову систему, розслабляти м’язи й підживляти їх енергію.

  • Тренувальна вправа «Пальмінг»

Сядьте прямо, спина пряма, голову не схиляти, лікті поставити на стіл. Обов’язково розслабитись! Спочатку розтираємо долоні рук до тих пір, поки не відчуємо тепло. Складаємо долоні під кутом («хрест-навхрест») спочатку ліву, на неї праву. Основа правого мізинця знаходиться на основі лівого. Пальці рук схрещені на лобі. Долоні складаємо так, щоб вони закривали очні яблука, але не стискали їх. Вони повинні щільно закривати очі, щоб наступила цілковита темрява. Через секунду – дві ви починаєте відчувати як приємне тепло проникає з долонь в очі все глибше і глибше.

Уявіть собі щось приємне (тривалість 5 хв.)

  • Обмін враженнями від проведеної вправи:
  • Що викликало труднощі у виконанні вправи?
  • Які у вас виникли відчуття?

Тренер. Під час пальмінгу необхідно добитись бачення абсолютно чорного кольору. Цього можна досягнути лише тоді, коли психіка людини перебуває у спокої. Пальмінг можна виконувати після будь-якої зорової діяльності, коли діти відчувають зорову втому. Оптимальна тривалість 10 – 15 хв. (можна менше).

Практична робота

 Перегляд відеозаписів методики проведення вправ зорової гімнастики, аналіз, спільне обговорення.

Тренер. В комплекс зорової гімнастики слід включати із кожної групи вправ по одній – дві. Пропонуємо творче завдання «Скласти власний комплекс вправ зорової гімнастики тривалістю 5 – 7 хв.»

(Робота в малих групах ( ІАТ «Коло ідей» ) , презентація комплексів вправ, загальне обговорення)

 

Пам’ятка «Аксіома очей»(роздається кожному учаснику семінару - тренінгу).

  1. Все, що корисно для тіла, корисно і для очей.
  2. Вправи для тіла позитивно діють на очі, але очам ніколи не буває достатньо тільки цих вправ – їм необхідно ще й власні.
  3. Вправи для очей зміцнюють і розвивають зір лише у тому випадку, коли виконувати їх систематично – щодня і по кілька разів у продовж дня.
  4. Втома очей – одна із ознак загальної втоми тіла. Очі, як і будь-який орган, потребують відпочинку, а відпочинком для них є розслаблення психіки, вправи і сон.
  5. Сонячне світло і бачення чорного поля із закритими очима – два важливі елементи в оновленні й підтримці здорового зору.
  6. Ранкове вмивання очей холодною водою (хлюпання на закриті очі 15 – 20 разів) і масаж рушником – обов’язковий атрибут кожного ранку.
  7. Пам’ятайте, що в основі всіх порушень зору лежить напруження і перенапруження психіки. Ідеальний зір набувається тільки розслабленням. Зробіть рівний та радісний настрій і розслаблення нормою життя, якщо хочете мати здоровий зір.

Тренер. Професія педагога ґрунтується на постійному спілкуванні з дітьми, керуванні, відповідальності. Цей «стрес керівництва» призводить до перевтоми і фізичного дискомфорту (головні болі, підвищення тиску, важкість у потиличній частині голови).

Пропонуємо вам вправу, яка допоможе зняти неприємні соматичні відчуття.

Вправа «Голова»

Станьте рівно, вільно розслабте плечі, відкиньте голову назад. В якій частині голови відчуваєте важкість?

Уявіть собі, що на вашій голові величезний капелюх, який дуже тисне в тому самому місці, де ви відчуваєте важкість. Подумки ви знімаєте з голови капелюха рукою і виразно, емоційно киньте його на підлогу, струсніть головою, розправте рукою волосся, а потім – скиньте руки вниз, ніби прощаючись з головним болем.

  • Що ви відчуваєте? Обмін враженнями.

Цю вправу для релаксації доцільно навчити виконувати учнів, адже їхня робота не менш складна, ніж робота вчителя.

Вправа «Коло вражень»(15 хв.)

Мета: отримання зворотного зв’язку від учасників.

         Відповіді на запитання.

  • Що нового сьогодні я відкрив для себе?
  • Що відчував на початку заняття і зараз?
  • Що я можу побажати учасникам групи на період розставання?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1.  Боброва О. Здібності – на кінчиках пальців. «Психологія» №42, 2006р.
  2. Грицюк Н., Гуцал Л. Діти з порушенням психофізичного розвитку «Дефектолог», 12, 2008р.
  3. Методичні рекомендації для вчителів загальноосвітніх та спеціальних закладів щодо процедури переходу до інклюзивного навчання дітей з особливими потребами. «Завуч», 19, 2009р.
  4. Михайленко В.Д. Вправи для корекції зору учнів початкової школи. «Вихователю ГПД усе для роботи», № 10, 2012р.
  5. Панфілова М. Ігрові хвилинки з гіперактивними дітьми. Шк. Психолог, 2002р.
  6. Попова О. Освітній проект. Утворення інтерактивних технологій у навчально-виховний процес. «Завуч», №5, 208р.
  7. Синьова Є.П. Тифлопсихологія. Київ, «Знання», 2008р.
  8. Синьова Є.П., Федоренко С.В. Тифлопедагогіка. Київ, 2009р.
  9. Солтис Л.І., Ришканич І.М. Спільна робота вчителя і вихователя в організації позаурочної навчальної діяльності у школі-інтернаті, Львів, 2005р.
  10.                      Шорохова В. Методичні рекомендації з корекції втомлюваності очей у дітей з вадами зору для педагогів, які працюють в умовах спеціального інклюзивного та інтерактивного навчання. Класний керівник, №20, 2010р.
  11.                      Янковецький В. Роль прогулянок на природу в процесі адаптації дітей з порушенням зору. «Дефектолог», №10, 2008р.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ониськів Марія
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
21 травня 2023
Переглядів
456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку